Goedemiddag,
Ik citeer Mitsz nog eens:
“Mijn favoriete net hoeft niet op spanning worden gebracht. Het bestaat uit een geheel framen, dat kan worden aangebracht op de steel. Dit frame is ovaal in de lengterichting van de steel. Dan kun je ook nog eens een visje tussen de rieten uitscheppen.
Een ondieper zak, zodat het totaal veel sneller wordt; een lampje in het spreiderblok, dat een zwak licht geeft. Te bedienen vanaf de steel. Steel uit twee delen, zodat er een stuk af kan in dien gewenst. Optie op een steel verlenging voor aan het kanaal.
Groene, grove zak is beter. Vissen schrikken een stuk minder van zulk materiaal. Heeft echter ook weer nadelen.
Het net drijft.....is licht en snel en is te bevestigen aan je riem of iets dergelijks...daar ben ik nog niet uit.”
Het ontwerp voor zijn net:
Bovenaanzicht
Vooraanzicht
Zijaanzicht
Nu heb ik onderstaand verhaaltje naar Mitsz gemaild, om voor hem een geschikt net te maken:
“Ik heb gekozen voor die ronding onder (dus eigenlijk als de vorm van een lepel), zodat je de vis echt tussen het riet uit kan "lepelen". Als je dit zou doen met hetzelfde net, maar dan zonder die bolling wordt het meer "steken". Wanneer jij de vis eruit zou lepelen, dus door de steel naar een meer verticalere positie zou brengen, de vis scheppen, en dan weer de
steel horizontaler bewegen, komt de punt van het net weer omhoog. Dit zal mijns inziens minder "knelpunten" opleveren tussen wier of riet. In principe is dus het enige dat je doet is het kantelen van je steel verticaal en vervolgens (als de vis erin zit) horizontaal en deze werking kun je vergelijken met een netfloat.
Dan over de sterkte: Ik denk (ja, sorry dat ik het niet zeker weet, maar ben ook geen werktuigbouwkundige of constructie-technicus) dat dit heel erg zal meevallen. Dat hij dus niet snel zal breken/buigen. Daarnaast (maar dat hoef ik jou ongetwijfeld niet te vertellen) moet je de vis niet heffen met het net. In mijn ogen dient het net IN DEZE (en eigenlijk alle) situatie(s), puur om de vis even te landen om vervolgens aan land/op onthaakmat te krijgen. Wat ik me dus voorstel in jouw situatie: de vis zit vast tussen de rieten, Mitszie gaat varen, aangekomen op stek, Mitsz ziet zijn PB tussen het riet liggen, vis is kalm (hopelijk hihih), Mitsz iets minder en je brengt het net eronder. Vervolgens hef je het frame iets op, zodat het boven water komt, en je trekt de vis naar je toe. Als je nu in je net van die handvatten hebt (net zoals Fox heeft), dan kun je zonder dat je kracht zet op je frame de vis in de boot heffen, op de onthaakmat. Mochten deze handvatten nu geen oplossing zijn, zou ik toch kiezen voor de manier
die al iemand aangaf, het net (de zak dus) iets dieper kopen en met een elastiek vastzetten op de steel. Voor het scheppen geldt nu nog steeds hetzelfde verhaal, met als verschil dat wanneer je de vis bij de boot
hebt, je het net (zak) tussen het elastiek uit haalt en de vis optilt aan de zak. Dus hierbij komt er wederom geen kracht om het frame te staan.
Schroefdraad is inderdaad niet de meest ideale bevestiging voor de bevestiging van het frame aan de steel. Heb ik een oplossing voor. In dit geval zal een borgpin recht door de bus van het frame én de steel, de beste
oplossing zijn. Hiervoor heb ik een voorbeeld gemaakt. Zie bijlage! Ik heb hiervoor een vleugelmoer genomen en een bout onderop de bus, waar je dus die vleugelmoer in vastdraait. Op deze manier hebben ik en mijn vader een rvs rodpod gebouwd en was goed te doen. Maar je kunt hiervoor ook een soort veer nemen in een soort van v-profiel. Als je een dergelijke veer neemt,
met de punt onderop, dan zal hij zich vastklemmen hoe dieper je hem erin stopt. Máár dit systeem is een heel stuk minder stevig als met de vleugelmoer en bout. Daarnaast loop je het risico dat die veer eruit schiet
en dan ben je verder van huis.
Waarom een vleugelmoer? Omdat je met zo'n moer snel kunt draaien en dus het frame van de steel kunt verwijderen!
Dan het net: ik zou een net uit twee delen nemen, Grofmazig van boven en het deel waar de vis uiteindelijk in komt te hangen fijnmazig. Grofmazig
van boven zorgt voor een snellere waterafvoer = minder weerstand bij het optillen en fijnmazig is minder risico voor de vis om met vinnen in te komen zitten. Ik heb trouwens nog een ander idee. Waarom worden netten ook nog zo zwaar en loom om op te tillen? Juist, omdat het net(de zak dus) zinkt! In jouw situatie en met jouw frame is het niet nodig dat je net zinkt. Door de vorm van je frame kun je de vis zo al scheppen. Is het misschien een idee als je dan eens kurkjes bevestigd aan de onderkant van het net (zeg maar op de scheiding tussen fijn en grofmazig)? Hierdoor zal je net een heel stuk minder zinken en zal dus in een wip op te tillen zijn! Althans, dat is mijn logische beredenering moet ik toegeven, maar het zou
heel goed kunnen werken! Het net is inderdaad beter als het ondiep is, dat scheelt gewoon gewicht en onnodig gestuntel. Het net wordt dan inderdaad veel "sneller"!
Dan de steel: je wilt liefst 2 delen of zelfs 3 delen? Ook hierbij zou ik niet kiezen voor oversteek of schroefdraad, veel te riskant. Jouw net moet 1 geheel zijn, waar je van op aan kunt, niet dat er op 3 of 4 punten iets kan gaan draaien of anders fout gaan. Ook hierbij zou ik dan kiezen voor de manier hierboven beschreven, dus met een pin die de twee stelen verbindt, door een bus te "doorboren". Maar ik weet niet helemaal wat je ermee van plan bent. Ik heb namelijk nog een andere oplossing. Stel nu dat je besluit de vis te halen met de boot, dan heb je een korte steel nodig. Óf je schept hem van de kant? Nou, waarom laat je dat niet 2 aparte stelen bouwen? 1 van 2 meter en 1 van 1 meter? Kun je tijdens het vissen bepalen, welke je nodig
hebt. Ik weet niet of dit praktisch is, maar het is een mogelijkheid."