Is het mogelijk meer karper te vangen??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

03-09-2002 12:59

Hallo allemaal

Tijd voor een nieuwe discussie denk ik.

Ik lees(en discussieer) nu al een jaartje of 2 de verschillende boarden. Er wordt gediscussieerd over aas, rigs voertactiek etc. Echter waar maar weinig over gepraat wordt is waar we nu denken dat de vis gevaar “ziet”. Nu weet ik wel dat er legio mensen zijn die roepen dat er geen dressuur is in Nederland, echter de vangsten zijn lang niet altijd in overeenstemming met de populatie(dus wat eigenlijk mogelijk moet zijn om te vangen).


De hamvraag zou dus moeten zijn: wat typeert hier(op dit water) nu een “gevaarlijke” situatie(vanuit het oogpunt van de karper gezien)?

Dit kan per water soms enorm verschillen.

Theoretisch zou je bij het omzeilen van de “gevaar aanduidende” punten dus de vangsten weer op een normaal pijl(dus wat jaren terug mogelijk was) moeten kunnen trekken.

Helaas is er het herkenningspunt “wegvluchtende gehaakte vis” dat dit in de weg staat. Echter dit is niet het enige punt.

Zijn er nog meer?

Gooi het maar in de groep, en we zullen zien waar we uitkomen.

Hoe kunnen we dit omzeilen??

Met verwachtingsvolle groet

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

03-09-2002 14:23

Heel vaak het geluid dat sommige mensen met zich meebrengen tijdens het vissen kan als afschrikking werken.
Mij lijkt het ook niet jofel als je constant staat uit te werpen omdat je denkt na een urr, poe heb ik nou nog niets gevangen, zit mijn boilie er nog aan????
Zaklampen over het water is ook niet ideaal voor vissen.
Mij lijkt het het beste om in te gooien en gewoon rustig afwachten en lekker onderuit gaan zitten.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

03-09-2002 16:55

Roger,

Interessante topic. Zelf denk ik dat vissen "bepaalde omstandigheden" als zijnde voor hen gevaarlijk, kunnen herkennen. En met dat gevaarlijk bedoel ik dan in ons geval gevangen worden door een visser en misschien wel het ervaren dat andere vissen gevangen worden. Ik weet nl. niet of vissen in staat zijn om panieksignalen op te vangen van andere vissen die op dat moment gevangen worden. Dus alles wat er in de natuurlijke omgeving van de vis, voor de vis waarneembaar, plaatsvind voorafgaande aan of ten tijde van het gevangen worden kan wanneer deze omstandigheden zich met regelmaat herhalen volgens mij door de karper worden gezien als zijnde gevaarlijk. Dat zou je dressuur kunnen noemen. Overigens denk ik dus zoals ik net al zei dat e.e.a. voornamelijk heeft te maken met de voor de vis ongewneste situatie van het gevangen worden.
Wanneer je regelmatig ergens voert zullen er vissen komen en wanneer je in zo`n periode de vissen verstoort door dingen in het water te gooien, of langs de kant te stampen of zoals voorgaande poster stelde, met een lamp in het water te schijnen, zullen de vissen misschien in eerste instantie vluchten maar wanneer je daar niet vist zullen ze op een gegeven moment wennen aan deze verstoringsomstandigheden en gewoon zonder angst het voer opeten.
Zelf denk ik dat het gaat om combinaties van factoren zoals steeds de plons van het lood, het gerommel op de kant, een bepaalde voersoort, de strakke lijn etc.
Een manier om dan dressur te doorbreken is een periode voeren waarbij er op de visplek een lijn ligt met lood etc, echter zonder haak met boilie. De vis zal in eerste instantie wantrouwend zijn wanneer hij in zo`n situatie meermaals negatieve ervaringen heeft opgedaan maar wanneer hij zo`n situatie lang genoeg meemaakt zonder gevangen te worden zal hij weer vertrouwen krijgen. In de alledaagse praktijk is zo`n proef onmogelijk, tenzij je ergens als enige vist, maar dan zal er van dressuur geen sprake zijn denk ik.
Wat betreft de grote vangsten van vroeger. Ik ken alleen verhalen van grote vangsten uit het begin van het boilie tijdperk, wat ik zelf niet actief vissend heb meegemaakt. In de periode daarvoor toen ik viste met zegmaar traditionele aassoorten waren karpers net zo moeilijk te vangen als nu. Toen had je de beste resultaten door de vissen langere tijd (2 a 3 weken) te wennen aan een nieuwe aassoort zonder te vissen in die periode. Ik herinner me nog dat kattenvoer uitblik en mais uit blik killers waren ten opzichte van de toen voornamelijk gebruikte aardappel. Als je dan zou spreken van aardappel dressuur dan werd dat toen doorbroken door alleen het aas aan te passen. Verder werd er aan het systeem van vissen weining veranderd. Als het dus alleen om aas dressur zou gaan, dan zijn al die rigvarianten dus overbodig. Of niet? Misschien niet want wat zou de reden geweest zijn dat er in het begin met boilies zo giganties gevangen werd. Het totaal nieuwe aas? Wat smaak betreft werd er voorheen ook al met deeg gevist met een gelijksoortige samenstelling. Wie heeft er een idee?
Ik wacht in spanning af.

groeten,

Henrie de Vogel
Gast

03-09-2002 20:33

ik ben van mening dat er elk jaar steeds meer karpervissers by komen,waardoor er dus ook meer voer in het water komt en zo de karper minder moeite hoeft te doen om aan zyn kost te komen en dus de verwachte vangsten ook.
ook hoor en lees ik steeds vaker over besmet water waardoor vele karpers dood gaan als gevolg van verkeerd voeren en andere raare infecties en ziektes.
dan natuurlyk nog de "karpervisser" die de mooie groote vissen meeneemt overzet of zelfs doorverkoopt.
allemaal factoren waardoor de grote jongens uitblyven en het gemiddelde gewicht in nederland zo rond de 20 pond ligt
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

04-09-2002 10:15

Cor,

Karper is volgens mij dressuur gevoelig op een aassoort en dan in combinatie met het randgebeuren van "verstoringen" (lijnen,plonzen,rumoer, etc) veroorzaakt door het vissen.
Op zich zijn er veel verschillende aassoorten maar ik denk dat wij ons te veel beperken tot het vissen met een zelfhaaksysteem waardoor de aassoorten die we gebruiken op elkaar lijken. Dat proberen we te varieeren door toevoegingen in het aas en aanpassing van de rigs maar een hard bolletje blijft een hard bolletje en een harde particle blijft een harde particle. Nietemin heb ik positieve ervaring in het veranderen van aassoort (zacht aas gewoon op de haak kan soms een topper zijn)maar dan wel nadat de vis minimaal twee weken de kans krijgt om veilig een het aas te wennen. En wordt er na die gewenningsperiode weer gevist en redelijk gevangen dan wordt de vis weer snel wantrouwend.

Danny,
Ik denk persoonlijk dat door het veel voeren met "verantwoorde Boilies"(waarbij ik nu even niet de discussie wil voeren wat dan wel verantwoord is) in sommige wateren karpers extra groeien. En dat de gemiddelde vangst rond de 20 pond ligt? De vissers die met hun vangsten te koop lopen vissen vooral met mooi weer en dat is nu net niet de tijd van het jaar dat de echte zwaren bovenkomen. En de vissers die er ook bij koude en slecht weer op uitgaan houden hun vangsten meestal voor zich zelf.

Chris,

Ik geloof inderdaad in een combinatie van waarschuwingsindicatoren waarbij aas in eerste instantie en aasaanbieding in tweede instantie de belanrijkste factoren zijn. Met aasaanbieding bedoel ik niet alleen haakaas maar ook de manier van voeren. Je zei zelf al dat een hoopje voer op een bepaalde plek als onveilig ervaren kan worden. Vele vissers voeren een paar dagen voor en vissen op de dag zelf zonder bij te voeren met een single-hookbait. Waarom, omdat je anders kans van 1 op het aantal boilies wat je bijvoert hebt dat de vis net toevallig jouw ene boilie met haak eruit pikt.
Een juiste gedachte maar de vissen hebben denk ik snel door dat wanneer er op die plek een stapeltje voer ligt het er veilig eten is en wanneer er slechts 1 ligt het gevaarlijk kan zijn.
Zo zijn er natuurlijk 1001 varianten te bedenken. Er zijn een aantal logische oplossingen om ook deze problemen weer te omzijlen maar daarga ik even niet op in. (serieuze meedenkers hierover evt. via prive berichten dit ivm lezers)

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-09-2002 10:20

Heren,

Lijkt mij dat het misschien zinvol is om eens de discussie "hoe ineffectief vissen wij wel niet" eens door te lezen. Volgens mij gaat dit over hetzelfde probleem.

http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... 5&45#25150

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

05-09-2002 12:29

Beste allemaal

Vorm versus ligging van het voer

Ik heb een interessant voorbeeldje van vorm en ligging van voer.

Internet is een leuk medium, en ik heb in de loop van de tijd een aantal mensen ontmoet op het internet die ik inmiddels ook persoonlijk ken. Een van de mensen die ik via internet ken is Martijn. Martijn woont in de buurt van mijn neef, en op de chat leerde ik Martijn kennen als een jonge(en onervaren) fanatieke karpervisser. Nu wilde Martijn een grotere vis vangen die bij hem in de buurt zwom(moest wel bereikbaar zijn met het fietsje). Door mijn neef wist ik deze wel te zwemmen, en Martijn ging deze vissen belagen.
Zijn gekozen voercampagne was een kruising van de LDB(Luc de Beats) en de afwijkende vorm methodes. In dit geval voerde hij rond met boilieworstjes. Tijdens het vissen voerde Martijn slechts enkele worstjes rond zijn aas. Martijn ving behoorlijk, en concludeerde dat zijn vangsten de het gevolg waren van een afwijkende vorm(de boilieworstjes) en het rondvoeren. Ik beweerde van niet! In dat jaar ben ik daar dus ook wezen vissen, en voerde aan met freezerbaits(gekocht). De door mij gekozen methode was ongeveer gelijk aan die van Martijn. Echter voerde ik niet voor(wel rond maar tijdens het vissen), en ik viste met ronde boilies(geen afwijkende vorm). Resultaat? Ik 4 runs, Martijn 0.

De vorm interesseerde de vis dus geen ene moer. Over aasgewenning kan men ook niet spreken daar mijn ronde bollen voor de eerste maal het water raakten aldaar. Het enige dat de blijkbaar voor de vissen belangrijk was, was de ligging van het aas. Het hele jaar was er rondgevoerd, en waren de vissen niet zo belaagd(of gehaakt). DAT gaf de doorslag.

De ligging van je voer is dus in dit geval super belangrijk geweest.

Zo kan ook de ligging van je aas belangrijk zijn. Je kunt vissen waar nooit gevist is, door bijvoorbeeld obstakels daar, waardoor werpen moeilijk is, of de visplaats een beetje kansloos LIJKT te zijn

Ook komt het voor dat er gewoon een hoeveelheid vis op je stek moet zitten om vis te vangen. Zit die hoeveelheid vis er niet, is het voorzichtig azen geblazen(en voor ons blanken geblazen).

Slecht een paar voorbeelden die soms werken

Met “altijd peinzende groet”

Roger
Hans-Peter van Ee

11-09-2002 10:44

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-10-05 10:41 ]</font>
Plaats reactie