Gekloot langs het water


Plaats reactie
Maikel Postma
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-08-2005 12:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

06-08-2005 18:33

Hee allemaal,

Zoals sommige van jullie al weten ben ik sinds kort weer aan het vissen geslagen.

Nu is mijn vraag alsvolgt!!!!!!

Het komt bij ons in de buurt voor dat sommige mensen het leuk vinden als ze een vis vangen deze te onthaken en op allerlei manieren proberen terug te gooien.
Denk aan: in een boog, smijten, trappen en alle andere onzin waarmee je de vissen terug kan zetten. Dit geldt voor alle vissen dus niet alleen voor karpers. Ook de troep die ze achter laten en de herrie die ze maken komen op mij heel fout over.

Ik zelf als ik een vis vang dan leg ik deze op de onthaak mat doen voorzichtig de haak uit en gebruik dan mijn onthaakmat om de vis weer terug te zetten door de vis rustig in het water te laten glijden.

Wat kan ik tegen deze vandalen doen en hoe moet ik het doen.

Het liefst gebruik ik ze als levend aas maar ja dat mag niet van de politie. Iets met mishandeling enzo!!!!

Mvg. Maikel
Lelijk kan mooi zijn!!!!!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

06-08-2005 18:53

Als het een verenigingswater betreft zou je daar eens aan moeten kloppen zodat er strenger gecontroleerd wordt. Dit slaat natuurlijk alles. Als je niet bang bent trap je gewoon een keer een rodpod de het water in wanneer je het nog een keer ziet gebeuren. Simpel maar waarschijnlijk vast wel doeltreffend.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

06-08-2005 20:03

Hallo maikel,
Nou hier kun je over blijven schrijven het is en wordt een groot probleem want teveel van deze vissers en je mag straks niet meer nachtvissen ( op sommige wateren al het geval ). Het probleem zit hem in de opvoeding, hebben ze leren vissen van een goede visser dan is het vaak oke. Maar leren ze het van zo'n randdebiel die er een puinzooi van maakt dan is het een drama.

Probeer ze wat bij te brengen, maar net als in de praktijk is er voor sommige weinig te leren. Ze hebben er gewoon het besef niet van en zijn er gewoon te dom voor.
Veel controleren is een remedie maar wie gaat dit doen? Ik niet ,ben al blij dat ik vistijd hebt en dat is over het algemeen het probleem ( vrijwilligers ).
Ik neem standaard een grote plastic zak mee en ruim de hele stek op ook de troep van een ander. maar het liefst vis ik midden in de rimboe want daar kunnen de randdebielen niet komen met hun bbq en krattenbier.

Het is een gebed zonder end zullen we maar zeggen helaas.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

07-08-2005 01:29

ik snap ook niet wat die mensen langs de waterkant doen,dat ze dan gaan stappen lijkt me beter.
ach ja, je hebt vissers en vissers en hopelijk beseffen de mensen die daar besef van moeten hebben ,dat ook
dan zal alles wel goed komen :)

mvg....
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-08-2005 11:38

Nou Robbie ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees dat het alleen maar erger wordt. Verder op dit forum staat een topic over pasjes en registratie. Misschien is dat de wat, maar het punt blijft dat er een controlle op plaats moet vinden. Heb in 10 jaar vissen 4 x iemand gezien dus dat zal beter moeten.
Maar nogmaals ik hoop dat je gelijk hebt.

Groeten
Tom
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

07-08-2005 13:26

Ik denk dat het tijd wordt dat we eens ophouden met dit soort onzin. Alleen maar voer voor dierenbeschermers, er zit geen enkel doel in.

Het antwoord is bovendien heel simpel: Je spreekt ze aan. Durf je dat niet, dan houdt het voor jou gewoon op. Hopelijk durft een ander het wel. Het blijft een kwestie van afwegen.

Maar dit soort oeverloze topics (nr 48 geloof ik) daar heeft niemand wat aan.
Maikel Postma
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-08-2005 12:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

07-08-2005 13:59

Hoezo oeverloos???

Mijn vraag was gewoon duidelijk en serieus bedoeld!!!

Dit omdat deze dingen steeds vaker gebeuren en er misschien iemand is die hier een oplossing voor heeft. Het kan sommige mensen die ook hier op de site komen helemaal niks interrreseren. O ja er komen hier ook gasten die dit sooort dingen wel doen en misschien als ze zoiets als dit lezen gaan ze het begrijpen.

Hopelijk altans,

Mvg Maikel
Lelijk kan mooi zijn!!!!!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

07-08-2005 14:13

Gewoon oeverloos. Zodadelijk komt er weer een wedstrijd wie de grootste knuppel heeft (of is), en uiteindelijk als ze dan allemaal uitgeraasd zijn zakt de topic de vergetelheid in, net zoals alle voorgaande topics met inhoud van gelijke strekking. Leermoment: geen!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2005 14:32

Jos ik heb nooit kunnen vermoeden dat ik het zo snel met jou eens zou worden over iets. 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-08-2005 17:17

Nou jos inderdaad kun je hier over door blijven gaan maar je kop ervoor in het zand steken lijkt me ook niet de remedie. Deze mensen aanspreken ,succes: ik zie dat je uit de zelfde plaats komt als ik nou misschien hebben we nog wat stadswachten over die zijn goed in aanspreken. Genoeg over dit onderwerp het is en blijft een probleem en we wachten wel af.

Tom
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-08-2005 15:25

Toch vind ik zomaar je kop in het zand steken en wachten tot iemand ze aanspreekt ook geen oplossing heren. Waarschijnlijk zullen de stadswachten zeggen dat ze het veel te druk hebben met nuitteloos rondwandelen.
Ik denk toch dat het niet meer dan normaal is om deze jongen te adviseren hoe hij hier maar het beste mee om kan gaan, zodat het geen voer voor dierenbeschermers hoeft te worden.

Bij deze dus, Maikel de ervaring heeft me geleerd dat aanspreken meestal wel helpt. Als je niet bang bent voor een beetje ruzie (zeg altijd, zoek het niet op, maar je moet wat) en zelf niet meer op dat water vist wil even iemand zwemles geven ook wel eens helpen. Kan me herineren dat dat voor mijn maatje een zeer doeltreffende methode bleek te zijn om een paar jongens hun afval uit het water te laten halen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

12-08-2005 16:48

aanspreken is mestal ook niet het goede wat je kunt doen.
neem als voorbeeld nou eens het water in schiedam en vlaardingen.
Laats ben ik wezen pennen in t beatrixpark.stonden er daar een paar
ras mongolen met auto,bier,kampvuur ed langs de waterkant en teringherrie
en rotzooi te schoppen.
nou kan ik je vertellen,als ik daar naar toe loop en er iets van zeg,dat ik dan waarschijnlijk met een haak in mn reet naar t ziekenhuis kan.
De meeste van die gasten zijn niet voor reden vatbaar.
Die gasten moet je laten controleren en papieren afnemen.geen vergunning
meer aan verschaffen en als je ze dan weer ziet langs het water.een dikke
bekeuring en spullen kwijt.pak ze in hun portomonee.
die gasten missen een paar hersencellen!!! :evil:
maar verzieken het ook voor ons normale vissers.
afschieten mot je ze. BAH!!!
groeten nico
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-08-2005 17:03

Beste Tom en Nico, dat 'laten controleren' is een afschuifsysteem en altijd op anderen gericht. Als jullie vinden dat er veel meer gecontroleerd moet worden moeten jullie je opgeven als HSV controleur.
Dat is het enige wat zoden aan de dijk zet. Met vanachter een PC schrijven dat er meer controle etc. moet komen heeft nog NOOIT wat opgelost en zal dit ook nooit doen...
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

12-08-2005 19:12

Daar moet je dan wel de tijd voor hebben.
na je werk heb je weinig zin om dat te doen.en de vrije tijd die je dan
hebt besteed je liever aan je zelf.
jij bent al 61(niet beledigend hoor) ik weet niet of je nog werkt,maar de meeste van rond uw leeftijd hebben daar wel tijd voor.
maar denk je dat dat helpt dan?
De meeste van dat soort mensen hebben geld zat en lachen je vierkant in
je muil uit.het enige dat helpt is bekeuringen en spullen afnemen.
althans dat denk ik hoor.
Hard tegen hard zoals men zegt.
groeten nico
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

12-08-2005 19:15

en dan nog iets.
dat we het afschuiven op de controleurs.
DARR ZIJN DIE CONTROLEURS TOCH VOOR.
was ik even vergeten.
groeten nico
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

12-08-2005 19:49

Aart ik wil het zeker niet op de controleurs afschuiven en ja je hebt gelijk ik moet werken en vissen dus inderdaad geen tijd en zin om te controleren.
Maar wees eerlijk op bepaalde plekken loopt het storm met controles en soms zie je ze nooit.
Leuk je bent controleur en je rijdt op je fiets langs het water en daar zie je 5 uitgelaten apen aan het bier lopen kloten. Leuk joh om daarmee de confrontatie mee aan te gaan zal veel zinnigs uit komen.
Kun je nog beter scheidsrechter worden bij een onderafdeling dan weet je zeker dat je tijdens je hobby lekker wordt afgezeken.

Nee er moet wat gebeuren en verderop het forum staat iets over een pasjes systeem ( wil wel extra betalen en het hele jaar door nachtvissen ) van dit geld regel je controle en bij overtreding weg pasje en melding maken bij hengelsport vereniging
Weg met dat tuig aan de waterkant want straks gaat het nachtvissen op de schop en kan ik stiekem tussen de bosjes in de rimboe gaan zitten.
O dat doe ik nu al das waar alleen niet stiekem.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2005 19:52

Vertel nu niet dat je nog werkt met je 61 jaar Aart je hoort al lang achter de garaniums te zitten.
Vreemde kijk op de gemiddelde nog niet aan pensioen toe zijnde ouderen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-08-2005 20:43

Nico, Tom, ik ben bijna 62 maar ben er ook zeker van dat ik nog aardig wat meer uren werk per week dan jullie, maar dat terzijde.
'Ja, daar zijn die controleurs toch voor': welke controleurs, dat zijn toch ook mensen die wel hun vrije tijd hiervoor ter beschikking stellen, niet? En dat ongeacht hun leeftijd.
Die confrontaties? Dat valt gemiddeld genomen best mee hoor en bij meer controles minder confrontaties, dat is een ding wat zeker is.

Het duurder maken van vergunningen t.b.v. meer controles is geen optie. De meeste Sportvisaktes en Vergunningen worden gekocht door 'mooi weer' vissers en als je hier b.v. het Franse systeem (25 Euro zit als extra prijs in de vergunning ter financiering van de controles) haakt het grootste deel van deze 'mooi weer' vissers af daar zij maar enkele keren per jaar vissen, hier is allang het nodige onderzoek naar gedaan. Het gevolg hiervan zou zijn: HSV-en die faiiliet gaan, waardoor ook de federaties en de NVVS in grote financiële problemen zouden komen of ook failliet zouden gaan. Pachten voor wateren kunnen dan niet meer betaald worden oftewel einde visserij in grote gebieden...

Juist karpervissers, waarvan een deel de grootste ellende veroorzaakt, zouden zich geroepen moeten voelen om zich als controleur of bestuurslid etc. aan te melden bij hun HSV, helaas is dat niet zo en daardoor valt te vrezen dat er niets zal veranderen behalve meer ge- en verboden.
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

12-08-2005 21:13

nou de meeste controleurs die ik ken en tegenkom
zijn werkeloos of zijn met de fut.
Wat verw8 je dan.het is vrijwilligerswerk.en wie wil er nou werken
voor iets waar je niet voor wordt betaald.
misschien als ze daar eens iets aan doen.dan zouden we misschien wat
meer en betere controles kunnen uitvoeren.
en sinds weet ik t mag de politie ook controleren,maar
ik heb ze nog niet gezien jij wel?
en als je dan die verhalen hoort van gasten die wel door de politie zijn
aangesproken.Die gasten weten niet eens waar het over gaat.
vissen met 3 hengels terwijl je daar geen vergunning voor hebt.
vissen terwijl je helemaal geen vergunning hebt enz enz.
laat de nvvs daar eens iets aan doen dan.
groeten nico
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

12-08-2005 21:14

JAH! Heb alleen nog maar politie gezien die mij controleerd! Mss komt het ook door de plekken waar ik vis :P
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

12-08-2005 22:31

Aart je moet je niet aangesproken voelen hoor niets persoonlijks haha.
Maar als karpervissen weet je dat wanneer je een voledige baan hebt je druk bezig bent met je hobby jezeker geen tijd over hebt voor te controleren.
En dat van duurdere vergunning heb je verkeerd begrepen hoor.
Maak de vergunning maar duurder voor de nachtvissers ( dan wel iedere maand van het jaar mogen vissen ) en hanteer dan een pas systeem.
En inderdaad dan vallen de mooi weer karpervissers af maar ik mis die bbq niet hoor en misschien gaan ze dan gewoon in de tuin zitten zuipen.
Ik wil gerust wat meer betalen als dat wat oplevert en het is maar een idee hoor.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2005 23:15

Wat verw8 je dan.het is vrijwilligerswerk.en wie wil er nou werken
voor iets waar je niet voor wordt betaald.

Daarom noemen ze het ook vrijwilligers.
Het is een pest in deze tijd dat werk altijd geld op moet brengen.
Ben je werkeloos of zit je in de FUT oid dan moet je lekker thuis blijven bij moeder de vrouw want stel je voor dat je moe wordt.

Het valt mij overigens op dat de meeste vrijwilligers gewoon een baan hebben en het "erbij" doen.
Zij die de tijd er wel voor hebben doen liever niks, tenzij ..... vul maar in.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-08-2005 23:55

Nico, gewoon zo doorgaan, dan weet je zeker dat er niks gebeurt. Hier zijn wel politiemensen die weten waar ze het over hebben hoor. En ze leren het ook tijdens hun opleiding.
Tom, waar nu van nachtvispasjes sprake is wordt daar gecontroleerd door alle karpervissende pasjeshouders (bij toerbeurt) of door verenigingscontroleurs. Helaas is het zo dat ook de opbrengsten van eventuele nachtvispasjes niet voldoende zijn om daarvan de benodigde controles van te kunnen betalen.
Willem Barnas

13-08-2005 00:12

Heel goed werkende remedie:

Als je enkele van die huftertjes zo bezig ziet, trommel dan wat maten (die maten met motoren en zonnebrillen) op, liefst zoveel mogelijk en stap er dan op af. Neem GEEN aggressieve houding aan, maar vraag ze met een ijzeren blik waarom ze zo bezig zijn. Dreig met je lichaamstaal.
Vraag ze of dat niet eventjes anders kan en leg ze uit waarom je er zo'n schurfthekel aan hebt dat ze zich zo gedragen. Gebruik gewoon normale taal en dreig niet, laat enkel weten dat je met een heel grote groep bent die dit niet , maar dan ook absoluut niet pikt!!

Niet gaan meppen, niet gaan schelden, maar enkel kei- en keihard bluffen als dat moet, laat merken dat je nergens bang voor bent.

Ik kwam zo ergens in een grote stad eens een 'verkennertje' tegen tijdens het klaarmaken van al mijn spullen. Het mannetje had het op mijn visspullen voorzien en werkte voor zijn grote broers zo bleek later.
Ik heb dat gastje (op de meest enge toon) toen uitgelegd dat er daar in die rubberboot voor duizenden euro's aan materiaal lag en dat ik liever had dat hij daar allen naar keek en er verder niks mee deed, dat dat alles was wat ik had en dat ik dat door niemand liet afpakken. Vervolgens heb ik 'm wel zo vreselijk de stront door zijn broek gejaagd dat hij lijkbleek en nog net niet met een donkere plek in zijn broek rammelend wegfietste.

Niet dat ik die nacht goed sliep of zo, maar ik heb ze nooit meer gezien.

Enkel met normale woorden en een heel erg enge houding...

Wees niet bang, maar sta voor je hobby!!!

Als je de kit belt, maak ze dan duidelijk dat je dus echt absoluut tegen dit soort praktijken bent, maak je zo driftig mogelijk en stuur ze er gewoon op af. Ze moeten het idee hebben dat het om iets vreselijks gaat als het ware.

Groetjes,
WB :wink:
Jacko Laarmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-08-2005 00:02
Locatie: friesland

14-08-2005 23:40

Ik leer mijn kinderen zelf hoe een vis terug te zetten.
Ook ruimen wij de rommel op.
we gebruiken geen onthaakmat dat lijkt mij wat overdreven voor die guppen die wij vangen

Jacko :o
Plaats reactie