Hengels ingooien


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Venema
Berichten: 32
Lid geworden op: 27-07-2004 20:08
Locatie: Groningen

06-08-2005 20:27

Beste vissers, het volgende

Jullie kennen het volgens mij allemaal wel. Heb je de hengels ingegooid, en dan begin je te twijfelen? Ligt het wel goed, moet ik het een stukje indraaien?

Wat ik doe is het volgende> Ingooien, dan rustig aandraaien tot de boel strak ligt en dan de swinger er op. En maar afwachten dus.
Alleen dan zit je aan de kant. Ligt alles goed of toch een stukje indraaien zodat je weet dat de boel los ligt. Alleen dan heb je kans dat de haak weer iets pakt.

Graag jullie reacties van het ingooien?????
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

06-08-2005 20:35

he peter,
Iedereen kent dat gevoel wel, me too.
Vis nu al een tijdje met een pva kous waar ik mijn onderlijn door heen laat lopen groundbait erin en gooien maar.
Ligt altijd goed en nog voer erbij ook toppie.

Groeten
Tom
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-08-2005 21:02

Hoi,

indien je op een hele zachte ondergrond vist kun je ook de volgende methode uitproberen:

Koop een buis met funnelweb. In deze buis die je een aantal pellets of boiliecrum vergezeld met een 5 of 6 tal pva foampjes, of natuurlijk enkel de foampjes. Door deze foampjes zal je onderlijn langzaam afzinken op de zachte bodem en in een betere positie liggen dan zonder het gebruik hiervan. Wat je ook kunt doen is op het einde van de worp het zaakje afremmen. Laat nu met een gestrekte lijn je rig naar de bodem zakken, je onderlijn zal nu redelijk gestrekt liggen. Door het afremmen voorkom je eveneens dat het lood als een pijl de bodem in schiet.

Tevens ben ik zelf ook altijdt nogal sceptisch over het even lostrekken uit de bodem, maar ja ben dit voorjaar ook overstag gegaan. Was nog niet in het bezit van een voerboot en daarom eigenlijk genootzaakt het zaakje ff los te trekken. Had volop runs, en mijn broer nog veel meer!!!, ik durfde dit nooit aan, maar als je de bodemgesteldheid goed uitpijlt, en weet wat er ligt is het geen probleem. Heb je in het voorjaar/zomer met wier te maken en en in het najaar met bladeren e.d. is het niet aan te raden, gebruik dan bovengenoemde methode en je zult zeker goed liggen!

Veel suc6,

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

07-08-2005 01:20

Na de inworp een stukkie binnendraaien???,dus als ik het goed begrijp ingooien,stukkie binnendraaien en dan laten liggen.
Zou ik nooit doen,het gevoel van twijfel is denk ik bij iedereen wel bekend, heb het zelf ook vaak.
Maar ben ik dan de enige die heeft tijdens het binnendraaien van het zootje dat ie tijdens het draaien in de war draait,zal net tijdens dat stukkie gebeuren na de inworp,dan ben je ook bedankt!!
Kan het verkeerd hebben hoor en ik hoop dan ook dat jullie me verbeteren als dat zo is maar dit is mijn ervaring nu eenmaal,
Ingooien,strakdraaien en swinger eraan en voor de rest niet meer aankomen.
en je hebt natuurlijk ook de kans dat als je hem een stuk binnendraaid dat er wat vuil aan de haak komt te zitten,

mvg....
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-08-2005 11:40

Denk niet dat je hem in de war draait dat kleine stukje. Maar vuil aan de haak is een groter risico.
Nee een pva zakje om de rig gooien en laten liggen.

Tom
Gebruikersavatar
Jurg Bergsma
Berichten: 109
Lid geworden op: 28-03-2005 19:35
Locatie: Hengelo

07-08-2005 18:09

ik heb net de 2de film van Korda underwater carp fishing gezien. hij deed na wat veel vissers doen zei hij. na het ingooien de hengel op de rodpod leggen met de slip dicht of bijna dicht, zodat het lood over de bodem schuift. onder water kon je duidelij zien dat er na 10 cm schijven al zon stukje Alg aan de haak zat. de plek was gewoon zand, maar er ligt altijd wel ietsjes van dat alg. dat kreeg hij aan de haak. het was ook nog een popup, moet je nagaan met een bottom bait.

hij zegt dat je er nooit meer aan moet komen, of een stukje pva er om heen.
de videos zijn echt heel handig

maar ook het lood en de lijn worden meer zichtbaar, het stof dat erop gekomen is door het ploffen op de bodem is eraf

edit ik bedoelde alg, en dat heb je bijna overal

en ik zeg gewoon wat die man uit de korda film zegt
Laatst gewijzigd door Jurg Bergsma op 07-08-2005 18:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Second Place, First Loser
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-08-2005 18:20

En een waarzegster verteld jou de Winning numbers....

Ga jij een lot kopen???

sorry, lees mijn bovenstaande relaas. Weet niet op wat voor wateren jullie vissen, maar op sommige wateren kan het wel eens van belang zijn om het eventjes iets los te trekken. Dus niet altijdt...soms.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

07-08-2005 22:01

als ik heb ingegooid dan draai ik mijn lijn niet helemaal strak.
Dan hang ik mijn swinger eraan die de boel strak trekt.

Want als je bijv. boven je tube nog een schuifloodje hebt om een aantal meters lijn over de bodem te laten lopen en je draait je lijn strak en hangt daarna nog je swinger/waker eraan.
Dan heb je naar mijn gevoel heel weinig aan dat schuifloodje.

En het kan dan dus ook gebeuren met het strakdraaien van je lijn dat je, je rig over de bodem trekt en vuil haakt.

Als ik een stek bevis die een paar meter van de overkant ligt dan gooi ik een anderhalve meter verder dan nodig is. Als mijn lood boven die plek in de lucht is houd ik tegen. Mijn lood valt in het water waarbij ik meteen mijn lood naar de goede plek leid en daar laat zakken.

als ik tegen de overkant aan moet vissen of tegen obstakels dan gooi ik er naartoe en is mijn lood bij die plek dan houd ik hem tegen en laat met een strakke lijn het lood naar de bodem zakken ook zodat je voelt op wat voor bodem je vist. En ook dat je lood niet de bodem in schiet.
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

07-08-2005 23:52

De hengels ingooien lijkt mij geen goed begin :D
vaak zi'j te bang
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

08-08-2005 12:23

Ik gebruik meestal een vrij lange hair. Op deze hair gaat een pva foampje tussen de haak en de boilie. Dan gaat er ook nog een foampje dubbelgevouwen op de haakpunt en voila!
Eigenlijk nooit meer in de knoop behalve bij erg harde wind.
Oja ook altijd ff afremmen voordat je lood het water raakt. S'nachts doe ik dit door eerst een proefworp te doen waarna ik de lijn op de lijclip zet.
Succes!
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

08-08-2005 16:52

Als ik m'n hengels niet uitvaar maar inwerp,draai ik ze niet strak want je weet nooit wat er op je haak kan komen of hij kan in de war draaien. Zo kan ik niet lekker zitten te vissen.

Ik hang m'n swinger er altijd gelijk aan en laat die de lijn strak trekken. Hij zakt dan wel steeds weer maar dan draai je weer aan je molen totdat ie bovenaan zit. Zo weet je zeker dat je lood + onderlijn niet is weggesleept en zit je toch wat zekerder te vissen.

Als het heel hard waait is het natuurlijk weer anders, dan kan je lijn al helemaal zijn weggewaaid tijdens het werpen. (in zo'n bocht) Dan draai ik em altijd een klein beetje aan met de top onder water.

Groeten,
Joachim
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-08-2005 20:09

PVA foam op de haak en gewoon ingooien en laten liggen. Vis je op zachte bodem maak je de rig gewoon wat langer.. Zo voorkom je in mijn ogen dat je rotzooi op je haak krijgt als je iets binnen draait.

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

08-08-2005 20:27

ik lees weinig over de "helicopter rig" volgens mij toch de oplossing als je ver wilt werpen. als je dichtbij gooit kun je je fantasie kwijt over godmagwetenwatvoor rig, en dan wat bijna iedereen zegt, een stukkie foam en voilla.

succes, Erik
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-08-2005 20:53

Ingooien----> Afremmen voordat je rig het water raakt en je lijn laten vieren zodat je rig recht naar de bodem zakt.
Daar niks meer aan doen graag! :wink:
PVA foampje lost op dus je hebt gelijk een idee waar je rig ligt. Je top onder water om je lijn zo snel mogelijk strak te krijgen.
Hengel op je steunen leggen en met je hand(niet draaien aan de slinger dus!) de lijn strak draaien.

Ik zie sommigen de fout wel eens maken om je rig ietsje te verplaatsen ter controle of je rig vastzit......Ik gooi minimaal 3 keer in op de plek ook al ligt hij bij de 1e worp al goed. Zo weet je dat je rig niet vast komt te liggen en je weet met wat voor soort bodem je te maken, het liefst een harde bodem.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2005 21:29

Helaas Heren,

Zomaar neerploffen en laten liggen is goed als je onder het kantje ligt.

Als je op enig afstand werpt zal de lijn altijd zwaar in een bocht doorhangen, eventueel zijwaarts met de trek van het water mee. Zo krijg je nooit een nauwkeurige beetregistratie en kan ik mij voorstellen dat je het lood meters kunt verplaatsen zonder piepje. Maar kom nou even. We vissen toch al gauw met lood van 70 gram of meer. Dan moet de bodem wel heel erg hard zijn wil je dat ongemerkt verplaatsen. Het gewicht van de waker strak trekken helpt wel wat. Maar toch. Gewoon met de top onder lichte spanning en de zo vrijkomende lijn opdraaien kun je met enig gevoel de bocht eruit draaien. En dat zonder dat je het lood verplaatst, hoor.

Daarna gecontroleerd weer wat lijn meegeven als je met slappe lijn wilt vissen. Ligt deze toch wel wat rechter naar het aas toe.

Helicopter rig? Alleen op leadcore zoals Terry Hearn deze rig vist. Anders een veel te zwakke bedoening. Met gewoon een combi werp je op 120 meter nog niet in de war. Foam? Niet persé daarvoor.

Groet, Kees
Plaats reactie