Botulisme Regge!?


Plaats reactie
Anne Hogenkamp

06-08-2005 12:41

beste mensen,
Ik las vanmorgen in de plaatselijke krant dat er botulisme aan is getroffen in het water waar ik erg vaak vis. Ik heb afgelopen week nog 2 nachten gevist, ong 500 meter van de plek waar het geconstateerd is. Ik heb er toen zelf niets van gemerkt. $ vissen gevangen maar ze waren nog springlevend en ze hadden ook geen rare plekken enzo! Maar ik wou graag weten of het erg besmettelijk is en of ik er nog wel kan vissen. Ik heb namelijk na ide sessies ook nog op een ander water gevist! maar toen wist ik natuurlijk nog niet dat er botulisme was. Zijn er verder nog dingen wat ik moet doen als ik op een ander water wil gaan vissen? bijv mijn spullen ontsmetten ofso? en hoe moet ik dat dan doen?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

06-08-2005 14:15

ligt eraan wat voor type botulisme. Bijna jaarlijks is er botulisme in de gracht van Elburg. Normaal kun je gewoon vissen, en gezonde vissen vangen. Maar dit jaar is er type E en als je een waterdier aanraakt moet je spoedend naar de huisarts!

ligt er dus aan welk type, maar meestal kun je gewoon vissen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Anne Hogenkamp

06-08-2005 14:41

bij ons gaat het om type c... ma kan ik nog wel gewoon op dat water vissen en ook op andere wateren? want straks breng ik het over naar een ander water en dat wil ik niet op mijn geweten hebbe :-?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

06-08-2005 14:54

Ik weet niet welke type c is. Misschien kun je de plaatselijke visvereniging vragen, heb ik ook gedaan.

Hier een stukje over botulisme C

Risico’s
Botulisme is een ziekte die met name onder watervogels veel slachtoffers maakt. De bacterie komt in zeven verschillende types voor. In de nu gevonden dieren gaat het om type C. Dit type veroorzaakt sterfte onder watervogels en vissen. Het ziektebeeld kenmerkt zich door verlammingsverschijnselen. Het waterschap heeft borden geplaatst langs de Waa om te waarschuwen voor botulisme. Waterschap Veluwe heeft direct contact opgenomen met diverse externe instanties om iedereen te informeren over de situatie.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

06-08-2005 15:03

''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Anne Hogenkamp

06-08-2005 15:08

oke bedant!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-08-2005 15:11

Goh, wat is hier aan de hand? Mijn scherm wordt te klein. :roll:

Deze dan ook maar.

http://www.visenwater.nl/pdf/venw_magaz ... terfte.pdf

Botulisme C is het meest voorkomende type en alleen schadelijk voor watervogels.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 06-08-2005 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

06-08-2005 15:12

http://www.karpervissersonline.nl/, links onderaan op botulisme klikken, misschien heb je er wat aan :wink:
Anne Hogenkamp

06-08-2005 17:18

heej bedankt allemaal! als ik het goed begrijp is het dus niet gevaarlijk voor de karper en kan ik gewoon op mijn water blijven vangen :lol: het loopt er beter dan tevoren.... laat ik maar weer eens ga vissen! tight lines!!!
Plaats reactie