grotere vissen


Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

31-07-2005 08:18

Sorry Mitsz, maar die zestig kilo had ik ook nog niet goed op me laten inwerken... :oops:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 08:19

en?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-07-2005 08:35

Maar hoe voer je in hemelsnaam 60 kilo partikels...?
Lijkt me niet dat je het met een pult gaat wegschieten, want dan heb je er een dagtaak aan.

Wat is de bedoeling geweest van 60 kilo partikels per dag...
Ik voer zo'n 6 kilo partikels per dag en vind dat al een aardige hoeveelheid, aangevuld met 3 kilo bollen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

31-07-2005 08:45

60 KG per dag ?

Van de week een paar Fransen aan het werk gezien. Op de vrijdagochtend toen ze aankwamen ging er eerst 40 KG mais in, 15 KG tarwe en een paar killootjes boilies. Op zondag waren ze nog steeds aan het wachten op de eerste karper, dus toen nog maar eens zo'n hoeveelheid op de zondagochtend erin........
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

31-07-2005 08:48

Nou, ik voer gemakkelijk 10 à 15 kg particles per dag... Maar 60 kg is nog nooit in me opgekomen...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

31-07-2005 08:51

Ligt er maar net aan hoeveel vis je op je stek hebt. Niemand begint met 60 kilo voer,maar je kunt erwel mee eindigen
Persoonlijk ben ik wel eens geeindigt met 15 kilo per dag en ik had niet het idee dat het teveel was eerder te weinig.
Ik voerde s morgens s middas en s avonds en altijd was er vis op de stek en altijd was het voer weg als ik de volgende keer ging voeren.
gr Gerrit
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-07-2005 09:01

Ophangen hoeven ze je niet Mitsz, wel moet ik zeggen dat ik het een ondoordachte reactie van jou vindt.
Waarom? je hebt een zekere naam verworven als aaskenner zelf ben je al eens "slachtoffer" geworden van een "zekere" winterstek die door jullie was voorbereid.
Toen werd er heftig op gevoert dat vonden jullie niet leuk.
Stel dat de mensen dit van jou gaan kopieéren wat denk wat er met het water gebeurt?
Daarom vind ik je uitspraak ondoordacht het zgn Luccen heeft ook meer ellende veroorzaakt dan goeds.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 09:35

Probeer alleen eerlijk te zijn over m'n aasexperimentjes.

Zoals je ziet spreek ik er ook in de verleden tijd. Het was een éénmalige aangelegenheid. 20 kilo particles ging schoon op aan de brasem...gewoon helemaal weg.

Daarom vis ik ook met boilies. Hoef je niet zo asociaal te dumpen.

Dit hoeft echter niet van mij gecopieerd te worden. Er zijn al voldoende stukjes geschreven over het voeren van bv 150 kg mais op een rivier etc.

Zij die erin geloven doen het toch wel....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 09:37

ka ik er even bij zeggen, dat ik slechts veel voer gebruik als het heel erg rustig is aan het water. In het weekend gaan kijken en geen mens te vinden?

Dan kun je wel wat meer voer gebruiken......dan vang je ook gevoelig meer vissen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

31-07-2005 09:56

Raymond,

is het op de rivier niet "verplicht" om veel met particles te voeren? Ik kan me voorstellen dat wanneer je een kilootje voert, dit in negen van de tien gevallen ten prooi zal vallen aan de brasems/windes/kopvoorns, noem ze maar op?

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

31-07-2005 10:39

Stefan, klopt helemaal.

Ik wil best van mijn geloof afstappen maar dan moet me hier maar eens iemand fatsoenlijk overtuigen.

Gr.,

Raymond

PS. Je hebt pb...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

31-07-2005 10:56

Mitsz,

Je hebt pb.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-07-2005 11:05

Hallo, gaat deze topic over wie er het meeste voer in flikkert, of de vraag hoe ga je selectief te werk om grote karper te vangen op een meer?? :evil:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

31-07-2005 11:22

Misschien is het wel zo dat de kleine karper als eerste op de voerplek komt en de grote karper later omdat deze trager is. Voer je dan grote hoeveelheden blijft er misschien nog wat liggen voor de groten...

Peter, even relativeren s.v.p. voordat je je irritatie spuwt... :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-07-2005 11:28

Kan je beter bollen of tijgers voeren.

Heb je niet zn last van dar klein spul.

Waarom 25 kg graan zaaien als er niet 1 redelijke vis op komt ???


Dat nut heb ik nog nooit er van ingezien, alleen zijn bepaalde gasten te moe om n paar balletjes te rollen.

Ik heb te vaak gasten er uitgevist die n zak mais hadden gestrooid,dus aan mij niet besteed. :P

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

31-07-2005 12:36

pablo de groot schreef:goedendag!

ik hoor graag jullie mening over het volgende:

de laatste tijd vis ik af en toe op een leuk meer bij mij in de buurt!

nu vang ik daar erg goed maar de vissen zijn niet zwaarder dan 15pond

nu weet ik dat er cker zwaardere vissen zitten!! elke x als ik er weeer ga vissen vang ik er goed maar dus nog niet boven de 15 pond

ik vis ondiep langs de kanten cq 1,5m!

om toch wat zwaardere vissen te vangen zou ik dan toch dieper moeten gaan liggen of is dit gewoon een kwestie van tijd voordat die zware wel op de stek komt!

graag jullie mening hierover!

gr pablo


Pablo je vist met particles nn neem ik aan dat dit tijgernoten of pinda's zijn misschien zelfs een strengetje maples.... Mocht dit zo zijn gewoon door blijven voeren! Al die kul dat je beter met boillies kunt vissen is gewoon dikke vette bullllllshit! Ving gisteren nacht nog een vis van 36 op tijgers waarna ik enkele uren later een spiegeltje ving van 8 pond! Ik bleef, als ik jou was, de eerst komende tijd gewoon zitten en bouwde nog een stekje op waar je nog niet gelegen hebt en kijken wat daar gebeurd. En blijf je na veel vissen nog steeds alleen kleintjes vangen kan je altijd nog verkassen. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is dikke vissen vang je immers niet aan de lopende band er zijn altijd meer kleintjes dan groten! En vergeet niet dat elke situatie weer anders is en eigenlijk iedereen op dit bord je slechts wat hints kan geven want niemand weet welk water je precies bevist. Ik denk dat je door te praten met overige locals je veel meer komt te weten dan hier.

Grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

31-07-2005 13:37

Cmon jongens,

wat is hier die heisa tegen particles?

Ik stem mijn aas meestal af op wat ik DENK, dat de vis op dat moment zal prefereren.

Zo heb ik de laatste weken gevist tussen ongezond veel waterplanten, alwaar dus erg veel klein leven, dus eten was voor onze vriend karper.

En in die overvloed zou ik met dikke bollen moeten voeren?

Heb er gevist met een hele fijne particlemix, met een mini pop-up er bovenop. En iedereen eruit gevist in drie sessies, en de topvis gepakt...
8)

Het kan dus wel. Stem je voer gewoon af op het water, je medevissers, en de tijd van het jaar icm het weer. Zo zal ik in het najaar ook zeker een boillie verkiezen boven particles, maar in het voorjaarligt dit weer helemaal anders.

Waar het eenvoudigweg op neerkomt, je KAN gewoon niet zeggen wat beter is, of waar de grotere vissen op komen: Particle of Boillie. Het ligt gewoon zuiver aan de omstandigheden. :wink:

Gr. Erik
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 13:47

Daar heb ik toch een andere mening over.

Ik ben ooit overgestapt op grotere boilies en moet zeggen dat het gemiddeld gewicht van de vissen pittig omhoog ging. Wel ving ik er minder. Ook andere aanpassingen in m'n aas maakten dat ik grotere vissen ving.

Met kleine boilies vang ik meer...uiteindelijk ook de grote, maar dit duurt langer dan met grote bollen.

Particles raak ik inmiddels niet meer aan vanwege het brasemgebeuren. Wel eens 15 keer je stretcher afgegaan per nacht in December met een zuidwester storm en hagelbuien? Voor brasem dan..... :-? Nee dank u, ik ben er klaar mee met die zooi. Pijn aan je rug van het sjouwen......

kilootje goede bollen en karper vangen.....
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

31-07-2005 14:14

Beste Mitsz,

Ik begrijp je reactie, maar we praten (denk ik) over compleet verschillende wateren.

Ik heb al gezegd wat voor een water het was (plantengroei). Maar nu is de topvis daar (op dit moment dus) 'maar' 26 pond. Groot geworden door lekker daar in dat kleine kanaaltje te vreten, zonder al te veel voer erin gegooit door vissers. Op de witvissers na misschien, maarja, waar vissen zij mee.... Inderdaad, fijn aas.

De wateren waar de meesten vissen, bevatten vaak toch wel grotere vissen dan 26 pond. Wanneer we het daar over hebben, zal ik inderdaad wel veel sneller naar een boillie terug grijpen. Eventueel in combinatie met het aanvoeren over de eerste paar dagen met een grote hoeveelheidparticles, om op die manier alvast een zo groot mogelijke hoeveelheid vis op de stek te trekken.

Nu gebied de eerlijkheid me te zeggen, dat ik tot nu toe niet veel ervaring heb met het voeren van grote boillies. Meestal tot maximaal zo'n 20mm. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat het echt nuttig zou zijn op de wateren waar ik tot nu toe gevist heb.
Dit doortrekkende vraag ik me iets af. Is het zo dat je op bijna elk water, voerende met grote boillies, juist de top van het water zal aantrekken? Dus ook al bestaat de top uit enkele hoge twintigers, zul je deze dan toch juist op boillies pakken? Of zul je deze vissen, mede door hun relatief lage gewicht, toch nog net zo gemakkelijk op een goede particlestek vangen?

Bestaat er dus zoiets als een soort grens, en dan doel ik op ongeveer 30 pond, vanaf waar een karper de makkelijke verkrijgbaarheid en voedingswaarde van een goede boillie zal gaan verkiezen, boven de makkelijk verkrijgbare, maar minder voedzame particles?

Zal hij dan dus, in verhouding tot zijn gewicht (en conditie) te veel energie moeten gaan steken in de particles om er voldoende uit te halen, en het dus de moeite waard te vinden? Want als dit zo is, kan ik me indenken dat hij zijn bolle buik toch maar liever te rusten legt op de bodem, en die lekkere boillies een voor een opzuigt....

Gaarne jullie mening over het bovenstaande :wink:
Gebruikersavatar
pascal huijnen
Berichten: 71
Lid geworden op: 04-07-2005 23:26
Locatie: Den Helder
Contacteer:

31-07-2005 14:36

Misschien een domme vraag maar als je met zulke hoeveelheden particles gaat voeren , hoe wil je dat allemaal koken?
Of ben ik de enige ongelukkige die geen 1000 liter pan + bijbehordende brander heeft?
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

31-07-2005 15:15

Ik zou eerst een grote voerplek met diverse particels( hennep, mais, kikkererwten, pinda's. tijgernoten), pellets en 1kg boilies met de diverse diameters aanleggen...
Dit 5 dagen volhouden....
Dan 5 dagen de particels afbouwen en de hoeveelheid boilies opbouwen tot een 3kg..
En 2 dagen voordat je gaat vissen alleen maar nog met n boilies voeren met de verschillende diameters.....

Klinkt makkelijker dan het is......
Want je moet wel oppassen dat niemand je voerplek ziet....
want je moet toch een grote hoeveelheid partikels koken en boilies draaien
En veel tijd in steken om te voeren
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 15:53

Erik,

als het gaat om het vangen van grote vissen heb ik er een uitgesproken idee over. Moeten we het even niet over de uitzonderingen hebben. Eerst eens een paar gegevens verzamelen.....

grotere vissen zijn meestal ook de oudere vissen en ook vaker solitair. Van veel drukte van hun jongere soortgenoten hebben ze vaak geen zin. Ook hebben ze bewezen, dat ze het goed doen op natuurlijk voedsel, alswel op aas. Grote vissen zijn rustiger en minder onder de indruk van temp verschillen. Hebben ook minder behoefte aan obstakels etc . Om te beginnen kunen we dan alvast qua stekkeuze iets beginnen. Zo kun je dus alvast een stek kiezen, waar je minder "concurrentie" van de kleinere vissen hebt.

Dan je voerpatroon. Ik begin toch echt de indruk te krijgen, dat er twee manieren zijn, die het snelst de grote vissen op de kant brengen....of heel veel of heel weinig voer.

De veel voer methode:
dan bedoel ik dus niet die grote bergen particles...dat was ziekelijk veel en zeker niet de bedoeling een hobby van te maken. In de juiste tijd moet je dan denken aan 3-5kg boilies. hard en evt groot. Als er dan een pakkie voer ligt, kunnen eerst de kleintjes er even op gaan liggen. Met name de eerste dagen van het voeren vind ik dat belangrijk. Die grote vissen mogen dan van rust houden, maar als ze eenmaal hebben gesnoept van dat lekkers vinden ze het toch wel weer prettig en gaan de stek regelmatig aandoen of er zelfs continu op gaan liggen. Doel bereikt. Er moet dus voldoende liggen, om na de kleine karpers er zijn geweest nog wat ligt voor de grotere.

Dan nog de samenstelling van je voer: hoe meer nutrienten, die van belang zijn, je bol kan leveren, hoe meer vissen ervan kunnen genieten. 8)

De weinig voer methode:
om dus al die drukte te voorkomen, kun je dus mini voerplaatjes aanmaken, genoeg voor 1 vis om op te azen. Niet opvallende, kleine plekjes, die zeer geconcentreerd op een kleine ruimte zijn. Een voordeel is dat je op de juiste plek aanlegt. Mooi op de trekroute en meestal niet in de buurt van obstakels/wierbedden, alwaar de kleinere vissen huizen. Dit kan prima instant en om de link naar natuurlijk voedsel te benaderen zou ik het zeker niet nalaten en beste portie wateroplosbaar proteine in je aas te overwegen, beetje suiker, vet en alcohol en je zit gebeiteld.

Een aardig voorbeeld:
Aan mijn thuiswater vist een goede visser al minstens zo lang als ik. Hij viste altijd instant en met een goede kilo bollen per keer. Deze man ving twee jaar geleden zijn eerste 30-er en zit nu nog te wachten op de tweede. Ik zelf vang er 5-6 per seizoen...Hoe kan dat nou?

Het zit 'm wat mij aangaat in de benadering.....

moet er ff af...

groeten Mitsz
Gebruikersavatar
Michel Vreeke
Berichten: 167
Lid geworden op: 07-09-2004 15:12
Locatie: Emmeloord

31-07-2005 16:01

Ik vind dat je het hierboven erg duidelijk beschrijft Mitz.

Ik zelf zit meestal ook met het probleem dat dagen lang voeren gewoon niet kan of lukt, dus dan ben je er toch op aangewezen op instant te gaan zitten vissen.

Voor mijn gevoel heb ik dan nooit echt het gevoel dat je dan een goede kans maakt om wat te vangen (veelal de wat oudere wateren, waar weinig gevist wordt).
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

31-07-2005 16:37

Mitsz,

Wanneer je het zo omschrijft kan ik voor een heel groot deel met je verhaal meekomen. Wat het vangen van de grotere vissen betreft, lijkt het bovenstaande me dan ook niet meer dan logisch.

Toch zit ik nog steeds met de vraag die ik hierboven al stelde. Gaat het bovenstaande ook op voor wateren waar de toplaag beduidend lager van gewicht is?

Voor mezelf; ik ben toch van plan me weer eens wat meer in de hele boillie materie te gaan verdiepen. Even de grote aas-uitdaging doorlezen. Tsja, het regent toch....alweer

Ik geef je binnenkort wel een belletje, als het uitkomt :wink:

Gr. Erik
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-07-2005 17:01

is goed....