vetgemeste karpers


Plaats reactie
patrick wijts
Berichten: 35
Lid geworden op: 25-05-2005 16:47
Locatie: kerkdriel
Contacteer:

23-07-2005 23:29

hoi vissers ik vraag me het volgende af

de echte vetgemeste karpers krijgen die geen last met hun gewicht net als mensen die te dik zijn kunnen die vanalles krijgen omdat ze te dik zijn?
en kan het vele eten van boilies en alle andere waren die wij in het water gooien op de lange duur geen schade aanrichten ??
Willem Barnas

23-07-2005 23:34

Patrick,

Het lijkt wel alsof je aanvoelt wat er in mijn PC staat en over een tijdje de deur uitgaat...

Eindelijk eens iemand die zich afvraagt of al dat gedump nou werkelijk alleen maar leuk, aardig en winstgevend is. Stront zaaien is stank maken.

Sorry dat ik niet echt superinhoudelijk reageer, binnenkort meer.

Rollater,
WB :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-07-2005 00:03

Niet 'eindelijk' Willem, toen jij een jaar of 12 was had Johan Jansens hier al de nodige kritiek op, heeft niet mogen baten...
Willem Barnas

24-07-2005 00:10

Oh Aart,

En dan moeten we allemaal maar onze mond houden en lekker meedraven in stilte?

Niet mijn idee, ook al is dat van JJ 12 jaar geleden, nu is nu. Twaalf jaar geleden hadden we ook nog geen spiegelkarperprojecten, nu wel, begrijp je wat ik bedoel?

Het is ook maar net wie er vervolgens gehoor aan geven en hoe zij dat doen. Wat is eigenlijk jouw mening hierover (overmatig voer dumpen op afgesloten water) als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen?

Het ga je goed,
Willem :wink:
Willem Barnas

24-07-2005 00:12

PS:

Na twaalf jaar mag ik toch weleens de term 'eindelijk' in de mond nemen?

En trouwens, ik viste toen ook al single hookbait hoor... :wink:

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-07-2005 00:14

Wat kan er gebeuren dan?
We hebben nu immers toch allemaal 'onthaakmatten'?

Dit in navolging van Peter Otte, maar dat was een ander topic..

Net gelezen;
De Smartboat
Een betrouwbare voerboot met fantastische eigenschappen als, wendbaarheid, snelheid en een laadvermogen van 1,5 kg.

Of het nou werkelijk zo'n Smartding is?
1 ding is zeker; Gedeelde smart is halve Smart! :oops: :oops: :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-07-2005 00:21

Willem, mijn mening daarover is gelijk aan die van Marco Kraal, om het heel kort te zeggen:
- vissen die veel boilies vreten groeien sneller en gaan eerder dood
- teveel vissersvoer is de oorzaak dat een aantal karpers leververvetting krijgen, meestal gevolgd door een acute hartstilstand

Hier is al meer over geschreven de laatste jaren (o.a. door Marco)...
Willem Barnas

24-07-2005 01:15

Aart,

Duidelijk, denk dat we op één lijn zitten wat dit betreft en ik ben het met jou en Marco ook helemaal eens (kan ook niet anders, want feitelijk).

Aap komt vanzelf uit de mouw...

Jo,
WB :wink:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-07-2005 18:28

Is er dan ook nog verschil tussen goede bollen en slechte bollen, of zijn boilies in vergelijking met natuurlijk voedsel altijd in het nadeel? Zelfs wanneer boilies gemaakt zijn, volgens optimale voedingswaarden en samenstelling qua vezels e.d.?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 22:19

Bas, boilies zijn wat de gezondheid van de karper betreft altijd in het nadeel t.a.v. natuurlijk voedsel.
En...de term goede en slechte bollen is fout. De juiste terminologie is minder slechte tot hele slechte bollen...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-07-2005 22:32

Natuurlijk bestaat er wel degelijk een verband tussen bollen van goede en van slechtere kwaliteit, kijkend naar voedingswaarden, verteerbaarheid, aminozuurpatronen, enz.

Dat het niet altijd even goed is voor de vis mag duidelijk zijn, maar je zal een vis na 4 dagen vol voeren met een ready-made niet meer op je stek vinden, omdat de vis weet/merkt dat de bollen niet goed voor hem/haar zijn.

Het is natuurlijk wel zo dat veel karpers de hedendaagse gewichten behalen ook vanwege de kilo's boilies die te water worden gelaten...
Gebruikersavatar
Diego van den Hurk
Berichten: 187
Lid geworden op: 06-04-2004 19:42
Locatie: Lommel (België)

26-07-2005 23:01

Ik ben van mening dat karpers hetzelfde is als mensen ze eten tot ze gee honger meer hebben.
Dan alles wat te veel of niet goed voor ze is poepen ze weer uit.
Nu kun je zegge ja maar ze worden toch dikker want ze poepen niet alles uit dat klopt maar net als bij mensen hebben sommige vissen er aan leg voor om wat dikker te worden da zit in de genen.
Dus "te veel voeren" denk niet dat dat kan.
Als jij geen honger heb of zin in iets lekkers eet je dan????
:-? :o
Nature,something beautyfull, so don't mess with it.
Pr.:30 pond so far
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-07-2005 23:15

Diego, heel kort, dat klopt niet! Als jij arsenicum zou eten (wat bepaald niet goed voor jou is) poep je dat niet weer uit maar je gaat gewoon dood aan arsenicumvergiftiging. Wel eens in een kuikenmesterij gekeken, veel van die beestjes vreten zoveel dat ze door hun poten zakken (hun pootjes kunnen het gewicht van hun lichaam niet meer dragen)...en toch...blijven ze vreten!
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

26-07-2005 23:19

Diego van den Hurk schreef:Ik ben van mening dat karpers hetzelfde is als mensen ze eten tot ze gee honger meer hebben.
Dan alles wat te veel of niet goed voor ze is poepen ze weer uit.
Nu kun je zegge ja maar ze worden toch dikker want ze poepen niet alles uit dat klopt maar net als bij mensen hebben sommige vissen er aan leg voor om wat dikker te worden da zit in de genen.
Dus "te veel voeren" denk niet dat dat kan.
Als jij geen honger heb of zin in iets lekkers eet je dan????
:-? :o

verklaar jij dan is waarom er vergeleken met voor het boilietijdperk nu veel meer zware vissen zwemmen
al sik me niet vergis kampen wij mensen ook steeds meer met overgewichts problemen omdat er allemaal nieuwe lekkere dingetjes op de markt komen en snel klaar te maken zijn
karpers zijn ook lui en vreten misschien ook wel liever die knikkers die voor der neus liggen toevallig ;)
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

27-07-2005 08:39

Als het tijd is voor een mens om te eten geven de hersenen een signaal naar de maag en dan ontstaat er in je maag een gevoel van "honger"
zodat je gaat eten.terwijl je aan het eten bent en je maag voller raakt geven je hersenen opnieuw een prikkel naar je maag dat je vol zit.Als je deze prikkel negeert en je door blijft eten gaan je hersenen zich aanpassen en geven ne verloopvan tijd geen prikkels meer dat je vol zit.
Ook met de honger prikkel is dat zo (let maar eens op als je zit te vissen en je krijgt honger dat deze prikkel na een uur of zo weer verdwijnt en je pas veel later weer een nieuwe honger prikkel krijgt).
Als je nu maar elke dag teveel eet slaat ons lichaam het op als vet resreve voor de moeilijke periodes dat we niet zoveel te eten krijgen,wat bij ons natuurlijk al lang niet meer het geval is.
ook de karper heeft een soort gelijk systeem.
Hij is de hele zomer en najaar bezig met het opbouwen van vetreserves voor de winter en probeert zoveel mogelijk te eten om goed door de winter heen te komen.
Toen ik een jaar of vijfentwintig geleden begon met karpervissen schilde ik een stuk of vijf aardappels en had daar genoeg aan de hele avond.
Of je nam een blikje Mais mee.
Toen ik in 84 de eerste boilies draaide had ik er geloof 45 en daar ging ik mee voeren,ik kwam er al snel achter dat als je er 450 draaide en er in gooide het veel meer effect had.
Intussen waren er door de "makkelijke"vangst van karper met de boilie heel wat vissers bijgekomen en gezamelijk gooiden we steeds meer boilies in het water zodat de karper het wel heel makkelijk kreeg zelf in de winter gaan we door met vissen en voeren.
maar het instinkt zegt hem nog steeds reserve opbouwen.
Ook het" luccen" heeft er toe bijgedragen Dat steeds meer mensen steeds meer voer in het water gingen gooien
Na het verschijnen van de dunne lijn kon het makkelijk gebeuren dat er vier of vijf verschillende mensen zonder het van elkaar te weten allemaal een emmer boilies op een relatief klein water loslieten en dat weken achter elkaar en dan ook nog eens allemaal met het recept uit dat boek.


gr Gerrit
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-07-2005 11:14

Hoi Willem alles kits, gelukkig trekken er nog regelmatig jongens aan de bel.

Als een van de oorzaken van grote voercampagnes op kleine voedselarme waters, of kanalen zoals o.a. het KK is de karpermedia, het geld wat zij investeren in bladen zal er toch moeten uitkomen. Een aantal (grote) egotrippers werkt hier aan mee. Bepaalde karperbladen lees ik allang niet meer, de normen en waarden die men er heeft zijn in mijn ogen vrij laag. Dit soort publiciteit is helaas niet uit te bannen, de erkenning :oops: die bepaalde karpervissende personen zoeken vind ik zelf in andere zaken. Door me in te spannen in tal van hengelsportorganisaties met als voornaamste doel een fatsoenlijk visstandbeheer van de grond te krijgen, jeugd te begeleiden op viskampen is een taak die aan de neus van deze egotrippers voorbij gaat.

Is gek, beweer al lange tijd dat het helemaal niet moeilijk is om grote karper te vangen en dan voornamelijk instant dat jagersinstinct misse vele. Ondanks dat je net als ik uit de grote stad komt, speelde ons (jonge) leven zich grotendeels buiten langs en in het water af. Het oog voor detail missen vele, zij moeten in deze snelle wereld kennis en tactiek uit boeken, tijdschriften, of Internet halen. Opzich niets kwaad mee als zij de hier voor verantwoord zijn de kennis die zij moeten bezitten goed uitdragen. Helaas is het met die kennis bij een aantal nog erg droevig gesteld.
Het vele werk en geld wat Federaties, KSN, NVVS en OVB hier in stoppen ten spijt.

Blijf wel een optimist die oog heeft voor zaken die wel lekker lopen. Zoals ons laatste karper viskamp werd door ons als begeleiders en jeugd als erg positief ervaren waarin we zeker een aantal van die knapen (en zij ons) weer het nodige geleerd hebben.

Besluit maar weer met een vriendelijke groet, :wink:
Peter
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-07-2005 13:41

Aart Lokhorst schreef:

"Bas, boilies zijn wat de gezondheid van de karper betreft altijd in het nadeel t.a.v. natuurlijk voedsel.
En...de term goede en slechte bollen is fout. De juiste terminologie is minder slechte tot hele slechte bollen... "

Allen,

Dat je de strijd met natuurlijk voedsel bij voorbaat al verliest, ben ik eens met Aart daar waar het gaat om de gezondheid van de karper. Als het gaat om voedselpreferentie gaat dit echter niet altijd op, al moet ik toegeven dat dit dan met name geld voor overbezette wateren. De groeispurts die op steeds meer wateren waar wordt genomen, is hier een goed voorbeeld van. Ik denk dan ook dat er een verantwoordelijkheid ligt bij de aasproducenten om 'verantwoorde' boilies te gaan produceren. Het mooiste zou zijn dat er een soort richtlijn komt voor diervoeders (incl. karperaas), al staat me iets bij van dat dat (nog) niet zal gebeuren om de één of andere reden.

Met vriendelijke groet,


Frank
peter andrae

27-07-2005 17:29

:o Dus in principe gaan die karpers op sommige wateren elke dag naar de Mac donalds,ik zag op de site van sanders de foto,s van het schilderij ik verbaasde mij erover dat deze vis in zo een kort tijdsbestek zo zwaar was geworden,dat komt zeker niet van het natuurlijk voedsel daar,maar zo zijn er veel wateren op te noemen waar de gewichten de laatste tijd flink aan het toenemen zijn.

Het is ook modeverschijnsel no 1 om eerst flink te voeren alvorens te gaan vissen,terwijl het andersom hoort te zijn licht aanvoeren en bij een beet herhalen en daarna kan je altijd iets meer dumpen maar wat je tegenwoordig ziet de mannen staan hartje winter met 10 kg bollies aan de waterkant ook zo iets raars onwetend op gewoon stom bezig,dan heb ik het wel over de bekende wateren maar nog zo bekend nog zoveel karper als de vissen niet eten dan vang je ze ook niet al gooi je er een berg in van 25 kg rare mensen soms die karpervissers.


mvg peter.
peter andrae

27-07-2005 17:31

Nog vergeten maar hoe zit het dan met particels ik weet het gaat over bollie,s maar zet dat net zoveel aan in gewicht als bollie,s.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-07-2005 21:30

nou bij mensen weet ik het wel ik had gister een kilootje pinda's op en een half uur later was ik 2 kilo lichter na een bezoek aan de wc :lol:
peter andrae

28-07-2005 05:57

:o 1 kilo Ruud 8) wel lekker dat het er binnen een half uurtje weer uitkomt ik hou je in ieder geval bij mijn particels weg anders grijp ik mis en zitten de stukje,s noot nog tussen je tanden en je bent nog in staat om te zeggen dat je van niks weet.
Plaats reactie