het weer


Plaats reactie
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

14-07-2005 07:50

Allicht bekend dat het weer een zeer belangrijk aspect is in onze visserij, met name de wind en luchtdruk.. Mijn vraag is: Waar halen jullie je informatie vandaan en waarom?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

14-07-2005 08:03

Ik zelf haal mijn informatie uit de logboeken die ik weer per water bijhoud.
Vis je bijvoorbeeld alleen met mooi weer dan is mijn mening dat de gegevens die je bijhoud niet echt overeen komen met de realiteit.

Als je de gegevens van elke keer dat je gaat vissen opschrijft dan kom je vanzelf naar verloop van tijd achter een soort van patroon.
Dit kan ook weer per water sterk verschillen, zelf ken ik een water waar ik naar 5jaar vissen nog steeds geen grip op kan krijgen aan de hand van alles wat ik bijhoud.

Waarom: Ik wil graag meer vangen, wie niet.
Wil zoveel mogelijk over het water leren kennen.
(toch nog iets te doen aan de waterkant :D )

Misschien is het ook wel makkelijk om te vermelden wat ik zoal bijhoud.

Windrichting, dit bepaal ik aan het water , noteer ook als de wind draait.
Luchtdruk, gaat via de barometer na een vangst sms naar een oom wie dat voor me opschrijft.
Weersomstandigheden, spreekt voor zich dat zie je aan het water wel.
Temperatuur. Via teletext ( is altijd temp. in de schaduw).
Watertemp. via termometer.
Aastijden, aan de hand van vangsten en observaties.
Enz enz enz.

Ik houd zelf van alles bij en aan de hand van de gegevens probeer ik in te spelen op de situatie op het betrefende moment.
Laatst gewijzigd door Danny van Dijk op 14-07-2005 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

14-07-2005 08:14

Hoi,

Waar ik enorm rekening mee hou is met de luchtdruk. Als er een nieuw hoog drukgebied binnenkomt mag je er zeker van zijn dat de vissen passief zijn, bij het binnenkomen van een laag drukgebied zeker geen problemen.
Als het hoge drukgebied enkele dagen aanhoud gaan de vissen weer actief worden.

Bij het nachtvissen heb ik toch al dikwijls ondervonden dat volle maan ook geen gunstige invloed heeft op het azen van de vissen.

Dus samengevat hou ik enorm rekening met de maan en zeker met de luchtdrukgebieden die ons landje binnenkomen.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-07-2005 08:15

Danny, Lexus,

Die gegevens noteren enzo: prima. Alleen daarna de conclusies verbinden.

Jaren dingen bijgehouden. Door omstandigheden heb ik een jaar kunnen vissen wanneer ik wilde. Het werd zo gek, dat ik niet eens meer ging als er "oost"in de windrichting zat. Mist was helemaal klote. Tja dan de volle maan.

Je voelt hem al? Toch maar een keer wel en : De beste visnacht tot nu. 14 beten, 9 boven 10 kilo waarvan 2 boven de 15 kilo. (1989) Wind 20.00 oost 3. volle maan. 22.30 windstil. 00.30 tm 08.30 mist.

Ook de andere 3 vissers op dat stuk vingen boven normaal.


MVG

Klaas
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

14-07-2005 08:31

Klaas wat dat betreft heb je helemaal gelijk.

Ik zeg ook niet dat je je moet blind staren op je aantekeningen.
Vind het zelf wel makkelijk als dat je naar een tig keer vissen toch enige vorm van zekerheid hebt.

Maar dat wil nog niet zeggen als dat de omstandigheden naar mijn aantekeningen slecht zijn, ik niet ga vissen

Trek er iedere weekend op uit.

Maar naast het weer houd ik ook veel andere dingen bij.
Soort haak, lengte onderlijn, waar gehaakt, hair lengte.
Schrijf je dit soort dingen altijd op en je gaat dan de eindjes aan elkaar knopen naar verloop van tijd.
Kom je weer een stapje dichter bij meer vangsten omdat je zo het een en ander steeds beter voor elkaar krijgt.

En tuurlijk ga je met dit soort dingen soms op je bek.
Maar ook daar kun je toch weer van leren.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-07-2005 08:45

Danny,

Heel eerlijk: zelf heb ik er geen zin in en geen tijd meer voor, maar ik weet wel dat er rare dingen naar boven kwamen.

Zelf ken ik alleen kis95 maar er zijn best nog wel meer vanb dat soort proggies.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-07-2005 08:49

Laat me raden Klaas,

die topsessie was op stromend water?

mvg Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-07-2005 09:44

Wel stroming, alleen middels gemaal Mitsz.

Maar ook op een plasje bij ons al van die typische dingen. Je zou het eigenlijk allemaal eens moeten bijhouden.

:lol:

Nog ff en ik krijg van Frank Huisman op mijn donder als ik het niet doe.

Zoek alleen nog een proggie om het bij te houden en natuurlijk selecties enzo te maken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-07-2005 10:55

Ook ik ben een "notitie en weer freak" :wink: , maar in mijn ogen kan het stukken makkelijker dan wat Danny aangeeft, ik noteer enkel de vangsttijden aan de waterkant, de rest zoek ik erbij via weeronline. Met de verschillende terugblikfucties die op deze site zitten kan je zelfs per half uur nakijken wat de weersgesteldheid was tijdens de sessie. Dus zaken als windrichting, luchtdruk, etc. Het enige wat je er niet op kan meten is de watertemperatuur, maar deze houd ik enkel bij in het voor en najaar, puur omdat deze dan van belang is. Tijdens de maanden juni t/m september is deze van veel minder belang. Maar waar haal ik het dus vandaan, de 3 volgende onderdelen op Weeronline:

Nederland - alle kaarten en tabellen - je kan zelf de datum ingeven en tijd selecteren, waarnemingen per half uur

Nederland - selecteer dichtsbijzijnde plaats - terugblik - grove indicatie van het weer, waarnemingen van elke dag om 12u 's middags.

Kaarten - Kaarten van de vakman - voorspellingen in de weersgesteldheid voor een periode van 2 weken, aan de hand hiervan plan ik.

Dan is het puur een kwestie van vergelijken en hopen dat er een patroon te vinden is voor het betreffende water.

Klaas, nog een paar kleine vraagjes aan jouw kant, in welke maand was die bewuste visnacht? was het toch bewolkt die nacht en scheen de maan daar af en toe tussen door of geheel helder? Was de mist afkomstig van het afkoelende water of was het gewoon mistig? De windrichting is in mijn ogen niet zo'n probleem, ik vis met elke, maar vaak gaan n tot zo wind gepaard met stijgende druk, dan is het vaak niks, daarintegen is het tijdens dalende dan wel gelijkblijvende druk dan wil het vaak goed lopen. Maar er zijn ooit dagen, op elk water, dat ze voor vaak onverklaarbare redenen, meer los zijn dan normaal.
mvg

Bart van den Hurk
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

14-07-2005 11:52

Bart van den Hurk schreef: Het enige wat je er niet op kan meten is de watertemperatuur, maar deze houd ik enkel bij in het voor en najaar, puur omdat deze dan van belang is. Tijdens de maanden juni t/m september is deze van veel minder belang.


Bart, in de zomermaanden blijft de watertemperatuur inderdaad boven de grens van azen en actief zijn, maar denk jij niet dat boven een bepaalde water temperatuur de vis weer minder actief wordt en met name door de aanwezigheid van minder zuurstof in het water? Ik heb dit namelijk wel ondervonden bij een temperatuur van 24, 25 graden.


Nog een vraag in het algemeen, hoe is te verklaren dat runs vaak met vlagen komen? Is dit ook te relateren met weersomstandigheden? Als voorbeeld: Wij houden jaarlijks voor de visvereniging een karper marathon namens water en visstand beheer (ook voor registratie) en zien dat het vaak een aantal uur rustig is tot helemaal geen aanbeten en plotseling komt de ene vangstmelding na de ander binnen om vervolgens weer helemaal stil te vallen..

bedankt voor de inzet
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-07-2005 12:11

Bart,

Was in elk geval september. Was geen mist van het water. Je zag werkelijk gene hand. Het was wel goed weer. Of het stabiel weer was of niet kan ik zo niet zeggen. Kijken of ik het notitieblokje nog kan vinden.

Voor 90% dat het medio september 1989 was. Misschien 1990.


MVG

Klaas
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-07-2005 12:42

Lexus. die beet vlagen denk ik dat het komt door aas-tijden..
op bepaalde tijden azen de karpers.. net zoals bij ons dat we meestal op vaste tijden eten.

natuurlijk kun je ze hier ook buiten om vangen maar dat zullen meer de snack-etende karpers zijn :)

heb in ieder geval nog niet mee gemaakt dat 1 karper 24 uur per dag aast.
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

14-07-2005 17:15

Bart.

Je zegt dat het makkelijker kan dan de manier waar ik het op doe.
Maar kijk ik naar de manier zoals jij het uitlegt, doen we eigenlijk het zelfde alleen ieder met zijn eigen bron.
Persoonlijke voorkeur denk ik.

Oke er zijn wel een paar verschillen.
Jij zoekt de omstandigheden uit per half uur, ik 3keer per dag en tijdens aanbeten.

Ben zelf gemiddeld een half uurtje bezig om dit noteren.
En heb hier dan ook geen problemen mee .
Want ik doe er uit eindelijk toch mijn voordeel mee.
Net zoals jij dat doet neem ik aan.

Het kan makkelijker, maar goed ik ben dan ook ingewikkeld :lol:

Groeten Danny.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-07-2005 10:13

Klopt Danny,

Maar de waardes op teletext worden maar 4 of 6x per dag "ververst", er staat altijd een tijd bij de genoteerde waardes op pagina 705, dit zijn dus de metingen van dat uur. Voor een echte nauwkeurige notatie zal je dus even via een andere bron moeten werken. Maar goed, inderdaad ieder zijn ding natuurlijk, maar dat noteren van gegevens je voordeel op kan leveren staat buiten kijf.

Lexus,

Verwacht idd dat dit te maken heeft met aastijden, ik weet niet of dit elk jaar ongeveer dezelfde tijden zijn? Anders zou je het toch eens naast het weer moeten leggen als de wedstrijd de volgende keer is. Wat wel is is dat je vaak ziet dat wanneer het de "goede omstandigheden" zijn er overal op een water goed gevangen wordt, dan wel op meerdere wateren. Zo zijn er gewoon op een jaar dagen die eruit springen, dan hoor je zelf vanuit heel Nederland de vangstberichten binnen stromen! Over die watertemp, heb je helemaal gelijk in, maar de periode dat de watertemp. op deze waardes ligt (laatste weken juli, eerste augustus) staat het vissen bij mij op een laag pitje, vandaar dat ik er niet zo op let. De watertemperaturen zijn nu ook al rond die koers na de laatste warme weken, je kan het de laatste week ook merken aan de vangsten. Het is dus weer even wachten op de weersomslag...

Klaas,

Weet je toevallig nog de datum, dan kan je het langs de historische cijfers van de Bilt leggen, misschien dat er dan iets meer duidelijkheid komt. Al is het gewoon zo dat de vissen ooit echt los zijn, dit zijn gewoon een paar dagen per jaar. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de datum. Heb voor mezelf het gevoel dat dit op een piekdag in lage druk is, maar hoe meer gegevens des te beter.
mvg

Bart van den Hurk
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

18-07-2005 15:43

Als we nu eens alles zouden opschrijven,
elk uurtje, elke vis, elke blank..etc.
We zetten dat uit in een tabel dan zien we welke tijden de beste zijn.
Dit is voor één persoon nog te doen... voor 100 man een hele job en voor een goede steekproef van minstens 1000 man een fulltime baan.
wie wil?

Als we dan vóórdat de uitslag van de steekproef vrij komt, een gokje mogen wagen welke periode het beste is; Dan opteer ik voor de week vóór de nieuwe maan. Vooral drie dagen voor de dark site of the moon springt er uit bij mijn manier van vissen. (bodem visserij)

Het laatste seizoen plan ik hier mijn sessies op (ik ben beperkt in m'n vistijd) Per jaar zie 13 keer geen maan, driekwart van de tijd valt al af en je kan het van te voren plannen :wink: :wink: :wink:
Het valt mij op dat het weer dan ook altijd wel beter is om te vissen (lage druk/ westen wind) Het lijkt bij deze maanstand minder stabiel en da's gunstig....
Was het maar 100% waar :wink: :wink: :wink: er zijn gelukkig ook uitzonderingen. Ik blijf ook niet thuis als ik bij volle maan , oosten wind in een hete periode een nacht over heb :oops:
Groet,
Rob
Plaats reactie