Observeren ?


Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

08-07-2005 19:20

Hey mensen,

Iedereen heeft het in zijn naam staan :P, iedereen doet net alsof hij het kan, maar HOE? Ik zit ook wel eens te vissen en dan uren naar het water te kijken, maar zie echt geeeeeeeeeen teken van de vis hoor, zou mijn god niet weten waar ik zou moeten gaan liggen als het aan mijn 'observeren' ligt..

Hoe doen jullie dat?
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

08-07-2005 19:40

Dat hangt natuurlijk helemaal af van waar je precies vist. In het IJsselmeer zul je niet bijster veel langs zien komen, gok ik. Op kleiner water zie je de karpers echter wel vaak hun ding doen. Een van de belangrijke dingen, als je dan gaat observeren, is niet vissen. Ga gewoon eens rondlopen, bij voorkeur op een mooie dag, en dan 's ochtends of 's avonds, als het wel redelijk licht is. Let op grazige oevers (daar hoor je ze vaak smakken), goede bellenplakkaten, en flinke beweging in het water. Dat zijn de plaatsen waar ze azen. Verder is het nuttig zo rond de paaitijd eens langs het water te gaan zoeken, dan kun je een redelijke inschatting maken van de populatie. Op heel warme zomerdagen kun je vaak de karpers op rustige plekken zien zonnen.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

08-07-2005 19:41

Hoi
Springende vissen zijn natuurlijk het makkelijkst
Daarna de vis die aan de oppervlakte draait. of er net onder.deze laat vaak twwe draaikolkjes achter(staartpunten)Voorns doen hetzelfde maar dan veel kleiner
karpers die vlak onder het oppervlak zwemmen verraden zich door een golf te trekken
Als het warm en zonnig is liggen ze vaak tussen het kanneblad of andere oppervlakteplanten
Riet en andere planten die opzij gedrukt worden(voer maar eens tussen het riet en ga geregeld kijken)
Probeer ze te vinden door vanuit een hoog punt naar beneden te kijken
bijvoorbeeld een boom
Draag altijd een polaroid bril
Probeer op wat ondiep water met boilies,mais etc. karpers naar je te lokken zodat je wat handigheid krijgt in het "kijken"
Draag wat beschutte kleren al naar gelang de achtergrond
En beweeg je vooral traag
Blijf niet op je stoel zitten maar ga op zoek
Begin bij ondiepe en enigzins begroeide wateren
En blijven oefenen
Als je het maar lang genoeg doet leer je vanzelf de bewegingen die een vis maakt herkennen

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

08-07-2005 22:08

camouflage kleding is dat wel zo belangrijk???! Hoe vaak ik al niet gewoon in me "normale" dagelijkse kleren ga struinen oranje tshirtyjes witte broeken wit hoedje op noem maar op en gewoon me vissen vang ik denk dat het aller belangijkste toch echt wel je manier van bewegen is en gewoon rustig RELAAAAAAAAAAX bewegen :D en mensen let op je schaduuuuw op een takje hier en daar....
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

08-07-2005 22:57

Ach, dat observeren is zonde van je tijd. Je kan beter gelijk gaan vissen dan heb je tenminste kans om wat te vangen. Lijp als je overal op het midden vissen ziet draaiden en springen in een badkuip waar het overal 5 meter is. Ik word daar niet wijzer van, jullie wel misschien?

Ga gewoon vissen, zo vang je zeker meer.
stefan koolstra

08-07-2005 23:05

elco kuipers schreef:Ach, dat observeren is zonde van je tijd. Je kan beter gelijk gaan vissen dan heb je tenminste kans om wat te vangen.

Ga gewoon vissen, zo vang je zeker meer.


Het lijkt mij toch echt wel functioneel om de vis goed te observeren...
En wat ook heel belangrijk is, vind ik is de bodemstructuur verkennen, hier valt namelijk ook een hoop informatie uit te halen over waar de karper kan zitten.

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

08-07-2005 23:24

Intensief observeren is very important, Ik doe dat ook vaak...máár dan vanaf een terrasje bij lekker warm zonnig weer! 8) Lekkere snollen spodden :P CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

09-07-2005 00:19

Ik vind dat observeren een van de belangerijkste dingen is in het karpervissen. Het verschilt per water, de vissen kun je zowieso herkennen aan aasbellen, grote bellen die bovenkomen, daar kun je zeker van zijn dat er karper aast. Op mijn thuis water zie je de duidelijke(verschil zeelt/karper) aasbellen van de (weinig bevistte stekken komen). oftewel......dressuur.
Volgens mijn kun je op ieder water observeren, gewoon naar het water kijken, dan kun je de aasbellen onderscheiden. Gewoon iedere dag een rondje langs het water maken. Oftewel "watercraft" zoals AD zegt. Ik vind dit ook 1 van de belangerijkste dingen, in mijn visserij. Iedereen zegt wel dat hij goed observeert, maar ik weet dat de praktijk veel anders is dan de theorie. Een vismaat van mij beweerde dat hij, op de desbetreffende plas nog nooit aktivitet van karper had gezien. Ik had daar nog nooit gevist, maar wou wel eens een keer een nachtje gaan maken. We waren net bezig met de tent aan het opzetten, of ik zag al een springende karper, die hij in jaren nog nooit had gezien?. Mijn mening is dat de observatie (een van de belangerijkste dingen inde karpervisserij) per persoon verschilt. De ene let meer op zen krat bier dan op de aktiviteit op het water. Iedereen moet zelf weten hoe je je visserij beleeft, maar dan moeten sommige mensen ook niet gaan zeuren als ze "blanken". Een degelijke voorbereiding, is zeker de helft van het werk.





mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

09-07-2005 08:18

Hoi

Camouflage kleren zijn natuulijk niet verplicht,Maar kunnen in veel gevallen wel helpen,en dan bedoel ik niet echte cemou maar meer een groen of bruin t shirt, trui, of jas als je je tussen de struiken begeeft
Het belangrijkste bij obsreveren van dichtbij(enkele meters) zijn toch
het zo min mogelijk bewegingen maken.
Ik heb toch nog het meest geleerd van karpervissen door te kijken naar de vissen.
Waar komen ze vandaan ?
Waar gaan ze heen?
Wat is de reactie op voer ?
Hoe azen ze?
Wat gebeurt er als ze mijn lijn aanraken?
Hoeveel vis kan ik op mijn stek krijgen met hoeveel voer?
Je kunt meer leren van honderd uur observeren dan van duizend uur slapen in je tent

gr Gerrit
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

09-07-2005 11:51

Gerrit Pook schreef:Hoi

Camouflage kleren zijn natuulijk niet verplicht,Maar kunnen in veel gevallen wel helpen,en dan bedoel ik niet echte cemou maar meer een groen of bruin t shirt, trui, of jas als je je tussen de struiken begeeft


gr Gerrit


Grappig dat iedereen altijd voor donkere kleuren kiest. Denk eens aan de positie van de karper. Vaak is de lucht de achtergrond waar de vis tegenaan kijkt en dan zal donkere kleding mijn insziens alleen maar een donkere vlek opleveren. Mijn voorkeur gaat dan vaak juist uit naar een wit / licht t-shirt. Die bomen en struiken achter mij ziet die karper echt niet.


Richard
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

09-07-2005 13:23

Ook ik denk dat beweging en trilling eerder worden opgemerkt dan een stilstaande vorm van welke kleur dan ook.

Bij een singel hier in de buurt, heb ik vaak genoeg in de kant azende karpers geobserveerd, recht onder m'n voeten!
Zolang je stil staat kan je zelfs rustig praten met je maatje verderop zonder de karpers te verschrikken, stamp je of maak je een plotselinge beweging zijn ze weg!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

09-07-2005 17:15

Karpers asen echt niet altijd op dezelfde plekken. Als je ergens aasbellen ziet kan het best een goede plek zijn maar dat zegt nog zo weinig.

Het observeren van de bodem doormiddel van peilen om zo een bodemindruk te krijgen is wel een vis opleverend middel.

Maar observeerse, ik ga lekker vissen.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

09-07-2005 17:20

Gerrit Pook schreef:Hoi

Camouflage kleren zijn natuulijk niet verplicht,Maar kunnen in veel gevallen wel helpen,en dan bedoel ik niet echte cemou maar meer een groen of bruin t shirt, trui, of jas als je je tussen de struiken begeeft
Het belangrijkste bij obsreveren van dichtbij(enkele meters) zijn toch
het zo min mogelijk bewegingen maken.
Ik heb toch nog het meest geleerd van karpervissen door te kijken naar de vissen.
Waar komen ze vandaan ?
Waar gaan ze heen?
Wat is de reactie op voer ?
Hoe azen ze?
Wat gebeurt er als ze mijn lijn aanraken?
Hoeveel vis kan ik op mijn stek krijgen met hoeveel voer?
Je kunt meer leren van honderd uur observeren dan van duizend uur slapen in je tent

gr Gerrit


Als ik dit lees dan denk ik, op wat voor vreselijk helder water zitten jullie te vissen? Karpers zie je soms bovenkomen, draaien, zonnen, springen of wat dan ook. Gaan jullie mij nu vertellen dat je de vis kan volgen welke rondjes die zwemt?

Ook, wat is de reactie op het voer, vertel mij eens hoe jullie weten op een doorgaand water waar je op een halve meter geen bodem meer ziet hoe de karper reageert op het voer. Ik vind het allemaal hapklare onzin, mja ieder zo zn ding.
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

09-07-2005 17:29

Zelfs in troebel water laten karpers zich wel zien hoor, zeker als de kanten begroeid zijn zie je ze daar veel in rommelen, en leliebedden zijn ook een goede indicator. Als je goed blijft kijken zie je wel hoe de vissen zich verplaatsen. In het water waarin ik de laatste weken weer een beetje 'in zit te komen' zie je ook niets, het zicht is niet meer dan een centimeter of tien. Toch zie je de karpers rotzooien, en je kunt ze lang blijven volgen.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-07-2005 18:02

Observeren lijkt me toch wel erg nuttig! Niet alleen kun je zien voor welke vissen je het doet, maar ook hun gedrag ontdekken, waar ze azen, waar ze zich veel ophouden etc. Al deze informatie kun je gebruiken bij het bepalen van je stekkeuzen etc.
beetje bij beetje
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

09-07-2005 19:05

camouflage = versmelten in de achtergrond

In mijn geval betekent dat 99% groen of bruin in jou geval kan dat anders zijn.

Maar dat is slechts een onderdeel,even van de ene voet op de andere gaan staan kan al betekenen dat de vissen wegzwemmen of schrikken.
Het gaat dan wel over vissen die "onder je voeten" zwemmen

Op helder water ja. Niet al het water is even helder natuurlijk.
Maar een hoop observaties gedaan op helder water kun je meenemen
en gebruiken op water wat niet zo helder is.

gr Gerrit
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

09-07-2005 23:17

elco kuipers schreef:Ach, dat observeren is zonde van je tijd. Je kan beter gelijk gaan vissen dan heb je tenminste kans om wat te vangen


Daar heb je helemaal gelijk in maar houd toch altijd je ogen open je kunt er soms veel leren van observeren en je kunt er alleen maar wijzer van worden. :wink:
Het heeft mij ook al veel vis opgelevert maar ben ook vaak aan de waterkant te vinden(zonder hengels) op un gegeven moment weet je gewoon waar je op moet letten al is het bij veel wateren verschillend en
op het eene water valt meer te leren als op een ander water.
Het is in ieder geval geen tijdverspilling dat observeren!!!

mvg....
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

09-07-2005 23:31

staan weer een hoop zinloze antwoorden...helaas.


al met de vrouwen observeren...daar kan ik nog wel ''in komen'' is natuurlijk bijzonder belangrijk!!

enfin,

Kijk je hebt altijd personenen die komen, vissen en gaan. Hetzij met 1 vis hetzij met een aantal vissen. Maar deze hebben ze niet gevangen door even te kijken waar gaan we zitten. Goh we zien een mooi stukje platgetrapt gras, of hier vang ik ze altijdt wel....toch??

Allemaal best mogelijk, maar toch kun je met een beetje observeren toch op de juiste stek zitten, en door gewoon klakkeloos ergens te gaan zitten op de verkeerde stek belanden. Draaien aan de oppervlakte, bellenplakkaten, en springen. Vissen we daar....of ergens anders???

Het geeft nooit de garantie dat je ze ook daadwerkelijk vangt als je ze zien, maar ja de mensen die waarschijnlijk enkel met boilies vissen en zich een soort oogkleppen hebben aangemeten ''mensen die dus niet outside the box kijken, zullen zelden of nooit topsessies draaien.

Om maar een simpel voorbeeld te geven, kan ik aanhalen dat door observeren ik op een groot water de trekroutes ben gaan herkennen. Door te vissen, te observeren, en de gegevens op te schrijven ben ik in staat een betere selectie te kunnen maken omtrent de stek welke ik wil bevissen. Ga je 's ochtends, of 's avonds....weten waar ze zich ophouden. Rond het middag uur, in de zon op het ondiepe in de maanden juni juli.....


En de mensen die penvissen, of andere zaken erbij doen, en gewoon tijd steken in een stek, of water zullen veelal beter scoren. Maar ja dat is maar mijn mening......en wie ben ik?
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

10-07-2005 14:15

Gerrit Pook schreef:Waar komen ze vandaan ?
Waar gaan ze heen?
Wat is de reactie op voer ?
Hoe azen ze?
Wat gebeurt er als ze mijn lijn aanraken?
Hoeveel vis kan ik op mijn stek krijgen met hoeveel voer?
Je kunt meer leren van honderd uur observeren dan van duizend uur slapen in je tent

gr Gerrit


Ik vind het heel fijn dat mensen hier veel reacties op geven, maar aan een reactie als deze heb ik zelf weinig... Wat ik aan observeren heb zou ik zelf ook wel kunnen bedenken, MAAR mijn vraag is HOE?

Stel ik 'observeer' op een water... Ik zie aasbellen, ik zie een rollende vis, ik zie een kring langs de kant... Maar waar moet ik nu vissen... Als ik op een water van 5 hectare vis en ik zie een vis springen, betekend dit nu ook dat ik daar op die plek moet gaan vissen?

Als ik een kring zie moet ik daar dan ook gaan vissen? Ik snap dat de vis daar dan waarschijnlijk heeft zitten asen, maar ben ik dan niet al te laat?

Ik zie aasbellen op een plek, direct de hengel pakken en hem daar neergooien? Of gooi ik hem er 20 meter naast in de hoop dat ik hem dan daar vang?

Misschien vraag ik wel te veel door directe informatie vraag over HOE te observeren en over HOE ik de vis dan kan vangen met mijn al observerend gewonnen informatie, maar het lijkt mij dat dit dingen zijn die je best vrij kunt geven aangezien het niet uit maakt.. IK vis op geen van jullie wateren en de enigste concurrentie die ik hier op het board zie is tussen mij en Elco....

Ik snap ook heel goed dat alles per water verschillend is, maar ik ben de laatste tijd geinteresseerd in een water waar ik veel dingen zie gebeuren, je ziet er kolken, je ziet er rollende vissen en je ziet er ook aasbellen, maar wat moet ik er nu mee aan? Moet ik nu juist op die plekken gaan vissen? Moet ik nu juist daar gaan voeren? Oftewel, hoe moet je observeren.... En vooral, die informatie 'verwerken'

jordyopthof schreef:staan weer een hoop zinloze antwoorden...helaas.


Wat moet ik nu eigenlijk met jou antwoord dan? Ik vind het allemaal heel fijn voor jou dat je dingen herkent en dingen hebt geleerd, maar mijn vraag is HOE?


Nogmaals, ik vind het fijn dat jullie reageren, maar willen jullie concrete informatie geven over HOE te observeren, iedereen verteld eigenlijk wat je er mee kan, maar HOE doe ik het en HOE haal ik er mijn voordeel uit... Iedereen zegt het te kunnen, dus deel het met ons..... :roll:
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

10-07-2005 17:04

Ja, eerlijk gezegd is het observeren wel iets dat je moet leren, het is iets dat je hebt of gewoon helemaal niet hebt. Ik kan met vissers staan praten en ineens ergen een korte deining onder het wateroppervlak zien of heel kort kop en schouders boven water. De vissers ziet helemaal niets, nog geen kring op het water......kijk deze heb je ook.

Maar simpelweg veel over het water kijken, zoeken naar aasbellen (aasbellen zijn veeeel kleine belletjes, veelal met een witte schuimlaag erop. Deze bellen verplaatsen zich....., in tegenstelling tot grondbellen (aardgas) dit is dus geen vis heren. Gebruik een verrekijker...

Kop en schouders, heel veel voorkomend. Je zit lekker over het water te kijken, en steevast rond de ochtend, avond, of met veel wind zie je de karper met kop en schouders uit het water komen ''het zogenaaamde rollen'' Dit heeft mij geleerd dat dit steevast samangaat met aanbeten binnen het uur!!. Uitzonderingen daargelaten

Springen, is nog zo iets. Je hoort een vis klapperen op het water. Je ziet er een springen. Hier zijn veel theorieen over. Hetzij, de vis heeft last van parasieten, de vis roept karpervriendjes omdat er eten ligt, de vis trekt naar een ander deel van het water, de karper gaat azen.

Voor mij is gaan eten, en trekken wel duidelijk geworden, de andere 2 heb ik geen oordeel over. Dat je beet krijgt als ze gaan springen is veelal waar ''niet altijdt'' en dat ze naar een ander deel van het water trekken klopt ook.

Ja wat moet je nog meer uitleggen. Observeren kan natuurlijk ook door gewoon al deze dingen proberen te signalen. Je hoeft niet aan het vissen te zijn, gewoon lekker lopen en zoeken. Klim in een boom ''English style'' ga zitten en tuur naar je voerstek. Probeer ze te vinden op zicht, hierbij is een goede bril wel een must als de zon schijnt. Beter is nog om te gaan stalken, met een pennetje of met de broodkorst. Zoeken, vinden vangen.

Verder nogmaals je hebt het of je hebt het niet, leer het gebruik het en leer er dan weer van. Het is echt een belangrijk gegeven binnen de visserij, maar ook dit is weer mijn mening.....
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

10-07-2005 17:06

Joris ben het best met je eens.

Ik sta nu aan een groot water te vissen.
Waar ik uren al naast me rotpot over het water heb zitten turen met verrekijker en al.

Ik heb in al die uren wel 1 karper zien springen.
En wel op de voerplek die ik daar al 3 weken onderhoud.

Dat vind ik een prachtig iets...je ziet dat er activiteit is bij je voerstek.
Maar dit is pas na drie weken voeren.
Dus daarvoor helemaal geen karper zien springen.
Aas sporen dacht ik ondekt te hebben.
Maar door op een gegeven moment argwaan ontstond ben ik er met duikbril en snorkel in gegaan.
Bleek dus om ontsnappend gas te gaan op die plekken daar op de bodem.

Ik zeg niet dat opserveren onzin is...heb er op veel wateren me voordeel mee kunnen halen door wel deze dingen te kunnen vinden.

Op dit water is het stek bepalen via peilhengel toch de manier geweest om deze spot te vinden.
Met enkel opserveren was ik hier nog steeds radeloos geweest.

Dus ook hier vraag ik me af hoe ik in godsnaam nog anders kan opserveren dan ik reeds al gedaan hebt.

Stek loopt trouwens wel nu...dus daar zit het probleem niet in.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

10-07-2005 18:08

Maar Jordy, je geeft me veel informatie over observeren, maar het meeste geld voor observeren als je al ergens aan het vissen bent... Wat nu als je, zoals ik nu, op een nieuw water aankomt en deze verschijnselen ziet? Daar gaan vissen? Daar gaan voeren? Ik zie nml wel aasbellen, ik zie wel springende vissen, maar wat moet ik er mee doen?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

10-07-2005 18:58

ja wat moet je ermee,

Je kunt bijvoorbeeld de bodemgesteldheid gaan bekijken mbv een peilhengel of fishfinder. Is dit wellicht een hotspot?? mosselen, plateau voedingsrijke boden?? Noteer waar je wat ziet, welke stek welke tijd, en probeer zomogelijk trekroutes te vinden (over het algemeen enkel op groot water belangrijk). Zorg dat je weet waar de vis is, welke maand, waar?? Vindt een winterhotspot, of vind de plek waar je ze voor de paai kunt opvangen. Allemaal te vinden door te observeren.

Op de binnenwateren, en daarmee bedoeld de stads en cultuurwateren zijn velen allemaal ondiep, vol met vis en druk bevist. En als we allemaal op dezelfde plekken vissen.....
Ga eens observeren, loop naar stekken waar je ze verwacht maar normaliter dus nooit zou komen. Zie je ze, enz...probeer het dan eens....

Ik ben bang dat het observeren echt iets persoonlijks is, de een doet het we de ander niet. Vissen en kijken of het wat wordt. En ja wat je er dus mee doet is heel verschillend, ik doe er persoonlijk gezien erg veel mee. En ja, ook ik gooi wel eens een single hookbait vergezeld met wat pellets naar een aantal draaiende of springende karpers...jij ook??? Het werkt best hoor, en dit is maar gewoon een voorbeeld!!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

10-07-2005 19:13

Niet elk water is hetzelfde
Zoals in Marcel ze n geval maar hij nam in dit geval wel de juiste beslissing door met een duikbril en snorkel eens een kijkje te nemen

Observeren is geen exact vak waarbij je kan zeggen als de vis springt moet ik zus of zo doen en dan vang ik vis.

Ik heb eens een bepaalde vis op de stek gehad die telkens als hij sprong
een paar maiskorrels at en elke andere vis die in de buurt kwam opving door ernaast te zwemmen en weg te leiden van de stek,vervolgens weer terug kwam sprong en weer wat maiskorrels ging eten.

Als je steeds karper waarneemt op een andere stek dan die van jou zou ik maar eens verhuizen. en het daar proberen.Wie weet leer je wat.

Ga eens een middag met vijf kilo drijvende katten brokken aan de gang en kijk hoe de vis reageert. niet op het twente kanaal natuurlijk maar op een wat rustieker water. en vergeet niet je hengels thuis te laten tot je zeker weet hoe de vissen reageren op jou aas.
Observeren is leren . Hoe jij het intrumpeert en er vervolgens op inspeelt ligt geheel aan je zelf.

Als jij bijvoorbeeld weet uit welke richting de vis komt kun je daarop inspelen door een bepaalde stek te kiezen waarbij de vis eerst de boilie tegenkomen inplaats van je lijn.

Door observeren heb ik geleert dat vissen op een bepaalt water over de stek gingen een paar boilies opnamen en vervolgens een rondje zwommen en vervolgens weer terugkwamen voor de volgende ronde
je begrijpt wel dat ik wachte met ingooien als de vissen even weg waren
zo kon ik ook de exate plaats bepalen waar de vissen als eerstemet hun bek naar de bodem gingen.

Ook leerde het me dat vissen soms nerveus op half water rond zwemmen boven je voerpklek als ze opdat moment een lijn tegen kwamen waren ze zo verdwenen
een kliein (10 gram) loodje op de lijn een meter of vier van de haak zorde ervoor dat ik de lijn langs een paar rietstengels kon leggen en zo de lijn over de bodem kon laten lopen zonder dat de vissen er erg in hadden

Voorzover ik weet zijn er geen geheimen omtrent het observeren op zich
In het verleden heeft observeren er toe geleid dat uitvindingen gedaan zijn zoals de hairrig, camouflage lood, vissen buiten de voeplek,leadcore.en nog allelei andere dingen die je nu gewoon kunt kopen of toepassen zonder dat het je moeite kost.

Vis springt om versclillende redenen zoals al te lezen was hierboven
Meestal krijgt de vis lucht binnen bij het springen die hij bij het zwemmen weer laat ontsnappen aan de lijn bubbels kun je de richting bepalen waar hij heen zwemt waarbij het ook kan gebeuren dat hij nog een paar maal springt.

Golfjes in het kanneblad of wier duidt er vaak op dat een vis opzoek is naar slakjes e.d. die onder en aan de randen van het blad aan het wier hangen.
vaak is het een kwestie van een paar maiskorrels over het blad gooien en voorzichtig terug trekken naar de plaats waar de vis zich bevind en deze net onder het oppervlak aanbieden zodat de lijn op het blad ligt

Wellingen aanhet oppervlak kunnen ontstaan doordat karpers met hun bek in de bodem wroeten op zoek naar muggelarven en hun staart gebruiken om kracht te zetten om in de modder te komen.als het water niet te diep is kun je dit mooi waarnemen

Zonnende karpers kun je het best zoeken wat later op de middag op uiteraard zonnige dagen.Vaak hebben ze de voorkeur om het steeds op de zelfde plekken te doen I.e. een rustige plek waar ze niet zo snel gestoord worden.
Het proberen te vangen van deze vissen kan soms snel gaan maar vaak ook hebben ze totaal geen interesse.
Probeer de route uit te vinden waar deze vissen heen gaan als het s.avonds te koud wordt om in de zon te liggen en probeer ze op deze route doormiddel van een voerplek te onderscheppen.Je zult merken dat hun eetbereidheid dan een stuk groter is

Vissen vinden betekend niet automatisch vangen.soms heb ik vissen over men voerplek zien zwemmen met een snelheid of ze achterna gezeten werden door een haai

gr Gerrit
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

10-07-2005 19:50

Erg informatieve reacties van jullie beide, bedankt.. Maar mensen, wees nu niet bang om zelf dingen te vertellen, ik hoor graag meer ! :wink:

Ik heb de komende 3 weken geen tijd om te vissen (46 uur per weer werken :S), maar wel tijd om er op de mountainbike naartoe te trappen, dus ga goed opletten.... Denk dat ik de eerste week ga kijken en daarna eens rustig begin met wat voeren... Na die 2 weken voeren ga ik er eens goed nachten en kijken wat het wordt