Baitrunner noodzakelijk?


Peterr Compaijenn
Berichten: 16
Lid geworden op: 29-05-2005 11:31
Locatie: Elburg

07-07-2005 09:35

hallo,

Ik vis altijd overdag iig niet 's nachts, de avonden en vroege ochtenden pak ik wel mee. Is het nu dan ook noodzakelijk om een baitrunner te hebben want ik zit toch ''direct'' bij de hengels. Is het nu wel of niet noodzakelijk?
Ik hoop dat jullie het snappen

Mvg,

Peter 8)
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

07-07-2005 09:44

Als je veel bij obstakels vist is een baitrunner vrij handig..maar het is zeker niet noodzakelijk, als jij elke keer als een gek aan die slip wil draaien..dan gaat dat prima hoor..
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

07-07-2005 09:52

Peter,

Ik vis al jaren zonder baitrunner en vind het volledig overbodig. De slip hoeft bij mij maar een paar slagen losser wanneer de hengel in de steunen ligt, bij obstakels zou ik hem sowieso zo strak mogelijk zetten en de hengels goed verankeren. Aanslaan is simpelweg je vinger tegen de spoelrand houden en met de andere hand een paar slagen vaster draaien. Simpel!

Hoe geavanceerder de molen, hoe zwaarder die is en hoe meer techniek er stuk kan gaan. :lol:

Groeten,

Mark
Peterr Compaijenn
Berichten: 16
Lid geworden op: 29-05-2005 11:31
Locatie: Elburg

07-07-2005 10:04

Mark,


Als ik dan een molen zonder baitrunner koop, is het dan makkelijker om de slip voorop te hebben of achterop. Voorop is de slip beter af te stellen. Maar achterop kan je gemakkelijker en sneller bij wanneer je een run krijgt of......?

Peter 8)
stefan koolstra

07-07-2005 10:13

Peterr Compaijenn schreef:Mark,


Als ik dan een molen zonder baitrunner koop, is het dan makkelijker om de slip voorop te hebben of achterop. Voorop is de slip beter af te stellen. Maar achterop kan je gemakkelijker en sneller bij wanneer je een run krijgt of......?

Peter 8)


Uhm.. ik zelf heb liever altijd wel een baitrunner maar dat even terzijde..
Ze zeggen wel dat een slip voorop nauwkeuriger is af te stellen. Maar wat handiger is tsja...... ik heb hem eerst ook een paar jaar voorop gehad en nu heb ik hem sinds een paar maanden achterop, maakt me zelf geen moer uit is allebei wel lekker eigenlijk gewoon kwestie van wennen.

Met Vriendelijke Groet,

Stefan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

07-07-2005 10:26

Peter,

De slipmoer bovenop de spoel is altijd het beste. Wat je makkelijker vindt hangt vooral van jou af maar wen je denk ik ook snel genoeg aan.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

07-07-2005 12:29

robbin kremer schreef:Als je veel bij obstakels vist is een baitrunner vrij handig..maar het is zeker niet noodzakelijk, als jij elke keer als een gek aan die slip wil draaien..dan gaat dat prima hoor..


Hoezo bij obstakels handig robbin. Juist niet volgens mij. Als ik bij obstakels vis heb ik er niet eens een baitrunner op staan. Dicht die handel, geen cm prijs geven.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

07-07-2005 13:26

robbin kremer schreef:
Als je veel bij obstakels vist is een baitrunner vrij handig..


Als je bij veel opstakels vist en de vis door de baitrunner laat zwemmen...zie de vis dan maar weer is uit de opstakels te krijgen ;)
Ben je telaat dus.
Zoals hierboven beschreven: dicht op de hengel en niks prijs geven zodat je gelijk weerstand kan bieden.
Wel een donders spannende manier van vissen trouwens:D
Kun je gelijk de hengel is echt goed testen incl lijn :D

Molen zonder baitrunner kan prima.

Succes,


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-07-2005 14:54

Persoonlijk natuurlijk, maar anders....


NEE

Gr. Erik
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-07-2005 19:53

Noodzakelijk is het zeker niet, heeft meer te maken met persoonlijke voorkeur.
Vis zelf al ruim twee jaar niet meer met baitrunners en ik hoef ze ook niet meer.
Zou trouwens wel een molen met de slip voorop aanraden, vaak blijkt toch dat die voor minder geld een betere slip kunnen hebben. Veel, zelfs duurdere, molens met de slip achterop lopen soms minder soepel en om de slip op gang te brengen is iets meer kracht nodig dan om lijn te blijven geven. Bij een slichte slipinstelling is dat niet zo'n probleem, maar als het op het echte sleurwerk gaat kan het erg vervelend worden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Robbin Rebel
Berichten: 52
Lid geworden op: 22-08-2004 22:52
Contacteer:

07-07-2005 23:13

Ik vis sinds enkele maanden ook met baitrunners. nu heb ik jaren prima met gewone molens gevist (slip achter op)
Waar ik wel bang voor ben bij gebruik van de beetrunnr is de overgang van de runnerslip naar de gewone slip als deze te dicht staat zou je een goede klap kunnen krijgen, en een enorme kracht op de hengel, lijn, knopen etc en niet te vergeten de bek van de karper.
Daarom zet ik me gewone slip een stuk losser dan dat mijn draad zou kunen hebben, en dit scheeld niet heel veel van elkaar.
Maar nogmaals ik vis er nog niet heel lang mee, dus het is misschien nog een gewenning.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

08-07-2005 19:11

Denk dat het belangrijkste is dat je gewoon voor jezelf bedenkt of jij dat wilt
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

11-07-2005 16:42

Je vraagt of het noodzakelijk is om molens met baitrunner te hebben. Dit is niet noodzakelijk, maar in sommige situaties wel handig. Ikzelf vis wel met baitrunners, en de normale slip zit daarbij bovenop. Echter ik gebruik de baitrunnerfunctie zelden, alleen daar wat het echt nodig is. (als je b.v. met je toppen naar beneden vist, kan de vis, als je slip te zwaar staat afgesteld je hengel uit de steunen"tillen". Dan is een baitrunner wel weer erg handig om dit te voorkomen. Een draai aan je slinger en je gewone slip treed in werking). Het is een blijft een persoonlijke kwestie. Je moet voor jezelf afwegen wat voor jou belangrijk is, en niet te vergeten, voor wat voor situaties je de molens voornamelijk gebruikt.

Succes!!!

Stefan
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

11-07-2005 19:10

Ik viste eerst ook lang met baitrunner. Nu niet meer en ik merk niet zo veel verschil. Ik vis toch altijd met de slip bijna dicht zodat ik niet erg veel moeite heb met het wennen aan het niet baitrunner vissen.

Een slip achterop zou ik in ieder geval niet voor kiezen.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

14-07-2005 09:15

Baitrunners zijn in mijn ogen absoluut overbodig! Ik vis al een jaar of 8 met biomasters naar volle tevredenheid...Ik kan me dan ook geen situatie indenken waarbij ik dacht: "Goh, had ik nu maar baitrunners gehad!" Wat ook opvalt is dat ik 8 jaar geleden uitgelachen werd omdat ik zonder baitrunners viste :-? en nu soms nog ..... Voor mij is vissen met molens met de slip voorop veel mooier en zoals gezegd gaan deze molens minder snel kapot omdat er minder poespas opzit!

Dus sluit je aan bij het anti-baitrunner front and join the boycot! Nee das flauwekul natuurlijk. Iedereen moet voor zich weten hoe hij of zij zijn of haar visserij beleefd.

Kies gewoon wat volgens jou het best bij je past

grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-07-2005 09:40

zonder oordeel wat wel en niet goed is, maar een baitrunner heeft duidelijk wel een functie. Per definitie dus niet overbodig.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

14-07-2005 09:55

Ik vind het persoonlijk een uitkomst met vissen. Je kan heus wel zonder vissen maar een baitrunner is stukken makkelijker in gebruik. En er zit wel ietsje meer techniek in maar verwacht hierbij geen complexe dingen. En een molen gaat echt zelden kapot.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-07-2005 23:14

Voor mij geen baitrunners!
Vanaf de allereerste run die ik kreeg zonder baitrunner heb ik die stomme baitrunner niet meer gemist!

Ik zou nu zelfs een molen laten liggen juist omdat ie een baitrunner heeft.

Baitrunners zijn voor peppies. :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

14-07-2005 23:54

Eus Molewijk schreef:
Baitrunners zijn voor peppies. :D


Onderbouw het dan tenminste. Een mercedes is toch ook niet voor peppies omdat er meer opties opzitten dan op een vw...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-07-2005 03:35

Ik heb al een hoop on...
ach lama
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

15-07-2005 08:48

Remco van Hal schreef:
Eus Molewijk schreef:
Baitrunners zijn voor peppies. :D


Onderbouw het dan tenminste. Een mercedes is toch ook niet voor peppies omdat er meer opties opzitten dan op een vw...


Dat vind ik ook graag wel nuttige info hierover voor en tegenstanders zijn er altijd...

Ik ben namelijk van mening dat zonder baitrunner je bij opstakels net dat tikje sneller contact met de vis krijgt. Dit omdat je de spoel meteen beetpakt en je als het ware direct controle op de spoel krijgt en je met je hand kan bepalen hoeveel lijn je wel of niet kan geven.

grtz
HnZ
Rudi van Vliet

15-07-2005 09:50

ik vind de argumenten die ik lees niet zo goed:

Beetrunners die kapot gaat heb ik zelden tot nooit van gehoord.
Ik vis zelf met de Shimano 4500 B nou knappe jongen die die kapot krijgt . Dan ben je vaak niet goed bezig.
Is een molen die veel waarde voor zijn geld geeft.

Tevens als ik lig te pitten dan is het met mijn slaperige hoofd wel zo makkelijk dat ik geen slip meer hoef af te stellen. Het kan dan gewoon zijn dat ik het veel te strak afstel en de lijn verloren gaat.

Makkelijk van Baitrunner is hoe simpel het werkt.
Dat is het voordeel .. meer niet.
Tevens heb je altijd dezelfde instellingen die je vooraf ingeeft. Dat is bij molens zonder baitrunner niet het geval. SImpelweg onmogelijk om klikjes te tellen bij het vaster draaien van de slip om te weten hoe strak hij werkelijk staat.
Hij staat dan dus altijd anders.

Voor mij geen andere molens meer dan de 4500 B

Wereld ding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-07-2005 10:02

Er is geen argument te bedenken waarom een baitrunner "noodzakelijk" zou zijn.
Het is puur het gemak niks meer niks minder de rest is gewenning.
Vissen is een hobby, geen religie!
henk gerressen

15-07-2005 10:12

vis zelf ook zonder beetrunner maar waar je voor moet oppassen is dat je vis maat goed moet uitkijken (vooral als je maat met runners vist)
dat je geen vogelnest :oops: krijgt als die aanslaat voor jou :D
peter andrae

15-07-2005 11:33

Dat ik na 27 jaar karpervissen en een berg aan mooie karpers heb gevangen en dan nog steeds een peppie word genoemd omdat je met baitrunners vist vind ik wel supergelul maar ja geeft niks,weet niet of je weleens met big baitrunners van shimano hebt gevist niet om shimano een veer in hun reet te steken maar daar zit voor zo een grote molen een superfijne slip op.

En dat gelul over slip voorop of achterop ieder ze ding stelletje wijven.


heb jaren zonder baitrunners gezeten dus nu ben je ineens een peppie poe hee.


maar toch weer met vriendelijke groet van een peppie.