schijtrollen


Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

29-06-2005 18:09

Jammer dat we daar nooit achter zullen komen, nietwaar?

Maar ik wil zo ook wel een keer op je KSN mat gaan liggen hoor :P .
Zou een leuke "uitdaging" geweest zijn.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 18:36

gezellig Eddy,

je bent van harte uitgenodigd :P

wel epileren aub :D
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

29-06-2005 19:49

Mitsz,

Begon lekker, vind het nu wat minder lekker worden.... 8) :lol:


Back on topic dan maar weer?
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

29-06-2005 21:30

Houden we het daarop mitsz, misschien neem ik je uitnodiging wel een keer aan. Ik zal dan ook niet vergeten me te epileren :o .

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-06-2005 22:55

Erik Rozen schreef:Back on topic dan maar weer?


Ik blijf bij mijn eerdere conclusie mbt het drukverschil op de buik/darm van de karpers,maar dan in combinatie met de laxerende werking van je aas.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2005 23:09

Patrick van Leur schreef:Bij mij in de vijver rollen me karpers ook heel veel, wat de oorzaak daarvan is heb ik nog steeds geen idee van, vooral de grotere vissen (45-50cm) houden van dolfijntje spelen.

met springende groet

patrick


Ik zou de waterkwaliteit maar eens gaan controleren. Dat springen is een uiting van stress.

Wat het schijtrollen betreft denk ik aan het spannen van spieren door de beweging waarbij "ongewild" druk op de darm komt. Moeten de darmen wel vol zitten. Dus waarschijnlijk voert er een ander op je stek. Want zeg nu zelf... :D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 23:23

Het gaat hier niet om springen, maar om (schijt) rollen Kees.

Zou je me aub de wetenschappelijke gegevens door kunnen sturen, waaruit blijkt, dat het een uiting van stress is? Jou kennende heb je je huiswerk goed gedaan.......

Er voert geen ander op mijn stek. hoop ik....

Het heeft natuurlijk ook te maken met de tijd van voeden en de tijd om de boel te verteren....

Dennis,

ik denk dat je het waarschijnlijk bij het rechte eind hebt. Jammer, dat ik dat niet kan onderbouwen met feiten. Het klinkt echter als meest logisch...

Eddy Babe,

your mine........

kusjes Mitsz :D :D :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2005 23:39

Mitsz,

Patrick had het over dolfijntje spelen. Maar zowel springen als flitsen (of rollen) is bekend bij koihouders en is niet ongelijk aan elkaar. Het lijkt inderdaad samen te hangen met stress (opwinding?). Zodra de waterkwaliteit in orde is en de koi gezond en kalm neemt het beduidend af. Zie je het nauwelijks meer. Je ziet het vaak bij de opstart van een vijver of bij problemen met parasieten en ander ongemak. De koi zijn onrustig, rollen en springen veel. Ze voelen zich ergens door ongemakkelijk. Een koi houder met wat inzicht in zijn vissen maakt zich zorgen en gaat op zoek naar het probleem. Kan heel triviaal zijn. De karpervisser denkt aan dolfijnen of weet ik wat. Tja, 2 verschillende werelden? Niks wetenschappelijks voor de rest. Geen serieuze onderzoeker die hier naar gekeken heeft. Gebrek aan een sponsor?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 23:46

Dank je Kees,

een heel interessant gegeven, waar ik nog niets van wist.

hmmmm, doet je wel denken, mbt grote particle voerstekken en de waterkwaliteit.....

mvg Mitsz
killian de bruijne

30-06-2005 02:11

[quote="mitsz van der kamp"]Dank je Kees,

een heel interessant gegeven, waar ik nog niets van wist.

hmmmm, doet je wel denken, mbt grote particle voerstekken en de waterkwaliteit.....

mvg Mitsz[/quote]

hoi mitsz, weet niet of je er iets aan hebt hoor, maar op me stekkie waar ik al een week heb gevoerd(bij de boompjes) kwamen de karpers massaal boven water gesprongen(dus echt bijna helemaal...), heb dit eeerlijk gezegt nog nooooooit meegemaakt.lijkt me niet dat dit aan mijn boilies ligt?

weet niet of je er wat aan hebt. maar vond het een rare vertoning :wink:

groete
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

30-06-2005 03:37

Helaas Mitsz,

Dat schijtrollen heb ik nog nooit mogen aanschouwen, behalve bij mezelf dan..... :roll: :o :D

Maar wat ik wel vrij vaak heb mee mogen maken is dat als ik een karper zie draaien/rollen boven m'n stek een aanbeet vrij snel opvolgde. Dus draaien/rollen heeft na mijn bescheide mening wel met azen te maken.

Ook bij springende karpers valt het op, gooi je aas maar op de stek waar ze springen, dit heeft mij al vaak een snelle aanbeet opgeleverd (op bepaalde wateren dan, lees wateren waar een behoorlijk bestand aan karper op zit).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-06-2005 08:35

Mannen,

Mijn bijdrage was een antwoord op Patrick zijn vraag en niet een opstart van alweer een discussie over springen en rollen. Ik geef aan hoe daar door sommige houders van koi tegenaan wordt gekeken. Volgens mij zitten zij veel dichter bij de waarheid dan wij.

Rollen op een stek kan heel makkelijk samenhangen met een zekere opwinding. Het overlevingsinstinct geeft eten aan terwijl het tegelijkertijd ook gevaar aangeeft. Dit zijn strijdige signalen. Verder, eten in samenhang met stress is niet ongewoon. Ik ken heel wat dieren die stress als het ware weg eten, inclusief de mens.

Niettemin beweer ik niet dat dit de waarheid is, maar het past wel net iets beter in elkaar dan de verhalen die ik soms lees.

Groet, Kees

Overigens vang ik ook karpers als ik ze niet zie rollen of springen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

30-06-2005 19:23

Toen ik nog goudvissen had, zag ik ook weleens soortgelijke dingen; ineens een spurt of een rol inderdaad. Misschien een beetje raar om te zeggen, maar volgens mij wordt het op deze manier makkelijker voor de vis om zich te verlossen van de uitwerpselen. :oops:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens