Gesloten tijd voor de karper


Gesloten tijd voor de karper

JA
24
30%
NEE
57
70%
 
Totaal aantal stemmen: 81
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-06-2005 20:38

Michel,

Ik zeg toch, Uitzonderingen op de regel hou je altijd. En als ik me niet vergis behoorde 2003 en 2004 tot de warmste zomers ooit! Lekker argument......

Daarnaast, twee maanden rust zal de karpers zeker geen kwaad doen. Laat nu tussen eind april en eind juni 50% van de wateren afgepaaid zijn, dan hebben in ieder geval die karpers alles stresloos af kunnen werken.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

29-06-2005 20:40

En wie weet (ik denk het niet) passen de karpers zich wel aan door in de gesloten tijd te gaan paaien!

Dat zou perfect zijn.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 20:42

Wat mij opvalt zijn de sterftes in kleine(re) gesloten wateren waar in de afgelopen jaren sterk gevoert en gevist is.
Misschien zijn de bestanddelen en de toevoegingen die niet bepaalt gezond te noemen zijn wel mede debet aan die sterftes.

Het zou heel best kunnen dat bv het gebruik van middelen die de darmflora vernietigen de vis dermate in zijn weerbaarheid aantast dat de ziektes daaraan te wijten zijn.

Een gesloten tijd invoeren zou daar ook geen soelaas aan bieden, mischien een voerverbod wel maar dan ook pas op langere duur.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 20:44

Bart,

Punt voor jou, toch voel ik dan meer voor een winterstop zoals Hans aangeeft. Met pijn in mijn hart, dat wel.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-06-2005 21:05

Douwe,
dit is jou interpretatie van de wetgeving, in de visserijwet staat om de drommel een gesloten tijd voor vissoorten en een gesloten tijd voor aassoorten. Er staan zelfs sanctie`s op indien men de wet overtreed als voorbeeld:

*Vis niet onmiddellijk nadat deze is opgehaald tijdens de voor
die vissoort geldende gesloten tijd, weer in hetzelfde water
terugzetten --> €28

Dat je door de mazen heen kunt glippen door er bijvoorbeeld "niet gericht op te vissen" of er wel gericht op te vissen en geen vis in je bezit te hebben dat begrijp ik ook wel. Dat er wel een gesloten tijd is daar ging het in de kern om want dit was volgens jou niet het geval.

Ik verwijs naar Artikel 2
Vis, behorende tot de onderstaande soorten dient onmiddellijk nadat deze is opgehaald in de achter de desbetreffende soort vermelde gesloten tijd, weer in hetzelfde water te worden teruggezet: a baars, barbeel, kopvoorn, serpeling, sneep, snoekbaars, winde en vlagzalm: 1 april tot en met 31 mei.
b snoek: 1 maart tot en met 30 juni.
c beekforel, beekridder, bronforel, zalm en zeeforel: 1 oktober tot en met 31 maart.

Verder kan ik me prima vinden in de strekking van je uitleg trouwens.

groet,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 29-06-2005 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-06-2005 21:06

Michel Hollaar schreef:
Hans,

Interessant schrijfsel, maar op twee van de meest produktieve en dus ook meest beviste winterstekken op overbezet water ( vrijwel dagelijks ) in mijn direkte omgeving vinden in het voorjaar geen grootschalige sterftes plaats, behoudens het normale percentage dat wegens ouderdom het loodje legt.De laatste uitzettingen waren begin jaren tachtig. De massale uitzettingen in de zeventiger jaren.

Wat mij het meest zorgen baart is echter het feit dat er nog steeds koekenbakkers zijn die met onze vissen van hot naar her en weer terug aan het slepen zijn.

Salmonella theorie, wie weet, ... wie weet wat we als sportvisser in het water kieperen.

Als sportvisser in het algemeen ja, hier vissen regelmatig engelse witvissers en die kijken echt niet op een kilootje meer of minder hoor, eerder meer.


Hoi Michel,

Mischien hangt het e.e.a. ook samen met de watersamenstelling en is het ene water vatbaarder voor verspreiding van ziektekiemen dan het andere water.

Het moge duidelijk zijn dat het slepen met vissen zeer zeker ook niet bevoordelijk is voor de gezondheid van de visstand..weet vrijwel zeker dat ook in dit feit een uiterst groot risico ligt!.

Wat betreft de spiegelprojecten...er wordt regelmatig met de vinger naar uitzettingen gewezen, mischien en ik herhaal heel mischien zit hier ook een risico aan verbonden, wellicht is het op dit punt wel verstandig om uitzettingen dan uitsluitend in de vroege zomer te laten plaats vinden en niet in de maanden september/oktober als het water alweer wat kouder gaat worden?? (Dit om eventuele risico's wat betreft overdracht van ziektekiemen in de koude maanden uit te sluiten??) (opgestapelde vissen gedurende de winter)

en wellicht is het gewoon een combinatie van factoren..als ik dit zo teruglees noemen we genoeg redenen op welke funest voor de karperstand kan zijn:
Overzetten vis / Uitzettingen van vis van onbetrouwbare leveranciers uit het Oostblok/Vissen gedurende de wintermaanden/ Salmonellabacterie
En er valt vast nog meer te vinden
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-06-2005 21:21

[quote="Douwe Bijlsma"]Wat mij opvalt zijn de sterftes in kleine(re) gesloten wateren waar in de afgelopen jaren sterk gevoert en gevist is.
Misschien zijn de bestanddelen en de toevoegingen die niet bepaalt gezond te noemen zijn wel mede debet aan die sterftes.

Het zou heel best kunnen dat bv het gebruik van middelen die de darmflora vernietigen de vis dermate in zijn weerbaarheid aantast dat de ziektes daaraan te wijten zijn.

Een gesloten tijd invoeren zou daar ook geen soelaas aan bieden, mischien een voerverbod wel maar dan ook pas op langere duur.[/quote
]
Douwe, dat zal best wel eens kunnen....stel en ik herhaal stel dat dit mischien in de warmere maanden dit niet per defintie direct schadelijk (Funest) zou zijn voor de karper...dan kan dit mischien wel zo zijn als de karper ,laten we zeggen rond november gevangen wordt en dit meeneemt gedurende de winter.
Het is volgens mij een feit dat de karper met die lage temperaturen maar moeilijk kan herstellen. Pas als het water weer opwarmt in het voorjaar openbaart dit zich pas ten volle ...met vaak de dood als gevolg hier op.
En belangrijker....mischien besmet deze ene karper hiermee wel vele andere karpers ook.
In dat geval zal een gesloten tijd gedurende de wintermaanden wel soelaas kunnen bieden voor de karpers. (rust, geen stress en wellicht licht herstellen van de verwondingen).
Ik denk dat stress voor elk levend wezen in feite niet goed is, maar geen probleem hoeft op te leveren (ik heb er vrede mee gesloten en daarom vis ik ook gewoon door) Teveel stress is nooit goed en dat moeten we zien te voorkomen,elk levend wezen gaat hier dood aan...voor mij in ieder geval een reden om niet daar te vissen waar de vissen al papegaaien bekken hebben e.d.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 21:22

Leuk he Peter die zin dat de vis nadat die is opgehaald direct terug gezet moet worden.
Hoe wil je een vis ophalen als je er niet op vist?
Wat ben je aan het doen met kunst- of doodaas op voorn aan het vissen?
Het leuke aan een wet is dat duidelijk omschreven moet staan wat wel of niet mag.
Er staat niet dat je er niet gericht op mag vissen de gesloten tijd betekent alleen maar dat je de vis niet mee mag nemen.
Dit in tegenstelling met de aal daar mag je niet gericht op vissen dat staat er dan ook duidelijk.
De wetgever gaat er nog steeds vanuit dat de vis meegenomen wordt niks meer en niks minder.

De wet op aassoorten die is duidelijk genoeg je mag die aassoorten niet gebruiken punt uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-06-2005 21:25

Michel Hollaar schreef:Bart,

Punt voor jou, toch voel ik dan meer voor een winterstop zoals Hans aangeeft. Met pijn in mijn hart, dat wel.


Michel, dat is iets wat ik heel goed kan begrijpen.
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-06-2005 21:28

Op de discussie omtrent de letterlijke tekst omtrent gesloten tijd voor vissen en aassoorten zijn jullie wel een stelletje mierenneukers hoor :D
HB
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 21:30

Maar is die mier nu gesloten/neukbaar of niet ?? :o
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

29-06-2005 21:31

[quote="Douwe Bijlsma"]Leuk he Peter die zin dat de vis nadat die is opgehaald direct terug gezet moet worden.
Hoe wil je een vis ophalen als je er niet op vist?
Wat ben je aan het doen met kunst- of doodaas op voorn aan het vissen?
Het leuke aan een wet is dat duidelijk omschreven moet staan wat wel of niet mag.
Er staat niet dat je er niet gericht op mag vissen de gesloten tijd betekent alleen maar dat je de vis niet mee mag nemen.
Dit in tegenstelling met de aal daar mag je niet gericht op vissen dat staat er dan ook duidelijk.
De wetgever gaat er nog steeds vanuit dat de vis meegenomen wordt niks meer en niks minder.

De wet op aassoorten die is duidelijk genoeg je mag die aassoorten niet gebruiken punt uit.[/quote]

Dat was toch precies wat ik zei: je mag niet met kunstaas/dood aas vissen (dus op snoek) maar je mag er wel een vangen, bijvoorbeeld tijdens het witvissen
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-06-2005 21:39

Peter...jij bent met je 14 jaar heel wat slimmer dan die mieren neukers hier op dit board hoor :lol: , het is inderdaad zo als jij zei

Peter,
Wat betreft die mier en de relatie tot gesloten tijd voor bepaalde aassoorten (Zeg maar gesloten tijd voor roofvis zoals snoek)..deze moeten we maar sluiten ..daar hebben we het roofvisforum voor :wink:
Of ze nog neukbaar zijn moet je hun maar vragen :oops:

Kortom...laten we verder gaan met de discussie omtrent wel of niet en wanneer een gesloten tijd voor de KARPER .....poeh
HB
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

29-06-2005 21:59

@ Hans Brinkel


Ik kan me vinden in je uitleg over vissen in de winter met die voorjaarssterftes.
Je zou het zo uit een boek kenne hebben zo geloofwaardig is het bij mij :)
Ben benieuwd of dat ooit nog zal uitkomen dat verband !!¿¿!!
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-06-2005 22:04

Hans,
wil niet eens weten of ze neukbaar zijn :D
qua gesloten tijd om terug te komen op het verhaal, vindt dit persoonlijk niet echt noodzakelijk laat een ieder vrij om zijn haar eigen keuze te maken. Mocht de gesloten tijd er wel komen dan zal ik me daaraan houden niets meer en niets minder :lol:


groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

29-06-2005 22:30

Toch blijf ik na deze discussie op mijn punt dat er geen gesloten tijd moet komen. Maar mocht dit toch beter zijn voor de vis, dan moet dat maar! Alles voor het welzijn van onze vriend karper hé?! Een winterseizoen gesloten houden is nog het beste wat er tot nu toe geopperd is. Ik ben zelf niet vervent wintervissen, daar ik in de winter vaak op snoek, baars en snoekbaars vis. Dit meestal omdat karpersessies vrij koud uit kunnen vallen :lol: Dus voor mij komt dat het beste uit, zal er eigenlijk weinig van merken! Maar heeft dit echt voordelen voor de vis?

Groeten en tight lines, Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-06-2005 23:07

Mannen, Douwe heeft gelijk qua wetgeving, goed lezen blijft blijkbaar moeilijk.
Voor de rest wil ik er heel kort over zijn, in de visserijwet is de wettelijke 3 maanden (juni, juli en augustus) nachtvissen geregeld. Uitbreiding daarvan kan simpel door de betreffende visrechthebbende worden aangevraagd en wordt normaal gesproken ook verleend mits natuurbelangen of belangen van beroepsvissers zich niet daartegen verzetten.
Verbod om niet op karper inde paaitijd te mogen vissen is onzin, gezien de zozeer verschillende paaitijden, afhankelijk van watertemperaturen.
Jullie kunnen discussieëren tot je een ons weegt, maar ik denk niet dat wie dan ook wijzigingen in de visserijwet zou kunnen bewerkstelligen m.b.t. de paaitijd en al helemaal niet t.o.v. de nachtvisserij daar dit laatste al geregeld is in deze wet.
Ook een wettelijk meeneemverbod van karper heeft geen enkele kans om in de visserijwet opgenomen te worden. Iets anders is wel dat iedere visrechthebbende dit wel in haar vergunningvoorwaarden kan opnemen, wie dit zou willen dient hiervoor dus bij z'n HSV (of Federatie) aan te kloppen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 23:26

amen...... :roll:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

29-06-2005 23:51

Persoonlijk zou er van mij geen gesloten seizoen te hoeven komen. In de winter wordt er toch zelden op karper gevist dus hebben ze al rust. Ook denk ik niet dat er veel karpers van dood zullen gaan tijdens de paai gevangen worden. Gelukkig zijn de meeste karpervissers erg zuinig op hun vissen.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

30-06-2005 10:23

Aart, goed gesproken! Maar het ging er toch niet om of het doorgevoerd ging worden dan wel niet? Koen heeft deze topic toch gestart *om ons bewust te maken dat er geen gesloten seizoen is voor karper en wel voor snoek enz! En ik hoop inderdaad dat er geen gesloten periode komt. Maar wel een verlenging dan! Die gaan we dan is aanvragen bij de plaatstelijk HSV!

Groeten en tight lines,

Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2005 11:14

We gaan nog eventjes door.
Stel er komt een gesloten tijd voor karper hoe zul je dit dan controleren?
Simpel zou je zeggen iedereen die achter een ( karper ) installatie zit is aan het karpervissen.
Je kunt in je drang naar bescherming van de vis de andere vissers niet duperen dat is ook een feit.
De vele witvissers die nu ook de dienst uitmaken in de verenigingen zullen nooit achter die plannen gaan staan.
Ik weet heel zeker dat er vele karpervissers zullen zijn die de door hen verfoeide brasem zullen gaan omarmen.
Die vis vreet namelijk hetzelfde voedsel is op dezelfde diepte en plaats te vinden en je kunt hem goed bevissen met de attributen die je toch al in je bezit hebt.
Bij controle ben je aan het brasemvissen dat er een karper aan je aas komt kun jij toch niks aan doen?

Gelukkig maar dat die gesloten tijd er niet zal komen het handhaven is een ondoenlijke zaak die alleen maar tot agressie zal leiden.

Hans, Peter heeft geen gelijk ik spreek over de maanden MAART en JUNI dan zijn die aassoorten WEL weer toegestaan.
Verder wil ik er niet op in gaan het is idd een karperforum maar ik ben het begonnen om te laten zien dat wetgeving goed interpreteren een heel lastige zaak is.
Over het mierenneuken, je zult wel moeten met die onduidelijke kloteregeltjes.
Laten ze nu eindelijk eens een duidelijke wetgeving maken.
Geef de hele visserij het hele jaar vrij want op de keper beschouwd is het allemaal alleen maar vis.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-06-2005 15:40

Douwe,
amen :wink:
trouwens letterlijke teksten en de intrepretatie zijn twee verschillende zaken maar verder hou ik er over op voordat Hans weer met neukbare snoeken om de hoek komt zetten :D

En Aart, heeft niets met goed lezen te maken het ging er mij om of er een gesloten tijd is conform de regel van de wet en deze is er, je mag de vissen op dat moment grofweg gezegd niet in je bezit hebben, dat je er niet gericht op mag vissen wordt niet vermeldt en hierin heeft Douwe gelijk (heb ik trouwens ook niet ontkent)

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

30-06-2005 23:50

Wat misschien handig is is om een gesloten seizoen op bijvoorbeeld boillies te houden. Misschien dat dit dressuur kan voorkomen op sommige wateren. Het maakt mij eerlijk gezegd niet zo erg uit. 's Winters vis ik altijd op snoek en snoekbaar en vanaf de lente tot eind october op karper.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-07-2005 00:20

Remco, heeft geen zin! De visserijwet moet trouwens aangepast worden gezien fusie NVVS-OVB, uitgifte van een privaatrechtelijk visdocument i.p.v. de huidige sportvisakte, wie kan er nog een grote visakte kopen en wie gaat die uitgeven, etc.etc.etc. Het aantal hengels zal ook uit de visserijwet verdwijnen, dit dient t.z.t. de sportvissector (lees NVVS-OVB, wordt Sportvisserij Nederland) ook zelf te gaan regelen, evenals de z.g. vrije hengel etc.etc.etc. Mischien vindt er ook wel een wijziging plaats van de gesloten tijd voor sommige aassoorten, nu nog niet bekend.
In totaal nog een hoop werk te doen, wordt vermoedelijk 1-1-2007 voordat dit alles is geregeld.
Tevens dient ook de KRW in de Nederlandse wetgeving te worden geïmplementeerd vóór 1-1-2007, zodra dit is gebeurd betekent dat een nieuw stuk wetgeving qua water en visstand (om het maar even simpel te zeggen).
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-07-2005 10:15

Hans[/quote]
Wat betreft de spiegelprojecten...er wordt regelmatig met de vinger naar uitzettingen gewezen, mischien en ik herhaal heel mischien zit hier ook een risico aan verbonden, wellicht is het op dit punt wel verstandig om uitzettingen dan uitsluitend in de vroege zomer te laten plaats vinden en niet in de maanden september/oktober als het water alweer wat kouder gaat worden?? (Dit om eventuele risico's wat betreft overdracht van ziektekiemen in de koude maanden uit te sluiten??) (opgestapelde vissen gedurende de winter)


Hoi Hans,

Karper uitzetten in het voorjaar is geen optie daar het immuun (weerstand) systeem van karper op een laag pitje staat. Een van de rede dat sterfte in het vroege voorjaar voorkomt.

Wat mij ook opvalt dat de slijmlaag erg kwetsbaar is bij het verplaatsen van jonge karper. Bij het scheppen van jonge karper kom ik veel slijm tegen in het water van mijn emmer. Of de aanmaak van nieuw slijm als beschermlaag tegen parasieten en bacteriën in het vroege voorjaar net zo snel gaat als bij hogere temperaturen kan ik niet beoordelen.

MVG,
Peter