Gesloten tijd voor de karper


Gesloten tijd voor de karper

JA
24
30%
NEE
57
70%
 
Totaal aantal stemmen: 81
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 18:14

natuurlijk Marck,

nog een regeltje erbij met nog wat meer afwijkende data van wanneer mag iets wel en wanneer iets niet.

De controle schiet nu al hopeloos tekort, zou dat met die ene hengel gaan verbeteren?

Subsidie van de overheid, blijven dromen.

Zie dat Douwe met net voor is geweest.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 18:15

natuurlijk Marck,

nog een regeltje erbij met nog wat meer afwijkende data van wanneer mag iets wel en wanneer iets niet.

De controle schiet nu al hopeloos tekort, zou dat met die ene hengel gaan verbeteren?

Subsidie van de overheid, blijven dromen.

Zie dat Douwe met net voor is geweest.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

29-06-2005 18:17

Ik heb ook nee gestemd om het volgende
De karper kan zich bijna niet voortplanten in nederland vanwege de temperatuur die niet lang genoeg hoog blijft.
En de paai periode verschilt per water dus dan zou je het per water moeten bekijken en beoordelen dus dat heeft toch geen nut naar mijn mening.
Maar wie ben ik........ :roll:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 18:18

Verder wil ook nog wel even kwijt dat we ( karpervissers ) in het algemeen juist meer willen.

Met drie hengels, dag en nacht het gehele jaar vissen ,

en dan wil jij Koen ons juist wat vistijd afnemen.??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 18:20

Marck je leest niet goed, een bekeuring op 15 mei met kunstaas heeft niks met de snoek te maken maar wel dat je in verboden tijd met verboden aas vist, heel terecht dus.

Artikel 6
1. Het is verboden te vissen van 1 april tot en met 31 mei met:
a de hengel, voor zover geaasd met slachtproducten, worm, een levend of dood visje, een stukje vis of enig kunstaas met uitzondering van kunstvliegen met een afmeting van ten hoogste 2,5 cm;
(...)
Bron: Reglement Binnenvisserij 1985, ovb.nl

Ik respecteer de gesloten tijden, ik zet snoek en alle roofvis altijd terug en vis niet met aas in de periode waarin dat verboden is.
Maar ik vis wel met kunstaas in de maanden maart en juni want dat mag, er staat helemaal niet dat ik niet gericht op snoek mag vissen in die maanden.

Ik denk dat ik nu vaak genoeg in herhalingen ben gevallen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

29-06-2005 18:27

Douwe,

Vanwaar de persoonlijke aanval?Ik ben zelf vel tegen een gesloten tijd. Dit omdat de BOA's en andere controlerende instanties zo te veel te doen krijgen! En ze doen hun werk nu al niet goed genoeg dus ga na wat er gebeurd mocht deze gesloten tijd, óf mijn idee doorgaan! Ik zeg alleen dat er beter gekeken moet worden naar de voor en nadelen van het vissen in de paaitijd, en naar de voor en nadelen van zo'n gesloten tijd! En over de subsidie, als je maar hard genoeg je best doet kan je overal subsidie voor krijgen! En JUIST voor visstandbeheer, en natuurbeheer!

(p.s. excuses voor de uitspraak over die boete dan :) had het niet echt goed gelezen dan inderdaad)

Mvg, tight lines Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2005 18:29

Michel Hollaar schreef:Verder wil ook nog wel even kwijt dat we ( karpervissers ) in het algemeen juist meer willen.

Met drie hengels, dag en nacht het gehele jaar vissen ,

en dan wil jij Koen ons juist wat vistijd afnemen.??


Michel,

Je hebt een punt. :D Het is zeker niet de bedoeling om karpervissers tijd af te nemen. Mijn bedoeling is de interesse te wekken om stil te staan bij het feit dat de karper geen gesloten tijd heeft. Vroeger was dit toch wel? :roll:
Minder vistijd vanwege de inlassing van een gesloten tijd is een nadeel. Een beter en natuurlijk karperbestand op den duur is een groter voordeel vindt ik. Of dit uiteindelijk wordt bereikt met een gesloten tijd is nog maar de vraag!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 18:32

Beste Marck, ik val je niet persoonlijk aan ik reageer op je reacties meer niet.
Het is geen aanval het is een voortzetting in een discussie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

29-06-2005 18:33

Prima!! Ben beetje gepikeerd laatste tijd :( Weet nie hoe het komt :p Stress misschien? hahah :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 18:51

Quote Koen : " Michel,

Je hebt een punt. Het is zeker niet de bedoeling om karpervissers tijd af te nemen. Mijn bedoeling is de interesse te wekken om stil te staan bij het feit dat de karper geen gesloten tijd heeft. Vroeger was dit toch wel?
Minder vistijd vanwege de inlassing van een gesloten tijd is een nadeel. Een beter en natuurlijk karperbestand op den duur is een groter voordeel vindt ik. Of dit uiteindelijk wordt bereikt met een gesloten tijd is nog maar de vraag! "


Gesloten tijd gold vroeger voor alle (zoetwater)vis. Niet alleen voor karper.

Een beter en natuurlijk karperbestand kan je bereiken door een met gezond verstand uitgevoerd visstandbeheersplan. ( VBC-en )

Daar hebben we een gesloten tijd niet bij nodig. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2005 18:56

Wil Jeurninck schreef:Ook karper paait succesvol af getuige hier de vele vangsten van kleine karpertjes ( waaronder heel veel spiegeltjes :D )
Echter een gesloten tijd is onzin,reden het ene jaar paait de karper begin juni af het andere jaar in juli en dan in augustus.
Geen oeil op te trekken dus.

Jongbroed wat het gaat redden heeft dit niet te danken aan een geringe hengeldruk maar aan zachte winters als ze de eerste winter eens kunnen overleven zijn ze al een heel end.

Door een gesloten tijd ga je alleen maar de piek van het aantal vissers verleggen,waardoor die juist na de gesloten tijd behoorlijk hoog zal zijn,waardoor de dressuur afname binnen een week weer op het oude nivo zit.

Ben dus helemaal tegen een gesloten tijd.

Trouwens de rust periode heeft de vis al in de winter gehad,weinig vissers en weinig zin van de vis om iets te ondernemen.


Wil,

Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Of we werkelijk een klimaatsverandering ondergaan die de voortplanting van karper succesvol maakt weten we pas over pak hem beet 25 jaar. Tot nu toe was het voortbestaan van spiegelkarper weinig succesvol. Tot voor een aantal jaar terug dreigde deze variant uit te sterven. Vandaar de SKP's. Succesvol afpaaien is overigens nog niet succesvol voortplanten. Mijn koi paaien succesvol af. Maar resultaat in de vorm van volgroeide karpers zie ik nooit.

Gesloten tijd was er overigens ten behoeve van het broeden van vogels en andere zaken en niet zozeer ten behoeve van de visstand.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 29-06-2005 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

29-06-2005 18:56

Een gesloten tijd helpt denk ik niet echt mee aan de visstand. Misschien is het beter voor de vis om regels aan het voer te verbinden. zo moet je eigenlijk ook beboet worden voor ongeweekte particals (helaas is dat onmogelijk denk ik). Ook moet er (vind ik) een verbod komen op veel te veel voeren (en dus verzuurd voer op de booiem). Je mag dan zeg maar niet meer dan 2KG kippenmais per dag voeren, en niet meer dan 1.5kg boilies per dag.

IK denk dat deze regels beter helpen aan een gezonde visstand.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-06-2005 19:02

Ik ben er net aan gewend, dat we het hele jaar door kunnen vissen.

Het gesloten seizoen vond ik wel wat leuks hebben echter. Twee weken voor aanvang nerveus door de kamer heen lopen en allerlei vistuig voor de zestiende keer controleren :P

Het maakt wel gretig, indien je daar gebrek aan hebt.

Misschien een optie de vissen NA de paai wat rust te geven? Kunnen ze weer fijn op krachten komen en wij lekker BBQen?

voor de rest vind ik het wel goed zoals het is....

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-06-2005 19:09

Kees hier worden anders de laatsejaren heel veel kleine karpertjes gevangen,en dan bedoel ik visjes van 10 tot 30 cm,dit op verschillende wateren maar met enige overeenkomst dat het open water betreft en er geen vis is uitgezet(ook geen vis uitzettingen dicht in de buurt waar de vis vandaan kan komen)
De visjes worden bij wedstrijden die witvissers hebben veelvuldig gevangen,tot over de 100 stuks per wedstrijd.

Er is groei verschil maar het mag duidelijk zijn dat dit vissen zijn van verschillende jaargangen.
Dat het jongbroed grotendeels sterft na een succesvolle paai geef ik rond uit toe,echter de zachte winters de laatste jaren hebben er zeker bij bijgedragen dat er wat van deze jongens het overleefd hebben.

Een vroege succesvolle paai ( heel belangrijk daar anders de visjes nog te klein zijn als de winter zijn intrede doet) en een daarop volgende winter kunnen zorgen voor een natuurlijke aanwas.

Geen enkele zwaluw dus die de zomer zou moeten maken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2005 19:21

Mee eens met de laatste jaren Wil. Maar of zich dit zo doorzet zal toch afgewacht moeten worden. Overigens zijn er op de Nederlandse wateren die voornamelijk voor transport dienen nog onvoldoende paaimogelijkheden. Dus lang niet overal is dit mogelijk. Weliswaar wordt daar aan gewerkt, maar dat is toekomst. Na verloop van jaren is ook te verwachten dat de natuurlijke voortplanting zal terugvallen naar de meest dominante vorm, de verwilderde schubkarper. Dus ik blijf toch wat sceptisch, als dat mag.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-06-2005 19:27

Koen,

In Engeland gebeurd dit ook op de meeste wateren en dat bevalt prima daar. Laat de vissen rustig naar de paai toe leven, laat ze rustig paaien en laat ze rustig bijkomen van het hele gebeuren.

Ze vreten misschien niet onder het paaien maar een week er voor en een week er na bijten ze als nieuwe,

Absoluut voor dus! Invoeren die handel.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 19:31

Bart,

als jij me kan vertellen welke weeknummers dat zouden moeten zijn,
wordt jij mijn eeuwige vismaat. :wink:
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

29-06-2005 19:31

Peter Ponsteen schreef:Een gesloten tijd helpt denk ik niet echt mee aan de visstand. Misschien is het beter voor de vis om regels aan het voer te verbinden. zo moet je eigenlijk ook beboet worden voor ongeweekte particals (helaas is dat onmogelijk denk ik). Ook moet er (vind ik) een verbod komen op veel te veel voeren (en dus verzuurd voer op de booiem). Je mag dan zeg maar niet meer dan 2KG kippenmais per dag voeren, en niet meer dan 1.5kg boilies per dag.

IK denk dat deze regels beter helpen aan een gezonde visstand.

Een limiet aan voer is hier op sommige wateren al van kracht. Zo mag je hier op bepaalde vijvers niet maar dan een kilo voer bij je hebben. Maar dit word meestal toch niet gecontroleerd.

Over het geval of een gesloten tijd de visstand zal beinvloeden. Op een vijver hier bij mij in de buurt zorgt de paai wel degelijk voor een toename in karpers. Alleen is dit alleen maar nadelig aangezien dat water volgestampt zit met vis waardoor het ook alleen vol zit met knollen en je er geen vis zult vangen boven de 20 pond. Sowieso ken ik hier in de omgeving geen water wat een toename van karper positief zal bijdragen aan de visstand omdat er toch al genoeg vis op zit(muv de maas natuurlijk maar daar is succesvol voortplanten van karper wel erg moeilijk). Vandaar dat ik ook Nee gestemd heb.

Beetje offtopic eigenlijk maar waarom mogen we juist alleen in het hoogseizoen nachtvissen? Ik denk juist dat het veel betere invloed zal hebben als we alleen tijdens de wat minder warme maanden zouden mogen nachten aangezien er dan veel minder last is van 'mooiweervissers'.
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-06-2005 19:34

Michel,

Ik begrijp dat ik een nieuwe eeuwige vismaat erbij heb???? :lol:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 19:42

Bart,

Fout,

want jij hebt de juiste weeknummers nog niet doorgegeven, dat zal ook eerst even proefondervindelijk gestaafd met feiten moeten worden.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-06-2005 19:58

Michel,

Jammer genoeg is dat elk jaar weer verschillend en is het een kwestie van gokken en bij het warmere weer in het voorjaar veel aan de waterkant te zijn. Dat zijn de enige feiten die ik je geven kan.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 20:04

Bart,

en hoe wil jij dan de gesloten tijd gaan aangeven???

Toch niet vanaf 01 april tot en met 30 september mag ik hopen.??? ( zie een van mijn eerdere postings )
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-06-2005 20:10

Hoi..interresante discussie...MAAR...ik opteer voor een gesloten tijd gedurende de wintermaanden
Een gesloten tijd i.v.m. de paai is geen haalbare kaart daar er geen peil op te trekken valt wanneer de vis paait.
Waarom dan een gesloten tijd in de wintermaanden?

Allereerst....wat ik nu ga schrijven zijn slechts vermoedens welke op geen enkele wetenschappenlijke basis terug te voeren is!.

Waarom een gesloten tijd gedurende de wintermaanden?...omdat ik het vermoeden heb dat er een relatie ligt tussen de voorjaarssterftes en het vissen gedurende de winter.

Uitleg:
In de koude wintermaanden is de weerstand van de karper volgens mij het laagst.
Elke gevangen karper loopt een klein wondje op en zal enige tijd wat last hebben van enige mate van stress....kortom de al lage weerstand die de karper heeft in de winter kan wel eens funest zijn voor de karper, en de karper loopt een verhoogde risico om " ziek " te worden.
Juist in de koude wintermaanden vindt je de karpers niet verspreid over de gehele waterplas maar liggen ze vaak in groepen in hun winterkwartier...soms met tientallen tegelijk samen (zo niet honderden). Kortom het risico van overdracht van ziektekiemen van een zieke karper naar een nog gezonde karper lijkt me aanwezig. Eenmaal 1 vis besmet met ziektekiemen dan kan het snel gaan in een groep bij elkaar ligggende vissen .
Dit kan wel eens " de reden " zijn van de grootte voorjaars sterftes zoals wij die de afgelopen jaren ondervonden hebben.

Het is in ieder geval een feit dat de hengeldruk met de jaren aan het toenemen is...evenredig hiermee ook het doorvissen in de winter (volgens sommigen zelfs de beste vis-periode in het jaar) door meerdere karperaars. Zeker de laatste 5 jaar heb ik het vermoeden dat er steeds meer gevist wordt gedurende de winter, waar voorheen slechts een handjevol vissers dit deden en dan nog vaak enkel op de plekken van verwarmde uitlaten van industrie (Twentekanaal b.v.)
Juist de laatste jaren hebben we te maken met voorjaarsterftes...toeval?...ik heb zo mijn twijfels.

By the way...ook karpers die laat in het najaar gevangen worden hebben de tijd nodig om te herstellen (Winter)

Just my thoughts....heb het hier al eens eerder vermeld, ben benieuwd hoe er nu tegen aan gekeken wordt.

Heb het hier ook eens met Gerwin Gerlach (OVB) over gehad, en deze vondt dit zeker geen gekke gedachte (Evenals dat van de salmonellabacterie in de eieren welke wij gebruiken voor onze boilliesbereiding..maar dat was een andere discussie :wink: )
Groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-06-2005 20:11

Michel,

In Engeland houden ze eind april aan tot eind juni. Vanaf 1 juli mag er weer gevist worden. Op de meeste wateren heeft in deze tijd de paai wel plaatsgevonden. Je houd natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.

Maar ik denk dat eind april tot eind juni ook wel een goede uitgangspositie zal zijn voor Nederland.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 20:29

Sorry Bart,

maar ik heb nog foto's van paaiende karpers van 30 juni 2004 ruim een week later op 08 juli waren ze nog bezig. Zou ik dus toch nog in de paaitijd aan het vissen zijn.

September 2003 ( Die onwijs lang hete zomer ), paaiden ze voor de tweede keer af op het Haringvliet. Weer vissen in de paaitijd ???

Hans,

Interessant schrijfsel, maar op twee van de meest produktieve en dus ook meest beviste winterstekken op overbezet water ( vrijwel dagelijks ) in mijn direkte omgeving vinden in het voorjaar geen grootschalige sterftes plaats, behoudens het normale percentage dat wegens ouderdom het loodje legt.De laatste uitzettingen waren begin jaren tachtig. De massale uitzettingen in de zeventiger jaren.

Wat mij het meest zorgen baart is echter het feit dat er nog steeds koekenbakkers zijn die met onze vissen van hot naar her en weer terug aan het slepen zijn.

Salmonella theorie, wie weet, ... wie weet wat we als sportvisser in het water kieperen.

Als sportvisser in het algemeen ja, hier vissen regelmatig engelse witvissers en die kijken echt niet op een kilootje meer of minder hoor, eerder meer.