Gesloten tijd voor de karper


Gesloten tijd voor de karper

JA
24
30%
NEE
57
70%
 
Totaal aantal stemmen: 81
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2005 13:42

Heren,


Na een gesprek met een boarder werdt mijn interesse gewekt om jullie mening te vragen.
Hoe zien jullie het invoeren van een gesloten tijd in voor de karper?
Dit heeft enkele voordelen zoals:

- Geen hengeldruk zodat de karper tot rust komt om te paaien.
- Betere verloop van de paai dus in de toekomst misschien meer jonge karper? Zie dit wel als een lang-termijn-idee!

Het enige nadeel is dat wij karpervissers in die periode niet op de karper mogen vissen. Als goedmakertje is dan april en mei een verbod met als goedmaker aan het eind van het seizoen een maand extra nachtvissen.

Roofvis zoals snoek,snoekbaars en baars hebben een gesloten tijd. Waarom niet de populairste sportvis als de karper? :roll:

Ik ben benieuwd naar jullie mening en wellicht komt er iets van de grond.... :wink:

Graag je mening onderbouwen, daar kunnen we wat mee!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-06-2005 13:46

Ik kan me hier wel in vinden, ben van mening dat we ook onze geschubde vriend een kans moeten geven te paaien zonder hengeldruk, wat mischien weer tot voordeel heeft dat op sommige wateren de dressuur op den duur minder word, en zoals Koen al aangaf de jonge karper een beter kans krijgt.
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

29-06-2005 13:46

Hoi Koen,

Ik denk niet dat karper een gesloten seizoen nodig heeft! In de paaitijd haken veel vissers al af omdat je simpelweg dan toch niets vangt. En de paaiende vis lijd er ook nauwlijks onder als er wel word doorgevist denk ik! De kleinere vis zal nie op een boilie happen, de vis die paait eet nauwlijks, en dus denk ik niet dat het nodig is!! Maar als we daardoor een extra nachtmaand krijgen klinkt het toch wel verlijdelijk:D Maar ik weet niet of het voor de karper veel uitmaakt. Je ideen van minder hengeldruk lijkt me opzich niet helemaal kloppen. De vis zal dus ook minder gevoerd worden en op wateren met weinig natuurlijk voedsel zou dit in die maanden mischien een probleem kunnen worden.

Of lul ik nu bull?:P

Groeten en tight lines,

Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 13:57

Ik zie niks in een gesloten tijd bovendien is er ook geen gesloten tijd voor roofvis.
Het klinkt misschien vreemd maar er is een gesloten tijd voor bepaalde aassoorten waardoor het weinig zin heeft om de vis te belagen.
Vliegvissers mogen gewoon doorgaan met vliegvissen zolang de kunstvlieg maar niet groter is dan 2,5 cm.
Gevangen roofvis moet wel direct terug gezet worden in hetzelfde water waarin ze gevangen zijn.
In maart en juni moeten gevangen snoeken direct na de vangst terug gezet worden in het water waar ze uit komen.
In april mei zijn bepaalde aassoorten oa kunstaas verboden.

Laten de karpervissers zelf verstandig zijn en in de paaiperiode de vis met rust laten dat zou al een stap in de goede richting zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-06-2005 14:03

een landelijk meeneemverbod er door drukken lijkt me een beter plan!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2005 14:08

Marck,

Ieder zijn mening natuurlijk. Die respecteer ik dan ook. :wink:

Douwe,

Ik persoonlijk zie het voor de roofvis wel als een gesloten tijd.
Zal ik het eens anders stellen, voor de karper betreft aaskeuze in de gesloten tijd, er mag gedurende een bepaalde periode niet met boilie's of karpergericht aas gevist worden. De kans dat er een karper wordt gevangen blijft natuurlijk. Zet hem dan onmiddelijk terug in het oorspronkelijke vangstwater.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-06-2005 14:14

Koen,

Welke periode zit je dan aan te denken? April t/m juli?

De achterliggende reden is voor jou de paai beter te laten verlopen om zo meer karpers te krijgen. De stap die je volgens mij hiervoor eerst moet nemen, is zien te bewijzen dat karpers in hun paai gehinderd/belemmerd worden wanneer er op ze gevist wordt.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-06-2005 14:20

[quote="Douwe Bijlsma"]Ik zie niks in een gesloten tijd bovendien is er ook geen gesloten tijd voor roofvis.
Het klinkt misschien vreemd maar er is een gesloten tijd voor bepaalde aassoorten waardoor het weinig zin heeft om de vis te belagen.

Douwe,
hier zit je toch mis qua visserijwet, als ik mij niet vergis heb je 2 soorten gesloten tijden:

1) gesloten tijd voor vissoorten --> voor snoek van 1 maart tot 1 juli
2) gesloten tijd voor bepaalde aassoorten --> van 1 april tot eind mei

Natuurl,ijk kun je hier wel weer onderuit komen door de mazen in de wet te pakken maar goed dan blijven we bezig.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

29-06-2005 14:22

Mark Noorman schreef:Welke periode zit je dan aan te denken? April t/m juli?


Dat zou wat zijn :D Meteen 3 van de mooiste maanden weg... Maar idd.. op wateren die ik ken heeft de vis nog niet gepaaid.. pff.. dat wordt psychiater werk voor veel kareprvissers ben ik bang.

Ik ben FEL tegen een gesloten tijd in het voorjaar. Zie er totaal geen voordeel in. De gedachte erachter klinkt aardig, maar zoals Mark al zegt.. eerst maar eens onderzoeken wat de hinder is.

De enige gesloten tijd die er van mij persoonlijk mag zijn is julli en augustus..
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

29-06-2005 14:22

De reden dat er bijna geen jong broed van de karper is, is vaak schuil mogelijk heden en de roofvisstand. De wateren waar dit wel goed is waar dus jongbroed groot wordt stikt het vaak van de wildekarpertjes .ik denk niet dat je in heel nederland zulke wateren wil. De grootste rust periode hebben ze in de winter en ik denk niet dat die paar hengelaars ze van de wijs kunnen brengen met de paai.
groetjes henk
groetjes henk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 14:46

Peter ik heb het over gericht op snoek enz. vissen er staat nergens dat je er niet gericht op MAG vissen.

Artikel 2
Vis, behorende tot de onderstaande soorten dient onmiddellijk nadat deze is opgehaald in de achter de desbetreffende soort vermelde gesloten tijd, weer in hetzelfde water te worden teruggezet:
a baars, barbeel, kopvoorn, serpeling, sneep, snoekbaars, winde en vlagzalm: 1 april tot en met 31 mei.
b snoek: 1 maart tot en met 30 juni.
c beekforel, beekridder, bronforel, zalm en zeeforel: 1 oktober tot en met 31 maart.
Bron: Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985.

Hier staat dus de enige definitie van gesloten tijd: tussen de twee genoemde data moet de vissoort waarvoor deze geldt direct in hetzelfde water worden teruggezet.
Dit is dus precies dezelfde regeling als de minimummaat regeling, de vis die onder de maat is, moet ook direct in hetzelfde water worden teruggezet.
Dit betekend niet, dat er niet gericht op deze vissoort gevist mag worden.

Nu de volgende gesloten tijd.

Artikel 6
1. Het is verboden te vissen van 1 april tot en met 31 mei met:
a de hengel, voor zover geaasd met slachtproducten, worm, een levend of dood visje, een stukje vis of enig kunstaas met uitzondering van kunstvliegen met een afmeting van ten hoogste 2,5 cm;
(...)
Bron: Reglement Binnenvisserij 1985, ovb.nl

Hier kan je niks bij verzinnen het mag niet doe je het wel ben je in overtreding maar wederom staat er niks in die wet dat je er niet gericht op MAG vissen.
Er is echter geen aas voor dus het heeft weinig zin.
Zie je kans om snoek oid te interesseren voor bv maden mag je er gewoon op vissen.

Wil je het voor jou persoonlijk zien als een gesloten tijd mijn zegen heb je.
Ik vis in de maanden maart en juni gewoon met kunstaas zet de vissen het hele jaar ALTIJD terug ongeacht de soort.

De visserijwet gaat er nog altijd van uit dat de vis meegenomen wordt vandaar de gesloten tijd niks meer niks minder.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 14:56

De zin van een werkelijke gesloten tijd voor karper.
Ik kan mij iets voorstellen dat je de vis rust geeft in de paaitijd.
De vis heeft in de wintermaanden ook al enige tijd rust gehad want de meesten vissen dan niet op karper.
Zou het jongbroed groot worden zou er iets voor te zeggen zijn maar de karper ziet niet of nauwelijks kans om zich in Nederland op grotere schaal voort te planten.
Het dier komt van nature in Nederland niet voor dus is uitgezet en wordt nog steeds uitgezet om de karperstand op peil te houden.

Dus om de visstand te bevorderen door een gesloten tijd in te voeren heeft geen zin.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Wesley Verlaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-06-2005 14:54
Locatie: Zwitserland

29-06-2005 15:00

Ik vind het een goed idee. Mijn eerste post en meteen een mening achterlaten haha. Maar ik denk dat dit een goede werking zal hebben voor de paaitijd. Ook dan krijgen die karpers eens 'vakantie' waardoor ze rustig kunnen paaien en voortplanten wat goed is voor de toekomst.

Maar is het bewezen dat zoiets een positieve werking zal hebben op een paaiporces? Misschien zou de OVB hier eens wat onderzoek in moeten steken zodat het debat al vast kan losbreken en feiten op tafel gelegd kunnen worden. Mijn stem is een: "JA"

Groet

Wesley
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

29-06-2005 15:02

IK heb nee gestemd, ik denk dat er toch veel ''karpervissers'' zijn die zich er niet aan houden. Die vissers vissen toch wel, verboden of niet. De echte karpervissers houden zich er wel aan, maar die komen waarschijnlijk zelf op het idee om in de paai niet te vissen, maar te observeren. Je komt er denk ik niet veel verder mee.

bovendien zijn er (naar mijn idee) belangrijkere zaken, meer controleren op meenemen van karper enz...

Zeg het me als ik er naast zit :oops:
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2005 15:24

Een beetje rare vraag omdat de algemeen geldende mening is dat karper zich doorgaans niet succesvol voortplant in ons land. Er zijn uitzonderingen op. In Noord Holland kent men ondiepe poldergebieden waar verwilderde schubkarpers voorkomen die zichzelf kennelijk toch door de jaren heen in stand hebben gehouden zonder uitzettingen. Hoewel dit nooit helemaal zeker is en als je in de boeken terug zou kunnen kijken er nog wel eens een keer een uitzetting opduikt.

In mijn vijver waren gisteren de karpers voor het eerst aan het paaien. Dan praten we over 28 juni. Er zullen genoeg wateren zijn waar de watertemperatuur pas later geschikt is en de paai dus ook pas later is. Verder paait de karper meerdere keren per jaar als de temperatuur zich daarvoor leent.

De hele zomer maar geen kapervissen. Dat zou wel de overlast kunnen reduceren. :D

Toch zie ik er niet zoveel in.

Groet, Kees

Trouwens, waar de voortplanting wel succesvol verloopt is er altijd een probleem van overbezetting.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-06-2005 15:38

Ook karper paait succesvol af getuige hier de vele vangsten van kleine karpertjes ( waaronder heel veel spiegeltjes :D )
Echter een gesloten tijd is onzin,reden het ene jaar paait de karper begin juni af het andere jaar in juli en dan in augustus.
Geen oeil op te trekken dus.

Jongbroed wat het gaat redden heeft dit niet te danken aan een geringe hengeldruk maar aan zachte winters als ze de eerste winter eens kunnen overleven zijn ze al een heel end.

Door een gesloten tijd ga je alleen maar de piek van het aantal vissers verleggen,waardoor die juist na de gesloten tijd behoorlijk hoog zal zijn,waardoor de dressuur afname binnen een week weer op het oude nivo zit.

Ben dus helemaal tegen een gesloten tijd.

Trouwens de rust periode heeft de vis al in de winter gehad,weinig vissers en weinig zin van de vis om iets te ondernemen.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

29-06-2005 16:11

Koen,

na mijn weten eet de karper toch niet (veel) met de paaitijd. dus waarom een gesloten tijd.

mvg
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2005 16:41

Veel verschillende reactie's waar ik wat mee kan.
Ik ben tenslotte in mijn eentje niks, ieder heeft z'n eigen gedachte erachter en dat vindt ik zo mooi. :)

Inderdaad een goede vraag is of de karper er onder lijdt als deze wordt belaagd tijdens het paaien of als ze vol zitten met kuit/hom. De OVB kan een uitkomst bieden om om dit te onderzoeken als dit nog niet is gebeurd. Ik denk zelf dat een rustperiode in de paai het alleen ten goede komt. De reden daarvoor bestaat uit 2 dingen. Een daarvan is dat de karper niet per ongeluk wordt afgestreken als deze op de mat ligt, wordt gewogen of wordt gedrilt. Of dit meevalt weet ik niet, persoonlijk let ik er wel altijd op als ik een kuitvolle karper vang.
De andere reden is om de karper rust te gunnen om dressuur te verminderen, of dit zo werkt weet ik niet precies. Dat is natuurlijk per water verschillend. Ik wil ook niet zeggen dat dit een landelijk beleid moet worden. Wat je dan krijgt is immense drukte op wateren waar dan wel gevist wordt, dit komt niet ten goede :-?

Wat er precies gedaan moet worden weet ik niet, ik was benieuwd hoe jullie erover dachten. Wellicht komt het er niet van. De OVB komt misschien nog met zo'n onderzoek.....Of dat nodig is moet nog blijken! Veel meningen, weinig feiten.....Wat we er mee doen?? :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

29-06-2005 17:09

het lijkt mijn onzin op elk water paaien de vissen weer op een andere tijd ligt ook aan de temperatuur van het water. Het ene water is al afgepaaid de ander moet nog beginnen. En voor de paai zoals vele al zeiden dat zijn de mooiste en betse tijden om te vangen :lol:
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

29-06-2005 17:22

Hoi Koen,

Natuurlijk hebben wij respect voor elkaars mening! Maar nog even over dat *gesloten* seizoen:

Voor snoek respecteren wij allen natuurlijk de gesloten tijd. Het is ook terecht dat er voor vooral snoek een gesloten tijd is. Maar dat komt ook vooral omdat snoek een stuk stress gevoeliger is dn andere vissoorten. Forel is nog een stuk erger, en zalm al helemaal, en ook daar zijn gesloten tijden voor voor zover deze vissoorten in het wild gevangen kunnen worden. De karper daarentegen is een vrij stress ongevoelige vis, net als de meeste witvis zoals brasem en voorn. Voor deze vissen geld daarom al geen gesloten periode. De karper heeft dit dus naar mijn mening niet écht nodig. Maar, om de karper rustig te laten paaien, zou het misschien verstandig zijn om om te schakelen naar 1 hengel per persoon voor een bepaalde periode, laat zeggen van begin Mei tot eind Juni. Zo kunnen de karpers 2 maanden vrijwel rustig paaien. Dit is naar mijn mening een beter idee dan een totaal visverbod voor karper in een bepaalde periode. Voor karper is het zo een stuk rustiger, en voor de karpervisser een stuk beter omdat hij toch nog mag vissen. Dit is voor de hengelsportbranche in Nederland wellicht ook weer gunstiger dan het voorbeeld dat jij schetst. Ook zullen meer mensen overwegen om voor 2 maanden over te stappen naar penvissen, omdat dit een stuk effectiefer is dan met 1 hengel met vastlood. Voor karpervissers in die periode nog even een meeneemverbod starten, voor zover dit nog niet geldig is, en dan heb je voor mijn gevoel een veel betere regelgeving...

Het is maar een idee! Ben toch wel benieuwd wat jullie hier van vinden!?

Groeten en tight lines, Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

29-06-2005 17:32

De enige gesloten tijd die er van mij persoonlijk mag zijn is julli en augustus..[/quote]

Nou dan hoop ik niet dat jij het voor het zeggen krijgt Bertil want traditioneelgetrouw zijn dit mijn beste maanden. vis voornamelijk drijvend)


Richard
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 17:38

Beste Marck ik zou toch mijn reactie lezen als ik jou was over het respecteren van de gesloten tijd.
Ik kan met de beste wil ter wereld niet bedenken waarom ik wel op karper zou vissen rond de paaitijd en 4 maanden de snoek met rust zou laten.
Twee maanden kan ik mij indenken er is dan een aasverbod.
Maar weet wel dat de snoek al afpaaid bij het smelten van het ijs zodat het jongbroed groot genoeg is om bv het jongbroed van de karper op te vreten.
Bij zachte winters is de vis dus al klaar als de gesloten tijd voor hem/haar ingaat.
Stress ja hoor als je dat wilt voorkomen moet je helemaal niet meer gaan vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-06-2005 17:47

Nou Koen,

dat word dan een gesloten tijd van april tot en met september.

( April zie fotos hier op het board van Menno Blok, en in september 2003 waren ze nog druk in de weer in de paaigebieden op het Haringvliet. )

Afstrijken doen ze ook bij de kweker van Mechelen, dus kwaad zal het niet kunnen.

Marck : Wie gaat die ene hengel dan weer controleren ?

We moeten het vooral nog ingewikkelder maken voor diegenen die de boetes uit mogen schrijven, geeft nog meer irritaties en misverstanden dan er al zijn.

Quote Koen : " Veel meningen, weinig feiten.....Wat we er mee doen?? "

HELEMAAL NIETS !!!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

29-06-2005 17:54

Hoi Michel,

Die ene hengel kan net zo goed gecontroleerd worden als de verboden tijden voor snoek en verboden aassoorten! Dus gewoon door de BOA's en de Hengelsport vereningingen! Ook politie doet controle, alleen ze doen dit niet consequent genoeg! Nu al niet! Maar hoe controleren ze dan de gesloten tijd? Dat is net zo veel, al dan niet meer werk dan het controleren van 1 hengel. Plus dit komt ten goede van de vis(lees visstand, lees ecosysteem) dus de overheid subsidieerd dit (bijna) zeker. Dus dat is niet de moeite denk ik!

Douwe, (met alle respect overigens)

Als ik het dus goed begrijp is er helemaal geen gesloten tijd voor snoek? Je mag dus altijd op snoek vissen als jij dat wilt? Waarom krijg ik dan wel een boete als ik op snoek vis op 15 Mei J.l.? Met KUNSTAAS?! Ik ga in beroep tegen die boete denk ik volgende keer dan! Maar jij ziet dus niets in een gesloten tijd? En over de stress: een stressgevoelige vis (zoals forel(alle soorten) zalm(allle soorten) en bepaalde roofvissen zoals snoek en snoekbaars) die tijdens en/of voor de paai blootgesteld word aan een hoge hoeveelheid stress(hieronder valt vangen, onthaken terugzetten) zal hoogstwaarschijnlijk een soort *miskraam* krijgen. (parafrasering uit een rapport van een Zweeds hoogleraar) Dus de vis is er wel degelijk bij gebaat om niet te worden bevist in of vlak na de paaitijd, omdat deze anders de kans heeft een miskraam te krijgen, en of te overlijden door een grote hoeveelheid stress en ook het feit dat de vis helemaal moe is van de paai, en dus nog stressgevoeliger is.

Groeten en tight lines, Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 18:10

Marck je wilt dus de visserijwet herschrijven?
Er staat nergens dat er niet gericht mag worden gevist op bepaalde vissoorten.
Bovendien is de controleur vaak niet op de hoogte met de strekking van die wet, je moest eens weten hoeveel er geluld wordt over de gesloten tijd en de wettelijke interpretatie van die wet.
De idioten bekeuren een kunstaasvisser die in de boot twee hengels klaar heeft liggen en met 1 hengel vist.
Oke wettelijk gezien hebben ze gelijk maar het getuigd van weinig inzicht in de visserij.
Het is niet omdat ik bekeurt ben ik haal 1 plug of shad er wel vanaf.

Ik zie niet in hoe je met 1 hengel vissen de visstand kan bevorderen de vis die je vangt neem je toch niet mee?
Ook zie ik niet hoe het ecosysteem voordeel trekt uit het vissen met 1 hengel.
De overheid zal het dus niet gaan subsidiëren er is geen reden toe.
Leg anders eens duidelijker uit wat de reden dan zou zijn niet de visstand die heeft er niks mee te maken.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!