Hoe ineffectief zijn wij wel niet?!


Tom Boer

20-08-2002 10:31

hallo karpermannen,

even een serieuze topic over hoe ineffectief of juist effectief wij vissertjes zijn?

hebben jullie niet het idee dat de steeds moeilijker te vangen karpers ons steeds vaker te slim af zijn?
en valt het niet op dat een steeds kleiner deel van de populatie er nog maar regelmatig uitkomt?
hoe vaak krijgen we niet 1 of 2 piepen en daar kunnen we het mee doen.

ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

groeten tom
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

20-08-2002 12:04

Hoe slim is een karper?
Als een karper na drie jaar wordt uitgezet, heeft hij tot die tijd uitsluitend geleefd op kant-en-klaarvoedsel.
Even terzijde: in de jaren zeventig deed een cowboyverhaal de ronde, dat er bij de OVB geregeld werd 'ingebroken'' om die 'geheime karperpellets' te stelen, want dat zou vangen...
Enfin, de uitgezette karper die ineens zijn eigen broek moet ophouden, zou in principe een makkelijke prooi moeten zijn voor de voorvoerende visser; toch ontspringen vele de dans.
Karpers die zich vaak laten vangen zouden 'dom' zijn, alhoewel ik meen Kevin Maddocks stelde dat dit juist de slimmere vissen zijn: die 'wisten' namelijk dat ze makkelijk het risico van een haakboilie konden nemen omdat 'na wat geouwehoer met een weegnet, foto's en soms een notaris', ze toch werden teruggezet.
Veelgevangen vissen schijnen zich ook rustiger te gedragen op de onthaakmat en zouden uitsluitend voor de lol van de sportvisser nog wel eens een metertje nylon door de slip trekken ("Die sukkel doet toch zoveel moeite om mij te vangen, laat ik hem niet helemaal teleurstellen').
Daarentegen zijn er ook vissen die zich nooit laten vangen; zie het voorbeeld van de schubs uit een extreem zwaar bevist Engels putje die zich nog nooit hadden laten vangen.
Tijdens een karpersterfte schallen er kreten van verbazing over het water omdat er zoveel 'onbekende vissen' tussen zitten.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er tussen de vissen die ik met de pen vang, opvallend veel exemplaren zitten met een gave bek; hang ik er eens een boilie aan, dan komen de blauwbekken op de kant.
Je kunt concluderen dat er vissen zijn die er keer op keer in trappen, en of dat dan domme vissen zijn is maar de vraag, en vissen met minder bio-industriebloed in de aderen die met een grote boog om al dat in grote hoeveelheden aangeboden lekkers heen zwemmen.
Zijn we effectief bezig?
Voor de hair/boilie stond de karper bekend als een zeer schuwe, moeilijk vangbare en makkelijk te verjagen vis, dus in dat kader zijn we ZEER effectief bezig; of het allemaal zoveel leuker geworden is, is een andere vraag.

Peter
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

20-08-2002 12:18

Ik bevis regelmatig een water dat toch al wel bijna kapot gevist is..de vis is daar zeer slim en zeer moeilijk te vangen.Ik heb daar dit jaar nu 6 vissen waarvan 3 vissen 1 piep gaven, 2 vissen gaven een strakloper en eentje gaf een fluiter.
Geeft toch wel aan dat ze daar zeer voorzichtig asen.
Ik denk dus wel als je niet reageerd op vaguh piepjes dat je slimme vis kan verspelen.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Cor Blokhof

20-08-2002 23:59

Naamgenoot,

Daar zit wel wat in :smile:
Maar muggelarven of tubifex aan je haak is ook zo moeilijk

Maar ineffectief vissen is er zovaak bij


Grtx,

Cor
Tom Boer

21-08-2002 09:03

apart dat zo weinig mensen denken dat wij ineffectief vissen, die denken dus dat ze aardig effectief bezig zijn.
cor maakt mijns inziens een hele juiste opmerking. onze haken, dat zijn toch gewoon echte joekels, ook al vis je met maatje 6.
en onze boilies, altijd 18mm of groter.
en ja als we met klein aas gaan vissen gebruiken we dezelfde rig als met grote boilies, hetzelfde geld voor particles. dit kan toch veel effectiever? of moeten we maar voor lief nemen dat we minder en minder gaan vangen.

thijs zegt ook iets wat mij ook zeer opvalt op de meeste circuitwateren is dat je zelden nog een fluiter krijgt, de vis schrikt amper meer als hij een prik krijgt.
toch zijn we allemaal blijkbaar tevreden met wat we vangen, want met die grote boilies vang je meestal wel de top van de populatie en daar is het om te doen toch hé.

groeten tom
Cor Blokhof

21-08-2002 09:16

Er zit wat in Tom wat je zegt

Meestal gaat het om de top van een circuitwater. De kleinere vissen zijn vaak niet zo interesant en worden ook vaak minder gevangen ook.

En heel vaak zijn er inderdaad geen fluiters meer bij maar blijft het bij enkele tuten.

Het belangrijkste is natuurlijk wat moet je hier aan doen ?

Iemand een goed advies dan ?

Grtx,

Cor
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-08-2002 10:48

Ik denk dat we gewoon de boilie eens moeten laten voor wat hij is en een ander aas gebruiken.

Andere voerschema's....
Andere rigs....

Gewoon helemaal anders, dat lijkt mij de beste oplossing. Zorg gewoon voor afwisseling zo gaat dat in het mensen leven toch ook!
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

26-08-2002 19:48

Wat denken jullie van de uitspraak van Peter M. Hoogeveen: karpers die met de pen gevangen worden vaker een gave bek hebben. En nog ff een vraagje; als je op een dressuurwater vist krijg je idd meer karpers die slechts enkele piepjes geven. maar deze karpers zuigen de boilie niet zover naar binnen maar pakken hem vaker alleen tussen de lippen. Hoe lossen jullie dat op want bij mij werkt een langere onderlijn, een stiff-rig en schuiflood niet. graag suggesties.

mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

26-08-2002 20:03

Rob,

Die paar piepjes worden HEUS NIET veroorzaakt doordat de karper de boilie tussen de lippen oppakt hoor! Moet jij maar eens naar je aas toezwemmen je boilie oppakken en gaan trekken... WEDDEN dat je een flink eind kan trekken (zkr tientalle cm's) voordat je 'een paar piepen' krijgt! Dus als een karper de boilie idd tussen de lippen zou pakken zou ie al VEEL eerder de boilie loslaten, bij de 1e weerstand al! Als...

Een paar piepen is voor mij: een gemiste karper!

mzzl,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

26-08-2002 20:05

Je moet ook niet alles geloven wat Ton Cremers verteld... :wink:
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

26-08-2002 20:29

Ton Cremers is niet bepaald mijn favoriete auteur met alle respect maar ik vis bijna altijd met gevlochten lijnen (als de omstandighebden het toelaten) en dan hoeft de vis maar vijf cm lijnte nemen en dan heb ik m'n eerste piep al binnen.
mvg Rob
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

27-08-2002 08:34

Ja daar heb je wel weer gelijk in Rob! Met gevlochten lijnen is het een andere zaak. Ik vis altijd met nylon en ben zeer 'alert' op m'n systemen, alles moet haken, kantelen, prikken, e.d. als een dolle Henkie! Ik heb vrij weinig 'losse' piepjes zoals ik dit noem. Ook op moeilijk water. Maar waarom denk ik dan dat die piepjes gewoon karper is:
Omdat ik een vismaat heb die dus níét scherp op z'n systemen is. Hij vist met een Drennan Continental Boiliehook met een no-knot en verder niets! Ik testte het op m'n hand en van de 20 x prikte hij eigenlijk geen 1 x ! Hahaha, ik vroeg nog... 'dit gooi je toch niet in?'... 'jongen ik vang m'n vissen wel, ik maak me er niet druk om...' 'tsja, moet je zelf weten'...
Maar het aantal losse piepen dat die gast krijgt! Niet normaal. Op een sessie altijd wel 3 of 4 x dat ie een tik op z'n top krijgt of dat z'n swinger iets beweegt, gepaard met de nodige piepjes :grin: .
Maarrrr nu zeggen velen: 'ja, dat kan ook brasem zijn'... Misschien zeggen velen dit om hun gemoedsrust te behouden maar ik geloof hier niet echt in (jaja gewaagd) WANT:
als ik een brasemaanbeet krijg dan hangt ie altijd, altijd blijft zo'n Henkie eraan hangen, desnoods 4 uur! En de haak?: die zit altijd masterlijk in de onderlip.
De brasem heeft en perfecte bek voor onze systemen! Want als je oplet: je brasems haak je vaak in de onderlip, minder in de bovenlip of de zijkant! Daarom denk ik dat die 'brasemaanbeten' die je MIST toch wel veel karper kan zijn.

Redenen: minder systeem of geconditioneerde karpers.
Stel ik ga met die maat vissen en hij krijgt allemaal piepjes, en ik vang 2 vissen die al klote aanbeten gaven dan geeft mij dat toch wel de indicatie dat de karpers van 'gedresseerde huize' zijn en schakel ik over op andere rigs. Stiff rigs bijvoorbeeld, wegens de enigzins anti eject functie. Met zulke rigs lopen de runs vaak weer wat beter door, niet altijd natuurlijk.

Maar ondanks de gevlochten lijn denk ik niet dat de karper de boilie tussen de lippen pakt! Want stel je voert 20 boilies bij, dan is die karper zeer lang bezig als ie al die boilies moet testen. En ik denk dat een karper toch wel zó vraatzuchtig is dat ie snel veel wilt eten, zkr in 't voor en (vooral) najaar.

Maar ik moet er vandoor, ben ff 2 nachtjes weg :grin: en zal da weer reageren!

Mzzl,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-08-2002 08:53

Halloa, het begint ergens op te lijken.

Ik denk dat Michiel het gelijk heel erg aan zijn kant heeft. Vele van de piepjes die we krijgen worden veroorzaakt door karper. Als wij alle vissen zouden haken die ons aas in de bek namen dan hadden we nu allemaal Het pakhuis van Dagobert Duck nodig om al onze foto's op te bergen.

Zo las ik een tijd geleden in meen in het KSN magazine of in de KW een artikel van Richard van den Bosch waarin hij aan het penvissen is. Hij vist met een loodje van 60 gram (ja met de pen) hij krijgt beet en de karper sleept het loodt incl. alle weerstand gewoon meer dan een meter weg en wordt NIET gehaakt.

Wat kunnen we eraan doen om dat te voorkomen! Dat is de grote vraag natuurlijk, is er uberhaupt iets tegen het "spuwen" te doen (anti-eject)?

Geloven jullie dat er middelen zijn om het spuwen tegen te gaan?

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

27-08-2002 08:54

Weten jullie wat het is??

Er is meer water dan vis...

Dit lijkt misschien een domme uitspraak, maar ga eens bij jezelf na.. wij zitten meestal maar te wachten tot de vis langszwemt (bij statische visserij)

Gr. Raymon
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

27-08-2002 09:12

Geloof mij, karpers zijn wel degelijk zo slim om aas slechts met de lippen te beroeren. Zo zal menigeen weleens tijdens het korstvissen meegemaakt hebben dat een karper met zijn bek dicht tegen de korst aanzwemt om zo de boel te testen. Mijns inziens zullen ze dergelijk gedrag ook op de bodem vertonen. Het aas beroeren met de bek dicht en het aas tussen de lippen nemen is maar een kleine stap. Ook heb ik met eigen ogen gezien dat karper ruim boven de bodem (30 centimeter) aan het stofzuigeren is. In veel van de gevallen is het haakaas zwaarder en zal derhalve veel moeilijker (of zelfs niet) richting bek van de karper gaan. Met andere woorden, een nog secuurder filter!

De boilie is lange tijd een uitkomst geweest, er kan/ kon specifiek op karper gevist worden. Daarnaast leeft nog steeds de mythe des te groter de boilie, des te groter de karper. Met andere worden, wij vissers hebben de boilie gebruikt en gebruiken hem nog steeds om te filteren op (grote) karper. Waarom kan de karper dit wapen dan niet tegen onszelf gebruiken? Met andere woorden, de karper gebruikt de boilie om de visser/haak/ vangkans te filteren. Hier kunnen we m.i. een zwai aangeven door niet te vissen met hetgeen we voeren.

U begrijpt het goed, ik ben geen voorstander van de boilie. Wellicht dat dat ook komt omdat ik penvisser ben. Geef mij maar particles, kaas, aardappel, worm, etc. O ja, Cor wat dacht je ervan om van die diepvries blokjes tubifex/ rode muggenlarven door een deegje te draaien :wink:

Tot slot een leuke "anecdote". Puur voor de lol vorig jaar 2 maanden lang iedere dag op een vast tijdstip gevoerd in een redelijk bevist watertje. Na een maand lag de karper gewoon te wachten en was reeds actief de bodem aan het afzoeken, het voeren stoorde ze al niet meer. Ben vanaf toen circa 4 keer met de hengel langsgegaan: binnen het half uur lagen er twee op de kant en dan had ik het wel weer gezien daar. Gewoon als experimentje. Dit kwakkelende voorjaar ook weer toegepast op een ander sterk (over)bevist stadswater. Hetzelfde resultaat. Conclusie, karper is en blijft een dier.

Groet,

Ron
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-08-2002 11:46

losse piepen trouwens ook veroorzaakt worden door lijnzwemmers karper snoek brasem etc maar inderdaad ook door een slecht geprikte karper
maar michiel als het systeem van jouw maat 20 keer minder prikt dan die van jouw vangt hij dan ook 20 keer minder?? denk het niet en als ie evenveel vangt dan jouw zit ie iedere keer op een betere stek want hij mist volgens jouw theorie een heleboel aanbeten!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-08-2002 12:35

Raymon,

Wij zitten statisch te wachten ja, maar op afgesloten wateren komen veel vaker vissen over jouw stek heen dan je denkt, ik zou niet willen weten hoe vaak enkel mijn haakaas er nog ligt. Dit gebeurd veel vaker dan wij denken. Dus meer water als karper vind ik zelf niet ergens op slaan? Op afgelsoten wateren dan, op grote openwateren ligt de situatie totaal anders daar er daar in veel mindere mate sprake is van dressuur, maar ook op zulke semi-maagdelijke wateren zal je versteld staan hoe vaak er wel karper op de stek is geweest die wij niet hebben gehaakt.

Martijn,
Nee ik denk niet dat Michiel 20 keer meer vangt als zijn maat. Omdat in andere discussies al is beschreven dat de handpalmtest niet alles zegt.
Maar een supergoed kantelende anti eject rig kan wel net die paar vissen extra haken. en daar gaat het tegenwoordig om als je meer wilt vangen als collega's, de details!

Maar gelooft iedereen hier in anti-eject? of juist niet?

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

27-08-2002 14:58

Omdat ik mijn hart verpand (en mijn ziel verkocht :wink: heb aan het penvissen, ben ik niet thuis in de rig-materie. Derhalve wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om freelinend anti-eject te vissen?

Lijken mij namelijk twee lichtelijk "tegenstrijdige" methoden. Bij anti-eject ga je er m.i. vanuit dat de karper extra alert is en bij freelinen profiteer je weer van de situatie dat het weer eens iets nieuws is voor de karper en deze derhalve nog niet alert (genoeg) is (als 'ie tenminste nog geen ervaring heeft opgedaan met freelinen). Kortom, anti-eject voor wanttrouwende karpers en freelinen voor goedgelovige en naieve karpers?

Wellicht dat aan deze thread een rig-perikel-draai gegeven wordt. Bij voorbaat mijn excuses.

Groet,
Ron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2002-08-27 15:03 ]</font>
Cor Blokhof

27-08-2002 15:33

De bollie waar de haak aan hangt zal zich altijd anders gedragen dan de rest van de bollies en ik ben zeker van mening dat de karper dit in sommige gevallen doorheeft.

Daarom is het misschien beter om bepaalde gevallen zwevend te vissen net zoveel foam gebruiken tot dat de haak ook gewichtloos is.

Dan zal de bollie zich al veen natuurlijker gaan gedragen. Alleen zit je dan nog met het probleem van je onderlijn, want daardoor zal de bollie zich ook iets anders gedragen maar goed karpers zijn maar domme wezens dus vaak zal de bollie alleen al genoeg zijn.

Gelukkig zijn er ook manieren om de karper positief kunstjes bij te brengen :smile: En dan zijn al die meest moelijke systemen niet zo nodig meer.

Gegroet,

Cor
Rene Persoon
Berichten: 13
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

27-08-2002 16:21

Op 2002-08-27 12:35, schreef Bertil Wielink:
Raymon,

Wij zitten statisch te wachten ja, maar op afgesloten wateren komen veel vaker vissen over jouw stek heen dan je denkt, ik zou niet willen weten hoe vaak enkel mijn haakaas er nog ligt. Dit gebeurd veel vaker dan wij denken.


Het water waar ik langs woon is een dressuur water en overbevist. Laatst was de brandweer er aan het duiken (oefening) en heb ik even met ze gepraat. Een duiker gaf aan dat er op de bodem onwijs veel boilies liggen (en ander lokvoer). Deze zijn er niet recent ingegooid, maar liggen er al langer.

Ik ben hierdoor ook van mening dat de karper het (lok)voer veelal niet pakt of een aantal dagen laat liggen. Dat de karper ons haakaas alleen laat liggen en het lokvoer opeet (zoals Bertil) aangeeft, lijkt mij niet.
Rene Persoon
Berichten: 13
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

27-08-2002 19:35

Geef ik me vriendin de schuld :smile:
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

27-08-2002 20:03

Cor,

dat noemen ze nou een schaamhaar pijnloos verwijderen!!!!!! :lol:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-08-2002 20:12

Rene,

Als ik jouw was zou ik toch maar eens op een helder water gaan kijken wat er werkelijk met een voerplek gebeurd.

Cor,

Zoals altijd vat je de hele materie weer heel simpel samen. Dat dit HET probleem is zien velen helaas niet :sad:

Vr.Gr.

Bertil