Het aanslaan na een run


Plaats reactie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-08-2002 23:32

hee karpercollega's

Ik hoor vele verhalen over het aanslaan na een run (Ik praat niet over zakkers). 9 van de 10 mensen zent dat de vis al gehaakt is als je een run hebt. Toch zie je vele mensen flink aanslaan. Ik zie daar dan het nut niet van in. Je kunt alleen maar de haak uit zijn bek slaan (uitscheuren).

Hoe denken jullie daar over.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

17-08-2002 03:16

waarschijnlijk is op het moment van de run de haak nog niet doorgedrongen in de bek maar heeft de karper enkele de punt in zijn lip... door te slaan (zeker op grote afstand) sla je de haak vol vast
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

17-08-2002 03:42

Luuk

Ik heb er helemaal niks meer aan toe te voegen!!!! ben het helemaal met frank eens

Met aangeslagen-groet

patrick
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

17-08-2002 09:20

Veel hangt ook af met welk systeem je vist en op welke afstand.Vis je met een vastloodsysteem zal lood met een gewicht van 110gr een betere inprikking hebben dan lood van 60 gr.Als ik een run krijg geef ik een lichte tik met de hengel,op het zelfde moment hou ik met mijn wijsvinger mijn molenspoel even tegen anders heeft deze "tik" geen effect.Als men over afstanden spreekt van +250m zal een run niet zo veel voorkomen,een opklimmende waker en zelfs maar enkele bliepen van je optonic is hetzelfde als een run op pak 30m je moet rekening houden met de rek van je lijn,en dus bij die verre afstand mag een harde slag gegeven worden.Wat ook een belangrijke rol speelt is met welke draad je vist nylon of dyneema,bij dit laatste is er een minimum van rek aanwezig en zal bij een harde slag vlugger uitscheurders veroorzaken dan bij Nylon.
Greets gingino
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

17-08-2002 09:57

Op 2002-08-17 09:20, schreef Michiels Gino M W:
.Als ik een run krijg geef ik een lichte tik met de hengel,op het zelfde moment hou ik met mijn wijsvinger mijn molenspoel even tegen anders heeft deze "tik" geen effect.

Dan moet je je baitrunner/slip zwaarder zetten dan heeft het wel nut.

Als men over afstanden spreekt van +250m zal een run niet zo veel voorkomen,een opklimmende waker en zelfs maar enkele bliepen van je optonic is hetzelfde als een run op pak 30m je moet rekening houden met de rek van je lijn,en dus bij die verre afstand mag een harde slag gegeven worden.

Dit ligt net aan de lijn wat jij nu zegt. En op grote afstand van 250 + zou als ik het kon er met een boot opgaan. En de vis daar scheppen.

MVG J0H@N
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2002 11:57

Heren,

Een paar zaken.

Een bolt systeem prikt slechts, maar zet de haak niet. Verder moet de eventuele bocht uit de lijn eer je contact met de vis krijgt. Daarom toch aanslaan.

Als je slip goed is afgesteld, hoef je die niet bij de aanslag te blokkeren. Dat moet slechts met een te licht afgestelde slip.

Sorry, dat uitscheuren van de bek door een aanslag is flauwekul. Dit wordt veroorzaakt door heel andere zaken.

In water is het verschil tussen 60 en 110 gram veel minder dan je denkt. Het verschil valt nogal tegen door de opwaartse kracht van het water en is niet zo groot als je op het droge zou vermoeden.

Waarom rek in de lijn er veel toe doet bij de beetregistratie begrijp ik niet. Je waker geeft relatief een geringe tegendruk en die zal de nylon lijn echt niet veel oprekken. Het enige wat je kan hebben is dat de lijn flink doorhangt waardoor de beetregistratie minder is. Om dat te verbeteren moet je op grote afstand de tegendruk van de waker flink vergroten. Springers zijn wat dat betreft effectiever toe te passen dan de standaard swingers.

Groeten Kees
Ruud Beekman
Berichten: 37
Lid geworden op: 23-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

17-08-2002 16:06

Ik moet me bij Kees aansluiten wat betreft het aanslaan met slip/baitrunner. Ik lees hier regelmatig dat mensen de spoel tegen (moeten) houden bij het aanslaan. Ik houd nooit de spoel vast en heb geen last van losschieters. Het is gewoon een kwestie van slipafstelling zoals Kees ook al zei.

Ik weet nog niet zo zeker of de vis wel al gehaakt is na een run. Het hoeft niet zo te zijn denk ik, al kan het natuurlijk wel zo zijn. Is misschien ook afhankelijk van je slip afstelling. Ik heb mijn slip niet zo los staan dus de vis ondervindt best wel weerstand als hij een run neemt, hierdoor kan hij zichzelf best haken lijkt me, al sla ik wel aan na een run altijd voor de zekerheid natuurlijk, maar dan wel een beetje beschaafd he.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-08-2002 17:15

Tuurlijk moet je je spoel vasthouden als je niet met baitrunners vist, lijkt me logisch. Slip staat open zodat de vis bij een aanbeet lijn kan nemen, dus als je aanslaat moet je je spoel blokkeren anders heeft het totaal geen effect.

Verder kan je ook met 4-5 oz vissen (indien bodemgesteldheid dit toelaat) en met zulke gewichten kan je zelfs een gedeelte van de rek eruit draaien, het maakt dan niet uit hoe zwaar je je swinger/hanger afstelt, gewoon je lijn snaarstrak draaien, je swinger staat dan helemaal boven in. je waker hoeft dan niet voor tegendruk te zorgen. Je hangt gewoon hele lichte hangers eraan, die een eventuele terugzakker registreren, die oploper merk je toch wel en heb je totaal geen waker voor nodig. Let wel, dit lijkt me niet een verstandige methode op zwaar bevist water.

de vis zal zich ongetwijfeld haken op die 5 oz maar toch sla ik aan, ik wil namelijk direct flinke druk uitoefenen, en de vis eventueel (lukt niet altijd) van obstakels kunnen "wegsturen" / wegtrekken. als je rustig je hengel pakt en de druk op voert ben je te laat.

gr. Kironski


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2002-08-17 17:23 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-08-2002 04:59

Beste Kiron,

Zeer juiste opmerking over het verschil tussen een baitrunner of op de "slip" vissen.

Wil je niet met een enorme "pruik" opgezadeld worden is dit wel degelijk van belang.

Met :wink: groet, MB
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

26-08-2002 00:50

( tussen twee ()-jes het lijkt me dat als je de lijn erg strak hebt staan, dat je de swinger juist meer gewicht moet meegeven anders merk je de terugval een stuk later en bovendien een stuk slechter)
Ik weet dat dit niets met deze discussie te maken heeft maar het viel me op dus ik wilde ff m'n reaktie laten horen.

mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

26-08-2002 11:45

Rob,

Ikzelf vis met delkims en vrijwel altijd op zijn gevoeligst, een lichte waker geeft mij voldoende registratie. De vis haakt zich op het zeer zware lood, en zal gaan zwemmen, dus zelfs een lichte waker zal gaan zakken.

Met vriendelijke groet,
Kiron
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

26-08-2002 13:19

Ikzelf vis met delkims en vrijwel altijd op zijn gevoeligst, een lichte waker geeft mij voldoende registratie.


Als jij je Delkims op zijn gevoeligst zet heb je veel last van wind en regen en zul je dus veel valse piepjes krijgen. Volgens mij is dat niet de bedoeling. Als je op grote afstanden vist zul je wat duidelijker merken dat je beet hebt maar toch blijft het voor mij geen doen.

Als je op dressuur wateren vist en je krijgt een paar piepjes moet je al aanslaan. (zet ze dus wel wat gevoeliger dan normaal) Een lijnzwemmer is het waarschijnlijk niet want als je le lijn op meer dan 70 meter uitgooit (of vaart) zal je een aantal meters aan je lijn moeten trekken voordat je een enkel piepje krijgt. Dus is het 9 van de 10 keer een vis. Die vis voelt de weerstand van het lood en zal stil op de bodem liggen en de haak proberen uit te spuwen.

groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

26-08-2002 15:33

Luuk,

Lees maar een tweetal postings van mij terug, tweede alinea, laatste zin. Dat sloeg dus op dressuurwateren. Dressuurwater vraagt om een hele andere aanpak.

Last van wind hoef je ook niet te hebben, gewoon toppen laag of onder water, en je waker (in mijn geval een hanger en geen swinger)vlak voor je delkim hangen, hooguit een cm er vanaf. zo voorkom je teveel last van de wind.

Met groet,
Kiron
Plaats reactie