weersinvloeden op het karpervissen


Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

06-06-2005 07:43

remon van dusschoten schreef:heren karpervissers wat is voor jullie nu het start zijn ten opzichten van de lucht druk om te gaan vissen bij welken waarden bedoel ik dan en welke weers verandering vinden jullie nu belangerijk van zw naar no of no naar zw enz enz dit zo ik wel eens willen weten hoe de vis daar nu daadwerkelijk op reageerd en wat dan het beste is om op in te spelen ik zelf ga altijd viisen op de kant waar de wind op staat te blazen zover ben ik al dat ik dat weet allen de rest weet ik niet veel van dus graag een serius antwoord


met vriendelijke groeten remon van dusschoten


luchtdruk en al dat soort dingetjes tellen voor mij niet mee. als ik let op het weer, wil ik graag regen als ik vis. niet gepaard met harde windstoten, maar gewoon windkrachtje 3 ofzo, met wat regen. daar boek ik vaak mijn beste resultaten mee.

en nog iets, je zegt dat je zelf altijd vis op de kant waar de wind op staat te blazen. voor gesloten wateren is dat prima, de karper volgt de wind omdat er op de kant waar de wind op staat een zuurstofrijk gebied is waar veel voedsel te vinden is.

maar op stromende wateren, zoals rivieren en kanalen, heeft het haast geen nut om zo te gaan vissen. de karper is een vis die het hele jaar door vetreserves wil opbouwen om de wat koudere maanden door te komen. je moet je eens voorstellen dat als een vis op stromend water, zoals een kanaal of rivier iedere dag de wind zou volgen, zou de karper zijn vetreserves verliezen in plaats van opbouwen.

op dat soort wateren zie je vaak dat er territoriale karpers zijn. ze volgen de wind wel, maar tot een bepaalde grens. ze hebben meer een eigen gebied waar ze actief zijn, daarom is het zo op kanalen dat je wat vaker ook dezelfde vis vangt op dezelfde stek.

dus ja, als je het aan mij vraagt, vis ik bij gesloten wateren, zoals plassen en meren wel tegen de kant waar de wind op waait, maar bij stromende wateren niet.
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 07-06-2005 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

06-06-2005 16:07

de wind op de kant dat ging dit weekend toch niet op en ik visten op een stek die voor mij niet nieuw is ken dat deel van het water als mijn broekzak wat ik al zij maar 1 vis gevangen en aan de kant waar de windt niet op blies werdt goed vis gevangen hoe kan dit wie o wie weet daar een antwoord op te geven ik zelf niet :oops: :oops:
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

06-06-2005 19:35

remon van dusschoten schreef:de wind op de kant dat ging dit weekend toch niet op en ik visten op een stek die voor mij niet nieuw is ken dat deel van het water als mijn broekzak wat ik al zij maar 1 vis gevangen en aan de kant waar de windt niet op blies werdt goed vis gevangen hoe kan dit wie o wie weet daar een antwoord op te geven ik zelf niet :oops: :oops:


de karper is een onlogische vis. dingen die voor ons theoretisch logisch lijken, zijn lang niet altijd in de praktijk het geval.

ik denk dat niemand daar een verklaring voor kan hebben. maar even een vraag, was het een dressuurwater?

misschien werd er op jouw stek gewoon te vaak gevist, waardoor de karper plekken opzoekt met minder hengeldruk? want al waait de wind op jouw stek, als er constante hengeldruk is daar, kan je er vanuit gaan dat de karper op een gegeven moment ook niet meer daar gaat azen.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

06-06-2005 22:19

jazeker het is een dresuurwater maar geen nood de aanhouder wint mogt vanavond 6 visen landen was hier blij mee maar de windt stond nu op de andere oever te blazen dus windt vergeet ik maar op dit water heb er nu 3 keer achter elkaar gevist en denk dat ik nu wel mijn iegen conclusie kan trekken voor dit betrefende water ga er morgen avond weer naar toe
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
jan van kranenburg

07-06-2005 01:44

Kom aarzelend met mijn bevindingen van vele jaren geleden.

In 't algemeen merkte ik na snelle luchtdrukdalingen, meestal gepaard gaande met onweer en/of regenbuien een toename van het aantal aanbeten.

Spreek niet over "runs", want ik viste meestal met de pen of freelinend.
Die toename deed zich voor zowel in polderwater als op plassen.

Aanbeten waren in die situatie veel "heftiger"!

Je moet weten dat ik vrijwel altijd "instant" viste; kan me echter heel goed voorstellen dat bij een contstante luchtdruk, je de karper ook weet te vangen na een voercampagne.

Voor mij als visser, was een "long hot summer" meestal teleurstellend qua vangsten. Maar een penvisser is altijd inventief!!

Je zoekt gewoon de vis op.

Gaat er mij om om dat op een of andere manier de vis (geldt dus niet alleen voor karper) aktiever wordt bij opvallende luchtdruk-dalingen.

Ben bij Luchtmacht ooit opgeleid tot Meteoroloog; leverde ook na mijn diensttijd een "netwerkje" op, waardoor ik ook op een wat langere termijn
weersverwachtingen kon ontvangen. Stemde daarop mijn vrije dagen af.

Ging lang niet altijd goed :D

Dat je aas niet in de "luwte" moet liggen, geldt, denk ik altijd.

Hoewel, met al die dressuurwateren van tegenwoordig, ben ik de weg soms even kwijt.
De vis ook, schat ik zo in. Want de natuurlijke omgeving wordt knap verstoord, evenals het gedrag van de vis.

Wat Mourad stelt over karpervissen op de rivier, klinkt logisch; he er echter geen ervaring mee.

mvg

Jan
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

07-06-2005 08:50

Mijn ervaring op het kanaal is ..

Dat je er in alle omstandigheden vis vangt.
Maar het viel ook op het kanaal toch wel op dat we na een onweersbui vooral een met hevige regenval op een hete zomeravond ,toch altijd leven kregen op een van de hengels.

Verder heb ik nooit verschillen weten te vinden in weersomstandigheden versus vangsveranderingen.

Al met al een hoop registratie geweest met zeer weinig resultaat.
Daar ben ik ook op me motto gekomen... : Vissen blijft gissen.
En kreeg tevens de bijnaam van me vismaat... : Henk ...blank.

Maar je bent in ieder geval weer ergens mee bezig geweest.

Groetjes marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

13-06-2005 23:18

Vis normaal altijd op dressuurwateren, alleen vorige week een keer op een makkelijk putje gezeten. Hier lijken de vaste "regels" wel vaak te tellen. Maar het lijkt of op dressuurputten deze theoretische veronderstellingen in mijn geval niet kloppen, een voorbeeld; 3 weken gelden zaten er vier vissers op men thuis water, over het hele water stond de deining van de wind (een warme zuidelijke wind). Er was op het water 1 plek waar geen wind op stond. Ik zat toevallig met een hengel in een hoekje te vissen met een oppervlakte van 10 bij 2 meter, waar geen wind op stond, ik was de enige die een karper ving die nacht. Dit heb ik vaker meegemaakt op andere dressuurwateren. Dus ik denk dat het ook bij deze veronderstellingen per water verschilt.





mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

13-06-2005 23:24

Jongens, Jongens

Ze bijten of ze bijten niet... ik zei het toch!
Ze bijten of ze bijten niet.