Voorvoeren? of toch maar gewoon gaan zitten?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

01-06-2005 12:50

Hallo,

Wil jullie reacties hier welis op horen..

Ik zit nu op een kanaal te vissen, gewoon een groot doorlopend stuk zonder bochten of wat dan ook.

Nu zit het zo.. Op de plek waar ik zit te vissen is de bodem ( naar mijn mening ) erg aantrekkelijk voor de vis, in de bodem zitten veel gaten en er is veel diepteverschil.
Ook liggen er mossels !

Nu hebben mijn vismaat en ik er 2 weken gevoerd, 3 keer gevist.. en het was gelijk de 1ste keer raak..1 vis gevangen. gelukstreffer?
2de keer hadden we helemaal niks, en de 3de keer ook niet ( op 2 brasems na)
Op die plek moet je het hebben van de ( langs trekkende vissen)
Daarom ook voorgevoerd met de gedachte de vissen te onderscheppen en te blijven hangen op de plek:D
Tevergeefs dus..
Nu is mijn vraag of dat voeren dan niet wat overbodig is?
En je niet beter gewoon kunt gaan zitten en wachten?
Ik weet dat voorvoeren vaak erg voordelig kan werken m.b.t je stek, maar hier heb ik er zo mijn twijfels bij.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

01-06-2005 13:06

Rick,

Dan zit je dus verkeerd: verkassen!
Niet dagenlang op de stek blijven hangen, is het niets, dan op naar een volgende stek.

Pascal
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

01-06-2005 13:08

Ik denk dat een en ander af hangt van de hoeveelheid die je voert en de manier waarop.
Als je veel, zeg 3 a 4 kilo, flink verspreid over een groot oppervlak, zeg de breedte van het kanaal en 100 meter in de lengte, voert moet je de karper langer op je stek kunnen houden dan dat je bijv. 1 kilootje op een vierkante meter voert.
Dan zal de karper idd snel weer weg zijn , want er is voor hem, na enig zoeken, geen reden meer om nog te blijven hangen.
Ook moet je denk ik kijken naar de weersomstandigheden op de dagen dat je vist.
Als die steeds hetzelfde zijn,zou het aasgedrag ook hetzelfde moeten zijn en zou je dus ook dezelfde resultaten mogen verwachten.
Zijn die omstandigheden anders, dan zouden de resultaten dus ook wel eens anders kunnen zijn en hoeft het dus niet zo te zijn dat de vissen weer verder getrokken zijn, maar asen ze gewoon niet of nauwelijks, waardoor je gewoon slechter vangt.
Op dat moment dus...

Mvg Ivan
Carpe diem...
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

01-06-2005 13:09

kijk eens of er ergens een t-splitsing is, een klein uitloopke, klein gemaaltje, overhangende bomen, stam in het water voor boten ed. probeer het daar eens met 2 3 dagen voeren:) zelf heb ik 2weken op kanalen gevist iedere dag een andere plek omdat ik meeging op de boot van een vriend van me. we gingen altijd op dat soort stekken zitten! was leuk vissen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

01-06-2005 13:12

Rick,

Hoe lang waren de sessies die je hebt gevist? En steeds op hetzelfde moment van de dag? Het kan zijn dat je net de langstrekkende vissen, of het beste aasmoment, gemist hebt.

Groeten,

Mark
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

01-06-2005 13:18

Je hebt het geprobeert maar het werkt niet , dan zou ik zeker iets anders proberen of ook een andere stek zoeken.
Je kunt ook stug doorgaan en het blijven proberen en dan kan het goed zijn dat je de volgende keer wel weer vangt dat kun je van tevoren toch nie weten.
Maar ik zou toch een andere stek zoeken en het over een tijdje weer eens proberen :wink:
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

01-06-2005 14:27

Pascal Rijzinga schreef:Rick,

Dan zit je dus verkeerd: verkassen!
Niet dagenlang op de stek blijven hangen, is het niets, dan op naar een volgende stek.
Pascal


Het is ook weer zo dat ze er WEL zitten..Zeker Weten!
Maar als ze dan over mijn plek heen zwemmen..moet ik er natuurlijk wel zitten.
Maar dat is dan meer gelukstreffend vissen,
Maar jullie denken dus ook dat zo'n voerplek niks uithaalt op dit water?

En Mark,

We hebben 3 nachten gezeten,
Van ongeveer 21.00 uur tot uur of 9-10 s'ochtends
De enige aanbeet die we kregen was om 3.30 s'nachts


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

01-06-2005 14:39

Ivan Peeters schreef:Ik denk dat een en ander af hangt van de hoeveelheid die je voert en de manier waarop.
Als je veel, zeg 3 a 4 kilo, flink verspreid over een groot oppervlak, zeg de breedte van het kanaal en 100 meter in de lengte, voert moet je de karper langer op je stek kunnen houden dan dat je bijv. 1 kilootje op een vierkante meter voert.
Dan zal de karper idd snel weer weg zijn , want er is voor hem, na enig zoeken, geen reden meer om nog te blijven hangen.
Ook moet je denk ik kijken naar de weersomstandigheden op de dagen dat je vist.
Als die steeds hetzelfde zijn,zou het aasgedrag ook hetzelfde moeten zijn en zou je dus ook dezelfde resultaten mogen verwachten.
Zijn die omstandigheden anders, dan zouden de resultaten dus ook wel eens anders kunnen zijn en hoeft het dus niet zo te zijn dat de vissen weer verder getrokken zijn, maar asen ze gewoon niet of nauwelijks, waardoor je gewoon slechter vangt.
Op dat moment dus...

Mvg Ivan



Onze voermethode is als volgende gelopen, het is namelijk zo dat het kanaal niet zo heel erg breed is maar wel erg lang.
We hebben per dag 2kg gevoerd.
Dag 1 verspreid, tot en met een straal van +- 50 tot 60 meter van de stek af ( langs de kant,vaargeul en overkant. Gewoon verspreid dus.
Dag 2 geconcentreerd op de plek.
Zo dus om en om..


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Lesley Mulder
Berichten: 127
Lid geworden op: 31-01-2005 09:16
Locatie: Houten

01-06-2005 15:22

Ik denk dat je beter kan blijven zitten, ze komen op een gegeven moment wel. Dat is mijn ervaring, eerst voorniets alsware gezeten en daarna kwamen ze langzamerhand toch op de mat.
Maar ik kan je situatie niet inschatten en de omgeving.
Ik luister naar me gevoel wat op dat moment het beste is.

Mvg,

lesley
Met Vriendelijke Groet,

Lesley.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

01-06-2005 16:46

Dat is dus eigenlijk precies wat ik bedoel, als er de tweede dag geconcentreerd gevoerd is zijn ze de derde dag weg, want dan hoeven ze dus niet zover te zoeken naar de boillies, zijn ze vrij snel uitgegeten en er ligt niets meer om voor te blijven.
Was het weer die drie nachten ook hetzelfde( ongeveer) of waren er echt verschillen, bijv. luchtdruk, regen, bewolking enz?
In mijn ogen kan dit namelijk ook behoorlijk van invloed zijn op de eetlust van de karper.
Verder zou ik zeggen, veel vissen, dan moet je er achter kunnen komen wanneer ze precies langs komen op jouw stek, zodat je alleen die uurtjes aanwezig hoeft te zijn om ze te kunnen vangen.
Blijf ook eens overdag zitten, als je het niet probeert weet je het nooit.
Veel succes,

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-06-2005 17:00

Rick,

Ik heb jaren op een kanaal gevist (warschijnlijk hetzelfde water als Iwan) en daar voerde ik verspreid 2-3 kilo bollen per dag, maar ik voerde een strook vanaf mijn eigen kant tot 100 meter uit de kant.
Van links naar rechts voerde ik ook nog eens 150 meter... Weet je hoe weinig bollen er dan liggen op die oppervlakte?

Als de vis aankomt in een school gaan ze allemaal op zoek naar het vreten, hiedoor pakte ik op alle hengels vis, de hele nacht door!

Ik wist ook de aastijden, daat maakte het ook wel erg makkelijk en ik herkende de trekroute van de vis na veroop van tijd. Dus was het voor mij een koud kunsje om de vis te onderscheppen en iedere nacht meer dan 10 vissen te vangen.

Probeer ook eens een dag te vissen. Je hebt ook goede kans dat de vis gewoon overdag aast op je voer.
Als je 3 dagen voert en je vangt de eerste nacht een vis, moeten ze toch 3 dagen voer hebben weggevreten.
Dat voeren helpt moge duidelijk zijn.
<Momenteel zit ik krap in mijn vistijd, hierdoor voer ik nu 3 dagen voordat ik ga vissen.

De laatste sessie waren avondjes na het werk. Sessies van 4-5 uur vissen waarin minimaal 7 vissen werden gevangen. Alle vissen scheten het gevoerde aas uit op de mat.

Op een kanaal kan je de vis moeilijker vasthouden, maar je kan ze wel latyen terugkomen op je stek.
Verder heb je echt wel vissen die op je stek gaan liggen.

Waar je ook mee te maken hebt is de paai... Op mijn oude watertje (het kanaal) ving ik tot aan de paai redelijk vis, tijdens de paai niks en na de paai tot eind september kon ik vol aan de bak. De vis kwam dagelijks op mijn stek in grote getalen.

Als ik nu op diezelfde stek ga vissen zal ik ook niet veel vangen, omdat veel vis nog niet is afgeapaaid en nog in de ondiepe stukken van de paaigronden ligt te wachten totdat ze eindelijk hun fluitekruid kunnen lozen!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

01-06-2005 17:18

Ivan Peeters schreef:Dat is dus eigenlijk precies wat ik bedoel, als er de tweede dag geconcentreerd gevoerd is zijn ze de derde dag weg, want dan hoeven ze dus niet zover te zoeken naar de boillies, zijn ze vrij snel uitgegeten en er ligt niets meer om voor te blijven.
Was het weer die drie nachten ook hetzelfde( ongeveer) of waren er echt verschillen, bijv. luchtdruk, regen, bewolking enz?
In mijn ogen kan dit namelijk ook behoorlijk van invloed zijn op de eetlust van de karper.
Verder zou ik zeggen, veel vissen, dan moet je er achter kunnen komen wanneer ze precies langs komen op jouw stek, zodat je alleen die uurtjes aanwezig hoeft te zijn om ze te kunnen vangen.
Blijf ook eens overdag zitten, als je het niet probeert weet je het nooit.
Veel succes,

Mvg Ivan



Ivan,

Het weer was die 3 dagen nagenoeg hetzelfde,
overdag graad of 16 tot 20, s'nachts toch wel wat bewolkt, ideaal visweer eigenlijk.
En je bedoelt dus dat je beter helemaal over kan gaan op geconcentreerd voeren zodat ze blijven zoeken?


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

02-06-2005 10:31

Je moet natuurlijk niets, maar ik zou zeggen probeer het eens ( verspreid voeren dus) en zie Marijns bijdrage.
Veel vissen, lukt het niet op de ene manier, probeer eens iets anders, na verloop van tijd zullen bepaalde dingen van jouw stek duidelijk worden.
Al is conclusies trekken altijd gevaarlijk, want vaak is het ook zo dat als je net denkt dat je het een beetje door hebt je weer iets meemaakt waardoor je theorie gaat wankelen.
Gelukkig wel... :wink:

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

02-06-2005 10:40

Ik ben zelf een voorstander om toch voor te gaan voeren. Het geeft me meer vertrouwen in de stek als een onbevoerde stek. Ik weet dat veel karpervissers het me eens zijn!!

Instant kan natuurlijk wel tot goed resultaat leiden. Maar dat is ook per water verschillend.

mvg patrick
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-06-2005 11:39

Zijn (waren) de vissen er al afgepaaid toen je er gevist hebt, uit eigen ervaring en die van anderen kan je met voeren voor de paai op een kanaal (andere wateren trouwens ook) vaak meer schade aanrichten dan dat het vissen oplevert.

Normaal gezien is deze periode het boven de sluis (dus op het eind van de stroming) tot een paar honderd meter van die sluis het best. Vaak is het daar iets ondieper en verzamelen de vissen zich daar om op te warmen en af te paaien. Probeer het daar nu eens.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

02-06-2005 12:15

Bart van den Hurk schreef:Zijn (waren) de vissen er al afgepaaid toen je er gevist hebt, uit eigen ervaring en die van anderen kan je met voeren voor de paai op een kanaal (andere wateren trouwens ook) vaak meer schade aanrichten dan dat het vissen oplevert.

Normaal gezien is deze periode het boven de sluis (dus op het eind van de stroming) tot een paar honderd meter van die sluis het best. Vaak is het daar iets ondieper en verzamelen de vissen zich daar om op te warmen en af te paaien. Probeer het daar nu eens.



De vissen waren toen nog niet met de paai bezig omdat het water gewoonweg nog wat te koud was.

Ik wil jullie even bedanken voor de reacties en we gaan het proberen
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

02-06-2005 13:02

Patrick,

We hadden het toch over verspreid of geconcentreerd voeren, dus niet over wel of niet?
Voeren zal in de meeste gevallen betere resultaten opleveren, daar ben ik ook van overtuigd.

Bart,

Het was ook weer niet mijn bedoeling hem aan te moedigen om vlak voor de paai flink te gaan storten,
het was meer een leidraad die ik zelf hanteer als de vissen gewoon goed asen.
De periode vlak voor de paai is in mijn ogen sowieso een hele wisselvallige,
dat zie je ook terug aan de resultaten van veel boarders.
Zo ook mijn eigen resultaten, al moet ik erbij zeggen dat ik momenteel veel aan het experimenteren ben,
wat de vangsten ook niet altijd positief beinvloed.

Rick,
Succes, vang ze!

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-06-2005 15:14

Bart,

De vissen liggen in elk kanaal weer op een andere plaats te wachten op de paai, dat is nattuurlijk per water verschillend.

De kanalen die ik bevis(te) waren waarschijnlijk iets anders dan de jouwe...

Bij ons heb je nog een enkele uitloper naar zijsloot of de weilanden in... daar paaien de vissen af. De vis verzameld zich op het ondiepe plteau voor de uitlopers.
Bij de sluis is bij ons weer erg weinig actie van vis te zien.

Zodra de vis is afgepaaid gaan ze weer helemaal los en moet je ze moet een gedegen voercampagne gemakkelijk aan de schubben krijgen!

Rick,

je moet gewoon proberen een aantal voermethodes te introduceren op je stek. Als je na een aantal sessie nog steeds niet het resultaat haalt waarvban je denkt dat je kan halen, moet je op zoek gaan naar een nieuwe stek.
Op de meeste kanalen zwwemt een aardig bestand aan karper welke goed te vangen moeten zijn.
Te lang blijven zitten op een stek waar de vis gewoonweg niet goed wil azen heeft natuurlijk geen zin.

Probeer ook een 2e stek te bevoeren... en bevis beide stekken om en om.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

02-06-2005 17:54

Patrick,

Bij nader inzien, sorry, topic was idd voorvoeren of niet. Ahum :oops: :oops: :oops:

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

03-06-2005 13:28

@Rick.

Ik denk dat ik wel weet welk kanaal je bevist. Zit zelf ook veel aan dat kanaal maar dan een eind richting het westen zeg maar. Een ander gedeelte dus.

Op die lange einden damwand zal ik niet vaker dan 1 of 2 keer voeren. Gewoon voor je gevoel en misschien voor het geval dat de vis er toevallig in de buurt zit. Je weet het tenslotte nooit. Je moet het tenslotte toch voor het merendeel van de langstrekkende vis hebben.

Gewoon een kwestie van verspreid voren en aan beide kanten langs de wal de vissen proberen op te vangen. En leg ook eens een hengeltje in de vaargeul. Je weet het nooit. ;)

Succes!
Vissie kump zo!
Plaats reactie