Weerhaakloos vissen of toch niet ????


Weerhaakloos

pro
38
48%
contra
29
36%
nog nooit over nagedacht
13
16%
 
Totaal aantal stemmen: 80
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-05-2005 11:15

Richard,

Een haak met weerhaak zal in de bek van een karper haken en in bijna 100% van de gevallen ook blijven zitten waar hij gehaakt heeft. dit heeft natuurlijk te maken met dat de weerhaak hem op zijn plek houdt.
Gebruik je nu ene haak zonde weerhaak heb je in weze niets meer wat de haak tegenhoudt en zal hij gaan "glijden" in de bek van de vis wat nog voor veel ergere verwondingen kan zorgen. Dit was ook de reden waarom op sommige wateren in Engeland het weerhaakloos vissen verboden is geworden. Ik gebruik persoonlijk soms wel en soms geen weerhaak. Het ligt er maar helemaal aan hoe ik zit te vissen. Zoals al genoemd ga ik voor grote afstand, maar ook voor heel erg dicht onder de top liever voor een haak met weerhaak. Maar ook dit is weer van veel dingen afhankelijk. Ik bekijk de situatie ter plekke meestal en beslis dan wat het wordt.
Voordelen weerhaakloos:
- Makkelijk onthaken
- Snellere in haking door het ontbreken van een weerhaak.
- Op grote afstand zal de vis dus ook sneller gehaakt worden (zonder dat je echt hoeft aan te slaan)
- (over het algemeen) kleinere haakwond.


Nadelen:

- Bij lastige drilsituaties en bij heel wild vechtende vissen meer kans op lossers.
- Kans op glijden van de haak in de bek van de vis -> snijwond.
- Haken zijn vaak minder makkelijk te verkrijgen.

en voor het vissen met weerhaak geld onegveer het omgekeerde.
Eigenlijk geldt voor alles dat als je er vertouwen in hebt dat het een berg aan lossers scheelt. (vraag me niet helemaal waarom.. zal iets met drilstijl te maken hebben oid)

Groeten Bart
-
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

22-05-2005 16:44

Beste Bart,

ik vis al een hele tijd al niet anders meer dan weerhaakloos, omdat ik het wel eens wilde proberen. Ik moet zeggen dat ik vooraf ook nogal skeptisch was over dit onderwerp (het zal je maar gebeuren dat die ene droomvis eraf schiet, omdat je zonodig een beter gevoel wil hebben bij het onthaken van een vis, het beste blijft immers nog altijd niet haken!!!), maar sinds dat ik het heb geprobeerd, wil ik niet meer anders. Te meer omdat ik de nadelen die algemeen bekend zijn en ook door jou hier worden uiteengezet niet heb gemerkt. Sterker nog: sinds dat ik weerhaakloos vis (wat er vaak op neer komt dat de weerhaak wordt platgeknepen of weggevijld) heb ik minder losschieters dan toen ik nog met weerhaak viste. Bovendien heb ik nooit een grotere haakwond ondervonden door het weerhaakloos vissen. Ik heb het idee dat zo'n weerhaak meer kapot maakt, wanneer de haak haakt en de visser hem verlvolgens verwijderd uit de vissenbek...
Dit zijn mijn ervaringen, misschien dat anderen afwijkende ervaringen hebben?

Jordi
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-05-2005 17:03

Jordi,
Begrijp me niet verkeerd, ik maak zelf ook vaak gebruik van weerhaakloze haak, en heb ook nog nooit last gehad van een glijdende haak en dus gescheurde bek. Wat ik probeerde aan te geven was de reden waarom in engeland het vissen zonder weerhaak op sommige wateren verboden is geworden.
Maar ik moet wel zeggen dat als ik met weerhaak vis, en het is een maatje 8 of 6 dat ik ook met weerhaak amper een grote haakwond heb.. meestal een klein puntje wat je na 10 seconden al niet eens meer ziet..

Groeten Bart
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-05-2005 10:03

Er is in het verleden al zoveel geschreven over het vissen met of zonder weerhaak, de weerhaak plat geknepen, waarbij o.a. Frank Huisman altijd zijn positieve ervaringen beschrijft over zijn visserij waar bij de weerhaak plat geknepen is.
Zal hier o.a. de mijne aan toevoegen. Gistermorgen nog staat iemand aan het kanaal een karper te drillen, gauw de auto aan de kant en even kijken. Een behoorlijk vechtende schub kon na een paar minuten geland worden. Verbazing alom de schub had niet een maar twee haken in zijn bek. De achtergebleven haak met onderlijn had natuurlijk een weerhaak hoelang hij al in de bek zat is onbekend wel dat uit een van de kieuwen bloed kwam wat niet veroorzaakt was van de haak van de vanger.
Een plat geknepen weerhaak was allang uit de bek van de karper gevallen normaal gesproken. Een andere ervaring op het zelfde kanaal, een karpervisser krijgt een aanbeet, al snel viel op dat de dril niet normaal verloopt. Aan zijn lood zat een andere behoorlijk lange lijn met lood en de karper, de vreemde dril duurde enige tijd toen schoot de lijn los. We wisten dat er op dat vak tussen twee sluizen in 24 uur niemand had zitten karperen.

Door te stellen dat het voor de karper niets uitmaakt met of zonder plat geknepen weerhaak te vissen komt hier mee wel in een erg vreemd daglicht te staan. De vis kan zich ook nog verwarren in de lijn, dat betekend zeker het einde van de karper.

Is nog niet zolang geleden dat inderdaad een bekende karpervisser de mening verkondigde dat een haak met weerhaak door spierwerking van de karper in staat is de haak in korte tijd te laten verdwijnen. De haak kan in de toch wel grote bek van de karper op verschillende plaatsen gehaakt zitten. Zit de haak net achter de lippen dat wel kraakbeen lijkt zo taai is het. Komt er voor een karpervisser die met een weerhaak vist al snel een tang aan te pas. De karper moet dan een goochelaar zijn om de haak zelf met lijn en vaak nog lood kwijt zien te raken.

Een grote hakenfabrikant als Owner brengt al langer karperhaken zonder weerhaak op de markt. Het probleem is dat zij de verdikking op de plaats van de weerhaak nog niet in staat te maken of wil maken. Het probleem is door ons ook aangekaart aan de verdeler in ons land. Die verdikking krijgt men ook door de weerhaak plat te knijpen, die is nodig om het draaien van de haak in de karperbek tegen te gaan ter voorkoming van grote wonden. Daarom is het af te raden te vissen met die gladde haken zonder weerhaak eigen ondervinding bracht dit aan het licht. Probeerde het een keer uit, de bek van de vis was na de dril die vrij fel was maar zeker niet overdreven behoorlijk ingescheurd. De haken zijn alle ondanks het prijs kaartje maar weggegooid.

Wat papegaaienbekken aangaat het volgende, er zal onderscheid gemaakt moeten worden als we het over dergelijke misvormingen hebben. Karper kan van jongs af aan afwijkingen vertonen een daarvan is een misvorming aan de bek. Verschillend jongbroed wat we in het verleden kochten had toen al een misvormde bek. Wat we ons wel moeten afvragen of een karper nog een kans heeft als hij zich haakt aan een systeem dat vast zit aan een opstakel.
Of de haak komt vrij snel los zeker als men zonder weerhaak vist, of hij loopt de kans net als een vos die in een strik zit dat hij gaat trekken en de karper zijn bek finaal kapot trekt of in het geval van de vos doortrekt tot op het bot. Wat ik meemaakte met een wildzwijn dat een gedeelte van de poot finaal werd losgetrokken. Alleen verwijzen naar een kei harde dril gevlochten lijn, of hengel die de eigenschap heeft van een bezemsteel is mij wat te gemakkelijk.

Dat jonge of karpervissers die nog niet zolang vissen de ernst en gevolgen niet inzien die het vissen met weerhaken met zich mee kan brengen is te begrijpen, deze discussie mag als het aan mij ligt een keer per jaar zeker gevoerd worden. Als de discussie maar is op eigen waarnemingen en ervaring berust, en niet op veronderstellingen die kunnen we in de karpervisserij missen als kiespijn.

De vraag, hoeveel karper ik in afgelopen jaren verspeeld heb na te zijn overgestapt op het dicht knijpen van de weerhaak is nul. Dat andere regelmatig vissen verspelen zal een andere oorzaak hebben.
De vraag hoeveel keer ik na een lijnbreuk door wat voor rede ook de karper onnodig zijn bek beschadigd heeft of dat daardoor de vis naar de eeuwige jachtvelden is gegaan durf ik ook op nul te zetten jullie ook?

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

23-05-2005 19:18

Ik ben toevallig aan het experimenteren.
Dit jaar 3 vissen zonder weerhaak, en ik merk niet egt veel verschil tussen met of zonder. Je moet er alleen wel op letten dat je je lijn strak houwd.

m.v.g.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-05-2005 03:28

ik ben voor weerhaakloos heb vorige week mijn eerste ermee gehaakt en moet zeggen die haak zat echt ook goed vast moest nog best stevig pusche om hem eruit te duwen maar ging wel makkelijker dan een met weerhaak
Ik denk dat ik er zeker mee door blijf vissen , goeie zaak die haak :P :P
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

24-05-2005 03:36

Ik zie dat er best veel tevreden zijn om weerhaakloos te vissen
zal het zelf ook eens gaan proberen want ik denk ook dat het een stuk beter is voor de vis, en makkelijker te onthaken is...
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

24-05-2005 08:33

Inderdaad Robbie, had er ook eerst niet veel geloof in maar na het testen ervan hebben we verschillende vissen gehaakt (zie topic green zing - beginnershoek - foto's van deze vissen zijn allen gehaakt zonder weerhaak) en ondervonden dat dit bijna hetzelfde is als het drillen met weerhaak.
Bovendien is het onthaken stukken gemakkelijker.

Wij hebben alsook verschillende fabrikanten een email gezonden om hun assortiment uit te breiden met weerhaakloze haken.
Ik zweer nu voor het moment bij de Korda wide gape, het enige nadeel is dan wel dat deze na het vangen van een paar vissen wel bot komt en deze steeds moet vervangen worden.

Wie weet misschien binnenkort héél wat verschillende keuzes omtrent weerhaakloze haken. Hebben toch al van verschillende fabrikanten een mail teruggekregen dat men erover zal nadenken.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

24-05-2005 13:03

Mannen,

Tot mijn grote vreugde zie ik in de afgelopen jaren steeds meer karpervissers vissen zonder weerhaak. Uit de reacties op deze topic blijkt dat het vooral een ervarings- en vertrouwenskwestie is. Dit kan ik beamen. De eerste vis die ik haakte (maart 1997) was notabene een schitterende spiegel op (voor mijn doen) moeilijk water en wat gebeurt er? De haakpunt prikt zich tijdens het landen in het landingsnet, de vis draait een keer en hopla........daar ging de mooie spiegel weer heen......
Toch ben ik doorgegaan en vis nog steeds weerhaakloos.
Je moet het minimaal een jaar proberen vindt ik om er een redelijk oordeel over te kunnen geven en dan nog blijven er een hele reeks zaken die je vangstresultaat kunnen beinvloeden.

Maar voor diegene die het aandurft de weerhaak plat te knijpen (zoals ik): Mijn oprechte waardering voor jullie lef.

Wie niets probeert, staat stil in zijn visserij.

Met vr. gr,


Frank Huisman
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

24-05-2005 13:27

Kijk eens aan wat een leuke in Frank zijn banner!


Een KSN bestuurslid die karperwedstrijden promoot...



Maar hij vist wel zonder weerhaak!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-05-2005 15:41

Ben zelf absoluut pro!
Nou moet ik er ook heel eerlijk bij zeggen dat mijn weerhaken niet altijd plat zijn, bij wierbedden of op extreme afstanden laat ik ze er wel vaak aan zitten. Bij het pennen vis ik nu ook al een tijd weerhaakloos. De kleinere visjes hoef ik niet eens meer te scheppen, zodra ze uitgedrilt tegen de kant aan liggen is met een kleine draai de haak al weer los.

Bovendien, hoe meer mensen met weerhaakloze haken gaan vissen, hoe minder karpers na verspeeld te zijn de haak niet meer kwijt kunnen. en dus met een teringeind lijn en lood blijven zitten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

24-05-2005 23:25

lust frank schreef:Inderdaad Robbie, had er ook eerst niet veel geloof in maar na het testen ervan hebben we verschillende vissen gehaakt (zie topic green zing - beginnershoek - foto's van deze vissen zijn allen gehaakt zonder weerhaak) en ondervonden dat dit bijna hetzelfde is als het drillen met weerhaak.
Bovendien is het onthaken stukken gemakkelijker.



Hoi Frank,
Heb de foto's bekeken en zijn zeker prachtige vissen en als ik het ga
proberen(weerhaakloos vissen) ga ik het ook met de korda wide gape
haken proberen want daar ben ik zo(met weerhaak) ook al zeer tevreden
over echt een goeie haak.
ook een camouflage mens??? :lol:

mvg. Robbie
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

25-05-2005 18:20

Frank Huisman schreef:Mannen,

Tot mijn grote vreugde zie ik in de afgelopen jaren steeds meer karpervissers vissen zonder weerhaak. Uit de reacties op deze topic blijkt dat het vooral een ervarings- en vertrouwenskwestie is. Dit kan ik beamen.
Maar voor diegene die het aandurft de weerhaak plat te knijpen (zoals ik): Mijn oprechte waardering voor jullie lef.

Wie niets probeert, staat stil in zijn visserij.
Frank Huisman


Je slaat hier de nagel op de kop Frank, ervaring en vertrouwen.
En deze uitspraak gaat niet enkel over weerhaakloos maar ook over aas, systemen en zelfs over hengelmateriaal.

Weerhaakloos : diepere inprikking , betere onthaking
percentage missers : zelfde als met weerhaak, bij mij dan toch

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-05-2005 21:05

Een bekentenis waar ik niet trots op ben voor mensen die denken dat een karper de haak zo wel kwijt zal zijn:

Twee jaar geleden zat ik op een water te vissen waar ik regelmatig vis.
Ik kreeg een keiharde run en een aantal tellen na de aanslag brak op onverklaarbare wijze de hoofdlijn. (14lb Suffix Synergy)

Er waren absoluut geen obstakels, enkel wat afstervende lelies maar daar zat de vis of lijn niet in vast.

Exact een maand later zit ik met een maat aan hetzelfde water als hij een mooie vis vangt.
Bij het onthaken zitten er 2 haken in z'n bek...... juist, die van hem en die van mij, inclusief complete stiffrig, 75cm leadcore en een cm of 30 nylon. :oops:

De haak vertoonde nog geen spoortje roest en zou beslist nog lang niet vergaan.
De haakwond was wat blauw maar viel op zich erg mee, de vis was (en is nog steeds) overigens in goede conditie.
Het lood inclusief leadclip (Korda) waren verdwenen.

De haak was een Raptor G4 maat 6 met microbarb.

Niet dat ik er wat aan kon doen dat m'n lijn brak maar het zet je wel aan het denken!

Ik moet toegeven dat ik nog altijd met weerhaak vis maar zal als ik tegen obstakels aan vis zeker weerhaakloos gaan vissen.

Iemand enig idee hoe lang het duurt eer een haak vergaan is?
Ooit legde ik ergens op een betonnen randje een oude rig van mij neer waarvan de haak bot was geworden. (Raptor G4)

Elke keer als ik daar kom kijk ik even of hij er nog ligt.
Nu, ruim 2 jaar later ligt hij er nog en de haak is nu pas echt verroest, vergaan is ie nog lang niet.

Voor de goede orde:
Ik ruim normaal altijd m'n rommel op, deze rig was ik eigenlijk vergeten maar nu laat ik bij wijze van expiriment liggen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

25-05-2005 21:29

Ik hoor nu al meerdere keren het voordeel dat je de vis makkelijker kunt onthaken, maar ik heb daar MET weerhaak nooit problemen mee....
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

26-05-2005 00:04

@Eus

Die haak zal ook niet vergaan ook niet , die haak valt er mestal vanzelf na een paar dagen of soms al wel sneller uit je hebt altijd uitzonderingen :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

26-05-2005 09:28

Joris Kroes schreef:Ik hoor nu al meerdere keren het voordeel dat je de vis makkelijker kunt onthaken, maar ik heb daar MET weerhaak nooit problemen mee....


Vandaar dat al die papegaaien rondzwemmen?
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

26-05-2005 11:20

stefan, ik denkt dat die papegaaien eerder komen door het feit dat met een te grote haak wordt gevist, of met te zwaar lood waardoor er tijdens het drillen de wond uitscheurt.
de vis die kan de haak makkelijk uit zijn bek halen dmv van die spierconcentraties, maar daarom is het nog niet goed te praten dat een vis met een haak rondzwemt.

toch blijf ik bij een haakje 6 of 8 en zonder weerhaak.
met niet al te zwaar lood, max 110 gram, anders drilt het niet fijn.
op kanaal echter wel 140 gram.

groeten

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

26-05-2005 13:55

Persoonlijk heb ik er nog nooit over nagedacht
Ik vis dus altijd met weerhaak en heb altijd de schurft erin als de haak dus niet zo makkelijk eruit wil

Zondag ga ik weer vissen en knijp de weerhaak plat
Ik ben benieuwd wat het word.

Als je er goed over nadenkt is het toch wel zielig zo een weerhaak
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

26-05-2005 15:40

Een weerhaak voelde in mijn been uiterst dramatisch moet ik zeggen. Maar een gewone haak zal dat ook wel denk ik :D

Maar je gaat tog niet vertellen dat een loodje van 110 gram meer schade aanricht dan de kracht die jij op die haak uitvoert en van links naar rechts loopt?

En ik bedoel eigenlijk dat menigeen gewoon die haak eruit rost, want een eenvoudige manier bestaat er simpel weg niet, behalve dat je hem doordrukt.

Maar dan moet je wel je lijntje doorknippen en dat is tog wel heel erg.......
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

26-05-2005 16:29

Als ik MET weerhaak vis, een soepele hengels, obstakelvrij en met een slip die ver open staat kan het niet de fout zijn van de weerhaak hoor, volgens mij komt dat door hele andere dingen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-05-2005 17:04

De plaats van inhaking maar ook het model van de haak maken uit als het om het gemak van onthaken gaat. Er zijn haken die heel lastig te verwijderen zijn. Na platknijpen van de weerhaak is dat probleem dan opgelost.

Per definitie zou ik van dat soort altijd de weerhaak platknijpen. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat je een extra verwonding met de weerhaak maakt bij het onthaken, die je niet maakt als er geen weerhaak aan zit. Dat tegenspreken lijkt mij zinloos.

Moderne haken vergaan niet. Als de karper hem niet lossen kan, dan groeit hij na verloop van tijd in.

De oorzaak van bekverwondingen is niet aan een enkele handeling of bepaald materiaal toe te wijzen. Neemt niet weg dat je zoveel mogelijk de verschillende veroorzakers kunt uitsluiten. De weerhaak platknijpen is er dan één.

Groet, Kees
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

27-05-2005 16:23

Moderne haken vergaan niet. Als de karper hem niet lossen kan, dan groeit hij na verloop van tijd in.

Groet, Kees[/quote]


daar moet ik zeggen dat ik het niet met je eens ben, er zijn mensen die meerdere malen vernomen hebben dat als die een vis haken de vis gaat liggen in bijv. wier en zo de spanning van de onderlijn halen en met hun spierconcentraties de haak eruit halen.
nou heb ik dat zelf nog maar 1 keer meegemaakt maar ik geloof wel in die theorie.
dat de moderne haak er in groeit lijkt me onzin, dat de haak eruit zweert ook.
volgens mij haalt de vis de haak er gewoon zelf uit, als deze voorin de lip zit tenminste.

groet

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2005 16:32

Zal dat het probleem zijn Jeroen?

Mensen die meerdere malen vernomen hebben. Of te wel: van horen zeggen. Er wordt één keer iets beweerd en iedereen die zegt het na.

Wat ik alleen zeg is dat haken tegenwoordig niet meer roesten. Er uit roesten doen ze dus niet, wat ook wel eens werd beweerd. Derhalve, als de karper zijn acrobatieke kunstje niet werkt, dan raakt hij de haak niet kwijt.

Het woordje als is in mijn zin niet onbelangrijk. Dus niet overheen lezen hoor. :roll: Er zijn namelijk ook meldingen van ingegroeide haken. Van horen zeggen hoor. 8)

Mijn probleem is niet dat ik niet geloof dat een karper de haak kwijt kan raken. Ik geloof alleen niet dat het altijd voor de volle 100% zo uitwerk. En als dat niet zo uitwerkt... :roll:

De kans dat een karper de haak eruit werkt is groter zonder weerhaak.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-05-2005 22:35

Ruud de gouw schreef:@Eus

Die haak zal ook niet vergaan ook niet , die haak valt er mestal vanzelf na een paar dagen of soms al wel sneller uit je hebt altijd uitzonderingen :wink:


Ik zou het graag van je aannemen Ruud maar daarvoor heb ik al iets te vaak vissen gevangen met meerdere haken in z'n bek.
Een keer zelfs ééntje met 3 haken! :o


jeroen postma. schreef:daar moet ik zeggen dat ik het niet met je eens ben, er zijn mensen die meerdere malen vernomen hebben dat als die een vis haken de vis gaat liggen in bijv. wier en zo de spanning van de onderlijn halen en met hun spierconcentraties de haak eruit halen.


De vis zou hooguit een licht geprikte haak eruit kunnen werken d.m.v. spierconracties, geen haak die helemaal binnengedrongen is!

Kees Ouwehand schreef:Zal dat het probleem zijn Jeroen?

Mensen die meerdere malen vernomen hebben. Of te wel: van horen zeggen. Er wordt één keer iets beweerd en iedereen die zegt het na.

Wat ik alleen zeg is dat haken tegenwoordig niet meer roesten. Er uit roesten doen ze dus niet, wat ook wel eens werd beweerd. Derhalve, als de karper zijn acrobatieke kunstje niet werkt, dan raakt hij de haak niet kwijt.

Het woordje als is in mijn zin niet onbelangrijk. Dus niet overheen lezen hoor. :roll: Er zijn namelijk ook meldingen van ingegroeide haken. Van horen zeggen hoor. 8)

Mijn probleem is niet dat ik niet geloof dat een karper de haak kwijt kan raken. Ik geloof alleen niet dat het altijd voor de volle 100% zo uitwerk. En als dat niet zo uitwerkt... :roll:

De kans dat een karper de haak eruit werkt is groter zonder weerhaak.

Groet, Kees


Kees,

Het lijkt idd hard op dat moderne haken niet vergaan.
Het is altijd makkelijk om je geweten te sussen met: "ach die is tie zo kwijt, zie roest er wel uit of die zweert er wel uit".

Ik heb nu aan de lijve ondervonden dat dat knap tegenvalt!

Ik weet zeker dat je gelijk hebt als je zegt dat een vis een haak zonder weerhaak makkelijker kwijtspeelt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."