De blauwe stad


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

12-05-2005 23:29

In Oost-Groningen begon vandaag 'De blauwe stad' Een complex van wonen en recreatie met een zeer groot meer erbij. Wellicht iets voor een spiegelkarperproject? :)

vr gr Sjoerd
jan van kranenburg

13-05-2005 02:23

Sjoerd,

Even contacten met Peter Postema.

Blauwe meer komt bijna in zijn tuin!!! :)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-05-2005 07:15

Sjoerd en Jan,

Inderdaad zijn de mannen van de RCBB Noord van de KSN hier al lang en breed mee bezig.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

13-05-2005 10:46

goed nieuws dus.

ik heb gisteren zelf ook een beetje zitte tv te kijken... tv noord.. 8)
en ik kan nu al wat dingen over het water zeggen.

de water diepte wordt ongeveer 1 meter 30.
het moet een helder water worden volgens de berichten... ze zijnden een snoek water.

en volgens mij laten ze de beton plaat waar de hele gelanden is liggen....(harde bodum)

met.vr.gr Jeroen
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

13-05-2005 12:17

Er word nagestreeft om een ruisvoorn-snoek type water te creeren. Hier moet dus onderzocht worden wat de rol van de karper is en wat we aan karper op dit water kunnen houden. En wat mark reeds aangeeft is het traject voor een eventueel spiegelkarperproject reeds ingezet. De federatie groningen drenthe houdt zich bezig met het vistand beheer en hiervan zullen wij als RCBB Noord op de hoogte worden gehouden.

Maar zoals al eerder aangegeven zal het nog een lange weg zijn eer er een spiegelkarper project opgestart zal worden. We wachten geduldig af.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-05-2005 12:54

Beste Sjoerd,
mocht je nog aanvullende vragen hebben schroom dan niet om mij of Eddy te mailen. Voor het project "de blauwe stad" zijn wij de contactpersonen vanuit het regionaal cbb. Zoals al vermeldt is er nog een lange weg te gaan voordat er daadwerkelijk kan gaan worden gevist en in dit kader zal er nog heel wat werk moeten worden verzet.

Of er op termijn ook daadwerkelijk een spiegelkarperproject zal worden gestart valt dus nog te bezien maar we zullen ons best doen om het van de grond te krijgen.

met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

13-05-2005 12:56

Het duurt ook nog een jaar voor dat de blauwe stad gevuld is met water..
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

13-05-2005 17:52

Beste Jeroen,
als het meer is gevuld houdt dit nog niet in dat je er dan ook daadwerkelijk al kunt cq mag vissen, de vislocaties zullen nog verder bepaald moeten worden er zal ook en groot natuurgebied komen. Gisteren is het gemaal opengezet en als het goed is dan zal in 2006 het meer compleet vol liggen dit is correct.

De infrastructuur en alle randzaken moeten nog worden afgewerkt etc etc, al met al is dit ook niet binnen een jaar bekeken je spreekt hier over langere termijn.

groet,
Peetr
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

13-05-2005 17:55

peter, daar heb je wel gelijk in maar ik hoop dat er wel wat leuke vis locatie komen. en dan komen de vissen van zelf wel een visje van 2 pond kan over 15 jaar al veel zwaarder zijn....

jeroen
jan van kranenburg

14-05-2005 02:12

Peter,

Je hebt natuurlijk onze Majesteit geholpen met het openen van dat sluisje.
Leuk voor je, maar nu wel snel aktie svp.

Duurt een jaar voor dat meer vol is. Hoe zo, waarom? Gebrek aan water of zo?

O.K., het zij zo, maar daarna dan wel kordaat handelen svp!

Minstens 10.000 karpers erin! Hoeven voor mij niet alleen maar spiegeltjes te zijn.

Snoek- en voornwater?? Zal toch niet waar zijn? :D

mvg
Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-05-2005 09:09

Jan,
we doen vrijwiliggerswerk en zijn afhankelijk van federaties en alle andere instanties, we doen wat we kunnen en wat mogelijk is. Het water wordt heel rustig toegelaten de exacte reden hiervan staat in het rapport of op de site van de blauwe stad. En ja het wordt een snoek/ruisvoorntype water, dit een benaming voor een bepaald type helder water in visstandbeheer.


Verder nee ben niet geweest om de koninging te zien is niet zo mijn ding het koningshuis, zonde van mijn tijd ga liever vissen 8)

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-05-2005 12:51

Ik vind 1.30 m wel ondiep hoor. Die diepte houden ze aan om het meer toegankelijk te maken voor de meeste zeilboten. Ik hoop wel dat er diepere stukken komen, anders vrees ik na een aantal jaren van dooie waterplanten en een paar goede winters het ergste....

Nou ja, da's misschien wat overdreven, maar als je dan toch met een nieuw meer begint, waarom dan niet gelijk goed?...

vr gr Sjoerd

Ps. Goed om te horen dat de mannen uit t noorden er al mee bezig zijn. Alleen die groen/witte vlag Eddy... :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

14-05-2005 13:48

groen wit
THAT'S IT!!!!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-05-2005 13:53

Jan,
Voor alle duidelijkheid:
Hoe wordt het meer gevuld?
Bij het inlaatpunt wordt een zogenaamd ‘retentiebekken’ gegraven, een gat waarin zand, humus en voedingsstoffen uit het water kunnen bezinken. Het water ondergaat dan in een aangrenzende waterzuiveringsinstallatie een verdere bewerking. Vervolgens wordt het water over de kade van het toekomstige meer gepompt en stroomt het in een volgend bezinkbassin. Via een cascade, een soort waterval waardoor er extra zuurstof in het water komt, stroomt het water het meer in. Als na ongeveer anderhalf jaar het water in het meer op peil is, zal het gebied fungeren als plas-drasgebied, waar flora en fauna zich goed kan ontwikkelen.

MVG,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

14-05-2005 13:56

Zet er gewoon weinig visjes in, dan hou je ook een boel van die peppies tegen en heb je over 20 jaar wellicht een water met karpers, die de moeite echt waard zijn. Dat vind ik veel interessanter dan weer zo'n water waarin je over de ruggen van ondervoedde karpertjes en boilliestortplaatsen van halfgare 'vissers' naar de overkant kan lopen. Dus doe mij maar een handje vol nagenoeg onvangbare kanjerspiegels en wat kapitale schubkarpers dan van die kamikaze-guppen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-05-2005 14:03

Jeroen,
112 ha van het meer 1.30 diep of minder of tewel 16% van het totaal oppervlak. Dit betreft dus zeker niet het overgrote deel. Deze gegevens komen rechtstreeks uit het beheersplan dus hecht hier iets meer waarde aan dan aan tv noord. Tevens heb jij die ondieptes nodig om de bepaalde planten te kunnen laten groeien zodat zij het water helder kunnen houden. Als kantekening tussen 1.3 en 1.5 is ook weer ca 300 ha. de diepste stukken zullen liggen tussen de 3.5 en 5.35 ca 3 ha

Tevens zullen er 6 verschillende bodemtypes worden gerealiseerd maar waarin de zandbodem met 75% de overhand heeft.
mvg,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 14-05-2005 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-05-2005 14:06

Jan de Heer,
er zal visstandbeheer worden uitgevoerd geen overbezettingsbeheer zodat er een evenwichtig bestand aan vis zal komen. Of er uberhaupt karper zal worden uitgezet moet nog worden bezien. Dit zal op termijn met de desbetreffende instanties verder uit worden gekristaliseerd.
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

14-05-2005 14:35

Sjoerd Groot schreef:
Ps. Goed om te horen dat de mannen uit t noorden er al mee bezig zijn. Alleen die groen/witte vlag Eddy... :roll: :roll: :roll:


Is ff off topic, maar wat is er met die groen witte vlag sjoerd? Is toch niets mis mee? Staat voor onze plaatselijke trots, de korfbalvereniging Gorecht!! :lol: :lol: 8) (not).

On topic maar weer;
De uiteenzetting van peter lijkt me duidelijk en hopelijk mogen we in de nabije toekomst heel wat leutje spiegeltjes begroeten. We shall see!

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
jan van kranenburg

14-05-2005 14:40

Peter,

Waar staat die site?

Heb er tich gevonden, maar geen gegevens kunnen vinden over
visstand-beheer.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-05-2005 14:59

Hallo Jan,
de site is aangepast en het waterbeheerplan is de vinden op de site van het waterschap maar ik heb hem ook wel in mijn beheer.

Mocht je hier belangstelling voor hebben dan kan ik hem eventueel naar je toe mailen ca 1.2 mb.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

14-05-2005 17:17

peter postema schreef:Jan de Heer,
er zal visstandbeheer worden uitgevoerd geen overbezettingsbeheer zodat er een evenwichtig bestand aan vis zal komen. Of er uberhaupt karper zal worden uitgezet moet nog worden bezien. Dit zal op termijn met de desbetreffende instanties verder uit worden gekristaliseerd.
mvg,
Peter


Dat begrijp ik natuurlijk :wink:, maar het was als reactie op 'andere Jan', die voorstelde om het vol te plempen met visjes. Natuurlijk snap ik dat er heel goed moet worden nagedacht over wat er wel en wat er niet in dit water gemikt moet worden. Hopelijk mogen er iig. een paar karpertjes in, dat zou uiteindelijk het interessantst zijn, gevarieerd visbestand met een kleine populatie karpers. Maar goed.. de tijd zal het leren hè :)

Goed dat men zich er hard voor maakt, dat getuigt van hart voor onze 'karpervisserszaak', want als we nog lang willen blijven karperen zal dat wel nodig zijn. Keep up the good work :D Ik ga na mijn examens ook maar eens wat actiever deelnemen aan de Nederlandse besluitvorming op dergelijke gebieden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2005 19:24

De tijd zal het allemaal leren. De bodem bestond hoofdzakelijk uit akkerbouwgrond, dus fosfaatrijk. Door het laten bezinken en daarna nogmaals het water te zuiveren kan dit nieuwe meer in eerste instantie helder water bevatten. Ik lees ook in de plannen dat de bodem voor 75% uit zand moet bestaan, de verwezelijking hiervan kan ik echter niet vinden. Vooral gezien de (vroegere) bodem, de geringe gemiddelde diepte en ook een verbindingskanaal is het nog maar te bezien of er inderdaad een type snoek/ruisvoorn water gecreëerd zal kunnen worden. Brasem zal zoveel mogelijk taboe zijn (bodemwoeling en hierdoor vertroebeling van het water) en gezien de voornemens qua type water zullen eventuele uitzettingen van pootkarpers in ieder geval wel bescheiden van aard blijven. Er is nog gewoon nog te weinig ervaring met dit soort projecten om met zekerheid te kunnen zeggen dat het beoogde watertype ook gerealiseerd zal kunnen worden.
jan van kranenburg

14-05-2005 22:13

Jan de Heer,

Er staat een smiley in mijn bericht!

Niet gezien en/of begrepen?

mvg

Jan van Kranenburg
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

15-05-2005 11:35

jan van kranenburg schreef:Jan de Heer,

Er staat een smiley in mijn bericht!

Niet gezien en/of begrepen?

mvg

Jan van Kranenburg


Wel begrepen... ;), maar desalniettemin geen reden om jouw bericht niet even als voorbeeld te nemen voor de manier waarop ik het niet zou doen, dat is dus verder geen kritiek op jou, maar zoals je wellicht weet zijn er figuren die de tactiek: stort maar vol met karper, weldegelijk een goed idee vinden. :)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-05-2005 12:48

Zat zelf aan minimaal 25.000 stuks te denken :lol:
maar serieus hier zijn aantallen voor en het is te berekenen wat een goede uitzetting zou zijn maar zover zijn we nog lang niet.
U zijt gegroet en een prettig pinksterweekend.
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Plaats reactie