HET DILEMMA.


Plaats reactie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-05-2005 09:13

HET DILEMMA.

Veel vragen krijg je op Internet, hoe of waar te vissen, wat is het bestand, wanneer is er de beste tijd, op welke stekken, welke systemen, welk aas, is het met de auto gemakkelijk te bereiken, waar kan ik de vergunningen halen, mag ik er nachtvissen enz.

Persoonlijk zie het vissen als een vorm van jagen dat begint aan de waterkant zonder hengel, dat was vroeger zo en nu nog op bepaalde plaatsen. Was in een tijd dat er weinig of niets bekend was over boven staande in ons land.
De vele km die vele van ons maken, hebben gemaakt op fiets, brommer, en auto om te pionieren en te komen tot de vangst van een of meerdere karpers geeft mij althans veel voldoening en een stukje meerwaarde aan mijn vangsten. Mijn broer ook karpervisser besteedt zoveel tijd aan het pionieren en het zijn in de natuur dat het karpervissen op zich er regelmatig bij inschiet.

In het jubileum boek van de KSN ‘Met het oog op de Toekomst’ staat o.a. een bijdrage waarin Rob van den Ing zijn verhaal vertelt over een ballotage commissie lid (praat hier wel over een ver verleden) waarvoor je moest verschijnen om lid te worden. Dezelfde persoon die hij ingelicht had over zijn karpervisserij en stekken trof hij enkele weken later aan, je raad het al op zijn stek. Ook toen waren er mensen die kozen voor een wat makkelijkere weg, en profiteerde van het werk van andere.

Tegenwoordig begint het vissen niet meer aan de waterkant maar o.a. op Internet, als er niet snel op wordt gereageerd komt er een tweede oproep om inlichtingen. Zal niet lang meer duren of je kunt zondermeer op Internet de plaatselijke of landelijke vergunningen bestellen. Je mail een foto over met wat geld en je krijgt papieren en route beschrijving thuis.
Waarbij natuurlijk ook ingespeeld wordt op bovenstaande vragen, is een vorm van vissen die past bij deze tijd, bij BTW werkt het al langer zo.

De keuze die je maakt is voor een ieder erg persoonlijk en gaat mij niet aan waar je voor kiest.
Wil beginnende karpervissers best op weg helpen met tal van zaken, maar sta nog steeds voor een dilemma als het gaat om vele uren en dagen pioniers werk te delen met vissers die kiezen voor een wat gemakkelijker vorm.

Peter

PS. Sta open voor andere meningen waarin wederzijds respect getoond wordt.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

12-05-2005 09:34

hm dan mag ik me zelf toch ook wel een pionier noemen
zodra de eerste zonnestralen te zien zijn in t jaar zit ik al op de fiets om weer langs de waterkant te gaan soms zit ik er een uur of 4 en dan zit ik eigenlijk nog relaxter dan als ik al die spullen mee heb gesleept
Het komt er altijd o neer dat ik denk ik ga fftjes kijken en vervolgens kom ik einde van de dag thuis :roll:
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

12-05-2005 11:20

hallo,

ik zie er opzich niet veel verkeerds mee als mensen info vragen over een water voor een visvakantie, want dat kost nou eenmaal wat geld om op vakantie te gaan (en dus hoe langer deste duurder) en vaak gaan mensen niet langer dan 1 weekje op vakantie, dus als je dan ook nog moet gaan observeren, is dat allemaal vistijd en je wilt natuurlijk zoveel mogelijk vissen in je VISvakantie.

wat ik wel minder vind is dat mensen bijvoorbeeld informatie vragen over een water in de buurt wat zij als thuiswater gaan gebruiken, ik bedoel dan kun je er zelf net zo goed ook een kijkje nemen en gaan vissen ipv alleen maar op internet gaan zoeken, dat vind ik gewoon luiheid.

maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat niet iedereen evenveel tijd heeft, er zijn mensen met een gezin werk etc. allerlei zaken die je vrije tijd beperken en als je dan eindelijk een keer een vrij weekendje heb, wil je niet alleen maar gaan observeren, lijkt mij, dan is het handig om mensen die er al langer te vissen informatie te vragen over het water.

ik denk dus dat je het situatie voor situatie moet bekijken en niet kunt zeggen dat informatie vragen op internet per definitie slecht is.

Mvgr Richard
**Arwin Bos**

12-05-2005 12:30

Richard,

Als ik een weekje op vakantie ga wil ik wel vis vangen, maar dan vang ik liever heel weinig, of niks, dat ik zelf alles uitzoek, en er de volgende ker terug kom en wel vang.
Ik ben nu zelf 4 ker naar het zelfde water geweest, de eerste 2x een midweek lang niks. 3de keer een weekend met 3 vissen. en de laatste keer weer een midweek met als resultaat 11 schitterende vissen.
Dat geeft mij veel meer voldoening dan op internet vragen...

En bij wateren in je eigen omgeving vind ik het al helemaal onzin.

Tegenwoordig zie je soms van circuitwateren bijna het hele bestand op internet staan... Dan hoeft het voor mij niet meer. liever wat minder vangen en achter het onbekende aangaan.

Mvg Arwin
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

12-05-2005 12:37

Peter,
ik zie het dilemma. Maar het heeft er toch ook mee te maken hoe je zelf tegen karpervissen of vissen in zijn algemeenheid aankijkt. Karperen doe ik uitsluitensd met de pen. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik bij mij in de buurt heel veel water heb waar ik zo met mijn fiets naar toe kan en zonder uitgebeide voercampagne "aan de slag" kan. Een handje maïs met een beetje hennep in het water is veelal voldoende. Anderzijds heb ik hier veel informatie van het forum gehaald over gedrag van karpers, welke boeken te lezen (Thomas Lont en Jan de Winter), lijnen, haken enzovoorts. Ik ben eigenlijk totaal niet geïnteresseerd in stekken van een ander. Ik zoek het zelf wel op. Dit weekend ga ik bijvoorbeeld met een zwager en zijn zoontje vissen in de buurt van de Vecht. Ik zie wel wat ik daar aantref. Ik ga er van uit dat ik niets vang. Maar ik ben wel gezellig met mijn zwager en mijn neefje een paar uurtjes bezig.

Aan de andere kant vis ik eens per jaar een paar dagen in Ierland. We gaan dan met een charter een drie dagen op de Atlantische Oceaan vissen. Ben daar trouwens net van terug. Dan vind ik het wel prettig om aan boord van een schip te zitten met een fishfinder en een schipper die weet waar de riffen en dus de vis zit. Dus in die zin koop ik dan wel de kennis en kunde van anderen. Wanneer ik echter met een hengeltje of een strandhengel daar van de kant ga vissen, zoek ik zelf (met mijn maten) de stekken om te vissen. Ik zal er bij de locals niet om vragen, maar vaak geven ze dat vrijwilig als ze merken dat je het leuk vindt om in Ierland te vissen.

Kortom, ik denk dat het er ook mee te maken hebt hoe je zelf in elkaar steekt. Ik ben nog steeds een visser en geen vanger. En gewichten interesseren me ook niet. Waarmee ik geen veroordeling uitspreek over mensen die daar anders over denken. Leven en laten leven. Vissen en laten vissen.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
jacco noordermeer

12-05-2005 15:06

als alles op internet te vinden is over alle wateren van nederland
zien ze vanzelf door de bomen het bos niet meer

wees creatief en zoek zelf een mooie plek
let wel op dat er niet iemand anders daar al aan het vissen is
geef dat persoon geen grote bek maar leg hem uit dat jij telaat bent voor die stek

gedrags regel nr 1 vd ksn
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-05-2005 17:25

Ik durf dit dilemma zelfs te transformeren tot een stelling.

De informatieoverdracht over waters, stekken en achtergronden over bepaalde waters is één van de rotte plekken in de karpervisserij.

Deze vorm van goedkope info doet meer slecht dan goed.

Als je maar 1 weekje per jaar op vakantie kan gaan, en je wilt per sé op een makkelijke en voorgekauwde manier (meestal ook nog dikke) karpers verschalken, dan ga je beter naar Kreta in de zon liggen met de vrouw.

Informatie verkrijg je zelf, door ervaring in het veld. Door SAMEN te praten met andere vissers, door face to face in discussie te gaan.

De associale vissers, die we tegenwoordig op veel waters zien neerstrijken, zouden fel in aantal verminderen, moest het internet hun niet een bom van informatie in de schoot werpen.

Ik weet t, t is een cynische mening, maar ik sta er wel achter.

MVG, Mark
angelo bessems
Berichten: 60
Lid geworden op: 24-04-2005 18:49
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

12-05-2005 17:34

nou ik deel graag en ontvang dus ook.
niet van iedereen maar het db en internet hebben mij wel s op ideeen gebracht die succesvol bleken te zijn. zie het meer als kleine aanvulling op het vissen.vissen leer je toch alleen door het te doen en niet door er over te lezen.
van elkaar leren en s op andere ideeen komen.
dat is voor mij het db.
en die asociale vissers heb je toch altijd.
gellukig zijn ze (meestal) te eigenwijs om de raad van iemand op te volgen.

grtz angelo
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-05-2005 17:47

Ik zie het dilemma niet zo. Niemand verplicht je toch om antwoord te geven op al die vragen?

Ik zie weinig verschil tussen informatie vragen op internet en aan de waterkant. Ja, iedereen kan het lezen... Lekker boeiend, want 99 van de 100 keer zijn al die "geheime" putjes helemaal niet zo geheim.
Je zou het bijna kunnen zien als een deel van de voorbereiding: water bekijken, peilen, praatje maken met een local (blijf het een dom woord vinden) én informatie zoeken op internet. Waarom zou je immers het wiel voor de zoveelste keer uitvinden?

Ik zie ook wel in dat sommige mensen teveel vragen (je moet bijna de hengel voor ze ingooien). Ik geef gewoon geen antwoord op dat soort vragen. Maar je kan natuurlijk iemand op weg helpen. Laat hem de details dan zelf uitwerken.

Nogmaals: de keuze ligt bij jezelf of je bepaalde beantwoord, en zo ja in hoeveel detail.
**Arwin Bos**

12-05-2005 17:58

Martijn, ik vind het toch minder erg als iemand wat aan me me vraagd aan het water, dan dat hij het op internet neer gooit, waar heel de wereld mee kan lezen.

Zeker als er word gesproken over dikke vissen, komen er veel karpervissers op af.
En als die informatie niet voor het oprapen lag, zouden er volgens mij veel "karpervissers" afhaken.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-05-2005 18:14

Hoi Martijn,
Gelukkig is er meer dan putjes in de lage landen. Afgelopen weken heb ik weer heel wat groot water bekeken waarbij je bijna geen karpervisser tegen kom. Dat er karper zit is zeker en grote karper ook, durf de stelling aan dat er gewoon record karper zwemt.
Dit soort stekken bevissen vraagt veel durf en inzet, gelukkig hebben maar weinig het lef en haken al snel af. Kwam er een paar jongens tegen uit de buurt van Amersfoort die op een zand (grind) afgraving die op de Rijn uitkomt aan het karperen waren. Het pionieren wat die mannen doen dwingt bij mij veel respect af.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-05-2005 18:39

Arwin,

Ik begrijp dat echt wel hoor. Maar in de praktijk merk ik maar al te vaak dat van bijna elk water bekend is wat er te vangen is. Voorbeeld:

Het gros van mijn visserij speelt zich af op de grote plassen rondom Amsterdam (goh, welke zullen dat nou zijn :S). Eén van die plassen wordt door de locals als behoorlijk geheim gezien. Maar als ik vervolgens praat met enkele karpervissers uit hele andere windstreken (regio Rotterdam etc.) dan kunnen mij die precies vertellen wat er zwemt, welke stekken goed zijn, etc. En als ze het zelf niet weten, kennen ze wel iemand die er vist. Lekker geheim dus!
Bovendien, als je er omheen loopt kan iedere karpervisserij met enige zekerheid zeggen dat er 30+ pond zwemt, en wellicht 40+ pond (is overigens niet het geval.

Peter,

Wellicht moet je een afsplitsing maken tussen die putjes en het open, onbekende giga water. Kan me voorstellen dat je weinig zin hebt om je geheimen te vertellen van bijvoorbeeld het IJsselmeer. Maar nogmaals, niemand dwingt je tot antwoorden ;)
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-05-2005 19:47

Idd, niemand dwingt je tot antwoorden... maar er is altijd wel een of andere visser die zonder boe of ba al de info op het net gooit.

Mooie, inhoudelijke, goed gestaafde discussies zijn de moeite waard. Maar voorgekauwde info waarin een water geheel uit de doeken gedaan wordt, nee, dat vind ik iets "vies" hebben.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

12-05-2005 22:58

Dat het steeds makkelijker word ben ik met je eens, en waar stopt het als iedereen alle nieuwe uitvinden steeds zomaar accepteren, dan hoef je op het laatst zelf helemaal niks meer te doen om een vis te vangen.
Dus daarom vind ik dat iedereen bij zich zelf moet na gaan tot wanneer hij/zij het leuk blijft vinden en wanneer hij/zij vind dat het niet echt meer vissen is.
Zo wou ik zelf eerst een voerboot kopen maar na een nachtje slapen ben ik er toch overuit gekomen dat zo'n boot het vissen zo simpel maakt dat ik toch maar gewoon blijf werpen.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
jan van kranenburg

13-05-2005 02:37

Peter en anderen,

Zie er geen groot bezwaar in om wat info te geven aan mede-karpervissers. Heb die liever in mijn omgeving dan bij toeval arriverende "hooligans".

Of het de vraagsteller serieus is, kun je per PB mogelijk vaststellen.

Pionieren en alles zelf ontdekken is natuurlijk fantastisch, maar besef dan wel dat hierin enorm veel tijd en energie gaat zitten. Ik spreek uit ervaring.

Sommigen hebben dat gewoon niet in huis; drukke baan, intensieve studie, geen vervoer, gezondheid etc. You name it.

Hoeft niet te betekenen dat tot die groepen behorende visssers "minder" zijn dan de "Pioniers".


mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-05-2005 08:30

waar Peter?


MVG

Klaas
Plaats reactie