Meerval op Vlietlanden


Plaats reactie
Mario Kok

18-08-2002 21:41

Is er iemand die mij iets kan vertellen over de mogelijke aanwezigheid van meerval op de Vlietlanden bij Leidschendam? Ik heb er een keer iets over gehoord en ben benieuwd of er enige waarheid in schuilt of dat het weer eens een 'broodje-aap' verhaal was, waarvan er al zo vele de ronde doen...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-08-2002 21:55

Ik kan je er geen uitsluitsel over geven.
Tkomt een beetje op hetzelfde neer, ksprak laatst iemand die vertelde op meerval te gaan vissen alhier op de Vlietlanden omdat hij gehoord had dat er Meerval zat/gevangen was.
Good luck,

John
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-08-2002 04:06

Beste Mario, er zit inderdaad meerval. Zoals je waarschijnlijk weet is de meerval een beschermde vissoort in Nederland. Je mag er dus niet op vissen of ze in je bezit hebben. Ik vis regelmatig op een plas in Nederland waar we regelmatig meervallen (tot 33 pond) vangen op vismeelboilly's.
Deze zetten we dan ook altijd direct terug. Bewust op meerval vissen kan ik je ontraden, zeker op dat water met frequente controle's.

Meerval vriendelijke groet, MB
Mario Kok

19-08-2002 09:49

Michael,

Tja, ik wil nog wel eens op snoek vissen met dood aas. Kan natuurlijk zomaar een snorremans op knallen. Heb jij persoonlijk ervaring met meerval op de Vlietlanden?
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

20-08-2002 02:13

Hey Mario,

worden de karpers te klein voor je? :grin:

Groet,

Hans
Mario Kok

20-08-2002 22:12

Hans,

Size does matter! Is weer eens wat anders niet waar? Altijd op zoek naar iets nieuws; Finse rijen,spiegel of schub record, Nederlandse meerval...Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seiso! (of zoiets...)
Mario Kok

20-08-2002 22:20

Cor,

Met dood aas bedoel ik vooral gesleepte aasvissen. Lood ervoor, takeltje en dan taluds afslepen, af en toe eens boven een diepe kuil laten dansen, soms weer juist aan de oppervlakte. Met een beetje geduld moet je toch een meervalletje kunnen verschalken lijkt me. Als ze er al zitten...Goede tip trouwens; ik zal Lucas eens een mailtje sturen.
De Vlietlanden liggen overigens bij Leidschendam. Naar mijn weten is er via via een open verbinding met de Westeinder plassen. Maar daar ligt wel behoorlijk wat water tussen...
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-08-2002 03:40

Mario, ik heb wel op de vlietlanden gevist maar daar nog nooit meerval gevangen. 'Wel op andere wateren. Weet wel uit foto's uit '89 dat ze er zitten.

Cor, jij geeft hier advies over aasaanbiedingenen terwijl het een bedreigde vissoort betreft. Had van jou wel een ietwat andere reactie verwacht.

De opmerkingen die je maakt over de Haarlemmerringvaart en de westeinder raakt kant nog wal. Tevens je opmerking over een wat "vreemde" soort die klijn blijft, klinkt mij als onwetendheid in de oren.

Wij vangen regelmatig meervallen tot 34 pond en beroepsvissers vangen nog veel grotere. Wij vissen absoluut niet gericht maar pakken ze als bijvangst op vismeel boilly's. Gericht vissen op meerval is ook geprobeerd op het desbetrefende water maar blijkt in praktijd moeilijker te zijn.

Jouw opmerking dat als het water maar in verbinding staat met de haarlemmermeer(ringvaart) dat daar dan ook meerval zou zitten is kolder. Juist een meerval heeft een bepaalde biotoop nodig om zich te kunnen handhaven, overleven. Op de Kaag bijv. wat ook met de ringvaart in verbinding staat is de grond hard en gemiddeld 3 meter diep. (het Joppe en de put op het zwijland daargelaten) Een meerval zal hier nooit en te nimmer definitief zijn huisvesting zoeken.

Die vind hij dus op bepaalde wateren en op andere dus niet of ze nou met de Haarlemmermeer in verbinding staan of niet.

Meervalliefhebbende groet, MB
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

08-09-2002 02:24

Op de schie in Delft zijn er ook al meervallen gezien, ik heb ze twee keer mogen waarnemen, en er zijn er meer die ze al eens gezien hebben. Daar de schie in verbinding staat met de vlietlanden, zullen ze er zeker ook wel moeten voorkomen, maar in welke mate? Ik denk niet dat het aantal desdanig groot is om er gericht op te vissen, maar wie weet. mgv Ed
Plaats reactie