Waar verblijft de Karper als er een boot aankomt?


sam dhaene
Berichten: 29
Lid geworden op: 25-04-2005 15:52

07-05-2005 14:57

het schijnt dat de karpervangsten beter zijn als er boten varen dan dat er geen boten varen .
hoe komt dat?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-05-2005 20:31

Klopt over het algemeen helemaal Sam.

Karper moet zich blijven verplaatsen als er scheepvaart is. Door de Stroming moet hij gaan zwemmen, verbrand z'n energie dus moet gaan eten.

Ik denk dat het zo inelkaar streekt :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

10-05-2005 20:37

Ik vraag me af of een karper op een kanaal wel zoveel meer energie verbrand dan op stilstaand water. Bij veel scheepvaart blijft zo'n beest natuurlijk wel meer in beweging, en komt verhoudingsgewijs je voer eerder tegen lijkt me. Daarbij zijn ze gewend om even een flink stuk te zwemmen voor wat voedsel. Karper hebben absoluut geen schrik van boten, maar de reden dat je vaak een run vlak voor of na het passeren van een schip hebt is volgens mij enerzijds dat het hoofdvoedsel (bijv. kreeftjes ed) zich terug trekt en beschermt omdat zij wel vatbaar zijn voor de stroming en dus als voedsel kan dienen (reken maar dat ze zich daarvan bewust zijn met de constante aanwezigheid van hongerige karperbekken) en anderzijds is een deel van de bodem (meestal de vaargeul) omgewoeld of zodanig verstoord dat de eetbare deeltjes die normaal in de bodem zitten nu boven de bodem zweven of erop liggen. In beide gevallen lokt het voedselnijd uit bij de meeste aanwezige vissen, en als vissen elkaar normaal al op het aas kunnen trekken, kun je je wel ongeveer voorstellen wat er in deze gevallen KAN gebeuren.

Karpers houden net als de meeste vissers van rust. Ik heb zelf een tijdje de tijden genoteerd van schepen (de rest hield ik al bij) en zie er een overduidelijke lijn in. Hoe minder boten hoe meer (en zelf groter) de karper! De meeste van mijn (grote) vissen kwamen tussen 3 en half 5 's nachts op de kant. Op dit kanaal varen de meeste schepen tot een uur of 10 's avonds (soms nog om 12 of 1 uur, maar normaal gesproken niet) en beginnen dan 's morgens weer tussen 7 en 8 uur. Hoe meer de boten actief blijven hoe meer de aastijden verspreid liggen volgens mij.

Ramon
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

19-07-2012 10:03

Wat een interessant topic, zeker omdat ik de laatste tijd erg veel tijd aan het besteden ben op het N-H Kanaal en het nu ook gewoon overdag tijdens scheepvaart wil gaan proberen.

Zijn er al nieuwe gedachtes / meningen / waarnemingen?