samen versus alleen..........


Plaats reactie
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

15-08-2002 19:29

Beste karperaars,

Ik vraag me af hoe jullie tegen het karpervissen aan kijken. Zien jullie het als een solo 'sport' of meer als iets dat je samen met vrienden doet. Ik las een tijdje geleden het interview met Terry Hearn (KW 24) waarin hij vertelde dat hij zich het best in zn eentje kan opladen voor het karperen. Ik heb juist het tegenovergestelde. Ik vis (bijna) altijd met 2 vrienden van me. De één is al 16 jaar mn beste vriend en de ander ben ik nu 6 jaar mee bevriend. Mijn karpervisserij is dus niet mijn karpervisserij , maar onze karpervisserij. Ik vind het geweldig om die spanning te delen of wanneer het weer eens flink blanken is om dan gezellig te kaarten. Sinds dit seizoen vissen we ook 'vis om vis' en ik merk dat dat de beleving alleen maar sterker heeft gemaakt. Je geniet veel meer als de ander een karper vangt. Wat ik nl. in de vorige seizoenen merkte is dat er altijd 1 was die 2 keer zoveel als de anderen ving. Nou is dat niet erg als jij er 8 vangt en de anderen 4, maar het wordt minder leuk als jij er 1 vangt en de rest niet. Nou was het dan ook geen grote stap om 'vis om vis'te doen aangezien we allemaal evenveel moeite in de visserij stoppen en daarom ook allemaal evenveel rechthebben op een karper. Ik heb nu ook het gevoel dat wanneer een ander vangt er ook een deel van mij inzit. Voor mij kan alleen vissen bij lange na niet tippen aan het 'samen' vissen! Hoe denken jullie daarover.

Met nieuwsgierige groet,

Marcel
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

15-08-2002 19:36

Ik vis ook 't liefste met iemand...
het liefste met 1, of 2 vismaten. anders word het te druk.
ik vind 't niet echt leuk in me eentje, en je heb ook niemand waarmee je wat kan delen.
ik vind 't ook leuk als ik er uit moet, voor me vismaat, scheppen, wegen, foto's schieten, alles.
zo gaat het ook andersom volgens mij...

vis om vis doen we niet. iedereen kiest een stek, en als er een run gaat,
dan gaat er een run, is het jou hengel ga jij rennen, anders gaat hij , of hij rennen :wink:
de een kan meer runs krijgen dan de andere, maar de andere vangt mischien dan met die ene run in 2 dagen die 30'ger bw van...

ik geniet van elke run die hun krijgen, maar natuurlijk net iets meer van de runs die ik krijg :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 21:23

Ik heb dat een tijdje een enorm dilemma gevonden. ik voond ( en nog steeds ) het altijd gezellig om met z'n tweeen of soms 3en te vissen. Maar inderdaad, de laatse tijd ben ik ook wat gerichter op een antal zwaardere vissen aan het vissen en, hoe goede vrienden ze ook zijn, dara kan ik pottekijkers maar slecht bij gebruiken.

Groetjes, Sjoerd
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

15-08-2002 22:55

Beste Lorenzo en Sjoerd,

Dan zijn het dus geen echte vrienden. De jongens waar ik mee vis mogen alles van me weten. Als ik iets nieuws probeer en het lijkt hun wat dan mogen ze van mij er ook mee vissen. Als ik op karper vis doen we dat samen, dus als we iets nieuws hebben gevonden dan is het in ons alle belang dat het tussen ons blijft. En ik zou me vrienden trouwens nooit pottekijkers noemen. Ik noem ze ook expres vrienden en geen vismaten. Vissen is een van de dingen die we doen. De één is nu al 16 jaar mn beste vriend en de ander nu 6 jaar. Dus bang dat ze iets verraden nee, anders waren het geen vrienden. Maar het gaat mij om de beleving van het vissen. Stel ik vang die grote vis en er is niemand om het mee te delen. Wat dan??????? Dan heb je hem en ben je heel blij en dan vertel je het thuis en dan vinden ze het leuk voor je. Maar als je samen vist dan is het iets wat je samen gepresteerd hebt. Ik zie het dan ook niet als mijn bekroning , maar als onze bekroning. En dan heb ik het nog niet over de tijd dat je helemaal niets vangt. Zoals de winter bv. is mijn favoriete jaargetijde. Ik vind het geweldig om met zn drieen alleen aan een groot meer te zitten. Samen de kou weerstaan Zonder andere vissers te zien. En we vangen dan wel bijna niets, maar daar gaat het dan ook niet om. Het gaat mij om vriendschap, natuur en avontuur.

Met vriende(n)lijke groet,

Marcel
ronnie verbraecken
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: geel

15-08-2002 23:51

Ik vis toch ook het liefst alleen hoor, het is wel leuk om met andere vissers een water te bevissen en dan hierover te praten. Mijn sessies zijn toch te onregelmatig en kort om met andere mensen te vissen.
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

16-08-2002 00:18

Ik weet van veel jongens dat ze inderdaad liever alleen vissen. Ik vis trouwens niet met andere vissers maar met vrienden. Het valt me trouwens op dat je zo weinig leest over het samengaan van vissen en vriendschap. En dat zoveel mensen het over vrienden hebben maar de betekenis van een echte vriendschap niet kennen. Als je eens wist hoeveel mensen (vaak karpervissers die even aan het kijken zijn aan het meer) tegen ons gezegd hebben dat wij zo anders zijn dan de rest. Wanneer iemand bij ons komt voor een praatje dan zijn we daar ook altijd voor in. Veel karpervissers zijn gewoon ronduit asociaal. Klinkt hard maar het is gewoon zo. Als je een praatje wilt maken komt er vaak geen zinnig woord uit. Ik denk ook dat mede daarom karpervissers zo'n slechte indruk maken op de niet-vissers. Samen vissen is samen beleven, maar dit kan alleen wanneer je open staat voor anderen. Bij veel vissers gaat het om het vangen en zien daarom niet meer de belangrijkere dingen van het vissen. Het gaat ze om de biggen, om het foto album, om de ego verrijking. Ze kennen het woord samen niet eens meer. Stel je voor dat de ander die grote vis vangt. Je vriend het hoogste PB heeft. Dat willen we toch niet. Hij is dan wel je vriend, maar van jou denkwerk meeprofiteren nee dat moeten we niet hebben!!. Maar als je dan verder kijkt dan je neus lang is. Is het dan nog wel zo leuk om op die manier te vissen. Als einzelganger je avonturen beleven. Nee voor mij niet weggelegt. Nogmaals vriendschap is het voor mij. En dit zal je alleen begrijpen wanneer je hetzelfde ervaart.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Marcel
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

16-08-2002 01:04

Sorry ik was een beetje van het onderwerp afgedwaald!!

Marcel
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

16-08-2002 01:10

ik vind het vissen met een vismaat wel gezellig en handig! als er iets gebeurd ben je niet alleen en het is gezelliger!

als je een vis vangt is het toch leuker om de vreugde te delen.

soms wil ik wel ff lekker alleen gaan vissen, dit is dan meestal voor een korte sessie van een paar uurtjes !

_________________
Grtx M a r t i n
---------------
To Catch a Carp, You Got to Think like a Carp

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martin Nederlof op 2002-08-16 01:10 ]</font>
Tom Boer

16-08-2002 09:04

marcel,

ja wat is beter, voor de vangsten 100% zeker alleen vissen. je kunt nog zulke goede vrienden zijn, maar je blijft altijd verschil van inzicht hebben. jij knoopt net wat andere rigs, gooit ze net wat preciezer in en je maten draien ze binnen. leuke hobby is dat!
nee ik vis heel graag alleen, omdat je dan gewoon je ding kan doen. zeker als je achter een targetvis aangaat is het verdraaid moeilijk om dat samen met een maat te doen, want vangt 1 van de 2 hem/haar dan blijft de ander toch alleen achter.

ook krijg je als je met zn drieën vist totaal geen streven naar het verbeteren van je visserij. Ik bevis wel best vaak met een goede maat hetzelfde water, soms zitten we dicht bij elkaar de andere keer alletwee aan de andere kant van het water. Vangt de een beter dan stimuleert dat de ander tot verbeteringen enz en als je alle info deelt kom je samen steeds een stapje verder.
maar na pas! 3 jaar vissen kan ik me niet voorstellen dat je al uitgeleerd bent?

kortom mijn conclusie is dat alleen vissen het beste is voor je vangsten, dat het met zn tweeen soms nog wel kan, is in iedergeval gezelliger en je kan het water snel leren kennen, maar met zn drieeën? als ik ergens weinig inzie is het dat wel. Op de wateren waar ik vis kan je zelden met zijn drieen op een stek zitten, laat staan dat je alledrie effectief op goede stekken kan vissen. maar ja ieder zijn eigen wil hé.

groeten, tom
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

16-08-2002 10:11

Beste Tom,

Met vrienden vissen betekent toch helemaal niet dat je allemaal hetzelfde vist. Je kan toch ieder op je eigen manier te vissen. Ik vis precies zoals ik zelf wil. Ik vaar mn lijnen meestal uit en als een vriend dat voor mij doet kan ik je garanderen dat die precies op dezelfde plek zit. Met behulp van de visvinder plaatsen we het aas zeer nauwkeurig. We proberen nu (vvor de tweede keer) de grootste karper van het water eruit te krijgen en wie hem dan vangt is van ondergeschikt belang. Als hij hem op mijn hengel vangt ben ik net zo blij als wanneer ik hem op zijn hengel vangt. Ik kan je garanderen dat niemand alleen achter blijft. Met zn drieen geen verbetering van je visserij??? Ik weet niet hoe je daar bij komt. Het gaat juist daardoor in een stroomversnelling. Doordat ieder op z'n eigen manier vist leer je heel snel wat werkt en wat minder werkt. Je zegt het trouwens zelf!! Als de één beter vangt wordt je tot nadenken gezet en juist omdat we samen vissen delen we alle info. Waar de ópmerking "ik kan me niet voorstellen dat je na drie jaar al bent uitgeleerd" snap ik niet helemaal. Ik ben juist heel leergierig en niet alleen wat betreft de karpervisserij. Ik durf ook te beweren dat ik een stuk meer weet dan de gemiddelde karpervisser. Dat de vangsten alleen beter zijn kan ik tegenspreken aangezien wij gemiddeld een stuk beter vangen dan de rest van het water. En dit komt juist door die samenwerking. Met geringere inspanning (b.v. voorvoeren , boillies draaien, kosten besparing) bereiken wij meer. Waarom je volgens jou wel met zn tweeen kan vissen, maar niet met zn drieen is me ook niet helemaal duidelijk. Het gaat juist heel goed met 6 hengels. En door het grote aantal hengels blijft er ook een mogelijkheid om te experirimenteren met 2 hengels. En wat ik duidelijk probeer te maken is dat karperen voor mij meer is dan vissen vangen. Samen sta je sterk en dit geld zeker voor het karpervissen.

Met vriendelijke groet,

Marcel

P.S. Bij mij zit er een groot verschil tussen maten en vrienden.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-08-2002 10:22

Ondanks dat ik net pas 17 ben geworden ben ik toch al een aantal nachtsessie's er alleen op uit getrokken. Het heeft zijn voordelen, en het heeft zijn nadelen. Volgens mij is het nog het grootste voordeel dat je stil bent, en dat scheelt een hele hoop (vooral omdat ik zo vaak mogelijk kort op de kant vis). Natuurlijk is het klote met foto's maken, scheppen etc. maar ook dit ging al na 3x alleen vissen vanzelf.

Vissen met een maat blijft het beste, maar als je alleen gaat ben je van niemand afhankelijk, kan je je eigen ideeën uittesten, kan je gewoon eens ergens gaan zitten waar de rest nooit zou willen gaan en je kan op je gemak eens wat dingen uittesten.

mvg
s.s
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

16-08-2002 10:32

Misschien gaat het zo makkelijk met ons, omdat we er allemaal heel veel voor over hebben. Na 16 jaar vriendschap weet je precies hoe de ander is. En als we niet zo hetzelfde waren was het misschien heel anders. In ieder geval voel ik me bevoorrecht dat ik op deze manier mijn visserij kan invullen.

Met vriendelijke groet,

Marcel
Jos de Jong

16-08-2002 10:37

Hallo All of You,

Ik ben het met Stefan en Tom eens.
Alleen vissen is soms heel nuttig, maar met een maat vissen, ook al is ie maar ergens aan hetzelfde water heeft ook voordelen.

Ik moet er niet aan denken dat ik mijn stek in functie van drie personen zou moeten nemen. Want ik kan me niet voorstellen dat jullie een eind uit elkaar zitten. Ik zie het al voor me in de nacht tuuuuuuuuuu Piet kom jij bent aan de beurt, piet zit 100 meter verderop, de hele buurt wakker, alle karpervissers gealarmeerd en de karpervissers weer een slechtere naam. Dit gebeurd natuurlijk niet als jullie vlak bij elkaar zitten. Maar ja dan moet je dus stekken kiezen waar je met zn drieën kan vissen. Hoezo onproductief.

Maar Marcel dit is mijn mening, gelukkig mag dat in Nederland nog. Zo te lezen hebben jullie er veel schik in, behandelen jullie de vissen goed dus ga zo door. Alleen ikzelf zou het nooit zo doen. Voor mij is karpervissen meer dan een hobby, ik heb nog echt een jagersinstinct en ga graag op een sportieve manier de competitie aan met goede vrienden op hetzelfde water.

sportieve groeten,

jos

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jos de jong op 2002-08-16 17:41 ]</font>
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

16-08-2002 10:53

We zitten inderdaad gewoon bij elkaar. Ik ken zo ongelovelijk veel stekken waar je met 6 hengels kan vissen. Verschillende dieptes en taluds kan je heel mooi bevissen vanaf 1 stek op mijn thuiswater. Van competitie drang heb ik geen last nee. Dat is vissen absoluut niet voor mij. In het dagelijks leven heb ik dat al genoeg en heb ik het ook nodig, maar ons vissen is een vlucht uit de werkelijkheid. Relaxen, genieten van de natuur , samen dagdromen over de komende avonturen ja dat is het voor mij. En waarom niet je stek in de functie van anderen?? Zolang zij hetzelfde voor mij overhebben is daar niets mis mee. Voor mij is vissen een manier van leven en leven doe je niet in je eentje!

Met vriendelijke groet,

Marcel
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

16-08-2002 13:08

In je eentje vissen is eigenlijk wel iets saajer dan met 2 of 3 man maar ik heb ondervonden dat ik in mijn eentje veel meer vis vang.
Ik vis dan ook zeker wel een nacht of 15/20 in mijn eentjuh per seizoen,is wel iets saajer maar ik ben toch helemaal verslaafd en dan ga je nou eenmaal wat verder.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-08-2002 14:38

Marcel, ik heb het denk ik een beetje korm uitgelegd. Wat ik bedoel is: Natuurlijk, ik heb een aantal vrienden waarmee ik ook op grote karper vis, en op stekken die 'gehiem' moeten blijven. Maar ik ken ook jongens, die niet alleen vissen. En die vragen hun bekenden langs of ze meegaan met vissen. Als de een niet kan, dan de andere. Ik bedoel dus. als mijn vaste makker niet kan als we op dat ene water achter de groten aangaan, dan ga ik niet iemand anders opbellen, alleen om maar niet alleen te hoeven vissen.

Trouwens, niet elke vriend is geschikt om serieus op dikke vis te vissen. Zo heb ik een vried, die een van mijn beste vrienden is, maar voor hem hoeft het gewoon allemaal niet. Hij heeft geen zin om steeds maar te voeren en te observeren. dat is gewoon niet zijn manier van vissen. hij vist echt op karper voor de recreatie ( wat niet wil zeggen dat hij daar niet serieus in is hoor ).

Groetjes, Sjoerd
Plaats reactie