takken


joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

15-08-2002 11:53

hallo collega's
ik heb een probleem:

ik vis soms op een klein cultuurwater in de buurt waar wel een paar mooie karpers rondzwemmen. nu is het probleem dat de beste stekken vast tegen een eiland liggen dat omringd is met takken.
je krijgt hier altijd keiharde fluiters en als je aanslaat heb je wel contact met de vis maar hij ploegt meteen keihard de takken in. Ik heb al geprobeerd om de boel vast te zetten en strak achter mijn hengels te zitten/liggen en op elke piep meteen vol in de hengels te gaan hangen om de vis uit zijn evenwicht te halen maar ook dit helpt niet. als de vis vast zit voel je hem nogwel maar meestal eindigt het sprookje in lijnbreuk. Ook als ik alle spaning van de lijn haal gebeurt er niks .

wie heeft er voor mij een oplossing om de te zorgen dat de vis niet de takken in ramt of om te zorgen dat de vis er weer uitkomt. ik beschik niet over een boot.
Maar het is een serieus probleem want als ik een meter of 3 van de takken vandaan vis komen er geen runs en ik heb vorige week een nacht gehad waarbij ik er weer vast tegen aan lag en ik kreeg 11 runs en ik landde er 3 (maar dit waren terugzwemmers)
dus wie kan mij helpen

bij voorbaat dank
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 11:58

Vis je met vastlood? Als dat zo s, dan zou ik het eens met een licht schuiflood proberen, ( zonder tube, dat schuift beter ) En dan zou ik de slip/baitrunner ook vrij los zetten. erger dan nu kan het toch al neit worden. Met schuiflood krijg je namelijk lang niet altijd volle runs. Maar ik weet natuurlijk niet of je daar al met schuiflood vist...

Groetjes, Sjoerd Groot
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

15-08-2002 12:23

beste sjoer

ik heb daar al eens met schuiflood geprobeerd vis nu overigens met vastlood
maar met schuiflood krijg ik helemaal geen runs alleen een paar halve piepjes en als ik daarop aansla dan sla ik alles mis uds ik weet het ook niet meer
ik gebruik vrij korte (10 tot 12cm) onderlijnen standaard maar ook op de stiff en D-rig krijg ik allemaal bloedruns en dus bijna alles verspelen. eigenlijk vang ik daar alleen de terugzwemmers en de kleinere visse tot 16pond

maar toch bedankt
wie weet er nog een andere oplossing
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

15-08-2002 12:59

ik ken het probleem:

mijn oplossing hiervoor is een hele gewaagde manier van vissen maar kan zeker helpen.

Naast de hengels zitten en je baitrunner nagenoeg dicht zetten. Bind met een touw een grote (bak)steen aan de achterkant van je hengel zodat de hengel niet weg kan schieten.
Slip weinig gebruiken en bij iedere aanbeet METEEN in de hengel hangen... probeer de vis naar de oppervlakte te pompen of te keren en anders weg te sturen van de takken door de hengel in een andere hoek te zetten... naar rechts hangen wil meestal betekenen dat de vis naar links zwemt.

het is lastig maar ik vis vaker zo omdat een van mijn vaste stekken tussen 2 bomen inligt waar je maximaal 10m2 tot je beschikking hebt.

Succes... ik ga het vannacht weer proberen.

Frank
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-08-2002 17:06

Je kan misschien eens proberen door bijv. 10 meter voor het obstakel te voeren, en een klein beetje in de obstakels, om ze op die manier uit de obstakels te lokken om te azen.

mvg
stefan
Sven Bryde
Berichten: 67
Lid geworden op: 27-05-2002 02:00
Locatie: Almelo

15-08-2002 18:54

Dat moet lukken inderdaad, maar voor lange duur denk ik toch niet. Ze zitten niet voor niks tussen de takken en bij obstakels toch.
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

15-08-2002 21:55

hoe kan dat nou al die papegaaien bekken :eek
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

15-08-2002 22:14

idd

Zo scheurt een karperbek natuurlijk uit.

met uitschurende groet

patrick
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

16-08-2002 01:15

tja er staan al genoeg tips neem ik aan!
toch wil ik even zeggen dat als je een vis ergens anders heen wilt laten zwemmen dan moet je juist je hengel de verkeerde kant ophouden.

dus als de vis naar links zwemt en je wilt hem rechts hebben doe je hengel dan naar links! de vis gaat altijd de tegenovergestelde kant op!

veel mensen maken de fout als de vis bijv: de takken(links) in zwemt dat ze strak de hengel naar rechts houden om de karper ervandaan te houden!
je moet de hengel dan ook naar links houden zodat de vis vrijwel meteen naar rechts zwemt!!
Just another carp fisher.......
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-08-2002 10:45

Wie is er nou anders ?

die 'strand' karpervissers, of jij met je slip pot dicht...

jij zegt dat die vissen al zwaar beschadigt zijn, vind je het gek als jij je slip HELEMAAL dicht zet, en maar gaat lopen hangen in je hengel, omdat je hem er uit wil krijgen.
Als jij een goeie twintiger aan je hengel heb, haal je die er niet zomaar ff uit door te gaan lopen sleuren hoor.
of je lijn breekt, of je haalt hem binnen, en z'n bek is weer een stukje meer kapot getrokken.
en dan nog zeuren, over die andere vissers die die vissen hun papagaaien bekken bezorgen...
ken je de topic "Meten met 2 maten " ?
die gaat hier BEST WEL aardig op voor jou...

meer heb ik er niet echt aan toe te voegen.
Cor Blokhof

16-08-2002 10:52

Je kan best met je slip dicht tegen een obstakel vissen hoor.

Alleen als je de vis eenmaal van het obstakel vandaan heb moet je hem wel rustig afdrillen en ook lijn laten nemen.

Niet de vis in 1 ruk binnen sleuren want dan sloop je ze bek.

Misschien is het ook verstandig omgewoon lekker het obstakel er uit te halen :smile: Ik weet alleen niet of dit echt mogelijk voor je is
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

16-08-2002 11:12

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

16-08-2002 12:40

iedereen vast bedankt voor de tips

beste rob

ik denk dat je net als ik de siervijver in beek en donk bedoelt. Ik geef meteen toe dat er wat vissen zijn daar die beschadigd zijn. Maar ik heb er toch ook al een paar mooie puntgafe exemplaren gevangen (22, 18 ,16) en allemaal puntgaaf en ook de kleinere die ik daar vang de laatste tijd zijn op 20% na allemaal zo goed als gaaf.
Maar ik ben het wel met christiaan eens dat je op jou manier van achteruit lopen de bekken misschien nog wel verder verneukt als ze al zijn. Ik heb er dit jaar nu 4 sessies gevist en ik zat elke keer helemaal alleen (heerlijk). Toch bedankt voor je tip maar ik ben toch bang dat ik hem niet ga gebruiken
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

17-08-2002 09:24

Ik heb op dit water wel de mogelijkheid om een deel van de obstakels te verweideren zodat het misschien wel lukt. Dat wil ik wel proberen.
Maar verneuk ik dan niet de stek???????
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

17-08-2002 09:40

Joep,


Dat water is niet groot, dus je hebt wel de kans dat je de stek verneukt. En als je daar gaat nachtvissen wel langs je hengel slapen en geen micrometer draad geven. Als ik op dat water zou gaan vissen, waar ik overgens niet aan begin! Dan heb je alleen kans om de vis weg te halen bij de obstakels en dan als het KAN hoog uitdrillen. Daar bedoel ik hoog in het water uitdrillen, zodat als er onderwater iets zit de vis er niet in kan komen zitten.

MVG J0H@N

Oja joep, Wil je de volgende keer geen plaatsnaam noemen en niet het naam van het water.
_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

u can fax me @ carphunter@hotmail.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-08-17 09:45 ]</font>
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

17-08-2002 09:53

Dat die kans er was had ik zelf ook nog wel bedacht maar hoe groot is die kans????

en o ja Johan
Waarom zou ik de naam van dit water niet mogen noemen. Dit water ligt midden in het dorp, iedereen weet ervan (het is geen maagdelijk water of zo)
Als je nu op La Horre zou gaan vissen ga je de naam van je water toch ook niet geheim houden?????????
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

17-08-2002 10:03

Omdat nu de hele wereld, nu kan zien waar jij zit te vissen, het water is niet groter als een voetbalveld. Dus stel er komt iemand uit helmond die daar wil gaan ziten hij neemt een m8 mee. Dat is 4 hengels erbij. Zo en toevallig gaaat hij nu net op 'jouw' stek gaat zitten. Maar ik wens je suc6 op dat water mij zul je daar niet zien, hooguit met de pen.
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

17-08-2002 10:05

Ok Johan je hebt me overtuigd

Gefeliciteerd met je gelijk

Maar hoe groot acht je nu de kans op het verneuken van die stek DMV van een deel van de obstakels verweideren?

_________________
Everything For That Big One

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: joep kanters op 2002-08-17 10:06 ]</font>
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

17-08-2002 10:25

Daar moet je hopen dat de kuiper je daar mee helpt als hij dat doet reageert ie wel :smile:
Ik heb er zelf nooit gevist of gepeild. Ik wil dus ook niet lullen als een kip zonder kop.


MVG J0H@N
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-08-2002 10:58

Rob,

sommige mensen willen gewoon niet leren / luisteren ?!?!
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

17-08-2002 11:09

Christiaan, ooit tegen obstakels aan gevist? bijvoorbeeld lelieveld/rietkraag? Mag ik vragen hoe jij toen zat te vissen? Dan is alles dicht de enige oplossing hoor. Kijk als de vis op gang is dan stop je hem niet af, maar als hij al vanaf seconde 1 geen draad krijgt of hooguit 20 cm! dan kan hij niet veel doen.


Met vragende groet J0H@N
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-08-2002 11:20

Ja ik vis tegen obstakels aan...

of tegen rietkragen, of tegen ondergelopen bomen, of tegen takken bende, tegen eilandjes waar ze dwars door heen kunnen zwemmen, genoeg :wink: ! dus ik weet waar ik over mee kan praten.


Alles dichtzetten is gewoon geen optie...
iedereen maar zeuren over sleuren, en dan maar zeiken over 'lelijke' vissen.

Ik heb het geluk, dat vanaf mijn obstakel, de vis OF naar me toe zwemt, OF geheel naar links zwemt, Of juist weer geheel naar rechts zwemt.
Ik heb het probleem niet, dat hij er dwars in duikt. Dit heb ik wel, als ik aan de dril bezig ben, dat hij daarin probeert 'weg te duiken'.

het iedeetje van: Gewoon alles dicht, en vis omdraaien.
denk je dat dit lukt ? nou, ik kan je verzekeren, dit doe je niet zomaar.
als je dit doet met een sterke, of grote vis, zegt je mooie lijntje wel 'knap' :wink:

ook heb ik gevist bij een obstakel, waar de vis wel meteen in probeerde te zwemmen.
1van de 3 keer was het me gelukt om hem voor de obstakels te houden, dit was een visje van 5pond.
de andere zijn in de bomen verdwemen, en op m'n knoop van me wartel geknapt.
nu ligt m'n rig een paar meter voor het obstakel, de runs zijn wel iets minder, maar de vangspercentage is wel groter.
het is gewoon een kwestie van je verantwoording nemen !
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

17-08-2002 11:43

Wat jij zegt verantwoording nemen ben ik het 110% met jouw eens, maar ik zit nu tegen een lelie veld aan te vissen op 40 m afstand. Ik zit met 120 gram safty en de draad zo strak mogelijk op het lood. Het enigste wat de vis bij de run aan lijn krijgtis het toplood draad en hooguit 2 Tikken op de slip en de hengel die zijn eigen kromt. Meer niet en ik verspeel bijna geen een vis. Ik denk dat van de 10 'runs' er acht verzilver. Wat ik altijd doe is de visuitdrillen ook al is het maar een 8 ponder. En ik krijg ook geen harde runnen, dat hoeft ook niet, als dat zo was stond de slip niet goed dicht. Heel veel mensen hebben usa 4500 Mijn slip staat vaster als de baitrunner daar op zijn sterkst < ja ik weet het is een kromme zin :smile: >. Ik heb geen molens meer met baitrunners dus dat is daar ook wel weer makkelijk.

Met Vissende groet J0H@N
/edit

Naar mijn mening kan je de vis beter eerst stuuren en dan pas aan de 'echte' dril beginnen, of wil jij kans hebben dat de vis eerst vastzwemt en die met veel moeite pas los krijgt? Voorkomen is beter als genezen en zo denk ik erover :smile:
_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

u can fax me @ carphunter@hotmail.com


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-08-17 11:48 ]</font>
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

17-08-2002 11:46

Christiaan

ik ben het met je een dat je als karpervisser je verantwoordelijkheid moet nemen. Dus niet jezelf helemaal lam zuipen terwijl je zit te vissen bijvoorbeeld. Maar wel een safety rig een onthaakmat etc.
Maar als jij met verantwoordelijkheid bedoelt van het obstakel afvissen dan is dat in deze geen optie want hier krijg je domweg bijna tot geen runs als je van het obstakel afvist.
helaas.
Ik denk niet dat wat Rob wil doen een goede optie is (achteruit lopen en laten zien wie de baas is.) Maar ik denk dat je als je wilt voorkomen dat de vis erin schiet je je baitrunners wel bijna dicht MOET draaien en vast achter je hengels zitten. Anders is het helemaal geen doen denk ik.
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.