Raar..


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

04-04-2005 11:39

2 jaar terug en vorig jaar heb ik beide keren 1 vreemd iets gezien op 2 verschillende wateren...

Het ging hier om het feit dat er veel brasem boven aan het oppervlak lachen te zonnen (stuk of 50 tot 100) en na een hele tijd van rondlopen, voeren en vissen in 1 keer alle brasems tegelijk een kolk veroorzaakte (leek erop of ze schrokken)

de 1ste keer heb ik nog half uurtje doorgevist (op karper) en heb ik opgeruimd.. de 2 de keer ben ik blijven zitten om te kijken wat de karper deed die rustig bleef liggen.. en een 5 minuten na ht verschijnsel begonnen ze heel rustig de brokjes weg te vreten terwijl ze die 2 uur daarvoor helemaal niks op de brokjes uitdeden.

1ste keer was op een poeltje in een weiland naast de ijssel en de 2de keer was in een dooie arm van een kanaal..

Heeft iemand dit ook een keer meegemaakt of heeft hier een verklaring voor??

met vriendelijke groet,

Jasper
Prutser
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

04-04-2005 12:40

Als de zon schijnt en er vliegt een vogel over dan krijg je een schaduw over het water. Hier schrikken de vissen van en daar krijg je dus die schrikreactie van met kolken. En de ene vis maakt de andere aan het schrikken door de plotselinge reactie waardoor een heleboel vissen tegelijk bewegen.

De karper blijft rustig liggen omdat die niet veel angst hebben dat een vogel ze uit het water pikt..
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

04-04-2005 14:22

en een brasem is wel bang dat ie uit het water word gepikt?

mvg Anton Eckhardt
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

04-04-2005 18:24

Meer kans ja, niet alle brasems zijn groot, en kleine karper is natuurlijk net zo kwetsbaar.

Vertel mij anders jou theorie?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-04-2005 19:13

Een karper is het meest stomme beest wat er in water rondzwemt. Er zijn gevallen bekend, dat een 4 ponder een grote snoek wegduwt, omdat deze een beetje in de weg lag. Helaas.

Volgens mij staat het zelfs op een instructiefilm van de OVB.

Zo samen dichten wij de karpers dingen toe, die ze van nature niet bezitten. Komt waarschijnlijk omdat de meeste niet kunnen lezen.

Terug op de topic:

Vissen zijn, van nature, nog steeds als de dood voor roofvogels. Nu met de aalsgolvers weer terecht ook.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

04-04-2005 19:14

Ik zal er niet raar van opkijken, wel toen er een reiger met een koi in zijn bek, op het dak van de overburen zat. :o
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

04-04-2005 21:39

Nick Verhagen schreef:Ik zal er niet raar van opkijken, wel toen er een reiger met een koi in zijn bek, op het dak van de overburen zat. :o


SCHIETEN DAT BEEST!!!
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

04-04-2005 22:22

NEE niks schieten dat beest.
:evil: :evil: :evil: :evil: Als je zo graag koi,s wilt houden zorg er dan ook voor dat er geen roof(vogels) dieren bij kunnen komen!
Ik heb zelf ook een behoorlijke vijver met hoofdzakelijk winde,s en als er af en toe een reiger bij staat en er een uit probeerd te krijgen tja jammer dan.
Het blijft DE NATUUR.
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

04-04-2005 22:29

Mag dan de natuur zijn, maar als ik reiger in de tuin zie die mijn koi zit op te eten, dan gooi ik alles wat ik kan grijpen er naartoe!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2005 11:18

Berijk je ook niks mee...

Meestal als ik karper zie zonnen en er vliegt een vogel laag over schrikken ze wel maar zijn ze heel snel weer terug. Kan dat misschien een reden zijn? dat de karpers ook eerst wegschoten en direct weer terug kwamen?
Verder heb ik ook vaker de indruk dat schrikreacties tot aasgedrag kunnen leiden. Ik zit nu een beetje op glad ijs, maar het is mij meerdere keren opgevallen, met name midden in de zomer dat er eerst karper aan de oppervlakte zwom, en na een paar spods met voer met veel kabaal op de stek te hebben gegooid was er geen karper meer te bekenen, maar de runs begonnen wel. Als ik gewoon met een katapult bijvoerde bleven de vissen gewoon aan de oppervlakte zwemmen en moest ik tot de avond wachten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

05-04-2005 11:36

Joris Kroes schreef:SCHIETEN DAT BEEST!!!



Wanneer die koi al gegrepen is door een reiger, waarom zou er dan nog op schieten? Wat een onzin.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-04-2005 11:50

Brasem reageerd ook op elkaar, typisch voor een scholenvis. als één vis schikt en "wegschiet" krijg je een kettingreactie en dus schieten alle vissen weg. In de school is het veilig dus blijf vooral in de school en zorg dat je niet alleen achterblijft
Mooiste vergelijking is (voor de discovery kijkers onder ons) een grote school sardines (1000den) die als een organisme door het water verplaatst. als haaien hier een groep kunnen afsplitsen vormen deze sardines weer een nieuwe school, een zogenaamde sardinebal.

Karper reageerd niet altijd op de schikreactie van andere vissen, misschien omdat het geen scholenvis is? (iemand?) of gewoon omdat het zo'n dom beest is?..... :-?

dat de achtergebleven karper naderhand wel ging azen durf ik niet zo snel iets van te zeggen maar doe het toch. Misschien was de voedselconcurentie verdwenen (geen slapende honden wakker maken) en kom het beest nu veilig de brokjes opkanen? Of hij was wakkergeschud door de schikreactie van de brasems?

Ik heb overigens wel vaker meegemaakt dat de (zichtbaar aanwezige) karpers pas gingen azen als de brasem opgelazert was, verschil was wel dat dew brasem daarvoor wel actiev aasde. Ook andersom meegemaakt, als er een grote groep brasem arriveerde verdwenen de aasende karpers plots...... Mischien Lonsdale brasems??

Zie je hopelijk snel Jas, begin trek in silvie te krijgen......
PS a.s. vrijdag superboeren op bezoek... :P

Mazzlesss Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

05-04-2005 14:32

Hey vinnie,

Lonsdale brasem?!? ghehehehehe ie versint ook altijd weer wat anders he :lol:

maare miskien komt het er inderdaad wel door dat de brasems wegwaren en daardoor de karper zo iets had van dan bikken wij die lekkere brokjes wel op..

jah zaterdag idd boeren op besoek.. vink wel jammer dak nie kan ik moe werken saterdag :-? anders was ik wel gegaan.. mah k hoorde dat je miskien in mei nog een keer onse kant opkomt..neem sylvie dan maar mee :wink: want wij gaan de rond de 20ste van mei nog weekendje weg.. kenne we sylvie ook wel bij gebruiken :roll:

hamasols Jasper
Prutser
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-04-2005 15:18

Jas, u hf PB
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

05-04-2005 15:57

Reigers zijn geweldige mooie beesten, laat ze lekker een koitje meepikken van iemand die stom genoeg was om zijn vijver niet met gaas af te dekken.......!
er zwemt een karper in mijn hoofd
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

05-04-2005 16:26

Tip:

Sluit een bewegingsmelder aan op een aantal sproeiers met draaikoppen (Die dingen die ze bij het besproeien van een land gebruiken) , welke tactisch staan opgesteld in de tuin. Bij het landen van een reiger of verschijnen van een kat bij de vijver, zullen deze weggespoten worden. Ik heb het gezien bij iemand met een koivijver. Reuzehandig.
Doe je voordeel ermee.

Gr. John
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-04-2005 16:28

Inderdaad een goede optie!

ook leuk als je een tuinfeestje geeft...

Hé silvie, moet je m'n Koí's eens zien..... heb je gelijk een wet-T shirt contest :D

Gr V
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

05-04-2005 16:42

Silvie woont bij ons om de hoek. Maar als ze een nat t-shirt krijgt bij jouw in de tuin, dan ben je een bofkont. Bel me dan even, want dan kom ik ook.
Krijg je normaal volk op je tuinfeest, dan kun je ze uitschakelen.

Gr. John
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

05-04-2005 22:35

test
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

06-04-2005 16:01

Ik zal aan je denken john.....

Gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Plaats reactie