leve het zakken!


Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

15-03-2005 14:13

Jaap,
een reactie naar mijn hart. Ik denk dat het voornamelijk de commercie is die gebaat is bij allerlei hulpmiddeltjes en materialen die zo goed is voor de karper dat het asociaal is wanneer je zonder doet. Ik zie het er binnen vijf jaar van komen dat er paaimatten komen en dat je als karpervisser verplicht bent om die matten in slootkanten en tegen allelei damwandjes te leggen.

Het wordt tijd om dit topic te zakken en na een jaar of zeven weer boven te halen.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-03-2005 14:54

Theo, verklaar eens nader wat je hier mee bedoeld, tast nu in het duister wil best mijn kop stoten.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

15-03-2005 16:06

Theo Nieuwenhuijsen schreef:Het wordt tijd om dit topic te zakken en na een jaar of zeven weer boven te halen.


Wijze woorden.

Laten we s.v.p. gaan vissen. Het wordt eindelijk weer goed weer...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

15-03-2005 16:16

Wat ik bedoel is het volgende. De handel zal allerlei hulpmiddelen en noviteiten ontwikkelen en dat onder het mom van "het is goed voor de karper" proberen te verkopen. Neem bijvoorbeeld een veel gehoorde klacht op dit board als: waar is de onthaakmat op de foto van je gevangen karper? Je bent al een asociaal wanneer je in drie meter dik gras geen onthaakmat gebruikt. Zie bijvoorbeeld de topic waarin de fotos op de site van de biesboschkarpers naar wordt verwezen. De klacht daar: die karpers zitten onder het gras. Nou, gras doet een karper geen pijn. Ik vraag me in alle rede af of de onthaakmat is ontworpen omdat daaruit vraag was vanuit de karpervissers, of dat de vraag door het aanbod is geschapen. Dus heeft de handel de onthaakmat verzonnen om weer een artikel voor de verkoop te hebben.

Ik lees de reactie van Jaap Koster in die zin dat wanneer je wel eens karpers hebt zie paaien, dan weet je hoe wild het er daar aan toe gaat. Dan gaan ze over beschoeiïngen heen en rammen vol op de stenen in de kanten van een sloot. Ik denk dat een karper veel sterker is dan de meesten van ons denken en dan de handel ons wil laten geloven. Ik vis veel in een polderslootje met een vrij oorspronkelijk bestand. Ik heb nog nooit een ontsmettingsmiddel gebruikt en nog nooit een onthaakmat, maar leg ze in het natte gras. Ik heb dan wel de takjes weggehaald. Steentjes liggen daar niet. Ik heb nog nooit een dode karper zien drijven daar. Op andere plekken met wat meer troep gebruik ik plastic met van die luchtkamertjes (wel eerst natgemaakt). Wanneer je dus met een beetje gezond verstand met een karper omgaat, dan overleeft het beestje het echt wel. Ik denk dat ook het zakken van karpers geen kwaad kan wanneer het op een fatsoenlijke manier gebeurt. Alleen zal ik het zelf nooit doen omdat ik er de zin niet van inzie.

Ik kan overigens best begrijpen dat mijn reactie niet meteen begrepen wordt. Ik reageerde vanuit de onderbuik omdat ik vind dat door een aantal mensen hier de karper niet langer als een dier maar meer als een godheid wordt beschouwd. Een godheid waarbij het niet erg is om een haak door zijn lip te jassen en hem een minutt of tien door het water te slepen, wanneer je hem bij het onthaken maar op een plastic matje gevuld met piepschuimbolletjes legt. Kusje erop?
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

15-03-2005 18:08

Henk,

Begrijp me svp niet verkeerd.
Ik heb helemaal geen op- of aanmerkingen op je verhaal( ik vind het een schitterend Vis verhaal!!).

Ik wilde alleen Fred laten inzien dat hij spijkers op laag water zoekt..zeker als je de tijd waarin het geschreven/voorgevallen is in ogenschouw neemt :roll: .


Maar goed, de lente doet, eindelijk, z'n intrede :lol: !
Laten we ons weer met "belangrijke" zaken gaan bezig houden.....

Een mooi seizoen voor eenieder!!
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

15-03-2005 18:09

Ik kan het niet laten het moet van het hart, volgens mij zijn het juist de targetvissen die meestal het loodje leggen, arme beesten met een naam
ik kan me voostellen dat dergelijke vissen meer te lijden hebben van
het keer op keer gehaakt te worden gezakt te worden, sinds deze visserij
is onstaan komen er meer dode karpers voor,omdat tenkoste van alles
deze vissen uit hun element worden getrokken en absoluut niet verspeeld
mogen worden, overdreven zwaar materiaal wordt in gezet, wat ook kapot is te krijgen met als gevolg einde vriend karper, dus denk na, vis zo licht mogelijk en stop met zakken, natuurlijk heb ik ook liever een mooi plaatje van een vis, maar mijn bewaarzakken dienen alleen nog voor het drogen van mijn boilies, mocht ik s'nachts een fotogenieke vis vangen fotografeer ik deze gewoon met flits wat verschillende camera instellingen en te veel foto's maken waardoor er altijd wel een leuk plaatje tussen zit, dat mag trouwens tegenwoordig toch helemaal niet meer mislukken met onze digitale camera, en daar komt bij z'on vis zit op de hardeschijf gegrift bovenin mij kamer.

(En dat allemaal voor de vleesrees)


Groet, Jaap
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-03-2005 18:45

Oké Theo,

Toch blijft een onthakingmat in de meeste gevallen een nuttig ding, kan me er ook in vinden dat hoog nat gras in veel gevallen nog beter werkt dan een dun matje op de stenen ( moet je wel weer water op de kant hebben). Je blijft wel zitten met het terugzetten in het water met je handen is zeker niet aan te bevelen. Pingpongen met een vis is ook niet alles. Een karper kan gelukkig veel hebben, het vermogen om te herstellen is vrij groot.

Hier zwom een mooie gave spiegel door geen gebruik van een mat te maken viel de vis in korte tijd 6 pond in gewicht terug. Heeft een gebroken vin, mist een stel schubben, en een stuk staart, daar het al een vis is die we al 20 jaar bij ons bekent is kregen we bij het aanschouwen van die verwondingen tranen in de ogen. Leven doet die nog, maar getekend is hij wel.

Of dat uitzonderingen de regel bevestigen is laat ik aan jou over.
Kreeg de indruk dat je op andere zaken doelde in je reactie.

MVG,
Peter

P.S. Zonder mat ga ik niet vissen, jij dus wel?
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

15-03-2005 20:16

Ik vindt dat het nu wel erg overdreven word, ik heb intussen wel een matje aangeschaft...maar de juttezak zit nog steeds in mijn tas, en als het nodig is gebruik ik de mat, en als het moet de juttezak!!! CN
Unicorn Carp Fisching
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

30-03-2005 00:31

wel sterk dat onze afzeikvriend niks meer zegt.
zou hij tot inker zijn gekomen en niet durven te zeggen :

sorry Henk , ik heb me vergist, ik ben het niet eens met je handelswijze toentijds, maar ik neem aan dat je dat nu niet meer zal doen. mijn excuses voor mijn OERLOMPE posting.


Henk, ik hoop dat je nog veel van die schitterende vissen mag vangen.


groet Toine
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

30-03-2005 07:52

3 pagina's vol berichten over dat Henk vroeger een vis heeft gezakt, en' het word hem vergeven door iedereen.

Sorry mannen maar ik ga nu echt glashelder weer inzien waarom ik al die jaren alleen vis.
Ik bots gewoon te veel met de meeste NL karpervissers.
Ik leun meer richting de Engelse mentaliteit..... en ga mij niet vertellen dat zij niet van hun vissen en hobby houden 8)

Ik doe mee aan "mijn" (niet de) pondenrace!
Ik bezoek commerciele wateren!
En ik zak vissen als ik denk dat ik s'nachts niet uit de voeten kan.

Ben ik nou een eikel, een klote karpervisser die de sport verpest?

Hou toch op, ik heb meer passie in mijn kleine teen voor "mijn" sport dan de meesten die ik aan de waterkant tegen kom.

Ik ontwijk die plekken waar keer op keer vissen worden verspeend, jij ook?
Vissen gaan bij mij altijd weer puntje gaaf terug, bij jou ook?
Ik heb nog nooit een vis overgezet van de een naar een ander water, jij ook?
Ik ga nooit bij een andere visser op zijn voerstek zitten, jij ook?
Er blijft bij mij nooit rotzooi achter langs de waterkant, jij ook?
Verzorging van natuur en vis staat bij mij bovenaan mijn lijstje, bij jou ook?

Nu zie ik toch wel een paar mensen achter de oren krabben bij het beantwoorden van m'n vragen.....

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-03-2005 09:17

Goed zo Robert!

is dit topic nu nog steeds aan de gang?!

zo is het wel genoeg geweest met het moralistische geleuter en kunnen we toch dit kreng wel afsluiten.

Henk verdient een hoop aandacht, maar niet op deze manier :-?
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

30-03-2005 10:33

theo zegt gezond verstand.
daar ben ik het helemaal mee eens.
geen enkele karper hoeft door toedoen van onze hobby te sterven.
groetjes koos.
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

03-04-2005 17:36

Toine van de Meulenhof je afzeikvriend durfd nog wel wat te zeggen hoor..:)
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

03-04-2005 20:05

Here we go again!!!

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-04-2005 20:56

MMMmmmmhh,
Leve het zakken!?

Ben ik dan nu de enige die inmiddels beter weet? :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

03-04-2005 23:20

Heb mijn mening al gezegt,en heb zoiets van bekijk het verder maar,maar toch lokt het je weer terug om nog even naar de verdere reactie,s te kijken.
Het blijft natuurlijk een reactieboard waar iedereen op mag (moet)reageren ,maar ik vindt dat er onderhand genoeg over gezegt is van mij mag ie er af.
Iedereen die weet waar het over gaat (Het zakken) zal voorzichzelf uit moeten maken of het wel of niet nodig is om een vis te zakken.
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang