Bodemstructuur

Plaats reactie
sjors heldens

29-03-2005 11:55

Dag karpervissers,
ik heb enkele vragen met betrekking tot de bodemstructuur. Ik heb ooit een keer iets gelezen over hoe met een hengel de bodemstructuur te bepalen maar kon dit artikel niet meer vinden.... ook met de zoekfunctie van dit board kwam ik eigenlijks ook niks over bodemstructuur boven water. (en die wil ik nou precies boven water krijgen :wink: )

Hoe pakken jullie het nou aan als jullie geen dieptemeter en/of boot hebben?

Men nemen een hengel en molen met gevlochte lijn en een redelijk zwaar lood, maar dan, als het lood de bodem raakt hoe voel je of het harde bodem, is zachte bodem, wier, takken, kiezels en mossels e.d.

zou iemand mij wat wijzer kunnen maken op dit gebied? of misschien een internetlink waar dit beschreven staat? (kon ik niet vinden maar je weet nooit..)

mv karpervis gr
Sjors
Remco Oudhuyzen

29-03-2005 12:04

http://www.karpervissersonline.nl/

staat aan de linkerkant een artikel over peilen..

kijk ook naar korda underwatercarp deel 2 dacht ik. word aan peilen ook veel aandacht besteed

Gr. Remko
sjors heldens

29-03-2005 13:11

ja heb dit gelezen maar dit geeft ook niet echt antwoord op mijn vraag.... gaat over peilen... niet over hoe de bodemstructuur te bepalen. Staat wel je kunt zo de bodemstructuur bepalen maar niet hoe je dit doormiddel van slepen kunt voelen, snapje? Ik bedoel hoe voelt het als je lood een harde plaat raakt en een zachte plaat, of als hij over een mosselbank heen gaat... zulke informatie.
mvgr sjors
Remco Oudhuyzen

29-03-2005 14:21

het is moeilijk uit te leggen. het is een kwestie van voelen..

als je over een mosselbank of grind gaat met je lood dan lijkt het net alsof je over iets geribbeld gaat. je voelt de hengel dan ook snel trillen..
bij wier etc viel je steeds veel weerstand.. dit kan ook een drassige bodem betekenen.

de manier hoe ik bepaal of de bodem hard is. is dmv ingooien.. als je de lijn strak houd vlak voordat die het water raakt voel je na een aantal seconden een soort bonk op de grond.. als je dit niet voelt is het 90% kans dat het een drassige bodem is..

als de hele bodem hard is en je trekt iets aan het lood heeft die weinig weerstand en is makkelijker naar je toe te trekken. bij een drassige bodem zakt die steeds weg en moet je meer moeite doen om hem een metertje naar je toe te trekken. maar het kan ook zijn dat het wier de weerstand verhoogt..

hoop je zo iets meer duidelijkheid te hebben gegeven..

maarja het blijft een kwestie van voelen..
de preciese bodem situatie kun je niet 100% voelen. beste is altijd nog een fishfinder, maar is in veel gevallen te duur..
sjors heldens

29-03-2005 17:21

Kijk dit is precies de info waar ik op hoopte.... Is op zich allemaal wel logisch maar je moet het toch ff zeker weten :wink:

Bedankt en vang ze dit jaar!
sjors
Jeroen Hof op't
Contacteer:

29-03-2005 17:50

Sjors...

Puur op gevoel. Om te oefenen nam ik altijd een hengel mee het bos in en ging ik op verschillende gronden staan werpen met een loodje.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Plaats reactie