Advocaat van de duivel


peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

02-08-2002 22:27

Mark en HPE, ga door, ga vooral door!

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-08-2002 22:35

Ach laat maar waaien Hans Peter en Mark, komt toch niet goed tussen jullie.

Het ging toch over ons, de dierenbeulen. Heb het even opgezocht in de van Dale:

Dierenbeul, iemand die dieren met opzet kwelt.

We vangen de karper met opzet, daar valt niet onderuit te komen. We leggen in ieder geval niet per ongeluk een voerplek aan met haakaas. Doen we dit dan om met opzet een karper te kwellen? Lijkt me sterk. Ja we gebruiken een haak. Ik zou niet weten hoe het anders moet. Maar we gebruiken een geschikte haak. Niet een (bent)haak die de bek verwoest. En met het meest geschikte materiaal om de vis zo efficiënt mogelijk te kunnen drillen. En zodra de karper gevangen is, behandelen we hem/haar met opzet zo diervriendelijk mogelijk en zetten hem/haar snel en voorzichtig weer terug. Zo is het toch?

Wat is dan wel dierenkwelling. Ik kan een aantal zaken bedenken:

Verkeerd en onnodig gebruik van een bewaarzak
Met geweld de haak uit de bek scheuren.
Een haak gebruiken die onnodig grote wonden veroorzaakt.
Lang op het droge houden voor de show.
Lang zakken omdat er maten langs zouden kunnen komen.
Lang drillen omdat het zo spannend is.
Op de grond laten stuiteren.
Van grote hoogte in het water teruggooien.
Met lijn en lood uit de bek rond laten zwemmen.
Geen onthaakmat gebruiken op een harde ondergrond.
Karpers te merken door vinstralen af te knippen.
Karpers de vinnen kneuzen.
Karpers behandelen met droge handen op een droge mat en in een droge weegzak

Zo kan ik nog wel even door gaan, maar alle zaken waar op dit board door onszelf tegen geageerd wordt. En ik weet het, deze zaken gebeuren wel eens. Maar met opzet? Nee, meestal uit onwetendheid meen ik te mogen hopen. Wie dit alles echter tegen beter weten in doet, die doet het met opzet. En dan ben je een dierenbeul volgens van Dale.

Kees
Ruud Beekman
Berichten: 37
Lid geworden op: 23-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

03-08-2002 12:46

Ik moet het helemaal eens zijn met Kees.

Over dat lange drillen staat ook ergens een posting, 1,5 uur met een karper van nog geen 20 pond dacht ik. Dat gaat dus ook echt nergens over. Als ik een half uur sta dan is het al erg lang.

Laatst zaten er wat duitsers naast mij te vissen die alles wat ze vingen een flinke zwieper gaven terug het water in en dan lachen omdat hij zo mooi vloog!! (viel wel al weer mee dat ze ze niet meenamen) Daar heb ik toch maar iets van gezegd want dat ging mij te ver, en aan de afkeurende gezichten van meerdere vissers te zien gelukkig ook bij anderen.

Het zijn altijd weer die enkele mensen die het verpesten voor de andere. Want net de verkeerde verhalen doen snel de ronde.

Het lijkt mij in ieder geval verstandig dat als je iemand dier-onwaardige praktijken ziet uitvoeren dat je er iets van zegt, geef dan wel commentaar met onderbouwing zodat het ook waarde heeft wat je zegt misschien zien ze dan zelf in dat het niet juist is en leren ze ervan.

de groeten en veel vis gewenst
Hans-Peter van Ee

03-08-2002 15:57

Peter/Kees

Mark en mijn persoontje kennen elkaar persoonlijk, vroeger visten we weleens samen.
En ook vorig jaar zaten we een aantal weekenden aan hetzelfde water.
Aangezien ik dus weet hoe Mark een beetje vist verbaasd mij zijn eerste posting gewoon.
Hij durft zelfs te spreken over het leed dat men de karper aanricht door deze te vangen, zeer verbazend dat van zijn hand te lezen.

met verbazende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-08-03 15:58 ]</font>
Hans-Peter van Ee

03-08-2002 16:01

Mark

Wijs eens een posting aan waar ik iets uit een boek heb gehaald en hier heb geplaatst??

met verwonderde groet

HPE
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-08-2002 02:19

hee Kees,

de van Dale over krakelen:

luidruchtig ruzie maken, kijven= bekvechten, harrewarren....

vooral de laatste is wel leuk.

met harrewarrende groet, MB
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

05-08-2002 09:31

Op 2002-08-03 15:57, schreef Hans-Peter van Ee:
Peter/Kees

Aangezien ik dus weet hoe Mark een beetje vist verbaasd mij zijn eerste posting gewoon.
Hij durft zelfs te spreken over het leed dat men de karper aanricht.

Weer iemand naar beneden halen met onzin verhalen hans, echt stoer van je!!
maar ja jij bent echter de karperdominee!!

groeten en met afsluitende groet,

mark
(laatste reaktie)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-08-03 15:58 ]</font>
Hans-Peter van Ee

05-08-2002 12:30

Mark

Jij beweerdt gewoon dingen die niet waar zijn, ik een karperdominee??

Dan heb jij lang niet al mijn berichten gelezen op dit board, ik ben verre van een voorbeeldvisser en ken mijn eigen fouten.

met fikkie-stokende groet

HPE
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

11-08-2002 12:40

mensen

niet zo op de man afspelen!!!!!!!

met vriendelijke groet

patrick
Hopaaa