Eitjes, kussentje, het verschil of een commerciele stunt?


Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-03-2005 12:50

Bertil,

Toevallig heb ik net ter voorbereiding op zaterdag de samenvatting van Nand Sibbing's proefschrift op de KSN site gelezen, en ik ben ook van mening dat het voor het opzuigen van het aas waarschijnlijk weinig uitmaakt wat voor vorm het aas heeft. Dat gaat met zo'n kracht en snelheid...

Wat wel zou kunnen, is dat kwart boilies of op een andere manier kapotgesneden knikkers, niet één voor één opgezogen worden, maar door het bekende 'gulping'. In zo'n situatie is het formaat dus wel degelijk van belang.

Verder staat in het proefschrift dat aas eerst zorgvuldig gezeefd wordt, en daarvoor flink en vaak meerdere keren heen en weer gespoeld wordt voor ze het vermalen. Wellicht zou het kunnen zijn dat een afwijkende vorm dan ook goed tot zijn recht komt, dat juist daar een stukje herkenning van die ronde knikker ontbreekt. Misschien nog een bonusvraagje voor Nand zaterdag?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-03-2005 12:57

Mark,

Ik was bij de lezing van Nand in de regio Amsterdam en inderdaad als je zag hoe snel dat voedel naar binnen vliegt dan twijfel je wel aan of de vorm uitmaakt..

Dat gulping is misschien wel een hele goede.. maar krijg je dat ook niet met ronde 8mm bollekes?

Dat zeven klinkt mooi ja.. maar gezien de "meeste" beelden op de verschillende onderwater DVD's komt daar niks van.. het is zuigen, schrikken, run.. zelfs op de meest gedresseerde putten.. Vooral op de Korda DVD 3 is dat heel goed te zien.. daar wordt niks gezeefd moet je maar denken :P

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-03-2005 12:58

Het is juist de structuur onder het eiwit huidje dat na doorsnijden van de bolie zorgt voor een sterk verbeterde uitwaseming. Snij maar eens wat platte vlakken aan je boilie. Die kussentjes hebben nog steeds dat huidje. Het oppervlak is wat groter? Ik ga het sommetje niet maken, maar het is heel eenvoudig uit te rekenen welke diameter boilie je moet nemen om op hetzelfde oppervlak als het kussentje uit te komen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-03-2005 13:26

Bertil Wielink schreef:Koen,

Leuk verhaal hoor... maar waarom denk je dat het goed werkte die halve? en waarom trek je de conclusie dat andere vormen daardoor goed vangen?
Ik vind halve en kwart boilies iets TOTAAL anders als andere vormen boilies.. een vergelijking dus die compleet mank gaat. (Het werkt overigens wel super natuurlijk die halve bollekes).


Bertil,

De reden waarom een halve boilie beter vangt dan een hele is omdat het gewicht en de vorm afwijkt van een hele ronde boilie.
Wat te denken aan hetgene dat een kleine 12mm boilie beter vangt dan zo'n 20mm boilie?
Karper is naïef als je het mij vraagt. Die beesten worden om de zoveel tijd gevangen op een nog steeds 20mm ronde boilie al gaat het een stuk moelijker.
Die eggs en andere afwijkende vormen....Die scoren veel beter. Evenals een halve 20mm boilie. Of ga ik nu te kort door de bocht(met spinnende banden :) )?
Ik heb zelf nog niet met de afwijkende vormen gevist. Alleen met stukjes boilie dus mijn bevinding kan fout zijn natuurlijk.
Jij hebt meer ervaring dus kan hier beter over oordelen denk ik! :wink:

Een voorbeeld van een sessie op een drukbevist maar goed bezet water.
Ik viste uitsluitend met 2 hengels onder m'n eigen kant tussen de lelie's dus voeren met halve knikkers ging goed.
Ik geloof dat ik aan het einde van de sessie 7 vissen had geland met nog een aantal verspeeld door de lelie's. Was ik met hele boilie's gaan vissen dan had ik er misschien 2 of 3 gevangen, of helemaal niks. :-?
Dat trucje met halve boilie's is oud en achterhaalt op dat water maar het blijft nog steeds beter scoren als dat je met hele bollen voert.
In vergelijking wordt een karper veel meer geconfronteerd met een hele boilie dan een halve boilie.
Karper kan niet denken, dat staat vast. Verbanden leggen kan hij/zij wel.
Onbreekt er iets in dat verband(halve boilie's+betere uitwaseming van de geurstoffen) dan is karper makkelijker te vangen.
Zo vergelijk ik ook het vissen met pillows,dumbells en andere afwijkende maten. Maar het gewicht van de pillows is wel gelijk per stuk. Net zoals die halve boilie's die ik voerde. De conclusie die ik hieruit kan trekken is dat de gedresseerde karper niet altijd op gewicht van de boilie te foppen is maar net zo belangrijk op vorm van de boilie.

Ik ben benieuwd. Interessante discussie trouwens :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-03-2005 13:34

Zoals ik al eens eerder zei in een andere topic: "Boilies die andere vormen
hebben zullen misschien tijdelijk even werken, maar voor de rest is de boilie
samenstelling veel belangerijker op termijn".
Net zoals vele anderen, vind ik het onzin dat dumbells en eggs en blokjes
moeilijker uitspuwbaar zouden zijn, tevens geld dit voor het opzuigen; ik
verwijs dit dan ook naar het rijk der fabelen.
Zoals Kees ook al zei: Andere vormen (volledig gekookte schil) boilies is to-
taal iets anders, dan wanneer je boilies met een mes bewerkt. Boilies die met
een mes of keukenmachine bewerkt zijn, missen een stuk van hun ondoor-
dringbare eiwit schil; deze bewerkte boilies geven de attractoren dan ook be-
ter af zoals Kees al zei.
Instant gevist kunnen b.v. dumbells of wat dan ook misschien wel werken,
maar op termijn is de mix samenstelling belangerijker.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-03-2005 14:22

Iedere afwijkende vorm "kan" een eventueel aanwezige negatieve conditionering op de ronde vorm doorbreken, zo voorzichtig genoeg geweest?
Voorwaarde van dit alles is natuurlijk wel dat de vis dit MOET kunnen zien.
Voorwaarde is dan wel dat de omstandigheden dit toelaten, helder water in ieder geval doorzichtig tot op de bodem waar het aas ligt.
En natuurlijk de tijd van de dag, als het donker is ziet het diertje ook weer niks op doorzichtig water.

Als ik een keuze moet maken ga ik met bv Bertil mee, uitlekken van stoffen nemen ze waar of het nu donker of dik water is.
Keuze afwijkende vorm of afwijkende grote, kies ik voor de grote van de boilie maar dan naar klein.

Om heel eerlijk te zijn ben ik niet zo benieuwd naar de test van Remon.
Hij zal het heel goed bedoelen en zal heel eerlijk zijn in de omgang maar heeft wel een commerciële binding met het bedrijf.
Afkrakende negatieve ervaringen eerlijk publiceren ben ik nog niet tegengekomen bij testvissers van een bedrijf.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-03-2005 14:49

Bertil,

Jij dankt het succes van halve en vierkante e.d. gevormde boillies dus voornamelijk aan het verhoogde effect van het uitlekken van smaak?

Maar als je bijvoorbeeld vierkante boillies neemt die eerst tot vierkantjes gemaakt zijn en dan gekookt zijn (dus voorzien van een hardere buitenlaag net als ronde ballen) dan is dat extra uitlekken toch niet of nauwelijks aanwezig?
En toch kunnen ze in sommige gevallen beter vangen dan standaard ronde boillies. Zoals Douwe al zei moet de karper dit visueel waar kunnen nemen. Ik denk dat het een combinatie is van vorm/structuur en uitlek-effect. In theorie zou ik denken dat ronde ballen kunnen zorgen voor een negatieve herkenning en geassocieerd kunnen worden met gevaar.
Ik heb zelf eens met kleine vierkante boillies gevist en voor dat water gemiddeld genomen zeer goed gevangen. Bij die vierkantjes was denk ik voornamelijk het succes van het uitlekken, maar in combinatie met grootte, vorm, structuur en stekkeuze. Ik viste toen op een stek waar nauwelijk gevist werd. In dit geval viste ik 's nachts dus vissen zien niet dat ze vierkant zijn....maar voelen het wellicht wel met azen. De vorm en structuur is afwijkend van een ronde bal.
De vierkantjes die ik maakte hadden in het begin een vrij grove structuur, maar dit was ook niet optimaal want ik draaide weleens (soms na een piepje, maar soms ook na helemaal geen piep) een lege hair binnen. De grove en KLEINE vierkantjes werden zo zacht dat ze afbrokkelden of van de hair gegeten werden zonder vis te haken.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-03-2005 15:46

Anders doen dan anderen,

nu, en over 100 jaar, nog steeds even succesvol. Zolang je het op de juiste plaats op het juiste moment doet.

Misschien is over 100 jaar dan wel trendy om met ronde boillies te vissen!

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

17-03-2005 15:55

Anders doen dan anderen..... dusse spodden op de rivier? :wink:
Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

17-03-2005 16:14

Tja wat een reacties, zelf ben ik ervan overtuigd dat een goede boiliesamenstelling zoals flavour, grond en smaakstoffen het belangrijkste is ,het is volgens mij ook maar wat men wilt geloven en zit het vaak tussen de oren.
Als iemand op een goede stek vist en die vangt met ronde boilies zal hij zweren bij deze boilie en andersom hetzelfde.
Misschien kan het uitmaken op zwaar dressuur water, maar daar heb ik niet zo heel veel ervaring mee, want dit is niet de visserij die mij ligt.
Ik vis zelf al jaren met een ronde boilie en mijn resultaten zijn er niet slechter op geworden, dus zie ik ook geen rede voor verandering.....
jacco noordermeer

17-03-2005 16:15

wat is feederen dan?????????stefan :wink:
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

17-03-2005 16:50

Volgens Douwe heel wat anders, maar dan moet je bij hem zijn :)

SS
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

17-03-2005 17:55

Jongens.

Ik zelf vis altijd met kussentjes, moet er wel bij zeggen dat ik voor 90% op de rivier vis. Eerst deed ik gewoon worsten op de plank leggen en dan aandrukken ( ging mij hoofdzakelijk om de hoeveelheid per uur te draaien zonder veel moeite) En de gedachte had ik erbij dat het beter blijft liggen, maar dat is niet zo. Zelfs stukken lood van 6 oz worden meegesleurd door een langs komende boot, laat staan een paar boilies.


Ik heb er zelfs een machine voor gebouwd om de worsten door te snijden ( draaien ging toen wel heel snel ), maar of het beter vangt, mischien op dressurwateren.
Maar dat zal dan ook niet voor de lange duur zijn.

IK geloof ook niet dat het een rage is, ik draai aardig wat kilo's per jaar en de meeste wil nog steeds alles rond hebben.

Dus zeggen jullie het maar.??????
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-03-2005 18:15

Niet alleen volgens Douwe hoor leg maar eens een spod en een feederveer naast elkaar als je dan het verschil nog niet ziet moet je eens wat vaker in de spiegel van een opticien kijken.

Afbeelding

Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-03-2005 18:16

Ray dat van dat weg spoelen van 6 oz lood is bullshit,dit komt namelijk door de druk die op de lijn komt te staan zonder lijn blijft dat lood echt wel liggen,die boilies trouwens ook.

Zogauw je de juiste afstand hebt(stroom opwaarts ingooien) blijven de boilies wel op hun plek liggen,staat namelijk een paar centimeter boven de bodem helemaal geen stroming.
jan van der wulp
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-02-2005 12:44
Locatie: h i ambacht
Contacteer:

17-03-2005 18:24

hallo .
ik ben het met remon de zeeuw eens die eitjes werken!!(zeker rond de pasen) :lol: het is bij de de gb eitjes niet alleen de vorm maar ook de afwijkende flavor en samestelling. vis de laatste tijd altijd met minstens 1 hengel met eitjes zingkend als pop up of nog beter je kan er perfecte snow man s van maken.bertje geloof me probeer ze eens zeker die amereto,het blijft natuurlijk mijn mening :wink: groeten jan van der wulp
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

17-03-2005 18:34

Will

Als er bij ons een boot langs komt, en vooral de boten met brandstof en de grote passagiersboten. Dan stappen de wedstrijd vissers van hun koffer af, en dan blijft het een paar cm boven de bodem echt niet stil.

En natuurlijk heeft de lijndruk er op dat moment ermee te maken, als er bij ons geen boten zouden varen, kan ik wel met 4 oz vissen.


Vergeet niet ik zit bij mij op de IJssel, op 1 van de stukken waar het minst breed is.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

17-03-2005 18:48

Zie je het Jacco, totaal wat anders: in zo'n feedertje past lang niet zoveel voer als in zo'n mega-spod...
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

17-03-2005 19:02

In mijn ogen is het enige verschil tussen een ronde boilie en een andersvormige boilie het gevoel in de bek van de vis. Hij heeft hier dus totaal geen zicht voor nodig. Het is nu eenmaal zo, dat iets wat rond is, beter te verplaatsen is dan iets wat bijvoorbeeld kussenvormig is.
Heeft de karper dus een kussentje in de bek, en is hij flink geconditioneerd, dan zal hij de ronde boilie wellicht beter de bek uit krijgen dan een kussenvormige boilie. Zomaar een hersenkronkel.

Wat betreft die feeder/spod vergelijking. Ik las altijd een stukje kippengaas aan elkaar, en stop hier mijn voer in. Drie erg goedkope feederkorfjes aan elkaar maken kan ook. Veel goedkoper dan die dure spods!

Trouwens, spodden is zowieso voor de echte karpervisser geen optie, want de trillingen die je daardoor veroorzaakt zorgen ervoor dat je de hele dag niets meer kunt vangen. Die trillingen dragen namelijk nogal ver onder water. :roll:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-03-2005 19:19

Uhhhhhhhhh laat maar.
Vissen is een hobby, geen religie!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-03-2005 19:23

martijn van ierland schreef:Trouwens, spodden is zowieso voor de echte karpervisser geen optie, want de trillingen die je daardoor veroorzaakt zorgen ervoor dat je de hele dag niets meer kunt vangen. Die trillingen dragen namelijk nogal ver onder water. :roll:


Verklaar mij dan hoe het komt dat een kennis van mij tijdens het spodden op een niet zo heel erg makkelijk water op een avond vangt waarvoor sommige zeker een paar hele dagen voor nodig hebben. :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-03-2005 22:39

Jacco,

heb zeker 3-4 jaar achter de feederhengel gezeten, weet wel hoe het in mekaar steekt dus :lol: . Enige wat ik me van die periode nog écht herinner zijn de zaterdagochtenden met mijn zelfgesmeerde boterhammen met pindakaas, die ik dan opat met mijn met lokvoer besmeurde handen. Heerlijke tijd was dat, vangen als gekken!!

Maar we (ik) gaan off-topic.

Spodden op de rivier? Doe je best zou ik zeggen :D

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Remon de Zeeuw
Berichten: 76
Lid geworden op: 26-01-2005 21:33
Locatie: brandwijk

17-03-2005 23:12

Ha die Bertil en Bart en de rest
De Boilies die wij in de test hebben gebruikt waren inderdaad van dezelfde mix als de eggs dus alleen de vorm hebben ze veranderd.
Bij het gebruik van de eggs is inderdaad niet zo dat de kracht van de vorm voor altijd zal blijven het is echter wel zo dat als je binnen niet al te lange tijd toch een aantal van de topvissen aan de schubben weet te komen. Dus ben je ook niet al te lang op een water bezig en je dus ook zo de vangkracht van de eggs kan behouden altans wel zoals ik ze inzet.
Dus een korte periode vissen en dan weer door naar een volgend water en dat ritueel blijven herhalen
laat je niet tot ziekelijk gedrag mee slepen in je hobby
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-03-2005 01:48

Beste Remon,
ben ook zeer benieuwd naar de testomstandighden en hoe de opzet is geweest qua hengelstructuur.

3 hengels op links en 3 op rechts en dit ook meerdere malen afgewisseld en door mekaar heen gevsiy over langere periodes om een juiste indicatie te krijgen ?

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-03-2005 07:38

Peter,

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, want testen als hierboven beschreven in één avondje vissen zijn statistisch gezien absoluut onverantwoord.

Groeten,

Mark