leve het zakken!


Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

12-03-2005 23:01

Douwe
Thats It !!
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

13-03-2005 00:20

Ik zou het zeker ook gedaan hebben 7 jaar geleden ( nu heb ik een weger tot 50 kilo )begon ik net met karper vissen onthaakmat had ik toen nog niet van gehoord en een grote vis dan wil je zeker weten wat dat weegt :D

Vind het een topvis om te zien zeker daar waar die op zijn buik ligt aangezien ik de foto in het artikel toch niet echt goed vind overkomen :wink:

Ruud

P.S. zag hierboven iemand iets zeggen over net een maand op het board , ik ook dat wil niet zeggen dat je dan al niet langer op karpers jaagt !!!!
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-03-2005 07:32

Ik weet niet, hoor, heb niet alle reacties gelezen. Toen ik mijn record ving, alle 2 trouwens, zijn die ook keurig netjes gezakt. Doe ik morgen waarschijnlijk weer.

Niet om een unster, wel voor de foto. Daarnaast was ik zo van de wereld, dat niet alleen de karper bij moest komen, maar ik ook.

MVG
Klaas
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-03-2005 08:43

En toch he ..... vind ik Henk ook maar een grote boef!

We zouden eigenlijk Henk eens een tijdje moeten zakken om voor eens en voor altijd zijn "schuld" in te lossen dij die specifieke karper!

Met vergevingsgezinde en zondagse Groet

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

13-03-2005 08:56

Om in zondagse sferen te blijven Marc ;)

"Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen"

Ik denk dat de verhalen van Mitzs en Douwe het al wel verteld hebben.

Mvg
Mark
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

13-03-2005 10:56

Douwe,

als je zo doorgaat met dat drukmaken lig je snel in een ziekenhuis met een hartaanval.
neem een voorbeeld aan Henk zelf...die kan tenminste tegen een beetje kritiek.

ik vind het nog steeds niet normaal als je een karper +/- 12 uur zakt.
diegene dit dit wel normaal vinden om zo'n mooi beest alleen maar voor een mooie foto of een paar mooie getallen te zakken moeten ze zelf weten.....

Ik ben 26 trouwens.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 11:41

Fred,

Eerst kom je met een wat badinerend verhaal over Henk die zich 7 jaar geleden liet meeslepen door de waan van de dag in die jaren. Daarna met de opmerking dat dit komt omdat onze generatie daar anders over zou denken. Nota bene de generatie die begon over de veiligheid van de karper. En nu moet Douwe ineens om zijn hart gaan denken. Dat alles ook nog redelijk anoniem (zonder leeftijd of woonplaats). Lekker bezig zou ik zo zeggen. Het onderwerp waar je over praat is in de jaren al redelijk uitgekauwd. Mag ik vragen waar je op uit bent?

Dat het zakken tot een minimum moet worden beperkt ben ik met je eens. Dat is het punt niet. Ikzelf zak nooit vissen. Hoewel ik niet uitsluit het te doen als daar noodzaak toe is.

Groet, Kees
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

13-03-2005 13:35

Kees ik woon in Den Haag en ben 26...sorry dat ik zo anoniem was 8)

maar daar is toch een discussieboard voor ?

en Douwe maakt zich wel erg druk inderdaad over kritiek die ik op een ander lever.

Ik wist trouwens niet dat het verhaal al zo oud was.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2005 14:03

Oké Fred,

Dat verhaal staat er al een tijdje en de grootste fout van Henk is om het op internet te plaatsten zodat iedereen het kan kopiëren en op zijn site kan zetten. Dat er copyright op rust maakt weinig uit. Als ze daarop geattendeerd worden gaan ze zelfs dreigen. Leuke boel tegenwoordig op het www.

Verder kunnen we elkaar wel vinden in het bewaarzak verhaal. Alleen vind ik de manier waarop wat jammer. Nou ja, gedane zaken nemen geen keer en wellicht schudt het toch weer een paar van jouw generatie wakker (en daar maakte Douwe zich weer druk over).

Groet, Kees
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

13-03-2005 14:57

Op discussieboards lijkt het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om mensen te kielhalen omwille van een schoonheidsfoutje zoals deze. Als de beste man toch aangeeft het nu anders aan te zullen pakken met zo´n vis... wat een stennismakerij om iets wat nagenoeg iedere karpervisser wel op zijn kerfstok heeft. Het is je vergeven, Henk! Als je er maar over nagedacht hebt....

De laatste jaren zijn we collectief enorm vooruitgegaan als het gaat om behandeling van de vis, dat is een proces wat tijd vergt... In Nederland lopen we zeker voorop als het daar om gaat! We hebben allemaal wel eens een karpertje in het gras gelegd ipv op een onthaakmat, allemaal wel eens een vis verspeeld met een brok voorslag, allemaal wel eens een karper uit onze handen laten glijden. Maar reken maar dat 99% van de boarders hier het beste voor heeft met de vis, en lering zal trekken uit vergissingen zoals deze. Dat noemen ze verworvenheden, die zijn altijd gebaseerd op wat `vroeger` iets minder lekker ging.

Denk dat je je kruit beter kunt verschieten op andere zaken, er wordt bijvoorbeeld nog steeds gevoetbald met karpers.....etc.

Was vorige week in Roemenie, wat je daar aan dierenleed ziet is met geen pen te beschrijven!!!....In Nederland zijn we echt op de goede weg!

Vriendelijke groeten,

Martijn
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-03-2005 17:51

Fred, maak jij je maar geen zorgen om mijn hart.
Ik maak mij druk wanneer het mij uitkomt.
Ik blijf je postings met grote belangstelling volgen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-03-2005 18:00

7 jaar geleden woog ik karpers in een plastic zak van albert heijn, met een unstertje van albatros waarvan de haak bij meer als 7 kilo knapte. Wist ik veel wat een Waymaster of een 'weighing sling' was? Ik zat daar om karpers te vangen, en wegen 'hoorde er gewoon bij' dus dat deed je dan maar, simpel zat.

En já de zak is wel eens gescheurd, en já het haakje van de unster is ook geknapt. JUST SHOOT ME!

vr gr Sjoerd
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-03-2005 19:09

Ik kan het niet laten :-)
Leuk is dit. Op internet (wel of niet anoniem) is iedereen altijd roomser dan de Paus. Niemand zakt een vis, iedereen heeft een onthaakmat en niemand vist voor de cijfers/gewichten (ik geloof dat ik een beetje generaliseer :-)). Hoezo wordt het Henk "vergeven" omdat "men" toen niet beter wist? Wat is dit nu weer voor een 'kijk eens hoe goed ik (nu) ben. Ik zou zo'n vis zeker zakken als ik niet alles bij me had. Nu nog steeds. Enig verschil is dat doordat iedereen mobiele telefoon heeft dat er waarschijnlijk sneller hulp zal zijn met een weegschaal. Zo niet, sorry, jammer maar dan zal ik de vis ook zo lang zakken (mits de omstandigheden niet slecht zijn maar daar blijkt uit Henk zijn verhaal niets van). En wat Henk in dit verhaal nog meer siert (en dat wil ik vele van de criticie nog zien doen), is dat hij herhaaldelijk is gaan kijken hoe het met de vis was en dat hij er zelf slecht van kon slapen. Deels van opwinding en deels uit bezorgdheid.
Ik snap persoonlijk niet waarom deze topic gestart is en wat het doel van al deze reacties is (zelfs die van mij). Waarom Henk steunen? Heeft hij iets fout gedaan? Zou niet iedereen (als hij eerlijk is en de omstandigheden laten het toe) hetzelfde doen. Zelfs in deze tijd?
Henk ...... TOP.
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

13-03-2005 19:58

Fred,

Als je zo kritisch wil zijn over de manier van vissen van anderen valt het mij erg tegen van je dat je er geen woord over rept ( of rapt.. :wink: ) dat de vis op het gras gelegd wordt en in het hele verhaal ( wat m.i. een schitterend VIS verhaal is!) de onthaakmat niet voorkomt.

Of was dit je, in je emotie, ontschoten.....
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

13-03-2005 22:02

Henk ik heb het vehaal over die vis net precies gelezen schitterend.
Zoiets vergeet je van je leven (voor jou i.i.g.tot 1999) toch nooit weer?
Ik snap Fred wel dat ie jou erop aanvalt,maar er zijn soms situaties dat het niet anders is, ik geloof er daarom ook geen (bewaar)zak van dat hij in jouw geval de vis meteen weer vrij had gelaten!!
Jaloezie is volgens mij meer aan de orde.
Gr:Hans.
vaak zi'j te bang
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-03-2005 14:16

wat is dat glinsterende groene ding dan op de grond ?

is dat gras?

wel een chemisch grasje dan :-?

misschien weet henk wat dat is ?

lijkt mij een onthaakmat,maar dat kan ook aan mij liggen.of was het de bewaarzak?

iig ligt de vis niet op het gras volgens mij.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

14-03-2005 16:08

Ok ik wil toch even iets kwijt.....

Zoals jullie "ervaren" boardgebruikers waarschijnlijk wel weten is dat het niet goed is voor een vis is om hem in een bewaarzak te doen. Menig karpervisser is aangesproken door deze "ervaren" groep over het zakken van een vis
En ik vind het daarom ook helemaal geen gekke vraag aan Henk waarom hij dat dan wel gedaan heeft (en het antwoord van Henk is ook wel ok. 1998 waren ook andere tijden.....) Maar blijkbaar is Henk tegenwoordig een god voor jullie. Als iemand een vis "zakt" is ie een zelf een zak, maar als Henk het doet is het ok.... en degene die er iets over zegt is de sjaak. Nou dat slaat dus NERGENS op.
reacties als:
[quote]
oeioei...... Net een maandje op het board.........

Kijk even naar de naam van de auteur. C'est monsieur Ter Maat. Inderdaad ja.

[/quote]
[quote]
vind je het nu echt noodzakelijk om dit onderwerp op deze manier aan te snijden? Het lijkt allemaal een beetje vreemd. Je vind een tekst op een andere website en komt vervolgens hierheen om Henk even een pak voor z'n broek te geven?

Wat is nu precies je doel?
Henk uitleggen hoe hij met vis om moet gaan?Lijkt me overbodig. Dat weet hij echt wel.

[/quote]

slaan naar mijn mening nergens op....
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-03-2005 17:12

Laten karpervissers hier hun fouten uit het verleden opbiechten zodat we ze alsnog kunnen vergeven :D

Maar goed, Wim....

Jij bent dus zo te lezen TEGEN het zakken van vissen. Ik weet niet hoeveel discussies er over bewaarzakken geweest zijn, maar niet weinig.
Maar kom dan ook eens met argumenten tegen het gebruik ervan.

Ik sluit me min of meer met de meerderheid aan in dit topic. Feit is gewoon dat iemand oude koeien uit de sloot haalt, beetje zinloos. Ook irritant: echt dat zoeken naar fouten of dingen om mensen op de vingers te tikken (netjes uitgedrukt).
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-03-2005 18:31

Wim,

Wie heeft onderzocht dat het zakken niet goed is?

Toevallig is er wel onderzoek gedaan naar leefnetten. De vis ondervond hier geen hinder van.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-03-2005 19:08

Zo ben ik ook een groot voorstander van het zakken. Met name het doorzakken............. :D
jacco noordermeer

14-03-2005 19:15

kan mij het bommen!!!
ik zak!!! als ik vind dat het nodig is
wie bepaalt er nu of het niet mag/kan???
dat maak ik toch zeker zelf uit
wel probeer ik het zo kortmogelijk te houden
en ja ik doe het voor de foto!!!
en ja ik ben van de generatie "ertussenin"om het maar zo te zeggen
ont haakmat had ik al in 92
en ook viste in 92 al met 3,25 lb stokken
losschieters lijnbreuk???nooit last van gehad

zo ben ik de eerste die toegeeft dat ik fout bezig ben

jammerdan
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-03-2005 19:16

http://www.karperwereld.nl/artikel/vakantie.php

Lees ook het eerste introdeel, was op de andere site voor het gemak maar weggelaten..
hier maak je kennis met Hubert Muller, een Franse karpervisser welke ik destijds al een jaar of 6 kende.
Naast visser is Hubert ook auteur, hij schreef zijn eigen karperboek "Sillage de Carpe" en regelmatig deed hij vooral een stukkie voor de jeugd in Carpmagazine.
Om een Europees tintje aan zijn boek "Sillage de Carpe" te geven schreef ik er op zijn verzoek ook een hoofdstuk voor..

Nu had Hubert me gevraagd om een artikel met foto's te maken voor Carpmagazine, ik hoefde enkel een mooie vis te vangen en dan zorgde hij wel voor de tekst en plaatsing, bovendien zou het ook nog een reclame item kunnen zijn voor zijn boek.

Destijds streelde zoiets wel mijn gemoed, en voelde me gevleid..
Daarom ook bood ik hem aan om Hubert Muller in Nederland wat bekender te maken en herschreef en vertaalde het stukje "Pikachou" te lezen op de Site van Evert Aalten en Gerard Wittebol onder Gastschrijvers. http://www.karpervoer.cjb.net/

Dat ik dus een knoert van een vis ving kwam me niet geheel slecht uit, dit vakantievissertje uit Nederland zou die maffe Fransosen eens laten zien hoe je wel degelijk een dikke vis kon vangen op 2 1/4 lbs stokken en 28/00 nylon.
Het geval was echter dat Hubert met Jannick in een verboden natuurgebied zaten en dit niet konden verlaten voor het eerste daglicht zou opkomen.
En Hubert zou nu eenmaal de foto's komen maken, zoals afgesproken..

Dat één en ander nooit van z'n leven in Carpmagazine geplaatst werd kwam door mijn toedoen en neem aan dat ik er gegronde redenen voor had.
Het zure was wel dat die vis gezakt werd voor iets waar nooit iets van terecht kwam..
Mede een gegronde reden dat ik nadien nooit een vis meer heb gezakt, neen zelfs het fotograferen heb ik eraan gegeven, Finito en Basta.
------------------------------------------------------------------------------

Wim,
( Maar blijkbaar is Henk tegenwoordig een god voor jullie.)
Nu hoop ik alleen nog maar dat ik niet door jou toedoen een sticker opgeplakt ga krijgen, want daar zit ik echt niet op te wachten.


Patrick,
Ik zal in het vervolg wat voorzichtiger met 'het gras' omspringen en er niet pardoes een genette karper opleggen.
Deze vis was tot op het bot uitgedrild en kon alleen nog naar lucht happen..
Niet alle karpers lenen zich om in het gras gelegd te worden, deze echter wel, bovendien was het een Campinggazon wat regelmatig gemaaid en verzorgd en geschoond werd, halfblote dames willen er nog wel eens in de zon liggen bruinen zonder dat hun 'snuitjes' beschadigd raken.
Dus daar zou in eeste instantie moeilijk schade aan de vis kunnen ontstaan..nadien ging die vis wel degelijk op de mat, maar het was ondoenlijk na die strijd en het uiteindelijke netten om in één ruk door te lopen met zo'n zwaare vis in het net!

Ook de algemene opmerkingen dat ik wel zou weten hoe een karper te behandelen mogen jullie gerust voor waarheid aannemen, er is mij in het hele gebeuren geen moment geweest wat ik nadien kon beschamen, niets is me ontgaan, ik was totaal gefixeerd op het welzijn van die vis.

Het was me tot dusver een waar genoegen,
heb in de jaren veel bijgeleerd, maar.........het valt me achteraf wat tegen dat er nooit eerder iemand over klaagde.
:wink: 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-03-2005 19:52

Die Henk het pispaaltje, :lol: heb aan de ene kant als oud collega de nijging je in bescherming te nemen. Aan de andere kant moet ik je nog steeds al nieuwe collega missen op de landelijke meeting, het dilemma waar ik in verkeer.

http://delft.corps.nl/huizen/od223/main ... od223.html

Een fietsende groet,
Peter
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

14-03-2005 23:01

nee, ik denk dat jullie het verkeerd begrepen hebben. dus even een korte verduidelijking:
-Ik zal de laatste zijn die een sticker op Henk of wie dan ook plakt.
- Ik ben niet anti-zakken maar ik zak liever niet als wel.
- Wat ik raar vind was dat er veel discussies zijn geweest waarbij sommige mensen echt anti-zakken waren. En nu waren er een paar reacties waarbij ik het idee kreeg van "niemand mag zakken behalve Henk, want die is al zoveel jaar bij het Board en hij is de man" en daar kan ik niet goed tegen.
Vergeet daarbij niet dat ik begrip toon voor de situatie en in deze situatie zelf ook de vis gezakt zou hebben!
Maar zakken of niet zakken heeft niks, maar dan ook niks, en dan bedoel ik ook echt niks te maken met hoelang je member bent van een board, hoeveel boeken, artikelen of weet ik veel geschreven hebt!!!!
en dat wilde ik kwijt...
(is nog niet erg kort, maar ja)
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

15-03-2005 13:22

Dat krijg je met die oude lullen, ze kunnen nog geen 25 meter met 25 kg
sjouwen, nee hoor grapje, ik ben van mening dat men de laatste tijd te
veel te veel aan het ouwehoeren is om het welzijn van onze vriend de karper
ik heb het een keer mogen meemaken, het paaien van onze vriend karper
op het ijsselmeer ze vlogen bij de stenen omhoog, deze beesten kunnen
heus wel tegen een stootje, maar ik mag toch aannemen dat eenieder
met een beetje gezond verstand voorzichtig met onze vriend omgaat
en hem niet op een klinkerpad neerlegt, en hem op een fatsoenlijke plek
te overnachten hangt, daar komt bij als er toch nog mensen zijn die zo met
onze zoetwatervissen omspringen,dan helpt dit gelul hier op het board
ook niet het ligt aan de opvoeding, er valt weinig aan te veranderen.



Groet, Jaap