HELP!

Plaats reactie
Danny Schaltin
Contacteer:

15-03-2005 08:37

Beste iedereen,

Ging gister avond nog ff vissen op een water in de buurt,en tot mijn stommem vebazing zag ik in eens een karper aan de opervlakte!
Al snel kwam ik er achter dat het om een oude bekende ging,De Torpedo!
Ik was ff helemaal in me nopjes,en dacht dat het om stom toeval ging.
Al snel kwam ik er achter dat dat niet het geval was,ik zag de ene na de andere vis aan de opervlakte,brasem,voorn,veel karper,en veel snoek.
Ik kon niet begrijpen wat het was ,allemaal kwamen ze met de kop zowat uit het water,aan de opervlakte drijvend.
Ze schrokken ook totaal niet van mijn licht van het hoofdlampje.
ik kon ze gewoon scheppen met mijn schepnet,en aan raken met mijn hand.
Het was echt gewoon bizar om te zien!Hele scholen brasem karper snoek voorn,alles!
Al snel kwam ik er achte dat dit niet normaal was,zeker niet met een temp van 0 gr.en een water temp van 4 en een halve gr.
In eens na een paar rondjes te hebben gelopen en zo'n beetje het hele bestand karper te hebben geteld en gezien,zag ik een paar dooi baarsjes en voornjes drijven.
Toen ging er toch echt een belletje rinkelen,ik dacht gelijk aan een zuurstof te kort.
Toe zag ik ook de eerste brasems op hun zij drijven,nog wel levend.
Maar ik kon er jammer genoeg bar weinig aan doen!
Ik ga zo de gemeente bellen om het te melden,ik denk dat ik maar gewoon naar milieu zaken vraag,weet het anders ook niet.Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer kan doen!?Een of andere vis bond of zo bellen?Kweet natuurlijk niet zeker of het om zuurtsof gebrek gaat.Wil er nog wel even bij melden dat er op een kant allemaal bagger lag,leek wel of ze het daar hadden uitgebaggert,of het er wat mee te maken heeft weet ik niet!En het water was heel troebel.

Hoor van jullie,greetz Danny
Frank Huisman

15-03-2005 08:51

Danny,

Wat je het beste kunt doen is zo spoedig mogelijk de visrechthebbende bellen. Dit kan de gemeente zijn, maar ook de hengelsportvereniging die het water pacht. Ook de federatie van jouw Provincie (ik weet niet waar je woont) en het waterschap kunnen jou en je geschubde vrienden helpen.

Bellen! Snel!

De volgende link helpt je op weg om de juiste instantie te vinden:

http://www.sportvisseninnederland.nl/ma ... sp?id=1040

Om verkeerd ingrijpen te voorkomen is het wellicht ook verstandig om het regionale CBB van de KSn te informeren. Kijk op de volgende link welke regio je hiervoor moet hebben:

http://www.karperstudiegroep.nl/CBB/CBBindex.html

Succes!

Gr,

Frank
Rob van Halteren
Contacteer:

15-03-2005 09:05

Ik hoop niet dat het net zoiets is alsdat er vorig jaar op het water bij mij achter gebeurde..(een rioolwaterlozing op het oppervlaktewater) het water slaat daardoor letterlijk dood...het vervuilde rioolwater slaat in 1 keer alle zuurstof uit het water wat massale vissterfte tot gevolg heeft.

hier heeft het de totale populatie uitgeroeid :( , er is door een destructiebedrijf ongeveer 1500 kilo dode vis toen uit het water verwijderd.

als ik er aan terug denk krijg ik weer een brok in me strot :(
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Danny Schaltin
Contacteer:

15-03-2005 09:09

Rob weet je ook hoe lang het duurde voordat dat werd waargenomen,hoelang was het toen al aan de gang?
Ja waarscheinlijk was het al te laat!helaas!

Heb zo jiust de gemeente en zelfs de brandweer geinformeerd!En ze waren er erg blij mee dat ik het gemeld had,en ze gaam zo spoedig mogelijk actie onder nemen!Ik ga er zelf nu ook heen,met een net,kijken of ik de stakker naar een water verderop kan vervoeren mochten ze nog leven.

Greetz Danny
Rob van Halteren
Contacteer:

15-03-2005 09:14

hier hebben we er vroeg in de ochtend melding van gemaakt, helaas konden ze pas laat in de avond :-? er iets aan doen (de dode vis verwijderen...) pas 2 dagen later hebben ze er een beluchtingspomp op gezet!!!!!!!!!!.....

Succes met je actie Danny, ik hoop dat er vissen zijn die het overleeft hebben...en dat ze de overzetting redden.
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
tim vd veen

15-03-2005 09:17

danny,
weet je al 100% zeker dat het om een riool overstort gaat? zo niet zit er een virus in het water en kun je dus het water waarnaar je de vissen overbrengt ook uit roeien...zomaar een gedachte.
en verder veel succes en ik hoop dat alles een beetje op zijn pootjes terecht komt.
Groet'n,
Tim
Danny Schaltin
Contacteer:

15-03-2005 11:32

Tim,

Get real, of wij daar niet aan denken.

Nou ben net terug,het vage maar toch wel goede nieuws is dat er weinig tot heel weinig dode vis is.
Iniedergeval geen karper,YES!
Maar,ik snap er nog steeds niets van,de karper,brasem,en snoek zit nog steeds aan de kanten net onder de oppervlakte.
Vooral de karper is in grote getalen aan de kant.
Dit heb ik op dit water nog nooit eerder gezien,zelfs niet in de zomer!
2 bekende vissen, 'De grote' en 'De torpedo' Zitten allebei net onder de opervlakte van het watyer aan de kant,zoals ik al eerder zei,en schrikken totaal niet van mij.
Ik kan stampen wat ik wil,vervoeren doen ze bijna niet,kan ze zelfs aanraken,en zelfs dan schrikken ze bijna niet.
Ze zwemmen dan gewoon heel rustig weg.
ik vind dit toch wel heel maf!
KAn iemand mij vertellen wat dit kan zijn!?
Als het geen zuurstofgebrek zou zijn,wat we nog steeds wel denken!

Kan bijna ook niet anders.

Greetz Danny
tim vd veen

15-03-2005 12:10

danny,

het was geen aanval en diende ook niet als dusdanig beantwoord te worden... :-?
ik probeer alleen mee te denken, als dit niet gewaardeerd wordt hoor je mij er niet meer over.
tog succes met de hele operatie
Groet'n,
Tim
Danny Schaltin
Contacteer:

15-03-2005 12:35

Tim,

het andwoord wat ik gaf was idd een beetje kortaf, was idd niet erg sportief van mij.
Was alleen een beetje voor de hand liggend andwoord,zeker als je de laatste paar jaar na gaat,vandaar mijn reactie.
Als nog bedankt voor je reactie! :)

Als wij denken dat het om een virus gaat zullen we ze ook zeker niet overzetten.
Meestal als het om een virus gaat,zijn het alleen de karpers die het fataal word,en niet meerdere vis soorten.
Plus dat het virus waar we het de laatse paar jaar over hebben pas actief word bij een watertemp van +8 gr of zelfs meer.
Das meestal als het voorjaar al even bezig is of al begonnen is.

Maar nogmaals,toch bedankt!

Greetz danny
tim vd veen

15-03-2005 12:37

bij deze onenigheid opgelost :)
Groet'n,
Tim
Plaats reactie