nieuwe hengelsport zaak in deze tijd??


Plaats reactie
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

24-02-2005 09:53

Een bekende van mij wil volgend jaar een hengelsport speciaalzaak beginnen.
Ik vind dit een gedurft plan ,omdat iedereen in deze moeilijke tijden een stapje terug moet.
In de starters plaats zitten ook al 2 speciaalzaken ,en een dierenzaak met hengelsport afdeling die minstens net zo groot ,en ruim gesorteerd is als de speciaalzaken.
Ook vraag ik mij af of er op hengelsport materiaal wel genoeg marge zit.
de criminaliteid waar je als winkelier mee krijgt te maken is volgens mij ook niet echt prettig.
De opkomst van postorder bedrijven en reuzen zoals raven zijn een moeilijke concurent
En op deze manier kan ik nog wel een groot aantal nadelen op noemen.
ik vraag mij dan ook af wie zal er in deze moeilijke tijd een eigen hengelsport winkel durfen te starten.
en zo ja hoe zou je het aanpakken
Laatst gewijzigd door karel meester op 27-02-2006 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-02-2005 10:11

Karel,

Zaterdag wordt een nieuwe hengelsportzaak in Paterswolde (Groningen) geopend. Misschien verstandig om in de gaten te houden hoe het hen vergaat.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

24-02-2005 12:44

beste karel

ik heb wel eens dezelfde plannen gehad
zoiets als van je hobby je werk maken
het lijkt mij best heel erg leuk om te doen maar ik denk er eigenlijk wel hetzelfde over.
ik denk niet dat je er een hele vette boterham mee zal verdienen.
het is maar net wat je wil natuurlijk
volgens mij is het moeilijk kijk als je naamsbekendheid hebt of krijgt dan zal het al wat beter gaan maar dat is nog niet zo makkelijk

en tevens zal je in de winter veeeeeel minder omzet draaien dan in de zomer

ik zou er niet aan durven beginnen maar wie weet.

gr barry en veel succes
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

24-02-2005 14:42

barry, dat hangt ervanaf, vaak kopen mensen in de zomer veel klein spul en in de winter ga je met je spul naar beurzen etc. om spul te verkopen + naamsbekendheid op te bouwen, dus de inkomsten zijn best gespreid..
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

24-02-2005 18:04

Beste Karel,

Persoonlijk zou ik (en dat is vaak één van de belangrijkste dingen die vooraf gaan aan de oprichting) een onderzoek doen. Onderzoek naar:
-er überhaupt vraag is naar zo'n winkel,
-proberen te achterhalen wat voor vissers het zijn (serieus/"mooi weer vissers"),
-behoefte aan merkartikelen of de goedkopere merken/imitaties,
-concurrenten in kaart brengen,
-assortiment concurrenten,
-naar welke productsoort het meeste vraag zal zijn,
-welke vissoort het meest bevist wordt
Enzovoorts, zulke dingen moet je echt eerst weten als je eraan begint.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

25-02-2005 22:40

oftewel marktonderzoek Bas (maar dat zul je als student commerciele economie wel weten).

Hoe dan ook denk dat de belangrijkste vraag is wat wil ik:
Als het je gewoon leuk lijkt en je met hard werken tevreden bent met een modaal inkomen moet je zoiets doen (mits er geen boterham inzit) maar ik denk dat een ondernemer die echt op geld uit is wel betere dingen kan bedenken. (uitzonderingen buiten schouwe gelaten) Heb al heel wat mopperende winkeliers gehoord als het gaat om de verhouding inkomen, risico en opbrengst. Zij die er echt een vette boterham aan hebben over gehouden moet ik nog tegenkomen. Maar het is een keuze....


Richard
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

02-03-2005 12:53

Tot nu toe gaat het goed met HengelsportMekka, zeer mooie uitgebreide winkel!
FCG, Trots van het Noorden!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-03-2005 15:18

mijn vriendin heeft gestudeerd voor een dieren onderneming (faunaland etc)

over een paar jaar wil ze een eigen zaak opzetten.. en het mooie voor mij zou zijn als ze ook een gedeelte hengelsport erbij zou doen..

je inkomsten zijn niet 100% afhankelijk van de hengelsport maar je kunt zo wel de markt beter verkennen.
mocht het een groot succes zijn en er is veel vraag dan kun je denken aan een grotere afdeling of zelf een 2e winkel erbij speciaal voor hengelsport.. je hebt dan enige naamsbekendheid in je woonplaats...


dit zou voor mij een mooie mogelijkheid zijn om iets te starten (samen met mijn vriendin)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-03-2005 16:08

Meeste faunalands e.d. stoten juist de hengelsportafdeling af omdat het absoluut niet rendabel is. Dit ter overweging.

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-03-2005 16:16

hier in Hengelo zit er 1 die zelfs goed tegen Raven kan concureren :)
nou is de baas zelf ook sportvisser en zat er eerder dan raven hier in hengelo.. maar sinds de komst van raven is hij zijn klanten niet kwijt geraakt.

hij doet alles voor je en kan alles bestellen wat je maar wilt.. al is daar de prijs soms wel naar... maar bij raven oid nemen de moeite nog niet eens om iets te bestellen als ze het niet in hun assortiment hebben..

ik denk dat je met service al een hele goede stap in de juiste richting hebt gezet.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-03-2005 18:23

Zoals Remko omschrijft biedt de lokale hengelsportzaak in Hengelo meer service. Ik denk ook dat een deel van de meerwaarde in de goede service en aspecten als vakkennis, klantvriendelijkheid, garantie en behulpzaamheid moet zitten. Ook hengelbouw en reparatie is misschien een extra die een specifieke groep klanten kan trekken.
Verder is de locatie natuurlijk belangrijk. Vooral voor kleine (hoeveelheden) artikelen moeten vissers snel terecht kunnen bij een zaak. Dat zullen ze niet snel bij groothandels als Raven bestellen. Is misschien lastig te peilen of er veel potentiele klanten in een gebied aanwezig zijn, maar toch iets om rekening mee te houden lijkt mij.

Ik weet niet of deze aspecten die ik noem al eerder genoemd zijn in dit topic, want ik ben te lui geweest om alles door te lezen :oops:
Bas Maartens
Berichten: 16
Lid geworden op: 21-01-2005 14:39

03-03-2005 19:13

Over hengelsportmekka gesproken..
Zijn er mensen bij de opening geweest? Ik was er wel en het was echt heel erg druk toen ik er was! Wel een hele uitgebreidde winkel en veel mooie producten. Hoe vonden de mensen die er waren het?
Ik denk dat als je een winkel in deze tijd opstart dat je het zo groot moet doen. Maar goed, dat zal wel heel duur zijn. Ik vond het iig een hele mooie winkel geworden!Jullie?
Karpergroet, bas
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

04-03-2005 08:40

[quote="Rick Boerboom"]Zoals Remko omschrijft biedt de lokale hengelsportzaak in Hengelo meer service. Ik denk ook dat een deel van de meerwaarde in de goede service en aspecten als vakkennis, klantvriendelijkheid, garantie en behulpzaamheid moet zitten. Ook hengelbouw en reparatie is misschien een extra die een specifieke groep klanten kan trekken.
[/quote]

Ik denk dat een groot gedeelte van je succes daarvan afhankelijk is! Zodra je ergens goede service hebt zal je niet geneigd zijn een andere zaak op te zoeken. Als voorbeeld: een tijdje terug zocht ik een slipdop boven op een oude shakespeare van me. De oude was ik bverloren in het water :oops: Ik had meerdere zaken afgezocht, maar uiteindelijk kwam ik terecht bij en zaak in Delft die hem wel kon bestellen. Paar dagen later was 'ie er, en sindsdien heb ik voor honderden euro's bij hun uitgegeven. (hengels, materiaal, e.d.)

Hoewel er hier in de omgeving enorme reuzen zitten (carps cabin, Wout van Leeuwen) blijf ik tog lekker plakken bij mijn Henk :)
Plaats reactie