Lengte hengel


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-03-2005 10:24

He Bas.

Lijkt me zo ongeveer het enige juiste antwoord.

Hoewel het wel weer modern is om op het voetje van de molen te drillen :lol:

Nog 1tje dan: hoe langer de hengel, hoe moeier jezelf wordt.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-03-2005 10:25

Martin,

Ponden zijn zowel in Engeland als Nederland verboden. Metrisch moet het zijn.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

01-03-2005 10:30

Hoe langer de hengel hoe groter de hefboomwerking, echter in je nadeel. Je moet meer kracht zetten op de hengel om dezelfde trekkracht op de vis uit te oefenen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-03-2005 10:42

Klaas van den Herik schreef:He Bas.

Lijkt me zo ongeveer het enige juiste antwoord.

Hoewel het wel weer modern is om op het voetje van de molen te drillen :lol:

Nog 1tje dan: hoe langer de hengel, hoe moeier jezelf wordt.

MVG

Klaas


Klaas,

Er zijn natuurlijk wel wat meer variabelen waarbij lange hengels zeer nuttig kunnen zijn. Ik ben nu bezig een set hengels om te bouwen voor de reel. De persoon waarvan ze zijn wil alleen maar met deze stugge 13-voeters vissen, waar dan ook en hij heeft er maar liefst 7 stuks van. Hij vist op afstand onder extreme omstandigheden en vind dit de ideale hengel daarvoor. Zijn argument is dat zijn actieradius met deze hengels enorm groot is. Hij kan zodoende op 2 obstakelstekken vissen die behoorlijk ver uit elkaar liggen en heeft altijd maximale controle. Als ik zijn vangsten zie kan ik er echt niks tegenin brengen. Hij is vergroeid met deze hengels. I.c.m. met reels zal hij er 150 meter mee kunnen halen met werpen :o

Vanmiddag gaan ze in de lak Jacco :wink:

Tapering is ook zo'n ingewikkelde materie. De betere en duurdere hengels hebben vaak een tapering die niet lineair oploopt maar achter het stratoog ineens heel veel kracht hebben omdat daar meer materiaal is verwerkt d.m.v. een grotere wanddikte. Gaat een vis er keihard vandoor dan stop je met al die kracht die daar zit de vis af. Ga je diezelfde vis scheppen, dan gaat heel de hengel mooi rond.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-03-2005 12:02

Martin,

Ik doel erop dat je als vuistregel het werpgewicht van het lood in ounces gelijk kan nemen aan de buiging van de hengel in Engelse ponden. Oftewel een 2 lbs hengel is goed om zo een 2 ounce lood te werpen.

In correct Si is dat een hengel met een buiging van 0,9071847 kilogram om 56,69904625 gram lood weg te zetten. Vertel mij wat nieuws. Maar in grote en niet geheel onbelangrijke delen van deze aardbol is er geen SI. Dus leer er mee omgaan of blijf gewoon in Nederland en praat niet met buitenlanders. :o

Dit is slechts een vuistregeltje om het werpgewicht in te schatten en het kan best zijn dat jezelf met jouw hengel met dezelfde buiging 66,67897 gram lood prettiger vindt werpen. Kan, maar hoeft niet. :-?

Voor drillen zijn er weer andere normen en maakt het ook nog uit waar en hoe je de hengel vasthoudt. Inderdaad. En dit allemaal voor de 23-igste keer in de herhaling.

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-03-2005 13:46

Benny van de Werfhorst schreef:Heren,

Voor de statische visserij volstaat vaak een 11 of 12ft hengel. Ik vind een 13
ft al gauw te lang voor het statisch vissen, en vooral als je ook nog eens uit
de boot moet drillen.
Met 12ft zitn je denk wel redelijk goed, ook afhankelijk van je lichaam lengte.
Een visser van b.v. 1.65 zal niet gauw het volle werpvermogen uit een 13ft
hengel halen.
Ik zie dus in een 13ft hengel praktisch alleen maar nadelen, bij het statisch
vissen. Een uitzondering kan zijn, wanneer je over een dikke rietkraag moet
vissen.

Kevin,

Waar heb jij (Fox?) die korte stok gekocht?

groetjes Benny


Die hengel, Fox Bonsai 6 ft 2,75 lb met gewone ogen, heb ik bij Hengelsport Weitz in Amstenrade (zuid limburg) gekocht.Deze heeft er echter geen meer te koop zover ik weet en als het klopt wat ze zeggen zal dat ook niet snel gebeuren (ze hebben er in de tijd dat de hengel uit is pas 3 van verkocht waarvan 2 op bestelling).
Ben je soms ook van plan om een dergelijke hengel te kopen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jacco noordermeer

01-03-2005 15:22

of je met een 13 ft verder gooit dan met 12 ft??
dat ligt geheel aan de werper
durf je niet , gooi je niet ver

ook ik vis al lang met 13 ft stokken en wil nooit meer terug naar kortere
hengels
waarom????????

het is maar waar je aan gewent bent

minder gericht met 13ft nog nooit zoveel bullshit gehoord
je kan richten of niet

iedereen moet wennen aan een nieuwe hengel
als je er aan gewent bent en de grenzen kent maakt het geen bal meer uit

maar er zit wel veel verschil in de verschillende blanks
een 3 lbs van sportex is geen harrison
een harrison is geen jim gibbinson en ga zo maar door

over werp gewichten van een 3ponder zie bovenstaande

die van mij gooit het best met 130gram
en op 100mtr op 1m2 mtr nouwkeurig, maar dat doe ik zelf :wink:
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

01-03-2005 17:21

Over lengte gesproken...

Ikzelf ben vrij klein ( 170 centimeter ) en ik heb dus echt baat bij een kort handvat, ja jullie lezen het goed!

Sinds een anderhalf jaar vis ik met de Ethos van Fox. Kenmerkend aan deze hengel is het iets kortere full foam handvat. Wanneer je op de hurken een vis drilt dan schraapt de onderkant van de hengel niet meer over de grond, zoals bij mij nogal eens het geval was bij de reguliere handgrepen. Het handvat is slechts zo'n 5 a 7 centimeter korter dan de reguliere handvaten maar bij Fox hebben ze hier verdomd slim over nagedacht, vind ik, als dwerg dan he...

Ik weet niet hoe dit uitpakt voor langere mensen, maar voor mij is dit een waar pluspunt. Verder zou ik me gaarne een hengel wensen van 3.30 meter, om het scheppen, zeker vanuit een boot of hoge wal, makkelijker te laten verlopen. Ik heb ook hengels gehad van 3.90 meter, meteen door verkocht...te lang voor mij.

Later,

Herwin
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-03-2005 17:35

Kees Ouwehand schreef: En dit allemaal voor de 23-igste keer in de herhaling.

Groet, Kees


Tsja Kees, die boefjes zijn ook allemaal te beroerd om zelf eens iets te lezen he?

Maar aan de andere kant, de kant die ik voorsta :lol: mogen ze toch best vragen en hun twijfels uitspreken? Er is hier een woud aan info, waarvan de meeste zaken na een paar weekjes / maanden achterhaald blijkt te zijn door de nieuwste inzichten en opties.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-03-2005 19:28

Nou, goed dan.

In het kleine karperwereldje is SI niet de norm. Hengels worden geklasseerd in Engelse ponden, de lengte van de hengel in voeten, loodjes in ounces en karpers in Oud Hollandse ponden. Verder is schroefdraad alles behalve metrisch en past dus niks uit de Gamma op je banksticks. En over de verschillende maten van haken zullen we het maar niet hebben. Alleen nylon lijnen zijn meen ik gewoon in mm met een trekkracht in Engelse ponden, maar ook wel in kg.

Als je nu gewoon het opgegeven vermogen van je hengels in lbs gelijk stelt aan het aantal ounces van je loodje (1 ounce = 28 gram) dan heb je een aardige benadering van wat je er minstens mee kunt werpen. Een kwart ounce erbij lukt doorgaans ook nog wel.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

02-03-2005 08:41

Kees Ouwehand schreef:Martin,

Ik doel erop dat je als vuistregel het werpgewicht van het lood in ounces gelijk kan nemen aan de buiging van de hengel in Engelse ponden. Oftewel een 2 lbs hengel is goed om zo een 2 ounce lood te werpen.

In correct Si is dat een hengel met een buiging van 0,9071847 kilogram om 56,69904625 gram lood weg te zetten. Vertel mij wat nieuws. Maar in grote en niet geheel onbelangrijke delen van deze aardbol is er geen SI. Dus leer er mee omgaan of blijf gewoon in Nederland en praat niet met buitenlanders. :o

Dit is slechts een vuistregeltje om het werpgewicht in te schatten en het kan best zijn dat jezelf met jouw hengel met dezelfde buiging 66,67897 gram lood prettiger vindt werpen. Kan, maar hoeft niet. :-?

Voor drillen zijn er weer andere normen en maakt het ook nog uit waar en hoe je de hengel vasthoudt. Inderdaad. En dit allemaal voor de 23-igste keer in de herhaling.

Groet, Kees



Nu snap ik eindelijk waarom al die afstandsvissrs een laptop meeslepen naar de waterkant. Ik dacht dat het voor spelletjes was om de tijd te doden. Gelukkig weet ik nu beter. 8)
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-03-2005 09:01

Nee joh, dat is pure wetenschap.

Maar vergeet de humor niet. :lol:

Met berekende groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-03-2005 11:53

Herwin Kwint schreef:Over lengte gesproken...


Verder zou ik me gaarne een hengel wensen van 3.30 meter, om het scheppen, zeker vanuit een boot of hoge wal, makkelijker te laten verlopen.

Herwin


Mocht je geinteresseerd zijn, ik heb een setje (echt niet te koop!) bij Cor besteld een paar jaar terug. Deze kun je bij hem bestellen en vervolgens laat hij ze uit de States komen. Ze zijn ook niet eens zo (heel) duur. Mocht je eens in de buurt zijn dan kun je ze misschien even komen 'voelen'. De kracht is vooral over heel de hengel verdeeld. Ze hebben een TC van ong. 2,25 lbs en werpgewicht ligt tussen de 56 en 70 gram, 100 gram kun je er ook voorzichtig mee gooien. In Frankrijk deden ze het ook heel erg goed vanuit de rubberboot!