tips voor vissen op Zandafgraving?


Plaats reactie
Robin Okken
Berichten: 97
Lid geworden op: 24-02-2005 15:31
Locatie: Hoogeveen

24-02-2005 15:38

Hoi allemaal

ik wil binnenkort op een zandafgraving gaan vissen.
Terwijl dit eigenlijk helemaal nieuw voor mij is.
zijn er mensen die regelmatig op zandgaten aan het vissen zijn?
graag wat tips...

Mvg.. Robin
Hou je visplek schoon en netjes!
Carpteamhoogeveen
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

24-02-2005 16:20

wat je zeker moet doen is peilen..
zoek de ondiepe stukken op. meestal zit de karper daar..
en als de temperatuur het toelaat veel voeren.. nu met deze kou weet ik niet of ze op de ondiepe stukken zullen zitten maar in de lente t/m herfst meestal wel..
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-02-2005 17:18

Remco,

weet je hoe oud het gat is? wat de grootste diepte is? Meestal kun je op de zandafgravingen het beste wat ondiepere stukken en diepteverschillen opzoeken. Als je eens goed gaat observeren zullen de karpers zichzelf misschien wel verraden en weet je waar je zijn moet!
beetje bij beetje
Robin Okken
Berichten: 97
Lid geworden op: 24-02-2005 15:31
Locatie: Hoogeveen

24-02-2005 17:48

Het gat is voor zover ik weet al aardig oud
en de grootste diepte zal rond de 30 m liggen..


Mvg Robin
Hou je visplek schoon en netjes!
Carpteamhoogeveen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

24-02-2005 18:06

In mijn ervaring is vissen op zandputten vooral kantvissen (i.v.m. diepte), daarnaast hebben we gemerkt dat de minder steile taluds beter opleveren dan de steile taluds.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-02-2005 18:16

Een gat van 30 meter diep, als je geluk hebt zijn er flauwe taluds of zandbanken te vinden op een schappelijke diepte, daar kun je meestal wel vis verwachten. Ik heb zelf ook wel vissen gevangen op een diepte van rond de 10 meter, ook zomers als het erg warm is wil dit nog wel eens goed gaan.
beetje bij beetje
Robin Okken
Berichten: 97
Lid geworden op: 24-02-2005 15:31
Locatie: Hoogeveen

24-02-2005 19:19

Frank,

Vis je alleen zomers op zandgaten of ook wel in het voorjaar?
want ik wilde proberen om een beetje vroeg in het voorjaar..en dan tot in de zomer een voerplek aan te leggen..
maar zelf denk ik dat de vis vroeg in het voorjaar..toch op de misschien iets diepere plekken ligt.
in de zomer kan ik me goed voorstellen dat de vis op de ondiepere plekken ligt..door de logische reden dat het water natuurlijk warmer is :D
Mvg Rick
Hou je visplek schoon en netjes!
Carpteamhoogeveen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-02-2005 14:35

Robin,

Vanaf maart kun je al wel vissen op ondieper water verwachten, het is een beetje weersafhankelijk. Wanneer de zon echt kracht gaat krijgen zul je vaak zien dat alle vissen bovenin het water gaan liggen. Als het weer tegen zit en het blijft koud moet je inderdaad iets dieper gaan vissen.
Doorgaans begin ik niet eerder als in mei op de zandafgravingen te vissen, voor die tijd kun je op kleiner en ondieper water veel betere resultaten boeken. Vaak komen dergelijk grote wateren zeer langzaam opgang en zul je het in de maanden maart april met enkele visjes moeten doen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

27-02-2005 16:59

Robin,

Vanaf maart kun je al wel vissen op ondieper water verwachten, het is een beetje weersafhankelijk. Wanneer de zon echt kracht gaat krijgen zul je vaak zien dat alle vissen bovenin het water gaan liggen.


zo kun je de vissen ontdekken , goed observeren ind e wat warmere dagen van het voorjaar.

mvg

Bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

27-02-2005 18:01

Robin,


Afhankelijk van de bodemverloop is het niet gemakkelijk vissen in de koude periode's.
Dit heeft te maken met de grote diepte, dus het water warmt zeer langzaam op in tegenstelling met andere wateren.
Wel is het de moeite om te gaan vissen met de koude periode. De reden waarom is omdat de vissen dan op een kluitje liggen. Heb je eenmaal zo'n plek gevonden dan kan je best leuk vangen voor winterse begrippen!
Ook interessant is de wind die op het water staat.
Omdat het een diepe put is heeft wind meer invloed op zo'n water dan een ander weerbeeld.
Door de wind en steile kanten circuleert het water aan de kant waar de wind op staat.
Zuurstof en voedsel komt vrij in het water, dit is zeer interessant wanneer er een zuidooster op de kant staat! :D
Op zandafgravingen en groot water heeft wind heel veel invloed op je vangsten. Zowel negatief als positief.
Negatief als er koude wind op de kant wordt geblazen(mijdt die kant dan en probeer het eens in een windstil hoekje).
Positief in de zomer dit vanwege de aanvoer van zuurstof en voedsel wat in de windkant circuleert. Zit je in de zomer op een stek waar een langere tijd de wind op staat dan is het zeker de moeite om er eens te gaan vissen. Instant vissend kan je hele leuke dagen(en nachten) beleven!

Betreft het aas heeft bij mij ook een speciale voorkeur.
Vanwege de grote diepte kan je hier een voordeel uit halen wanneer je olierijk voer gebruikt.
In de zomer ligt de vis aan de oppervlakte te genieten van de zon. Vis jij op de bodem en je gebruikt olierijk voer dan stijgt de olie van bijvoorbeeld je gevoerde vismeelpellets naar de oppervlakte waardoor de zonnende karper het vooerspoor oppikt. Geheel kansloos ben je dan niet, integendeel. 8)
Wees wel voorzichtig met olie en vet voer in de winter, voorjaar en najaar. Dit vanwege het feit dat vet voedsel de vis snel verzadigd vanwege de lage actieviteit.
In het voorjaar en najaar kan je gerust wat meer olie gebruiken dan in de winter omdat de vis dan nog best actief is én het water nog niet zo koud is. Vanaf een temperatuur van zo'n 12 graden ben ik niet te voorzichtig met olie. De olie die je kan gebruiken is maiskiemolie,vismeelolie,olijfolie. Maiskiem en visolie is de dunste olie van de 3. Olijfolie de dikste.
Ik zelf gebruik meestal visolie omdat hier al een smaakje aan zit. Draai ik m'n bollen zelf dan gebruik ik een neutrale olie zoals maiskiemolie omdat de olie dan de geur van je boilie's overneemt.
Betreft onderlijnen ben ik kieskeuriger dan dat ik op andere wateren vis. Dit is omdat veel zandafgravingen zo helder zijn als glas.
Een opvallende montage is uit den boze! Ik gebruik het liefste transparante nylon of flourcarbon onderlijnen. Dit valt niet op in het heldere water.

Meer heb ik niets te melden.
Goed peilen én geregeld op verschillende stekken vissen, voorgevoerd of niet voorgevoerd.

Succes! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

06-03-2005 13:46

Handig topic! Ik zie antwoorden op vragen die ik zelf ook had...

Ik heb hier in de buurt ook een zandafgraving (staat overigens in open verbindin met de Rijn) en wil dat gat ook gaan bevissen, maar dit is mn 1e grote water, en weet nu hoe ik kan beginnen op dit water! Top :)
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

07-03-2005 16:15

jaja, is wel handig kun je lang doorvisse in het najaar blijft lang warm. jammer dat er bij ons geen in de buurt ligt of in de buurt dichtstbij is denkik 40 minute fiete dus ik heb mijn beperkingen.
is best lastig maaja als ik 16 word over 2 jaar :cry: dan kar ik mooi overal heen me mijn scooter :P en karretje erachter.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Plaats reactie