dik water


Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

08-02-2005 13:42

in de loop der jaren zijn de wateren in ons land door allerlei maatregelingen zachtjes aan steeds helderder geworden.
dik water begint steeds zeldzamer te worden.
dat is natuurlijk prima voor bijv. de snoek ruisvoorn kikkers enz.
maar zou de karper er ook beter van worden.
koos.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

08-02-2005 13:50

ik zie niet in waarom niet, de karpers hebben het eeuwen uitgehouden zonder die smerige troebele rommel...waarom zouden ze dat nu niet meer kunnen?
Groet'n,
Tim
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-02-2005 13:59

Ik weet niet precies waar dik water door ontstaat, maar heb wel altijd van m'n opa en vader geleerd dat het goede karper omstandigheden zijn..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

08-02-2005 14:17

Waarom zal troebel water slecht zijn voor een Karper..? Hoe zit dat dan in bv De vecht of het Amsterdam Rijnkanaal.? of 1 van de andere grote rivieren die Nederland telt. Naar mijn mening kan het echt geen kwaad.

vriendelijke-groet pvl
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

08-02-2005 14:26

kijk maar eens naar kwaliteit van water van 3 eeuwen geleden...volgens mij kwam het venomeen dikwater toen nog helemaal niet voor, maar toen waren de karpers al wel in ons land...
Groet'n,
Tim
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-02-2005 14:36

Doordat het water helderder wordt en er minder voedingsdeeltjes in het water zitten, zal de draagkacht van het water teruglopen. Ofwel minder kilo vis per ha.

Voor ons is het dan een beetje of een paar grote brasems en een paar grote kaprers of beide veel en zeer klein.

Tja vertroebeling door eutrofiering is weer iets anders dan deze door bv scheepvaart. Adam Rijnkanaal ergens een aanvaring bijv. en het scheepvaartverkeer is 24 uur gestremd heb je minimaal het bubbele doorzicht.

Wil je meer weten moet je eens googlen bijv op eutrofiering. Zie ook vis en water.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-02-2005 14:51

Dat betekent simpelweg voor de grote karper jagers dat er bij helder water in de toekomst kleinere karpers worden gevangen.
Oh my god.
Dat wordt een exodus naar La France.
Wat wordt er dan van een VBC verwacht in deze?

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-02-2005 16:24

casien heeft een dorzicht van 3,5 a 4 meter...
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

08-02-2005 17:59

Ook in mijn thuiswater is het water erg helder, de vis groeit er echter steeds harder de laatste jaren...



MVG


FP
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

08-02-2005 18:23

klaas,
dat mag je tog wel zien als helder water niet dan?
waarom worden die vissen daar dan wel zo groot...je spreekt jezelf een beetje tegen. of heb ik dat verkeerd?
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

08-02-2005 18:55

Helder water lijkt mij beter voor karpers. Er bevinden zich meer waterplanten waartussen een grotere verscheidenheid en hoeveelheid natuurlijk voedsel kan bevinden.
Ook lijkt het me dat de karpers gezonder zijn en ouder worden in een betere waterkwaliteit.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-02-2005 05:51

3,5 - 4 meter is imho geen helder water.

Maar praten we over horziontaalzicht of verticaal?

Ik heb op plekken gedoken waar de verticaal onwijs slecht was (<0,5 mtr) maar de horxiontaal ettelijke meters.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-02-2005 06:56

Dik of dun water, lijkt of tie ta tovenaar hier aan het werk is. Berichten verdwijnen met de snelheid van het water door een sluis.

Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-02-2005 07:13

Voor ons is het dan een beetje of een paar grote brasems en een paar grote kaprers of beide veel en zeer klein.

Ik spreek nix tegen je kan niet lezen...

Helderheid water wordt in de diepte gemeten. ooit al eens zo'n wit bord aan een stok gezien? Moment dat je dat ding kan zien wordt gemeten. 3 meter en meer is best wel helder.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-02-2005 07:44

Helder of troebel water zegt niks over voedselrijkdom van een watersysteem. Sommige wateren kunnen onder invloed van bijv. kwelwater staan waardoor het water erg helder en ook voedselrijk zijn. Troebel water heeft vaak ook te maken met stroming, hoeveelheid bodemvissen (brasem,karper), substraat, diepte en grondwaterinvloed. In de troebele wateren waar de karpers vaak goed gedijen zijn vaak maar weinig soorten aanwezig, een gezonde snoekpopulatie ontbreekt veelal. De brasem en de karper voeren vaak de hoofdmoot, in dergelijke wateren is een beperkte macrofauna aanwezig maar datgene dat voor handen is (tubifex) is er zeer massaal, aan dergelijke voedselbronnen doet de karper zich tegoed.

Eutrofiering komt niet alleen in troebel water voor maar ook in helder water, als de hoeveelheden fosfaat te hoog worden voornamelijk in stilstaan water krijg je eutrofiering. Deze fosfaat gehalten zeggen niks over hoe helder een water is. Wateren met heel veel watervlooien zijn vaak helder maar zeeer voedselrijk!
Ik ken voorbeelden van beken waar het hele jaar veel fosfaat in zit maar zolang het water stroomt en in beweging is gebeurd er niks en is het water helder, maar wanneer het stilstaat begint de hel.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-02-2005 08:36

tim vd veen schreef:klaas,
dat mag je tog wel zien als helder water niet dan?
waarom worden die vissen daar dan wel zo groot...je spreekt jezelf een beetje tegen. of heb ik dat verkeerd?


Je hebt gelijk Tim, zo lees ik dat ook!

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-02-2005 08:51

Heb niet zoveel school gehad, sorry

Voor ons is het dan een beetje

of een paar grote brasems en een paar grote kaprers

of

beide veel en zeer klein.

Frank,

Het was nog maar een beetje algemeen bedoeld. Momenteel zijn er wateren, die qua visstand bijna gehalveerd zijn, door de invloed van het schoner worden van het water.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-02-2005 09:00

Klaas van den Herik schreef:Doordat het water helderder wordt en er minder voedingsdeeltjes in het water zitten, zal de draagkacht van het water teruglopen. Ofwel minder kilo vis per ha.


MVG

Klaas


Hier zeg je het zelf!

Klaas van den Herik schreef:Heb niet zoveel school gehad, sorry


MVG

Klaas


Weten we!

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-02-2005 09:09

of een paar grote brasems en een paar grote kaprers

of

beide veel en zeer klein.


of je hebt 400 kilo/ha kleine vis of je hebt 400 kilo grote vis.

Nu zijn er zat wateren met 8 a 900 kilo/ha vis.


pffffffffff.....



Ik ben dan dom maar kan bij leren. Misschien ook wel eens dronken, maar ook dat gaat over.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-02-2005 09:45

http://www.visenwater.nl/

viswater

diep en ondiep

wat linksom werkt gaat ook rechtsom aka=


Van helder naar troebel (1)

Net als in ondiepe wateren veroorzaakt een voortschrijdende eutrofiëring (vermesting) een toename van de aantallen witvis, met allereerst een toename van blankvoorn, gevolg door een toename van brasem.


Toename en afname van blankvoorn
De ontwikkelingsmogelijkheden voor blankvoorn zijn sterk afhankelijk van de omvang en aard van de aanwezige watervegetatie (voedsel, schuilgelegenheid). In eerste instantie zal de blankvoornstand, ten opzichte van het baars-blankvoorndiepwatertype, door de grotere voedselrijkdom toenemen.
Naarmate de vegetatie echter verder wordt teruggedrongen, zal de blankvoorn minder geschikt opgroei- en fourageergebied tot zijn beschikking hebben.



De concurrentie met, en predatie door met name jonge baars zal opnieuw toenemen. De groei van baars wordt onder eutrofe omstandigheden langzamer. Het aandeel van grote, visetende baarzen in de populatie wordt daardoor kleiner. Ook de blankvoorn groeit minder hard omdat de concurrentie om voedsel groter wordt als de eutrofiëring verder toeneemt.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-02-2005 10:28

Kijk Klaas,

dit zijn de betere zinnen.Ook nog begrijpelijk zelfs.

Idd jij leert altijd bij, en dronken ben je ook altijd.
Zeer consequent, dat dan wel weer :-)

Persoonlijk prefereer ik minder vis en ietwat groter dan heel veul vis en kleiner.
Iedere situatie zal anders zijn maar wat nu het beste is , laat zich raden.
Dat is per water dus zeer verschillend...gezien de uitleg van Frank Bosman

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-02-2005 13:06

Harnold Kikkert schreef:Kijk Klaas,
dit zijn de betere zinnen.Ook nog begrijpelijk zelfs.
gr Harnold


Dat gebeurd niet vaak idd Harnold.. 8)

Sorry off topic
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-02-2005 16:57

Klaas,

Sommige visstanden mogen dan gehalveerd zijn maar waarschijnlijk is de huidige visstand veel diverser, meer soorten en verschillende lengtes en leeftijden.
Een water is er niet alleen voor de vis ook voor andere organismen als, haften, waterjuffers, water/moerasvogels etc. al deze soorten zijn veelal gebaat bij iets minder voedselrijke wateren met meer afwisseling.

Als vissers zijn we nu verantwoordelijk voor de voedselrijkdom van het water door ons voergedrag, vooral de laatste jaren!
Dit voeren is ook een soort van verrijking, je voegt organisch materiaal toe aan een watersysteem, de grote van een water bepaald de mate van verrijking en verzuring.
beetje bij beetje
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-02-2005 19:11

Beste Frank,

Net als jij heb ik natuurwaarde hoog in het vaandel staan.
Natuur voor zover die nog in de zuiverste vorm op deze aarde is kan helaas gesteld worden op weinig. Bedreigingen zijn er zowel op land als in het water.
Wat je echter stelt over voedselrijkdom waarin wij als vissers een verantwoording voor hebben komt me wat overdreven over. Als mensen kunnen wij hier een stukje verantwoording nemen over de vissen hoewel die maar heel beperkt is.
Dat er HSV zijn dus indirect wij leden, die waterlopen door veel te grote vis uitzettingen vergallen en verontreinigen is hier in Brabant een veel groter probleem.

Graag verneem ik een voorbeeld hoe erg het is in je ogen, en wat je voor staat om hier verandering in te brengen.

Als ik bij ons in de omgeving kijk wat er onder andere aan verschillende libellen, waterjuffers
rond vliegt. Wat er gedaan wordt om amfibieën te beschermen stemt mij dit tot vreugde.
Dat het met veel vogelsoorten, vissoorten enz. niet goed gaat is een internationaal probleem waar ik als visser niets aan kan doen. Door te ageren op misstanden wordt zeker niet in het buitenland erg gewaardeerd, spreek uit eigen ervaring.
Kan het niet laten hier verantwoorde personen op aan te spreken, daar het vaak redden wat er nog te redden is. Ben me er goed van bewust dat je met een klein succesje al tevreden moet zijn. De mensen gedragen zich veelal nog erger dan ratten, het probleem van een steeds maar groeiende mensen massa die in snel tempo zijn eigen aarde op vreet, en niet letterlijk maar figuurlijk de ene mens de ander.
Dat ik het moet accepteren spreekt voor zich, maar aan wennen doe ik zeker niet.
Ben voor de duidelijkheid geen lid van de zwarte kousenband, of een zwart gallig figuur.

MVG,
Peter