vissen redden of niet!!!


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-01-2005 09:18

Meeste lichamelijke contact tussen de karpers vindt nog altijd plaats tijdens de paaiperiode.
gr
HB
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-01-2005 10:54

Hans,

Wellicht een reden dat rond die tijd (daarna) ook de meeste sterfgevallen te bespeuren zijn?

Daarbij zag ik laatst nog een hele zwik karpers op een relatief ondiep stukje water in het zonnetje liggen, dus aanrakingen zijn er wel vaker. Wel een heel mooi gezicht hoor, een school karpers die bij elkaar liggen te zonnebaden.

Uiteraard zullen de eerste sterfgevallen de zswakkere broeders en zusters zij, de wat sterkere exemplaren zullen wellicht iets langer door weten te worstelen. Maar zoals jullie allen weten ben ik er een groot voorstander van om de natuur zijn werk te laten doen en niet in te grijpen hoe jammer het soms ook is.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jacco noordermeer

25-01-2005 19:52

2 dagen geleden zag ik ze weer

3 stuks allemaal schubjes

plots kwam er uit een bos waterplanten nog een

die ik nog niet eerder gezien had dit is een spiegel

er zijn er dus nog 4 ipv 3


oja de waterstand is tot nu toe redelijk hoog
ik denk dat ze het nog wel even redden

wel leuk om elke dag ff te kijken hoe het met ze gaat
nu ligt er alleen een laagje ijs op het plasje en kan ze niet zien

mvg jn
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

26-01-2005 17:32

Mja jacco.

Het is toch leuk om te zien dat het nog goed gaat met ze.
En dan zie je plotseling dat ze nog een lotgenoot hebben.

Dat zijn dus al 4 vissen op dat watertje.
Dat waren er dus 6.

Dan wil ik niet de discussie weer oplaaien.
Maar we hebben het vaak over draagkracht van water .
En overbezetting van vissen.
Tevens wordt er verwacht van HSV die visrechthebbende zijn op wateren en dit constateren ,dat deze dan ikgrijpen .

Dan kom je weer op je begin van je Topic.
Ga je hier als verantwoordelijk persoon zorgen dat als de draagkracht teklein is dat je vissen afvist.
Of ga je met de wetenschap dat er sterfte door kan optreden niets doen aan dit soort wateren.

Ik denk dat de HSV hier en in de toekomst een probleem hebben.
En zeker nu de OVB zoals Peter aan haalt gaat waarschuwen met haal geen vis af.

Terwijl de geleerde er nog niet over uit zijn of het wel daardoor komt.

Kort om ..groot dilemma.
Wel en wee voor de vissen met oogpunt op draagkracht van het water.
bewezen een aangedragen door OVB aan de HSV,s.
Of kiezen voor: mischien (dit want er is nog geen bewijs voor) laten zitten omdat er mogelijk vissterfte door komt.

Het leek zo simple in het begin van je topic...maar het blijkt zo gecompliseert als je er verder op door boorduurt.

Maar als 1e..lof voor Jacco omdat je je afvroeg of je niets moest doen voor die vissen.

En tenslotte tot spijt is dit water niet in beheer van een HSV.
Maar aan de andere kant ...wat moeten die er mee met de tweestrijd die er nu komt te bestaan tussen zorgen voor een evenwichtige draagkracht van viswater...en de nieuwe ontwikkelingen met de vissterftes.

Het is in iedergeval waar de mensen die zich wat meer inzetten voor het viswateren in de toekomst best wel een problemen mee kunnen krijgen.

Groetjes: marcel Mos

En Jacco bedankt voor het starten van deze topic.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-01-2005 18:19

Mannen,

Ik wil even vermelden dat ik na deze topic mijn mening heb bijgesteld.
Nooit en tenimmer vissen overzetten, punt uit!
Ik weet ook niet alles over ziektes en verspreiding daarvan, zou een knappe vent zijn als ik dat wel in m'n bolletje had.

Hoe ik aan mijn vorige reactie kwam?
Ik ging uit van hetgeen ik gezien heb.
Het is geen geheim hier op het board dat ik niet tegen betaalwateren ben, wil zelf heel graag eentje bezitten in de toekomst (nee "don't even go there" ga ik ook niet).

Heel vaak heb ik gezien dat eigenaren van dergelijke wateren een rust stuk creeeren voor bepaalde "top" vissen die "te" vaak worden gevangen.
Meestal bestaat dit uit hetzelfde water.
Dan worden die vissen overgeheveld voor een rust periode en dan weer teruggezet.
Zelf heb ik dit nog niet fout zien gaan wanneer het dezelfde water betrof.
Vandaar mijn vorige reaktie.

Na het lezen van jou stukken Peter....

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jacco noordermeer

26-01-2005 18:56

marcel bedankt!!
zo had ik het nog niet bekeken

mvg jn
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-01-2005 19:36

Hoi Robert,

Pis net als jij buiten het potje, maar even dan.
Binnen het CBB zijn er weinig die tegen BTW zijn. Waar het maar steeds om draait is een fatsoenlijk
visstandbeheer dat is voor ons het criterium. Volgens de normen die in samenwerking met OVB, NVVS zijn vastgelegd en nog steeds door veranderende omstandigheden moeten worden bijgesteld. Onderzoek geeft aan dat deze zaken wil je echt geld verdienen moeilijk met elkaar te rijmen zijn. Personen die uit ideële overwegingen dit nastreven, die hebben wat mij betreft de zegen.

MVG,
Peter
P.S. verdere discussie moeten we maar niet op deze pagina voeren.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-01-2005 21:42

Peter Otte schreef:Een ander voorbeeld, op een kanaal in een naburig land komt al twee jaar een geweldige sterfte onder de karper voor.
Het water van dat betreffende stuk kanaal heeft allang ons land bereikt de karpersterfte nog niet.
Tal van sluizen zitten er tussen van karper is bekent dat zij sluizen passeren. Hoelang we nog moeten wachten voor de sterfte hier is??
MVG,
Peter


Hallo Peter,
Ik moet zeggen dat dit stukje in jouw tekst mij nog het meest verontrust, dacht dat tot nu toe de open kanalen en rivieren door de stroming nog gevrijwaard is gebleven van de virus...blijkt dus niet zo te zijn??.
gr
Hans
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 27-01-2005 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-01-2005 22:22

Dag Hans,

Wat stromend water aangaat heb je gelijk, op rivieren zijn er gelukkig geen problemen de rede is gissen?

Moet wel vermelden dat niet bekent is welk virus, of andere ziekte daar de oorzaak is, heb wel een vermoeden maar daar hebben we niets aan. Kan wel vermelde dat een handelaar met een twijfelachtige naam die regelmatig terug komt als het om karpersterfte gaat er afgelopen najaar weer kaper op uitgezet heeft.
Bewijzen moet ik hebben welke ziekte de oorzaak is voor ik het kanaal bij naam kan noemen. Punt is dat wij hier een OVB (Semi-overheid) voor onderzoek en voorlichting hebben waar we gelukkig op terug kunnen vallen.
Hoor regelmatig (al of niet terecht) veel kritiek op overheid instanties, of het in het buitenland zoveel beter geregeld is wat betreffende onze hobby en andere zaken betwijfel ik ten zeerste. Vind dat moet ook maar eens gezegd worden.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-01-2005 07:58

Heren,

Stromend water en dan alsnog besmetting? Dat wijst naar mijn mening dus op een ziekte die door andere zaken dan direct contact overdraagbaar blijkt te zijn. Tenzij natuurlijk die masale sterfte enkel en alleen voor vissen geldt die samen zijn uitgezet, of van dezelfde kweker afkomstig zijn. Kun jij hier iets meer over zeggen Peter?

Kritieken op overheden, lijkt mij voortkomend uit een algemeen gevoel van ontevrdenheid. En ook ik wil wel een lans breken voor ze, er gebeuren ook wel degelijk goede dingen. Soms echter zien we dat niet in op kortere termijn.

Maar wat we zeker niet moeten vergeten is de manier waarop een land met het karpervissen omgaat, gaan we iets verder naar het oosten dan blijkt men de karper op het menu te hebben staan en is het dus gewoon een consumptievis, hiervoor zullen andere maatregelen nodig zijn dan in een land zoals NL waar we alleen uit pure sport(?) op de vis jagen.

Ik deel de mening dat ik niet tegen een BTW ben, echter zoals al gesteld komt de commercie zeer snel om de hoek kijken wat meteen weer tegenstrijdige belangen inhoud. Beste voor de vis is per definite slecht voor de knip en andersom, lijkt me zeer lastig dus om er een te beginnen. Tenzij je natuurlijk de jackpot wint en deze winst puur in een BTW wilt steken. De opbrengsten van je BTW in het welzijn van de vis steken is dan een vereiste.

Zal mij benieuwen of er ooit een echt goed BTW komt.

Disclaimer: Ik zeg dus niet dat alle bestaande BTW's slecht zijn, ik betwijfel alleen of een BTW kan overleven als hij goed is voor de vissen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-01-2005 08:10

Peter Otte schreef:Dag Hans,

Wat stromend water aangaat heb je gelijk, op rivieren zijn er gelukkig geen problemen de rede is gissen?
MVG,
Peter

Hallo Peter,
Maar de kanalen wel?. hoe zie jij dit verschil...want ik begin de draad een beetje kwijt te raken.
In 1 van je topics heb je het over het feit dat in het Buitenland in een kanaal in een naburig land al twee jaar een massale vissterfte is geweest. Het water van dat kanaal heeft ons land al bereikt, de vissterfte nog niet. (Kanaal / rivier )..beide min of meer stromend water toch??
Is dit ook wat je bedoelt samen met Gerwin, dat het komend voorjaar wel eens cruciaal kan zijn voor het karperbestand in Nederland?...het klinkt steeds meer als een horror!
Met vragende groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-01-2005 09:05

Dat bericht geeft mij ook kouwe rillingen Hans.
Is het echt een doom senario aan het worden?
Zullen we in de toekomst alleen dikke vissen op de rivieren kunnen vangen...

Met verondruste groet,

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2005 09:54

FF over contact tussen vissen en overdragen ziektes.

In Engeland heeft men op een water waar een vissterfte aan de gang was, een kooi met daarin een paar karpers welek niet ziek waren, te water gelaten. Helaas zijn ook deze vissen de pijp uitgegaan.

Blijkbaar was het besmette water al voldoende.

Opvallend is en blijft, dat er op 1 of 2 uitzonderingen na, altijd spraken is van een vrij hoge bezetting van karper.

Echter, mocht er op De Waal een sterfte uitbreken, zal dat gewoon bijna niet opvallen.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-01-2005 11:15

Mannen, mag wel stellen dat ik blij ben met de vele vragen die er ook bij jullie zitten.
Hoop enkel dat de bezorgdheid niet alleen op het web maar ook aan de waterkant en elders gedeeld wordt.

Dat cruciale slaat niet alleen op dat kanaal waar overigens vrij weinig stroming is.
Zolang niet bekent is om welke ziekte dat het hier gaat blijft het koffie dik kijken.
Dat karper die op kanalen zwemmen parasieten dragen is een ding wat zeker is.


Als we kijken naar de uitbreiding van de ziekte in de laatste drie jaar valt het op dat het op sommige delen van ons land het net een inktvlek is. In andere delen komt het gelukkig minder voor. Jammer is dat op het OVB kaartje niet met b.v. kleuren is aangegeven in welk jaar de ziekte voor het eerst is uitgebroken.
Het vreemde doet zich voor dat uitbraken zijn geconstateerd op afgesloten waters waar volgens zeggen de laatste jaren geen karper of helemaal niets is uitgezet, en ook niet gevist wordt. Aan de andere kant weet ik dat binnen twee jaar op een nieuw tuinvijvertje karper is gevonden waarvan de eigenaar stelt dat het hier om kraanwater gaat, er geen watervlooien zijn ingezet, en al helemaal geen vis is uitgezet. Mijn zwager is gek van amfibieën.
We moeten het hier dus zoeken in watervogels die karpereitjes hebben mee genomen en via hun verenkleed hebben overgezet. Dat we deze bron van mogelijke ziekte uitbreiding mee moeten nemen is wel belangrijk. We praten hier dus over jonge karper die drager is van de ziekte overbrengt maar er zelf niet aan sterft.

De meeste sterfte vond tot nog toe plaats op water waarin het najaar karper is uitgezet, en in het voorjaar een ziekte uitbraak plaat vond.
Koos men tot voor kort op verschillende plaatsen een uitzetting gecombineerd met vleesvissen van uit (moet het voorzichtig zeggen) een naburig land en karper van uit het kweekcentrum in Valkenswaard. Daarvan zijn op een aantal plaatsen de eerste massale sterfte begonnen van de tot nog toe in ons land onbekende ziekten. In een land als Israël en voormalig Oostblok kwam de ziekte al langer voor.
Wat al eerder vermeld is kunnen we stellen dat op een plaats in ons land bij uitzetting van karper uit
Valkenswaard er een massale uitbraak is geconstateerd. Moet er gelijk aan toevoegen dat op andere waters van dezelfde partij ook karper is uitgezet, waarbij weer geen sterfte is waargenomen. Al met al een trieste situatie waarin het verleden al genoeg melding van is gemaakt. Van de overige uitzettingen van uit Valkenswaard is dit, zeg het nog maar een keer niets van sterfte waargenomen. Daarom de oproep van de KSN, bij niemand (enkel bij het kweekcentrum) dus ook niet bij beroepsvissers karper te kopen als visrecht hebbende.
Geen karper verplaatsen wat voor kort nog wel gebeurden, ALLEEN dan als er sprake was van overbezetting was het credo.
Deze ook door ons goed bedoelde gedachten is achterhaald.

Dat cruciale zit hem voor mij dus hier in hoe verspreid de ziekte zich op dit moment wordt het voor vele een heet voorjaar waarbij de ziekte zich maar verder en verder verspreid?? Ondanks dat het uitzetten van ongecontroleerde karpers naar ons idee grotendeels tot stilstand is gekomen in ons land.

Van gedachten wisselen kan ook in Zwolle sta een van de twee dagen op de KSN stand, bij het gedeelte waar je met vragen kan komen over Spiegelkarperprojecten en alles wat daar mee samen hangt.

MVG,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 11:37

Dat overdracht van een ziekte via het water (dus zonder lichamelijk contact) ook plaatsvindt is zonneklaar. Zie voorbeeld Klaas hierboven en mijn voorbeeld op bladz. 2 van deze topic. Naast overdracht van ziekten door het overzetten van vissen, het uitzetten van vooraf niet op ziekten gecontroleerde pootkarpertjes, kan dit ook plaatsvinden door watervogels en niet goed gedroogde / gereinigde schepnetten van karpervissers.
Zoals reeds eerder gezegd breken de meeste ziektes uit op wateren met een forse of overbezetting aan karper.
Als dit SVC betreft vind ik dat in de meeste gevallen ook geen probleem op overbezette putten / putjes, de natuur gaat haar gang en het ruimt mooi op... Zielig, helemaal niet, 'zielig' zijn karpers in overbezette wateren die met z'n allen niet voldoende te vreten hebben en meestal dus overgeleverd zijn aan 'vissersvoer' om nog wat te vreten te krijgen waarbij dit vissersvoer nu niet bepaald het meest gezonde vreten voor deze vissen is.
Al met al moeten we er anderzijds ook voor waken om vissterften te overdrijven, dit valt nog wel mee in Nederland. Paniek is dus niet op z'n plaats.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-01-2005 12:18

Nog zo'n voorbeeld.

Een prive water waar eind jaren 40 heel veel karper op uit is gezet.
Deze vissen hebben alle tijd en natuurlijk voedsel gehad om te groeien naar schitterende proporsies.
Alleen door enkele mensen zijn deze vissen belaagd, let wel deze vissers visten nergens anders (tja waarom zou je met zo'n water).
Een aantal jaren terug brak er een virus uit onder de brasems met als gevolg "total wipe out", geen brasem meer te bekennen.
Dan 3 jaar terug brak er wederom een virus uit maar dan onder de karpers, als gevolg hebben bijna alle "echte zware (hoge 30 en 40+)" vissen het loodje gelegd, de rest bleef gespaard.
Op dit water zijn alleen in die begin jaren karpers uitgezet....

Helemaal zekerweten doe je het niet maar hoogst waarschijnlijk inderdaad die watervogels Peter.


RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-01-2005 13:26

Watervogels........moeten we het dan mischien toch richting de Aalscholvers gaan zoeken???
Wel opvallend dat de groei van de populatie van de aalscholvers de laatste jaren fors aan het toenemen is, ieder jaar zie ik steeds meer van die vogels op verschillende wateren.
Wellicht wel een onderzoekje waard??
Al met al blijft het allemaal koffiedik kijken zolang we geen ahrde bewijzen hebben. Dus beter voorkomen dan....
gr
Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 13:37

Robert, jouw voorbeeld kan ook 'gewoon' SVC zijn. In eerste instantie de brasem (waarschijnlijk toen in een slechtere conditie als de karpers) en later ook een deel van de karpers (gezien het ouder worden ook een afnemende conditie bij de oudste vissen).
Nogmaals, SVC zit in vrijwel ieder water en zal van tijd tot tijd ook uitbreken, misschien in enkele gevallen jammer, maar dat is de natuur.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-01-2005 16:07

Aart,

Kun je dan stellen dat SVC voornamelijk de oudere vissen treft?
Zo ja, wat zijn een beetje de kenmerken van andere virussen zoals KHV bijvoorbeeld?

Ik baal als een stekker dat schitterende populaties het loodje leggen maar vind daarentegen het materi reuze interesant.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jacco noordermeer

27-01-2005 16:17

robert
alle virussen of parasieten treffen als eerste de zwakste vissen
een" gezonde "vis heeft meer weerstand
en zal daardoor iets minder snel gevaar lopen
dit is in een vijver zeer zeker het geval

mvg jn
jacco noordermeer

27-01-2005 16:19

dat verklaart mischien ook waarom de kanaal / rivier vissen het er tot nu toe het beste er van afgebracht hebben
deze hebben toch vaak een betere conditie
mvg jn
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-01-2005 16:22

Ja natuurlijk ik snap hem.
Omdat het eerst de brasems uitroeide.
Voor zover ik weet treffen de andere (up to date) "virussen" alleen karpers.

Wel een leuk gegeven trouwens, zo had ik het nog niet bekeken.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

27-01-2005 16:25

http://www.karperwereld.nl/artikel/buikwater.php

Bij KHV sterft zo´n 80% of meer van de populatie, naar ik dacht.

http://www.karperwereld.nl/artikel/persksn10.php

Peter Otte heeft nog wel een paar links meer over virussen. Heeft hij me in het verleden al eens toegestuurt, maar die heb ik niet meer.

mvg

Koen
jacco noordermeer

27-01-2005 16:31

kan kloppen die 80 %

en de rest wordt resistent
maar blijft we drager vh virus
en kan nieuwe vissen infecteren
dan begint het liedje van voor af aan
mvg jn