Dilemma...


Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

07-01-2005 13:29

Mark, die kuil in uitgeest is zo'n voorbeeld van hoe het NIET moet, inderdaad. Hij die daar zijn lijntje natmaakt is een crimineel pur sang, temeer omdat ook Uitgeest gezegend is met prachtige polders en ander groot water.

Als je het artikel over de discussie VBK leest, op mijn site....daar schrijf ik dat we inderdaad een stel dierenbeulen zijn. Precies zoals jij het stelt: we zijn erg fout bezig, maar laten we die schade dan proberen te beperken.


Thanx voor je input op deze topic, MvG
er zwemt een karper in mijn hoofd
Aart Appel

07-01-2005 13:44

Als je zo tegen misdadige putjes bent, waarom plaats je dan een video van Jonchery op je site? :-?
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

07-01-2005 14:07

Goede vraag, ben ik eerlijk in....

Vismaten van mij waren daar geweest, ikzelf niet. Die gasten vissen wel eens op wat kleinschaliger water, maar van al die vissen die ze daar vingen had er géén één ook maar een beschadiging in de bek. Is ook de enige film op de site waar op een put gevist wordt. Goed, misschien heb je wel gelijk....ben ik een hypocriet. Toch wilde ik dat filmpje op de site zetten voor mijn vismaten, die voor 90% aan de rivieroever hun tent opzetten...soms wat kleiner water inderdaad. De Kuil en aanverwante vissenkommen, daar heb ik het eerder over als ik mijn gal spuw.

Groeten
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2005 15:23

mark res schreef:Hoi martijn

Maar waar ik me nu wel een beetje aan erger is het feit dat we hier met zijn allen net doen of we werkelijk om de karpers geven.
Wanneer dit het geval zou zijn zouden we alleen nog naar de waterkant komen om de vissen te voeren,want een stuk staal in een dier zijn bek trekken om deze daarna totaal uit te putten,en daarna op te sluiten tot de volgende ochtend is niet iets wat je doet bij een dier waar je om geeft.
Het blijft dus een feit dat wij vissers en ik dus ook dierenbeulen zijn.
Ik ben het wel met je eens dat je de schade die je de karper aan brengt tot het minimum moet beperken.

Groetjes mark


Beste Mark, ik kan mij wel in je posting vinden tot het punt van de opsluiting van de karper en dierenbeul zijn.

Mijn mening is dan ook dat bewaarzakken voor de fotogeile visser zijn.
Ik kan mij in een enkel geval voorstellen dat je een karper even rust gunt voor je hem terugzet, daar is een bewaarzak een beter middel voor dan hem een uurtje op de onthaakmat te laten liggen.
Ook kan ik nog meegaan dat je je PR vangt je de vis even opsluit om er een foto van te maken.

Een foto kun je heel goed in de nacht nemen, maar ja nu valt weer de gehele goegemeente over mij heen let maar op.
Nog even ter geruststelling van mijn zwaarste vis bezit ik geen foto ik was alleen en de vis moest in mijn idee snel terug, geen moment heb ik aan mijn bewaarzak gedacht.

Het gewicht van een foto met een zware karper is nihil 8)

Als je werkelijk het beste met de vis voor hebt ga je observeren en er niet op vissen.
En ik ben eerlijk genoeg om te erkennen dat ik niet zoveel om de vis geef om het vissen op te geven.
Mijn behandeling van de vis is dan ook om hem zo kort mogelijk aan zijn leefomgeving te onttrekken.

Maar zodra ik mijzelf een dierenbeul zou vinden zou ik er WEL direct mee ophouden.
De mens is een jager/verzamelaar en aangezien ik gelukkig getrouwd ben jaag ik alleen nog op vis. :D

Met een jagende groet, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-01-2005 16:38

martijn v manen schreef:Harnold, ik krijg toch de indruk dat je de pik op me hebt.
Heb ik niet , op niemand trouwens.

Bovendien is zo'n beetje elke naam voor een site al in gebruik.... had ik het bivvyboys.com moeten noemen? Of karperfreaks.com? Of misschien visgek.nl?

Zeer goed idee.

Dat wij de allereerste site zijn die gewoon gratis een sloot karperfilmpjes beschikbaar stelt, meer dan dertig op dit moment, daar hoor ik je niet over. Bovendien verstoor je de, serieus bedoelde, topic met in mijn ogen onnozel commentaar. Het valt me op dat je op andere topics wèl gewoon normaal doet!

Ik ben ook heel normaal, en als je iets verder terug had gekeken kun je zien dat ik reeds gereageerd heb met : Niet doen!
Karperfilmpjes zijn leuk. Ook deze hoor!

Wat dat betreft is dit Forum een geweldig medium!
Klopt

Je komt uit Hoogeveen, ik ben er vrij zeker van dat je een Groot water-man bent zoals ik. Graag een toelichting van jouw hand, waaròm ik die foto's niet zou moeten plaatsen.

Je kunt de groenen en andere soort antivissers op gedachten brengen , deze lezen ook sites, om het vissen te verbieden,tenzij je die in besloten kringen laat zien hetzij op meetings en of bij beginnende (jonge) karpervissers.

En of mensen die site goed vinden moeten ze zelf weten.... ik heb hem in eerste instantie voor mij en mijn vismaten gemaakt. Er zijn al zòveel sites die niets toevoegen. Waar is jouw site?

www.metalwarehouse.nl ik sta links

En ik snap niet wat je bedoelt met "geen antwoord geven op de topic"

Mijn fout daar waar geen staat had al moeten staan
Bij deze vraagstelling geef je al aan dat je er geen goed bevoel bij hebt anders zou je onze mening niet nodig hebben om je eventuele plaatsing te rechtvaardigen, mochten er problemen van komen.
Ok heren, graag een reactie op de vraag "Foto's van mishandelde karpers plaatsen of niet, en waarom dan wel/niet? "

Vriendelijke groeten, ook aan jou Harnold


Ook de groeten voor jou,

gr Harnold
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-01-2005 19:02

Ook ik ben nog heel voorzichtig wat ik tegen je zeg Harnold 8)

Martijn

Wel of niet plaatsen.
Ik ga ook voor niet plaatsen.
Vind het wel een goed idee om het als voorlichtings materiaal te gebruiken.

Ik ben alleen een beetje dubbel hierin want wij met z'n allen dragen bij aan de verwondingen.
Met al mijn praktijken aan de waterkant probeer ik de vissen mooi in de midden onderlip te haken. Maar dat lukt gewoon niet altijd. Ik baal als een stekker als de zijkant van de bek een beetje is uitgescheurd.
Wat kan ik anders dan rig aanpassingen maken om het te voorkomen.

Andere dag brengt ook weer andere aassituaties met zich mee.
Dan weer de kans dat de rig die het eerder goed deed nu weer voor ongewenste inhakingen zorgd.

Dan nog het feit dat we allemaal beter proberen te presteren met bepaalde rig aanpassingen, als gevolg......

We werken er dus allemaal aan mee, de een wat meer dan de ander, maargoed.......

Wat bereiken we nou door dit te presenteren?
Welke boodschap hebben we?
Mensen ga niet op putten zitten want die vissen hebben het al zo slecht, er zitten prachtige exemplaren bij Martijn!

Maar het blijft feit dat het schandalig is hoe sommige populaties er aan toe zijn.
Ook dit "moeten" we eigenlijk wel onder de aandacht brengen, maar hoe gaan we het voorkomen?

Betere verspreiding van karpers.......?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

07-01-2005 19:37

Hoi Robert
Je schreef:Maar het blijft feit dat het schandalig is hoe sommige populaties er aan toe zijn.
Ook dit "moeten" we eigenlijk wel onder de aandacht brengen, maar hoe gaan we het voorkomen?
Ik heb al een keer een stukje geschreven over de kuil op 14-08-04 dit ging over de wanpraktijken die hier plaats vonden.
Tot mijn ongenoegen niet een reaktie op gekregen.
Mischien leuk voor je om het eens te lezen en je mening hier over te geven.
Het stuk staat onderhoofdstuk: Vissen in Nederland en dan 3 pagina,s terug.

Groetjes Mark
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

07-01-2005 19:39

Heren, goed dat jullie allemaal reageren. Gevoelig onderwerp! maar belangrijk om hier wat duidelijkheid over te krijgen , niet?!
Nou heb ik gerust wel wat verstand in mijn hoofd, daarom ben ik zo voorzichtig met die plaatjes. Ik heb er twee naar Douwe opgestuurd, ben benieuwd naar zijn reactie. Uiteraard gaat hij daar vertrouwelijk mee om, neem ik aan van wel!!!

Ik wilde toch graag nog een statement maken: ik ben absoluut niet per definitie tegen het begrip "put" . Ik wil niet als puttenhater door het leven gaan, want ik heb er zelf ook de nodige ervaring opgedaan. Jaren geleden. Maar het onderscheid tussen "gezonde" en "misdadige" putten kan m.i. best gemaakt worden. En dat er mooie vissen kunnen rondzwemmen, is een feit! Het ging mij op deze topic om de vissen met ernstige verwondingen aan bek en vinnen. De ene put is de andere niet, en uiteraard is het gros van de jongens die daar vissen van goede inborst en zullen die vissen met eerbied behandelen.

Conclusie kunnen we al trekken denk ik, misschien het beste om e.e.a. onder de aandacht te brengen met een lezing, een presentatie of iets anders binnen een gesloten groep....
Jongens, bedankt voor de soms felle reacties!

Vriendelijke groeten, óók aan jou Harnold!
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2005 19:54

Ik zal je een reactie geven Martijn, als dit verwondingen zijn die door vissers veroorzaakt zijn moeten ze de hengels om de nek knopen van die gasten.

Privé reacties en de daarin opgesloten foto,s ed zijn voor mij vertrouwelijke informatie en ik zal die dan ook niet openbaar maken, zoveel kan ik je wel garanderen.

Groeten, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-01-2005 21:15

Douwe, die ´ze´ zal het probleem wel blijven...
In het algemeen kun je m.i. zeggen dat het knippen in vinnen idioot is maar overal voor kan komen zolang er van die randfiguren op karper vissen.
Aan ´kapotte bekken´ is met name door visrechthebbenden wel wat aan te doen n.l. door een fatsoenlijk karperbeheer op hun water of wateren te voeren. Met name bij overbezetting worden de vissen nu eenmaal vaker gevangen - vanwege te weinig natuurlijk vreten- en deels is dat ook een oorzaak van ´kapotte bekken´.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-01-2005 10:44

Aart , ik ben het volldedig met je eens(wel vaker trouwens).
Die putjes waarin in een grijs verleden een zooitje karper is gekieperd en waar nu , in ieder geval in deze omgeving, veel jonge karpervissers de karpers belagen meestal onder het genot van drank en een dikke boon.
De rest laat zich raden.
Van dit putje maken dan zo'n 5 a 6 dorpen gebruik dus al met al niet zo verwondelijk dat er dan e.e.a. misgaat.
Beter controleren op dit soort misstanden blijft wederom een DILEMMA...

gr Harnold
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

08-01-2005 12:15

Harnold...


www.metalwarehouse.nl ik sta links


Ziet er goed uit man die site....wat het precies allemaal voorstelt is me een raadsel, maar ziet er goed uit......

MvG
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-01-2005 12:37

Ik zou die foto's niet op internet zetten maar als je mensen ziet die onverantwoord met karpers omgaan de foto's persoonlijk laten zien! Misschien dat je zo meer bereikt zonder de "dierenliefhebbers" te alarmeren. Het probleem zal binnen onze eigen kringen opgelost moeten worden, de rotte appels, vaak minder fanatieke karpervissers die het allemaal niet zo interesseert moeten we bereiken, druk die mensen maar eens een paar van die foto's onder de neus. Zeg ze erbij hoe dergelijke mankementen ontstaan en ook hoe je er iets aan kunt doen, het zal niet bij iedereen helpen maar je zet dergelijke personen misschien wel aan het nadenken.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

08-01-2005 13:14

Het is zo jammer dat je die figuren nooit tegen het lijf loopt, je zal ze in ieder geval zelden op heterdaad betrappen wanneer er met de vissen gevoetbald wordt. Aanspreken van minder begenadigde vissers als het om fatsoen gaat is sowieso natuurlijk een goed idee.....

gr.
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-01-2005 17:22

Volgens mij hoef je iemand er niet op te wijzen dat je niet met vissen moet/kan voetballen ! Iemand die dat doet zal ook niet zo snel voor rede vatbaar zijn !!, en ieder weldenkend mens zal daar zelf wel wat bij kunnen bedenken.

Daarentegen kan je misschien wel iemand "bekeren" door foto's te laten zien van kapotte bekken door verkeerde manieren van vissen, zonder dat de persoon in kwestie zich daar bewust van is. Op zo'n manier kan je dan misschien laten zien wat de gevolgen hiervan zijn.

Openbaar op 't net gooien ?, nog steeds niet in mijn ogen, kunnen paarlen voor de zwijnen zijn...........
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-01-2005 23:07

martijn v manen schreef:Harnold...


www.metalwarehouse.nl ik sta links


Ziet er goed uit man die site....wat het precies allemaal voorstelt is me een raadsel, maar ziet er goed uit......

MvG


Naast mijn hobbie vissen maak ik wekelijks een heavymetalprogamma voor de gemeente Hoogeveen en binnenkort wellicht op internet.
Zo ben ik weer eens volledig.
Bedankt.

gr Harnold
Gebruikersavatar
wouter schraal
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-01-2005 23:26
Locatie: wormerveer
Contacteer:

11-01-2005 22:11

Hallo martijn hier je mede carpsex crewmember,het lijkt mij ook verstandig om die foto's niet te plaatsen het rariteiten kabinet op onze site is al gek genoeg maar dat zijn natuurlijke afwijkingen dat hebben mensen ook toch kijk maar is op straat daar zie je er genoeg.
Kijk dat putje waar ik heb gevist jonchery de vissen die daar rond zwemmen dat zijn vissen die die man zelf kweekt omdat hij een karperkweek bedrijf runt.Maar het valt niet te vergelijken met de rivier dat is toch veel bruter.
groetjes wouter en tight lines everybody :o :o :o
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

11-01-2005 23:01

Wout, dat Jonchery filmpje gaat zeker van de site hoor, die Aart Appel had nog gelijk ook...( Zou wel steengoed wezen als dat je echte naam is !)wat doet dat filmpje in vredesnaam op een grootwatersite...
Die putfilmpjes van jou brengen de integriteit van de site in gevaar wouter hahahahaha eraf die carpsex aflevering 5.

Maarre, toch blijf ik erbij dat Jonchery een stuk verantwoorder in elkaar zit dan bijv. de Kuil in Uitgeest.

Mazzel...( einde topic vrees ik)
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

22-01-2005 21:33

http://www.spiegelkarper.tk

moet je hier eens kijken, wat een enorme prutbek ja sorry maar dit is toch echt te droevig voor woorden......
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2005 23:45

Dan maar geen foto van de maand, maar ja ma Tokkie staat ook pontifikaal op de foto in de bladen en dat is ook geen gezicht 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-01-2005 06:20

Hallo Martijn.

Ten eerste zeker lof voor het openen van de discussie.
Er mag best meer gesproken worden over dit soort onderwerpen vind ik.
Ik denk ook dat je hiermee best een bijdragen leverd aan het karpervissen op internet zou ik het bijna willen noemen.

Maar zoals veel hiervoor al vermelde.
Het is voer voor de kwaad willende tegen jou ,mijn cq onze hobby.
Dat soort foto,s zijn echt bewijzen dat er nog genoeg mensen zijn die niet (willen)weten hoe je zo beperkt mogelijk een vis verwond.

Het voorbeeld van voetballen met karpers is zeker uit den Boze.
Maar dit geld ook voor DIE ZOGENAAMDE GOEDE VISSERS die dit wel met een brasem doen.

Ook een brasem is een vis, deze dien je in mijn ogen net zo goed te behandelen als je karpers.
En niet achter je in de struik te PLEUREN.

Laats sprak ik ook een in mijn ogen goede karpervisser.
Deze vertelde mij dat hij graskarpers niet schepten...want die meuren en dat krijg je niet meer uit je net.

Nou sorry hoor....
Ik vond die man dus een goede karpervisser.
Nu staat ie bij mij in het rijtje van weggooiers.

De k*t van je vrouw stinkt ook wel eens...maar daar lik je wel aan.

Het idee om die foto,s onder de aandacht te brengen bij vissers met de achterliggende gedachten om ze te leren dat dit het gevolg kan wezen van niet juist omgaan met de vis vind ik een top idee.

Ik denk als je daar zelf tijd in wil steken en bijvoorbeeld bij een jeugd dag van visverenigingen dit aan beginnende vissers laat zien,dat je daarmee een hele grote goede stap maakt voor onze karpers.

Want idd. niet iedereen weet dat ie het verkeerd doet en is zich soms helemaal niet bewust van de resultaten van hun manier van vissen.

Op een meeting van de KSN kan je dit ook doen..
Maar ik denk dat mensen lid van bijvoorbeeld de KSN vaak wel weten waar ze mee bezig zijn.

Maar als je dit op vrijwillige basis wil doen zijn er zat visverenigingen die je met open armen zullen ontvangen.

Ik weet bijvoorbeeld ook dat je plaatselijke hengelsportwinkel er wel iets mee kan.
Avicentra Monster Zuid-holland heeft in samenwerking met carpmaniacs een karperjeugddag georganiseert...met een karpervoorlichtingsfilm door de jongens zelf gemaakt , en onderlijntjes knopen en ik denk dat jou idee hier ook goed bij had gepast.

Ik denk dus dat je ze niet op een (jou) site moet plaatsen.
Maar je kan met een beetje inzet en als je er tijd voor hebt wat vrije tijd opoffering hele goede zaken mee kan verrichten.

En als je dit ook daadwerkelijk gaat doen ben je in mijn ogen een goed voorbeeld voor de karpervisserij.

Bedankt voor je bijdragen aan het karpervissen.
Groetjes Marcel Mos
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

23-01-2005 09:46

Hoi Marcel,

ja eigenlijk was deze topic al weer aan uit uitsterven maar ik vond dus die link van die foto van die spiegelkarper en ik dacht "zet ik er nog ff bij " .

Ik heb de laatste weken lopen denken over hoe ik/wij zo'n bijdrage aan jeugdige vissers kunnen geven. Ik moet nog even rondgaan met de peilstok om te kijken hoe de plaatselijke vereniging erover nadenkt. Maar dat er animo voor is lijkt me wel. Heb in het verleden wel eens een week lang kinderen begeleidt , bij het voormalig sportviscentrum Willem Zandstra en dat is geweldig om te doen. En jonge vissertjes kunnen met de juiste aandacht érg verantwoordelijke karperaars worden.

Ik heb al via PB contact gehad met Frank Huisman , om in de toekomst eens zo'n gebeuren te realiseren. Hij kwam in eerste instantie met dat idee. Eerst lijkt het me belangrijk om vooral wat documentatie bij elkaar te krijgen alvorens iets op te zetten.

KSN leden hoeven we echt niets uit te leggen over hun verantwoordelijkheden aan de waterkant, inderdaad... die hebben zich niet voor niks al onderscheiden als groep in positieve zin. Maar ik hou me van harte aanbevolen om eens wat met jeugd te gaan doen o.i.d.

Ideeën of eventuele foto's / bruikbare items voor zo'n onderneming ontvang ik natuurlijk graag. En mocht iemand van het HvZ bestuur( zaanstreek)
dit lezen, dan verneem ik graag reacties op dit idee.

Groeten van martijn
er zwemt een karper in mijn hoofd