pionieren


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-01-2005 18:35

Ik denk dat je daar lekker aan de slag moet gaan,

Ga eerst met een paar zakken hennep en mais in de weer. Als het lukt, ga je de kleine vissen eerst vangen.

Vang je inderdaad, ga dan met boilies in de weer om de dikke jongens (dames ) te verleiden.

Is toch een prachtige kans op iets moois?
ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

22-01-2005 19:17

ik heb dezelfde ervaring als bart van den hurk alleen dan met meerkoeten.
Doorgaans zijn bij mij de wateren waar meerkoeten zitten zeker wateren waar mooie vis op zit, vooral lettend op de plaatsen waar meerkoeten duiken.
Is ook wel vrij logisch omdat karpers en koeten vrij veel hetzelfde voedsel eten, klinkt raar maar zodra ik meerkoeten zie geeft me dat bij voorbaat een goed gevoel over een water/stek
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-01-2005 19:37

Hoi Ralf,

de pest is, waar vind ik hier een water zonder meekoeten?! :o

Als het gaat om een water aanpakken, zal ik zeker op duikende meekoeten letten. Ze eten graag karpervoer

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-01-2005 19:38

ralf haasjes schreef:ik heb dezelfde ervaring als bart van den hurk alleen dan met meerkoeten.
Doorgaans zijn bij mij de wateren waar meerkoeten zitten zeker wateren waar mooie vis op zit, vooral lettend op de plaatsen waar meerkoeten duiken.
Is ook wel vrij logisch omdat karpers en koeten vrij veel hetzelfde voedsel eten, klinkt raar maar zodra ik meerkoeten zie geeft me dat bij voorbaat een goed gevoel over een water/stek

Nou dat is mooi...jij zult dan vrijwel altijd met een goed gevoel aan de waterkant zitten, want ik ken vrijwel geen wateren waar geen meerkoeten in voorkomen :D
gr
Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2005 20:46

Benny, als dat water (in de volksmond) met een n begint kun je je beter de moeite en tijd besparen, dat 'gehoord' klopt niet voor dit water.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-01-2005 21:00

Aart,

Begind niet met een N....! :P :D

groetjes Benny
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

22-01-2005 21:12

Ik las een topic met daarin het woord: boeren verstand...zo is het uiteindelijk wel, gewoon proberen dus.
D grote meester ging niet aan Charmes zitten daar hij een paar knollen zag springen, en vervolgens vleide Den Luc ( goddank ) op Liez neer...zo zie je maar, Charmes was in die tijd écht stukken beter voor wat betreft grote vissen dan Liez. De les is: vind je zo'n water, smell the flowers while you can...

Helder water, allemaal leuk, alleen als het lang koud en diep is ( denk aan voortplanting en aanwas, vooral bij schubs, die neuken succesvoller dan spiegels ) Trouwens, volgens de berichten worden er heden leuke visen gevangen op de Ebro daar een kolonie aalscholvers een behoorlijk stuk van het ( knolle ) bestand heeft weggevreten. De meervallen reageren op hun beurt en vreten -noodgedwongen- grotere vissen waardoor enkel de écht grotere vissen deze concurentieslag overleven.
Dit kon in de loop der jaren nog wel eens interresant worden.


Kleibodem, kiezel...maakt mij niets uit. Zoals Klaas al zei, binnenkort een record uit onverwachte hoek, let maar op. Een koud bergmeer met kale zandbodem...wél het goede ras, en weinig aanbeten. Tevens zijn deze vissen nimmer bevist en hebben alle rust gehad, een halve eeuw lang soms. Waar ze verder zo groot van worden...?

In Slovenie gevist op een kraanhelder water met erg veel wier, helaas te ( lang ) koud voor ander natuurlijk voedsel zoals slakken, muggelarven ect. Wiersoort onbekend trouwens. Perfecte ras, dat wel, geen dikkerts gevangen.

Kleibodem...de Drau in Oostenrijk, ook een perfect watertje ( nou ja, watertje...) Helaas veel berghellingen waardoor AL het regenwater in de vallei loopt, tevens uit Zwitserland. Dus even letten op het neerslaggebied die een rivier of meer kan beinvloeden. Tien meren op een rij en slechts eentje ontloopt het meeste regen en of smeltwater, dan zet ik daar mijn geld op.

Wateren met allerlei strenge regels hebben tevens mijn aandacht. Deze zijn natuurlijk ooit eens zwaar bevist. Lijkt me verder wel duidelijk.
Dergelijke wateren geven vaak een beeld hoe een grote vissen water er in een bepaalde hoek, land uit moet zien en de zekerheid ( nou ja ) dat er in ieder geval het goede ras in de buurt uitgezet is.
Zo niet, draadloos systeem meenemen ( uche, uche ).

Ect. ect. ect.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-01-2005 21:47

Raymond Tilmans schreef:Stukjes Donau genoeg....maar ook een extreem hard stromende rivier!, waar het vissen soms nagenoeg onmogelijk is, vooral na enige regenval.
en zonder goede gids verdwaal je er hopeloos.
HB


Hans, heerlijk. Dat is nou net de riviervisserij waar ik van zo houd!

Raymond[/quote]
Hopenlijk spreek je een aardig woordje Roemeens of heb je flink wat geld bij je (Als je het met de taal niet redt wil het wapperen met geld ook wel eens helpen :D )...anders zul je onherroepelijk in de maling genomen worden in Roemenie!. Ik had het geluk dat ik een mede-verzamelaar hebt leren kennen uit Roemenie die ook nog eens graag viste en een deel van het gebied redelijk kent. Hij sprak ook nog eens zijn talen (engels/duits en roemeens). Helaas was het geen succesvolle trip in de vorm van vangsten .
gr
Hans
Pieter de Jongh

22-01-2005 22:24

hoi, effe over die Ph, zoals gezegd kun je dus dat meten met een setje te kopen bij een aquaria zaak. Testen duurt misschien 5 minuten hooguit, geen uren met een labaratoria...
Verder heb ik in een nooit gemerkt in mijn aquarium dat het continu schommeld, en dat was "maar"1000 liter. Kun je nagaan wat dat doet op een rivier of grote put, Niet veel dus. Goed voor de vis is basisch, <7 dus. Minder ziekte en gezondere vis. Wel hebben schaaldieren weer meer kalk nodig, D (hardheid) kun je ook meten met een setje.
Ik hoop dat ik het goed heb onthouden, anders hoor ik het wel.
Klei is goed, en kijk of er stroomdraden boven het water lopen, zelfde categorie als zwaan-verhaal. groeten, pieter
jacco noordermeer

22-01-2005 22:30

ff tussen door mitsz

ph of zuurstof meten duurt niet langer dan 5 minuten
zo kan je heel wat wateren testen op 1 dag :lol:
mvg jn
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

22-01-2005 23:13

Heren,

Zo door verschillende opvattingen / meningen over een water wat dergelijke "dikke vissen" moeten huisvesten, krijgen we wel een beeld wat de meeste mensen het wel eens zijn over bepaalde zaken. Prima!

Vrees dat de topic kwa nuttige info op zn eind is verlopen.
Helaas heb ik ook geen inbreng kwa info :)

Hopelijk komt nog iemand met zijn ervaringen op dit gebied...
Ik mag het graag lezen :)

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-01-2005 10:15

In het eerste Nederlandse karpervissersmagazine SPIEGELS (en het enigste nummer dat er is uitgegeven :D ), beschrijft Rod Hutchinson in een uitstekend artikel hoe een water eruit moet zien en welke voorwaarden er aanwezig dienen te zijn om karpers van wereldrecord potentie voort te brengen.
Sorry ff teveel tekst om zomaar over te schrijven
Gr
Hans
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-01-2005 10:23

Bedankt Hans,

die heb ik nl in de kast liggen. Ga ik vanavond eens rustig doorlezen

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-01-2005 10:37

Al bladerend moet ik stellen dat het eerste nummer nog meer goede artikelen heeft opgeleverd (Die gasten waren al behoorlijk up-to date in1993!) zoals Rigs zin en onzin van John v. Eck....AAS de juiste keuze door luc de Baets (vandaag nog steeds actueel)
Veel leesplezier mitz!
gr
HB
Hugo Bovenmars

23-01-2005 11:38

Benny van de Werfhorst schreef:Aart,

Begind niet met een N....! :P :D

groetjes Benny


.....maar met een W, right? :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-01-2005 12:40

hugo, daar zit wel degelijk karper! Buiten het seizoen -en NIET ´snachts- kun je daar goed te vissen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-01-2005 12:43

Herwin, waarom ´vergeet´ je bepaalde grote rivieren of zullen we het daar maar niet verder over hebben :lol:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-01-2005 12:52

Hugo,

:roll:
Hugo, je hebt pb.

groetjes Benny :D
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

23-01-2005 13:19

Benny van de Werfhorst schreef:
Ik heb al een hele tijd een water op het oog, wat ik door omstandighede nog
niet bevis heb.
Het water heeft de volgende kenmerken:
- Verschillende dieptes tot een meter of 18.
- Zand afgraving voor een weg.
- Water stamt af uit de jaren 70.
- Zit een naar "duikers gezegde"grote snoeken op.
- Het water is Helder.
- Heb alleen enkele brasems waargenomen, geen karper....
- Vis verening niets bekend over karper uitzetting, maar hoorde onlangs dat
er destijds toch illegaal een paar karpers is opgezet.


Dit lijkt op een water wat hier vlak in de buurt ligt. Het kan wel, maar gezien de afstand denk ik niet dat we over hetzelfde water hebben. Al weet ik dus niet hoe ver je wilt rijden natuurlijk.

Misschien is het wel leuk om een indicatie geven van wat je in jouw geval verwachten kunt :)
In het geval van dat water hier in de buurt zit er misschien wel tè veel brasem op. Het is een kale zandbodem met op grote diepte lange waterplanten. Komplete onderwateroerwouden als je het op de dieptemeter ziet. Goed peilen van tevoren. Als het kan met de boot en dieptemeter erop.
Succes :)
Vissie kump zo!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-01-2005 13:34

Lukas,

We praten inderdaad over een ander water. :wink:

groetjes Benny
jacco noordermeer

23-01-2005 14:19

benny je hebt pb :lol:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-01-2005 04:45

Heren,

Als het aanbod aan kreeften hoog is op een water, hebben jullie daar dan al
enige conclusies uit kunnen trekken; met betrekking tot de groei van de aan-
wezige karpers op dergelijke wateren?

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2005 01:23

Benny, m.i. kun je daar niet zomaar conclusies uittrekken. Er zijn n.l. veel meer factoren die een rol kunnen spelen, zoals o.a. hoeveel natuurlijk voedsel aanwezig, witvis (c.q. karper)biomassa per ha., soort water etc. etc.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-01-2005 14:37

Aart,

Dat snap ik! :)
Maar waar het mij om ging, je hoort vaak als er veel kreeften op een water
zitten, men er vaak gelijk vanuit gaat dat er ook grote karper zit. Al is dit na-
tuurlijk niet negatief als er veel kreeften zitten, maar het is een combi van
factoren.....

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-01-2005 18:55

Ik zou veel kreeften niet als positief ervaren die kreeften vreten ook alles kaal als ze in grote getale zijn en vormen dan een eenzijdig voedsel voor de karper. Als in wateren voornamelijk bepaalde diersoorten overheersen betekend dit vaak dat er ergens iets mis is in dit watersysteem. In hoeverre dit negatief voor karpers is is moeilijk te zeggen en van erg veeel factoren afhankelijk, dus er is geen leidraad te trekken! De meeste uitspraken die gedaan worden zijn aannames en tja daar blijft het vaak bij.
beetje bij beetje