pionieren


Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-01-2005 18:57

Heren,


Heeft de zuurgraad en Zuurstofgehalte niet met Het jaar, Zonnestand etc te maken?
Dit is toch verschillend per jaargetijd, zal denk k weinig zeggen over een viswater en haar aanbod aan "dikke" vissen.

Verder een zeer leerzame topic.

Bedankt!
Frankt :)
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

20-01-2005 19:18

Wat zwanen betreft kan ik niet thuis brengen (behalve voeding ) ik weet zat waters waar die zwanen in zitten maar dat betekent naar mij weten nog geen grote vis heeft meer met de trekroute's te maken.

Als ik jouw was dan zou een aantal waters uitzoeken en er een kijkje gaan nemen en vooral veel observeren kost een beetje tijd maar daar heb je wat voor terug weet je gelijk wat je evetueel te wachten staat.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 19:32

Frank,

sommige wateren zijn nu eenmaal zuurstofrijker dan andere. Hier ligt natuurlijk een deel van de puzzel. Het probleem is (was) hoe ik dat ging meten. Hier blijken oplossingen voor. Ik las onlangs een studie van een universiteit over het zuurstofgehalte in bepaalde grindafgravingen langs een rivier. het opmerkelijke was, dat de gaten aand de ene kant van het water veel zuurstofrijker waren, dan die aand de andere kant. Dit was voor mij de reden om dit te gaan onderzoeken.

Ruud,

observeren zal ik niet vergeten hoor, doe ik hier ook al :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-01-2005 19:42

Rene, hoge temperaturen leiden vaak tot heel veel vis kijk een naar Australië.
Karper wordt daar gezien als onkruid drie keer per jaar paaien is geen uitzondering. Zachte winters werkt in hun voordeel het hele jaar door is er zoveel voedsel aanbod. Zie wel in mijn aquarium wat de spiegeltjes dan willen groeien. Voor veel Spaanse stuwmeren geld hetzelfde veel karper maar grote is een ander verhaal.
Bij een goed visstandbeheer hoef je echt niet ver weg te gaan, daar ontbreekt op veel waters aan. Wat er bij mij in een straal van 350 km allemaal aan echt grote karper zit wil je niet weten.
Kijk eens naar een water als de Sloterplas is een zandafgraving met weinig natuurlijk voedsel.
Een van de redenen dat de karper daar de laatste jaren stukken zwaarder zijn geworden is dat het bestand er door natuurlijk verloop voor de helft verminderd is maar het aantal kg per HA daar in tegen is ongeveer gelijk gebleven. Of dat iets met de warmte te maken heeft dacht het niet.
Praat eens met jongens die veel in België en Noord Frankrijk vissen het klimaat komt overeen met het geen wij hier hebben.
De keren dat de PH waarden en het zuurstofgehalten zich wijzigt op waters per 24 uur en per jaargetijden is onvoorstelbaar. In het verleden ben ik er ook mee bezig geweest door schade en schande ben ik wat wijzer geworden. Slaat niet op jullie mannen maar wat er in de loop der jaren
allemaal aan onzin gepubliceerd is daar kan je boeken kasten mee vullen.


MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-01-2005 08:36

[quote]
Slaat niet op jullie mannen maar wat er in de loop der jaren
allemaal aan onzin gepubliceerd is daar kan je boeken kasten mee vullen.[/quote]

Peter, dit slaat denk ik op een ieder die wel eens iets over karpervissen schrijft of roept. Soms denk je een idee te hebben, dan blijkt dat je idee "net niet" de lading dekt of je hebt geen rekening genoeg gehouden met andere variabelen.

Daarbij komt nog, dat in deze moderne tijd, van wetenschap etc etc de karpertjes ons soms toch gewoon op het verkeerde been weten te zetten door het een of het andere exact anders te doen dan de lijn deed verwachten.

Maar goed ik lees dan ook dat jij het niet negatief bedoelde.

Ondanks dat ik Mitsz zijn manier van vissen maar vooral zijn manier om er mee bezig te zijn ontzettend goed vind ..... zie ik hem zo in zijn mobiele lab naar de waterkant vertrekken om eerst een paar uur met bemonstering bezig te zijn en vervolgens een paar uur met analyse van de monsters. Met een beetje geluk gaat hij hierna vissen en vangt een vis. Dan stel ik altijd meteen de dankzij / ondanks vraag m.a.w. is deze vis verschalkt dankzij de benadering of ondanks de benadering.

Mitsz, je begrijpt dat je hier alleen maar als voorbeeld dient he en niet als mikpunt.

En idd, ik vang nagenoeg geen karpers :o dus de klooi maar aan strategie schijnt ook niet te werken :P

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2005 09:24

Marc,

snap ik. Hoe kan ik nu een vis vangen ondanks het feit dat ik zorgvuldig ( hoe nutteloos dan ook) te werk ga?? Wat doet een zorgvuldige voorbereiding af aan de vangsten?

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-01-2005 09:44

Dat is idd de vraag Mitsz ....

Vang jij beterdoordat jij zo wetenschappelijk bezig bent?
Vang jij gewoon beter en is de wetenschappelijke kant niet van belang?

Probleem is (in mijn ogen dan he) dat een aantal zaken heel erg goed te beredeneren valt. Maar evenveel zaken zich in een schemerzone bevinden, neem nu als voorbeeld het wel of niet gezond zijn voor de karper. Met de kennis die ik tot dit moement lees op het forum kunnen we er eigenlijk alleen maar naar gissen, terwijl we ons er allemaal wel druk om schijnen te maken.

Redenaties m.b.t. rigs e.d. kan ik een heel eind in mee gaan, en tijdens mijn blanks heb ik natuurlijk ook tijd genoeg om er diep over na te denken :wink:

Redenaties m.b.t. aas, raak ik eerder de weg kwijt ondanks dat jij bewijst wel goed met bepaald aas te vangen.

Wat hebben we toch een leuke hobby he?

En voor jullie me dit gaan verwijten ik weet dat, de meeste briljante uitvindingen initieel geridiculiseerd werden. En ook dat we zonder mensen die van het betreden padje af durfden te gaan we nu nog steeds met paard en wagen reden.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2005 10:00

Hoi Marc,

ten eerste ben ik niet wetenschappelijk bezig. Het meeste leer ik aan de waterkant. Wel gebruik ik de wetenschap als handvat, om in de praktijk bepaalde zaken uit te proberen.

Waarom?

Neem nu bijvoorbeeld aas. Stel je voor, dat ik ga documenteren welke ph waarde de wateren hebben die ik bevis. Vervolgens ook welke boilies het best lopen op bepaalde wateren. Dan is het natuurlijk heel goed mogelijk, dat daar een bepaald patroon in ontstaat. Is dat nu het geval, dan zal mijn visserij alleen maar effectiever worden. Ik zie niet in waarom dit niet de moeite waard zou kunnen zijn.

Zo ook de andere zaken zoals het zuurstofgehalte (vind ik belangrijk!) Als ik dat ga bij houden, zou het toch kunnen, dat ik daar patronen in ontdek?

Iemand zal het moeten doen toch?

Het gaat mij, net als jou, om de praktijk. maar als ik mijn visserij in de toekomst effectiever kan maken, door een logboekje bij te houden met dit soort gegevens, zal ik het niet laten.

Het is toch leuk om te weten als je bij een water komt en je weet bijna zeker welk aas het daar het best gaat doen?

ach ja... laat mij maar klooien.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-01-2005 10:02

Van die Zwanen is geen feit hoor, daar moet je niet van uitgaan. Maar het valt mij gewoon op dat het gros van de wateren waar ik vis/gevist heb een koppel Zwanen huist en broed. Ik heb het dus niet over doortrekkende Zwanen, maar residente :wink: . Waarom dit zo het geval is durf ik niet te zeggen, maar het zal wel iets met voedselrijkheid te maken hebben verwacht ik.

De helderheid van het water, dit is in mijn ogen wel degelijk van belang. Helder water heeft over het algemeen een lage bezetting aan bodemwoelende vis, dan wel een lage bezetting aan vis. Hierdoor blijft er meer over voor de monden die overblijven. Nog iets wat vaak samenhangt met de helderheid van een water is het roofvisbestand op het water. Een gezond roofvisbestand, het liefst met grote snoeken is vaak ook de rede dat er grote karper kan zwemmen op het water. Zo zwemmen op het water van Oranje Parels bijvoorbeeld ook snoeken van 15 kg plus en is er zelfs het NL record wat betreft gewicht gevangen op ruim 20 kg. Heb met de kerstdagen de foto's hiervan gezien, wat is dat een bak, niet normaal! Maar helaas door ouderdom gestorven.

Hoe gek het ook klinkt, het liefst geen visvereniging erop, vaak staat dit garant voor een verkeerde visstand die het water misschien wel aan zou kunnen, maar veel te groot is om de vissen tot respectable formaten te laten groeien. Harde stelling, maar in veel gevallen is zo gauw dat een visvereniging een water wil gaan beheren het verpest voor de grote karper! De wateren waar wel een vereniging op zit en waar toch grote karper zit, wordt over het algemeen niet ingegrepen door die verenigingen in de visstand. Wat in mijn ogen ook het beste is. Die visstand reguleert zichzelf wel. Te veel vis, dan maar een ziekte of iets anders.

We praten trouwens over grote karper Mitsz, ik neem aan dat je de potentie bedoelt voor een 40plus dan wel meer.

Wateren met veel grote vissen zijn echter vaak uitzondering, dat is een kwestie van proberen, maar kom je erachter dan zit je ook gebakken. Dus Mitsz, ondek het nieuwe Orient maar, dan gaan we samen wel een keer afromen :D
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-01-2005 10:12

Mitsz, ergens heb ik een reserve tav je antwoordt.
Stel, jij wilt een logboek bij gaan houden van de ph waarde van het water wat je gevist.
Maar die schommelt per dag, per plek, per diepte, per jaargetijde, per uur enz.
Hoe wil je daar ooit een conclusie uit trekken, bovendien hoe wil je de ph meten op je stek als die verder uit de kant ligt of juist diep.
Een oppervlaktemeting als in een aquarium/ vijver brengt je niks verder de inhoud van die dingen is veel kleiner dan welk water je ook bevist.
Of je moet met heel ruime marges rekening willen houden, die je overigens niet kent want je meet ze dan niet.
Zo zit je ook met het meten van het zuurstof gehalte, je meet en plotseling steekt de wind op of gaat liggen, het begint te regenen of het stopt net en dan ga je een vis vangen hoe wil je daar ooit een zinnige conclusie uit trekken.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-01-2005 10:35

Douwe,

Zinnige conclusies kun je alleen trekken indien je gedocumenteerd hebt. Zolang je niets weet (qua meting) dan kun je geen conclusies trekken.

In het geval van de pH zoals jij beschrijft, begin je met stel .... en om die er uit te halen zul je moeten meten. Maar stel idd dat Mitsz ontdekt dat hij op iets zuurder (gemiddeld) water meer vangt wat dan?

Mitsz, zoals ik al schreef we hebben "idioten" nodig die andere dingen doen dan normaal :wink: uiteraard zou ik ook graag redelijk kunnen voorspellen of ik wel en wat voor karper ik kan verwachten. Maar ergens wil ik de mystieke kant ook niet uit het oog verliezen.

Groet Marc

P.S. Ik heb ook geen aantoonbare bewijzen voor die zwanen hoor, daar heb ik nog niet genoeg karper voor gevangen. Wellicht is het van mij alleen whisfull thinking omdat ik het watertje gewoon zeer aantrekkelijk vind en grijp ik elk excuus aan om het watertje te verdedigen tegenover mijn tegenstanders
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2005 12:38

Bart,

dank je voor je bijdrage. Over de helderheid zijn we het eens. Ik zal mij om die reden dan ook concentreren op grindafgravingen. Lekker diep en helder water.

Een aantal meren heb ik al gevonden. het goede nieuws is ook nog eens, dat ik irt karpervissen helemaal niets over deze wateren kan vinden. Mooi dus. Ik heb ze gevonden door een site aan te doen van de maatschappij die de steentjes daar opgraaft. Ze hebben er in 5 regio's ca 12 meren. In twee van deze regio's worden de snelst groeiende karperrassen uitgezet. Zo zie je maar, dat een beetje neuzen in de materie je al een heel eind op weg helpt.
Volgens mij zit ik er niet zo ver naast.

Mocht ik het nieuwe orient vinden Bart, dan ben jij de laatste die het hoort! Hahahaha... Je bent van harte welkom.....

Douwe,

misschien kun je proberen wat constructiever te zijn. Iemand van jouw kaliber zou toch moeten weten, dat het hier om gemiddelde waardes gaat.
Ik weet natuurlijk zelf ook wel dat de waardes schommelen met de omstandigheden.

Ik vind het iig interessante materie

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-01-2005 12:53

Mitsz, daarom sprak ik ook over enige reserve.

Marc, zinnige conclusies kun je idd dan pas trekken, mijn reservering op dit gebied is of het wel zinnig is.
Er zijn naar mijn idee te veel varianten mogelijk om er iets zinnigs over te zeggen.
Het blijft dan hoe dan ook speculeren naar mijn idee.
Zodra ik zeker zou weten of er vis op de voerplek zit en ook wat voor aas ik op dat moment zou moeten gebruiken denk ik dat ik met karpervissen stop.
Het mystieke gaat dan verloren en dat is wat mij juist het plezier oplevert om door te gaan.
Maar heb wel enig begrip voor diegenen die dit allemaal wel willen weten.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

21-01-2005 13:06

Als je der genoeg van hebt om op vissen te vissen met een naam, waarom ga je dan niet naar het oost-blok.
Roemeniè of polen.
Mooie wateren genoeg en kijk maar eens naar het sarulestie meer of hoe je dat ook mag schrijven.
Der zullen er vast en zeker nog wel meer van die dikke vissen zitten maar dan op een ander water.

Groeten Joris.
Gebruikersavatar
Arjen Renzenbrink
Berichten: 8
Lid geworden op: 15-03-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-01-2005 13:19

Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-01-2005 13:37

Op het Sarulesti meer zijn vrijwel alle dikke vissen dood.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2005 14:14

Arjen,

bedankt! :D
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-01-2005 15:45

Welke conclusies trek je dan aan de hand van de PH graad dan wel het zuurstofgehalte? Wat zijn de optimale waardes om grote vissen voort te brengen? Ik kan tenminste geen conclusies verbinden aan deze variabelen! Meet ze daarom dan ook niet.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-01-2005 15:46

Rene,

Overal zijn uitzonderingen op. Zo zal waarschijnlijk het Franse record verbeterd, maar op zijn minst benaderd worden uit een onverwachte hoek. Geeft niet.

Mitsz,

Ben het ook niet echt eens, dat op diepe heldere zandafgravingen de grootste vissen zitten. Neem Orient. Niet echt diep. Helder wel, maar meer door minder eutrofiering dan door bodemsoort.


Ph verschillen tot 3 komen per dag voor. Ph in aas, tja daar is niemand het nog/weer met niemand eens. Feit is, dat 15 jaar geleden pineapple flavours op "De Plas" er positief uitsprongen. Dit type had het laagste Ph.

EEn aantal dips, maar ook die stinkmeuk ben de naam kwijt boterzuur, werkt waarschijnlijk omdat de Ph waarde van het aas verlaagd wordt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2005 19:56

Klaas,

toch wel grappig.

Overal zijn uitzonderingen op.


en

Ben het ook niet echt eens, dat op diepe heldere zandafgravingen de grootste vissen zitten. Neem Orient. Niet echt diep. Helder wel, maar meer door minder eutrofiering dan door bodemsoort


je zegt dus zelf, dat overal uitzonderingen op zijn, maar..... :D

Ik weet dat het allemaal behoorlijk relatief is, maar ik zal toch ergens moeten beginnen. Ik weet wel, dat grindafgravingen het erg lekker doen als het om de betere vissen gaat. Ik ga gemakshalve uit van het gemiddelde. Vervolgens zie ik het wel.

Tis toch leuk om mee bezig te zijn, Nie waar?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2005 21:12

Per heli of boot richting Donau-delta. Ben je voorlopig nog niet uitgepionierd :o

Btw, Robert Raduta was bezig daar complete armen van te pachten/kopen, zo luidde het (betrouwbare) gerucht.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2005 21:28

Van mij maggi :D

Ik zoek mijn heil elders Bas
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2005 21:31

Knap waardeloos ja dat hele stukken ervan in handen van deze man komen. Maar goed, er is nog zat te doen daar. Lijkt mij wel een absoluut droomwater.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2005 21:35

Ga je d'r heen dan?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2005 21:40

Als ik de kans krijg/creëer :-? Het zijn alleen weer van die pokkelanden. Het Franse kaasje, verse stokbroodje en de wijn zal ik er beslist missen.

Misschien Adam ff bellen of we zijn heli kunnen lenen. Vliegen we iedere dag ff heen en weer voor vers stokbrood.