Beroepsvissers


Plaats reactie
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

30-04-2002 21:58

Hebben jullie het parool gelezen zaterdag?

Daar stond weer een stukje in over de bekende discussie mbt beroepsvissers...daar wordt je toch simpel van als je dat weer leest))))
Vorig jaar rond juni zat ik (kan beter zeggen lag ik...’kwas zeker aan het luimelen want er ontstonden weer spinnenwebben op de hengels)…
aan de IJsselmeerdijk en ontdekte me daar een partij dode jonge snoekbaars echt letterlijk DOODzonde allemaal ongeveer 7-10 cm lang; morsdood...! En ik mezelf maar afvragen hoe dat toch kon. Nu weet ik het wel; wat dacht je van de spieringvangsten op het IJsselmeer. Laatst op omroep Flevoland hadden ze een reportage van die gasten....ZE LIEPEN GEWOON OVER DE JONGE SNOEKBAARZEN EN BAARZEN HEEN.....ach toch maar bijvangst hup terug en dan worden die netten met een waterkanon schoongespoten!!!!! 10000enden dode rovertjes mannen 10000enden!!!! Dan gaat het hard hoor met de achteruitgang van het roofvisbestand. En maar klagen dat het zo slecht gaat! Ik wordt er kotsmisselijk van als ik dat zie! Ze beginnen een groot deel van het IJsselmeer uit te kammen op jacht naar de (redelijk zeldzame) spiering precies op het moment dat de snoekbaars tot wasdom komt????????? Die heeft dan toch ook geen schijn van kans meer met die giganetten, en als ze het al overleven dan worden ze weer gestroopt….oh oh oh. DIT KAN TOCH NIET!!! Dit gaat toch helemaal fout zo, zeker als ze meer vrijheid krijgen de gluiperds.

Zorgelijke groet Raymond
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

01-05-2002 23:24

Vraag me af of die gasten weten, hoeveel tijd het kost om iets op te bouwen als vis zijnde en rekening houden met uitzetting. Nee joh dat doen ze wel weer als het bestand te laag is, maar dat is ook niet gratis.

Afschieten! het is om te :'(
Wilko Bloem

26-05-2002 01:28

Hoi Raymond, deze tendens zet zich voort in ons alle daags gebeuren, ware het geld betreft! En de kakofonische filosofie van, het zal mijn tijd wel uitdienen. Het zelfde gold ook voor honderden dolfijnen, dit vernomen via publiciteit, met geamputeerde vinnen. Deze zich vast hadden gezwommen in vissers netten!

Wildstand, "reeën" deze reeds op uitsterven staan. Dit allemaal in het kader van zakken vullende project ontwikkelaars. Deze zorg-dragend voor een super krankzinnige “natuur-versnippering” in de reeds bestaande natuur gebieden . Bij tijd en wijlen wandelen hazen, konijnen, reigers en eenden hier door de straten in bos en lommer c.q. meer [Lommer] dan helaas..... Bos!

Aan de buiten rand van de stad Haarlemmer weg, het industrie gebied waar men nieuwbouw pleegt, ten bv. industrie uitbreiding. Kwam mij laatst ter ore, dat de vossen hun biotoop volkomen kwijt waren, en geen veilig heenkomen meer hadden. En uit de hand aten van chauffeurs oorzaak honger. En deze maar gestopt waren, omdat het spul midden op de weg liep te bedelen. Later heb ik vernomen, dat ze daar zijn weggehaald en men zich er over heeft ontfermd.

Maar oké Raymond ik zal het maar hier bij laten, ik word hier niet echt vrolijk van en verval dan in doemdenkertje wat het mens [dom] betreft. In de regel heb ik er ook niet echt veel mee op met deze diersoort. Zolang men niet in de correcte harmonie leeft, van waar men tijdelijk te gast is. Waar Euro zakken-vullend beton stenen en asfalt zegeviert! Boven prachtig groen natuur schoon, en zijn rechtmatige bewoners.

Waar onverstandige project ontwikkelingen zoals te veel laagbouw zegeviert, onder het motto een eigenhuis een plek onder de zon en al dat materiele geürineer! Als men zijn gezonde verstand had gebruikt in Nederland...... “woontorens” en meer groen in goede harmonie en evenwicht met de natuur, en zijn bewoners! Laagbouw is een “luxe” die we ons hier in dit kleine drukke overbevolkte gedoog landje niet overdadig kunnen permitteren. Men schijnt hier in de veronderstelling te zijn alsof het hier zijnde een oppervlakte betreft, zo groot als Amerika. of Australië!
Met humeurige groet Wilko. :???: :???:
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

27-07-2002 10:13

En het gaat nog veel verder:

Persbericht (van http://www.karperwereld.nl).

Sportvissers zeggen vertrouwen op in Friese beroepsvissers

Na de uitzending van "Van Gewest tot Gewest" van 6 juni j.l., waarin een Friese Beroepsvisser openlijk toegeeft dat hij al jaren snoekbaars meeneemt en verhandelt, is de maat voor de Friese Federatie van Sportvissersverenigingen vol.
Sinds de splitsingsovereenkomst van 1977 hebben de beroepsvissers geen schubvisrechten meer. Destijds zijn deze rechten verkocht aan de sportvisserij. De Federatie, die 24000 Friese sportvissers vertegenwoordigt, maakt zich al jaren grote zorgen over het illegaal benutten van de schubvisstand door het beroep.
Naar aanleiding van de veronderstelde slechte economische positie van het beroep heeft de overheid gezocht naar mogelijkheden om deze positie te verbeteren. Staatssecretaris Faber heeft in het beleidsbesluit Binnenvisserij de beroepsvissers en de sportvissers opgedragen om samen tot een duurzame, ecologisch en gevarieerde visstand te komen. In Friesland is de "Visstand Beheer Commissie Friese Boezem" in het leven geroepen om dit doel te verwezenlijken.
De Federatie is op een constructieve manier het proces ingegaan om binnen de in het Beleidsbesluit Binnenvisserij gestelde kaders te komen tot een degelijk visstandbeheerplan.
Ondanks de inzet van de Federatie, is tot op heden in dit proces herhaaldelijk gebleken dat de beroepsvissers alleen willen overgaan tot het zo snel mogelijk benutten van schubvis. De Federatie richt zich op de duurzaamheid van visstand, die gevarieerd en ecologisch verantwoord moet zijn. Volgens het Beleidsbesluit Binnenvisserij moet er eerst een goed visstandbeheerplan gemaakt worden. Als uitwerking daarvan zal een visplan worden gerealiseerd.
In een dergelijk visplan komt de economische benutting aan de orde. Een visplan kan pas worden uitgevoerd als er aan belangrijke voorwaarden voldaan wordt. Voorwaarden zijn onder meer dat de stroperij in Friesland drastisch aan banden gelegd is en dat er een deugdelijke registratieplicht opgesteld wordt waarin verantwoording van verkochte vis gewaarborgd wordt.
Nu blijkt dat Friese Beroepsvissers gedurende dit gehele proces gewoon verder gegaan zijn met illegale vangstpraktijken, is voor de Federatie hierdoor het fundament onder de onderhandelingen weggeslagen. De Federatie Friesland is bereid om samen met beroep verder te onderhandelen over het visstandbeheerplan, maar is onder de huidige omstandigheden niet bereid verder te werken aan de ontwikkeling van het visplan.

Uit de Leeuwarder Courant het volgende stukje:

Sportvissers boos op 'beroep'

GROU - De Friese sportvissers hebben het vertrouwen opgezegd in de beroepsvissers. De Friese sportvissers zijn boos op 'het beroep', oftewel de beroepsvissers. Ze willen niet meer met de Friese Bond van Binnenvissers praten over het teruggeven van het recht om schubvis te vangen.
Woensdagavond heeft de Federatie Friesland van Sportvissersverenigingen verklaard het vertrouwen in de binnenvissers op te zeggen.
Aanleiding is een uitzending van het tv-programma Van Gewest tot Gewest op 6 juni. Daarin laat beroepsvisser Leo Kloosterman zien dat hij als bijvangst binnengehaalde snoekbaarzen verkoopt aan een vishandelaar.
Volgens de Federatie Friesland van Sportvissersverenigingen zijn dit illegale vangstpraktijken, daar de beroepsvissers de schubvisrechten 25 jaar geleden aan de hengelsporters hebben verkocht.
Sport- en beroepsvissers werkten samen aan een visplan waarin economische benutting van snoekbaars geregeld wordt. Uit dat overleg zijn de hengelaars nu opgestapt. Ze willen nog wel met 'het beroep' praten over het visstandbeheerplan, dat zich richt op een gevarieerde en ecologisch verantwoorde vispopulatie.
Behalve een brief op poten aan de Friese Bond van Binnenvissers, stuurde de sportvisfederatie een brief aan demissionair staatssecretaris voor visserij Geke Faber. Zij wordt aangespoord vaart te maken met de registratieplicht voor verhandelde vis.
De sportvissers laten zich voorzichtig uit over juridische stappen tegen visser Kloosterman in het tv-item, die overigens secretaris van de aangeschreven binnenvissersbond is.
Volgens sportvisser Jouke Jansma, lid van de visstandbeheerscommissie, is het niet wenselijk "als gesprekspartners elkaar in de haren vliegen". "De stroper is de lachende derde. Maar we zitten blijkbaar aan tafel met mensen die dit soort illegale dingen doen."

met vr. gr.
Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

27-07-2002 10:31

Bij ons in Goes is ook een 'beperkte' roofvisstand, geen snoekbaars, een paar snoeken en wel baars (tot 40 cm misschien), en dan zie je een prutser op snoek vissen en ga je er mee praten en dan blijkt dat hij de snoek wil op eten, dan begin je ook al 'minder vrolijk' te worden.
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

27-07-2002 12:27

Youri,

als een "sport"visser zoiets doet, dan vind ik dat al een heel ander verhaal dan wanneer een secretaris van de beroepsvissrij het doet... voor de verkoop nog wel.
En als jij zegt dat het zo'n prutser is, en met zo'n geringe roofvistand zullen de meeste snoeken al eens gevangen zijn, zal het wel een beetje meevallen met zijn vangst/meeneem-resultaten.

met vr. gr.
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

27-07-2002 22:48

---
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

28-07-2002 00:01

Ik denk dat de gemiddelde mentaliteit van de beroepsvisser is: "Graaien wat je graaien kan, anders doet de concurrent het, na mij de zondvloed (het zijn meestal ook nog Zeer Gelovige Gristelijke Mensen die Goed Rentmeesterschap zogenaamd zeer hoog in het vaandel hebben staan), en als het op is gaan we wel compensatie eisen bij de overheid, die met het huidige kabinet toch op onze hand is, en al die stomme ongelovige sportvissers kunnen de klere krijgen".

Peter
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

28-07-2002 00:03

Ik denk dat de gemiddelde mentaliteit van de beroepsvisser is: "Graaien wat je graaien kan, anders doet de concurrent het, na mij de zondvloed (het zijn meestal ook nog Zeer Gelovige Gristelijke Mensen die Goed Rentmeesterschap zogenaamd zeer hoog in het vaandel hebben staan), en als het op is gaan we wel compensatie eisen bij de overheid, die met het huidige kabinet toch op onze hand is, en al die stomme ongelovige sportvissers kunnen de klere krijgen".

Peter
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

28-07-2002 00:19

Heb je tweemaal :lol: gelijk aan Peter.
Het is inderdaad zeer jammer dat dergelijke lui de overheid op de hand hebben. Oplossingen zijn er te over... haal een beroepsvisser uit zn beroep.. bereken een gemiddeld salaris voor de man, en geef hem een baan in een vbc. Risico is dat de man gewoon doorstroopt..

met hopeloze groet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-07-2002 21:41

Begrijpelijke maar ook wat ongenuanceerde uitspraken.
Jan, baan in een VBC? Waar haal je dat vandaan? Een VBC is niets iets waar beroepsbanen worden vergeven!
Zonder twijfel zijn beroepsvissers de grootste visstropers, in die zin dat een aantal alle door hen gevangen vis verkopen, terwijl het merendeel alleen maar aalrechten heeft (zie voorbeeld Friesland). Anderzijds moeten we de visstroperijen door z.g. 'sportvissers' absoluut niet onderschatten en is dit een vrijwel even groot probleem. Ook de vele restaurants die rechtstreeks vis kopen van deze visstropers maken zich schuldig aan illegale handel.

Nog wel opgemerkt moet worden dat de snoekbaarsstand mede door het steeds schoner geworden water behoorlijk minder is geworden, bij de snoekstand is dit dus andersom het geval.

Vanwege het ontbreken van voldoende en voortdurende efficiente controle valt te vrezen dat het einde van de visstroperijen voorlopig nog niet in zicht is.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

28-07-2002 21:48

Kabeljauw: vrijwel uitgestorven
Aal: vrijwel uitgestorven
Ik voorspel dat snoekbaars, wat de binnenvisserij betreft, het volgende slachtoffer wordt.
Over 20 jaar: karper boven 20 pond, in open water: vrijwel uitgestorven.

Peter
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

28-07-2002 21:49

Kabeljauw: vrijwel uitgestorven
Aal: vrijwel uitgestorven
Ik voorspel dat snoekbaars, wat de binnenvisserij betreft, het volgende slachtoffer wordt.
Over 20 jaar: karper boven 20 pond, in open water: vrijwel uitgestorven.

Peter
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

28-07-2002 22:06

Ja ok, Aart je hebt wel gelijk, je moet een beroepsvisser natuurlijk eerst wel "omscholen".
Het heeft zeker weten geen zin, hij stroopt alles weg.. en kna dan als VBC-man aangeven dat het met de visstand minder word:-D

Waar ligt dan de oplossing???
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-07-2002 22:13

Sorry Jan, ik begrijp nog steeds niet waar dat op slaat.
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

30-07-2002 14:09

Stel: hij zit in een VBC, hij stroopt alles weg, en constateerd daarna doodleuk dat de visstand achteruit gaat.

N.B. Het is overigens mijn idee niet dat die beroepsvisser in een VBC komt, maar het idee van de cristenunie, gelukkig kan ik het ook nu niet met hun eens zijn. Ben blij dat jij het er ook niet mee eens bent.

met lachende groet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-07-2002 15:20

Jan, bij één VBC voor Friesland vallen alle beroepsvissers en overige visrechthebbenden daaronder. Lees nog maar eens op de OVB site wat een VBC inhoudt.
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

30-07-2002 15:52

Kijk, nu komen we steeds dichterbij mn punt, wat ik waarschijnlijk wat slecht heb verwoord... wat heeft het voor zin, om iemand in een VBC te laten die alles wegstroopt....

met climaxerende :smile: groet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-07-2002 16:59

Jan, wat dat voor zin heeft is niet de vraag die ter discussie is. De wetgever heeft het zo bepaald en daar hebben we mee te maken.
Wat jij (of ik) daar persoonlijk van vinden heeft dus hierop geen enkele invloed.
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

30-07-2002 18:54

Dat is maar net hoever je dat wilt bekijken Aart. De wetgever zie ik als de overheid... en we leven tenslotte in een democratie...

maar tis in ieder geval een probleem zonder einde.

met vr. gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-07-2002 20:07

Jan, het is geen probleem zonder einde. Je hebt het Beleidsbesluit Binnenvisserij en de geldende principes voor visstandbeheer en benutting binnen een VBC niet gelezen. Aan een discussie om de discussie doe ik niet mee, zinloos!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-07-2002 20:30

Trouwens Jan, als je toch bezig gaat, download dan de 33 bladzijden van de Visie Karperbeheer binnen VBC's van de KSN ook even van de site van Dutchcarp. Nadat je alles terdege hebt gelezen spreken we elkaar wel weer!
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

30-07-2002 23:39

Ok Aart, lijkt me reuze boeiend, als ik over 3 weken weer naar school moet, dan heb ik het wel aan tijd...

tot dan :smile:

met afwachtende groet
Plaats reactie