wel of niet voeren?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

27-12-2004 19:15

hallo heren wintervissers,


Ongeveer 3 weken geleden was ik aan het slepen op snoek, en al turend over het water zag ik plotseling enkele karpers springen. Tien minuten later vaarde ik over de bewuste 'springplek' heen, en op de dieptemeter te zien, lag de bodem bezaait met 'bananen'. Julie raden het al; de week erop zat ik er te vissen en met goed resultaat: vier vissen kwamen op het droge, en ook deze week ving ik een aantal vissen, gewoon instant nauwelijks een balletje bijgevoerd! Ik heb een winterstek gevonden!
Het betreft een groot diep water met een fors, gevarieerd bestand aan karper met toch vooral kleinere vissen (schubs10-16pond), opzich leuk om te vangen in deze winterse omstandigheden, maar er zitten toch ook grotere vissen, en zulke vissen vangen zou helemaal te gek zijn!

Mijn vraag aan julie is: Zou het zin hebben om te gaan voeren met kleine hoeveelheden bollen, en zo te proberen de kleinere vissen een beetje te verzadigen, of zou dit zinloos zijn? Ik wil de stek natuurlijk ook niet om zeep helpen!
Hoe zouden julie het aanpakken in deze situatie?
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

27-12-2004 20:07

heb jij even chance zeg!
ik zou zeker voeren maar met maten, probeer een s met 10-14mm boilies zonder vismeel in, dus gewoon een crapboilie. om de vis niet te verzadigen.
en vangen maar!
pietzak :-)
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

27-12-2004 23:07

Tja soms loop(vaar) je er zo tegen aan :D .
helaas is klein aas nie echt een mogelijkheid vanwege de afstand.
Vismeel zit momenteel ook in kleine mate in het aas verwerkt, gewoon een goed winterballetje.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

28-12-2004 08:39

Ik voer juist de gehele winter door. Geen grote hoeveelheden maar voldoende om ze telkens weer mijn boilie tegen te laten komen en zo vertrouwd raken met het aas. Instant vissen is in de winter ook mogelijk maar een aangehouden voerstek werpt op langere termijn beter zijn vruchten af.

Mijn winterknikkers zijn uiteraard ook anders dan de zomervariant maar bevatten beide wel enkele dezelfde kenmerkende ingrediënten. Hiermee is er voor de karper een mate van herkenning in het aas.

Door in de winter door te voeren houd je de karper enigzins actief én ze komen steeds jou knikker weer tegen.

Succes deze winter!

Pascal
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

28-12-2004 09:34

Pascal,
In dit geval lijkt het wel goed te werken instant.
De voordelen van het aanvoeren geef jij ook duidelijk aan, en ben me daar ook van bewust.
Maar zou ik in dit geval de kleine vissen een beetje kunnen verzadigen, om zo de grote vissen eerder te kunnen vangen?
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

28-12-2004 12:16

Roy,
gefeliciteerd met je vonst, wees er maar zuinig op.
Wat zegt Hans W. over het voeren op zijn winterstek? Volgens mij vist hij er altijd instant en vangt behoorlijke aantallen winterkarper.

Mijn eigen bevindingen zijn al weer van een paar jaar terug. Ik ving in deze maanden minder maar wel zwaarder dan in de andere jaargetijden. Ik heb deze ervaring zowel met een voerplekje van enkele dagen (net voor de sessie begonnen met voeren) als bij het doorvoeren van een hotspot na de Zomer en Herfst.

Ik denk dus wel dat als je klein aas in kleine hoeveelheden op je stek kan krijgen dat je enige mate van selectie kan verwachten. (voerbootje lenen? Tom heeft nog een opblaasbare van iets meer dan anderhalve meter :-? )

Maak er maar wat werk van. Er zijn voldoende aanwijzingen dat deze spot het waard is. hulp nodig ??? Deze visser in winterslaap heeft nog wel wat tijd en nee.... ik hoef er niet te vissen...

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-12-2004 14:43

je hebt een plek met een berg vissen, als die grote erbij zitten dan vang je die ook een keer instant of niet! je kunt met voeren ook grote vissen verzadigen. Ik snap niet dat je ontevreden bent als je 4 vissen zo even vangt, ze kennen boilies ze pakken het je weet waar ze zitten waarom voeren? Denk dat je op ondiep water snel vissen kunt wegjagen door te voeren.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

28-12-2004 19:06

Ha die Rob,
Leuk dat je ook op het board zit!
Met een speelgoed bootje(of heeft ie een kleine zodiac ofzo?!?) dat grote meer op lijkt me niks! Hulp nodig? nee dat voeren gaat wel lukken, maar gezellig weer een keer samen vissen lijkt me leuk, dus bij deze...
Hans vist volgens mij altijd op een bevoerde stek, in ieder geval zelden instant.
Ik heb er nog eens overnadacht, en heb besloten in iedergeval wel te voeren, omdat er ook nog een mogelijkheid is dat de vis na een tijdje weer doortrekt, en omdat ik toch het idee dat ik ze door te voeren wat beter op de stek blijf houden.
Ook denk ik dat het geen kwaad kan om de vissen nog wat vertrouwder te maken met mijn aas, en zo vis ik voor mijn idee, (maar toch ook een deel vertrouwen!) ietswat gerichter op grotere vissen.

Beste Frank,
Voor de duidelijkheid: ontevreden ben ik zeker niet!!!
Ben alleen op zoek naar de beste aanpak in dit geval.
Dat je op gegeven moment vissen gaat verzadigen zou heel goed kunnen.
Ik ga daarom ook weinig voeren, maar wel met regelmaat.
gr. roy
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

28-12-2004 19:07

Ik vang juist nú de grotere visssen..

Pascal
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

28-12-2004 19:11

Pascal,
Op een (ver)voorgevoerde stek of instant?
gr.Roy
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-12-2004 19:28

Voeren de hele winter door kan ik me goed in vinden, als je hele winter op een bepaalde stek gaat vissen om de vissen aan het vreten en in de buurt te houden. Voeren geeft in de winter ook meer vertrouwen in een stek waardoor je het langer vol kunt houden.

Het is ook een beetje afhankelijk van hoe vaak je wilt gaan vissen op die plek. Ga je nog lang door of niet, als ik nog lang door zou gaan dan kun je misschien beter voeren maar ga je zo af en toe dan zou ik dit niet doen, kun je de tijd beter investeren in rondvaren met je visvinder!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

28-12-2004 19:39

Eigenlijk vis ik vanaf zo'n beetje eind oktober op snoek.
Die visserij staat voor mij in een even hoog vaandel als het karpervissen,
maar omdat ik deze stek vond ben ik toch weer op karper overgestapt. Vissen doe ik in ieder geval echt ieder weekend en elke dag als ik vrij ben! Ben van plan hier door te vissen totdat het niet meer 'loopt'.
Ik vis er voorlopig dus elk weekend!
gr. Roy
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-12-2004 08:47

Roy,

door te gaan voeren en dagelijks te blijven voeren op de stek zorg je er juist voor dat de stek blijft lopen... :wink:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

29-12-2004 10:21

Pascal Rijzinga schreef:Ik vang juist nú de grotere visssen..
Pascal


Ik vang nu nog steeds van alles door elkaar... ook ik dacht nu grotere kans te maken op de grotere vissen en ik vang tussendoor ook wel mooiere vissen.. maar netzoveel kleinere..

Ook in febr. maart. 2004 ving ik als een trein en ook toen alles door elkaar..
Ik ging steeds minder attractieve bollen gebruiken en steeds groter.. maar van enige selectie was nog steeds geen spraken..
ik geloof er dus niet zo erg meer in dat je nu juist de grote vissen vangt..

Waarom ik denk dat je niet zoveel grotere vissen vangt is puur omdat je niet meer afroomt...
Ik vang nog steeds de grootste vissen binnen 3 keer vissen op een voerstek... daarna is het altijd minder met de grote vissen.. soms wordt het aantal aanbeten wel meer en meer... maar grote vissen minder en minder...

Roy, ik vind het wel heel slim om toch te voeren en niet eens persé met klein aas hoor.. als je ze instant vangt kan wat voeren zeker geen kwaad... en ik denk dat jij met je theorie dat je de kleinere vissen eventueel wat kan verzadigen niet heel erg verkeerd zit!! Probeer het eens en laat even weten of het nog verschil uitmaakte..

@marijn: zou op een gegeven moment geen stekdressuur ontstaan?

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

29-12-2004 14:18

Marijn ham
Roy,

door te gaan voeren en dagelijks te blijven voeren op de stek zorg je er juist voor dat de stek blijft lopen...


Daarom hoop ik er voorlopig ook ieder weekend door te gaan.. :lol:

Bertil,
Uit je bericht maak ik dus op dat je vist op een voerstek, waar je dus grote en kleine vissen door elkaar heen vangt, wat dus zou moeten betekenen, dat selectief vissen in de winter, op deze wijze, niet werkt?

Het formaat van de boillies is ongeveer 19 mm., en ik heb niet het idee dat een iets kleiner balletje heel veel uitmaakt.
Ik zal julie, via deze topic op de hoogte houden.
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

29-12-2004 17:36

Roy,
Er is geen situatie gelijk. Uitproberen dus.
Het maakt volgens mij nogal wat uit of er al eerder gevoerd, gevist en gevangen is. Hoe lang krijgt de spot rust tussen de sessies door? Is er al een ander aan de gang gegaan die zijn slag heeft geslagen na een zware voer campagne net voordat jij dit Goud tegen kwam?
Mijn beste winterseizoen heb ik gevist op een groot meer waar op dat moment niemand anders bezig was. Ik viste ongeveer 3 sessies per maand en was daar minstens 3 maal per week om de stek te voeren. Ik heb nog de overtuiging dat zo’n aanpak (indien mogelijk) selectie in de kaart speelt. Als het zo goed uitpakt als toen bij mij dan kan je het snoeken voor dit jaar wel vaarwel zeggen :wink:
Ik heb er altijd meer vertrouwen door gekregen om vooraf de stek te voorzien van een kleine hoeveelheid (14 tot 18mm ) boilie’s (helaas viste ik toen nog niet met die bekende 19mm bollen :cry: ) wel raar… ik was meestal twee uur van huis om mijn winterstekken te voorzien van nog geen half kilotje. In mijn geval is het de investering waard geweest. Met een kleine hoeveelheid vers aas doe je het niet snel fout.
Veel geluk bij het uitvinden van een aanpak waarmee je het beste uit je stek haalt.
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

29-12-2004 22:08

Ik vis niet instant. Ik voer wekelijks zodat ze mijn boilie blijven tegenkomen.

Als ik kijk naar de zomer en de winter periode, dan vang ik nu minder kleinere vissen dan in de zomer. Ze zitten er nog wel tussen, maar minder is het wel. Ga nu niet denken dat ik tig vissen per keer vang :D
Uiteraard heb ik de boilie wel aangepast voor de wintermaanden.

Pascal
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

29-12-2004 22:23

robski,
De bewuste stek is volgens mij inieder geval de laatste jaren niet bevist.
Op de dichtsbij liggende stek, is dit najaar wel gevist en gevoerd.
Deze mannen zijn echter al meer dan een maand geleden gestopt met vissen en voeren, omdat ze nog maar heel weinig respons kregen.
De stekken liggen zo'n 70 meter uit elkaar.
De succesvolle aanpak waarmee jij die plas heb aangepakt zal ik ook zeker meenemen in de aanpak van mijn visserij, ik geloof daar wel in.

Peter,
een van de redenen dat ik de stek ga bevoeren, is om voorzichtig te proberen toch de vis op de stek te houden.
Is er ook nog de mogelijkheid, dat de vissen deze stek een bepaald deel van het etmaal aandoen om te azen?
Ik heb er tot nu toe (2xdagvissen) de meeste aanbeten tussen 9 en 12 gehad.
Gr. Roy
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

29-12-2004 22:48

Helaas leent deze stek zich niet voor het vissen met slap liggende lijnen, licht lood of een licht wakertje, er word hier zwaar en stevig materiaal gevraagd, want vissen verspelen zien we niet zitten!!
De kanten en taluds liggen namelijk volgestort met puin en andere ellende, je kan wel raden wat er gebeurd als je lijnen onder, over of door het puin lopen..
Wat houd je nog tegen om te gaan vissen?ze geven een prachtig visweertje op!

Gr. Roy
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-12-2004 12:05

Voeren of niet voeren in de winter is toch hetzelfde als :

Vangen of niet vangen...
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

30-12-2004 12:40

Harnold,
Dat zie ik in dit geval toch iets anders.

Gr. Roy
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

30-12-2004 20:00

roy van zwieten schreef:Harnold,
Dat zie ik in dit geval toch iets anders.

Gr. Roy


Dat mag.

gr Harnold
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

03-01-2005 16:50

De eerste visjes al gevangen in 2005?
en....nog gevoerd?
groet,
Rob
Plaats reactie