Omwentelingen gehaakte karpers.


Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-12-2004 16:33

waarom zou een vis dat niet kunnen bedenken dan

als dat zo was zou nu het hele verhaal over dressuur overboord kunnen want een vis kan toch niet bedenken dat hij word gevangen als hij blind op de boilli's duikt

of zeg ik nu iets heel raars want als het op dresuur aankomt kan een karper ineens veel meer bedenken dan als hij aan het draadje zit?????????
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

22-12-2004 16:46

Arwin,

Ik denk ook niet dat het iets te maken heeft met of de vis vaker gevangen is ja of nee. Ik heb ut een keer meegemaakt dat een karper me onder de hengel zich van de haak los kon 'draaien'. Dat was op een meer waar de hengeldruk zeer, maar dan ook zeer laag is. Karper vangen is er moeilijk. Maar als je er een hebt gehaakt heb je wel een mooie. Nadat het een aantal keren nix was geweest kreeg ik eindelijk weer een run. En net deze vis ging van de haak.
Ik heb zo ut vermoeden dat het toch wel in de vis zit. Misschien een of andere reflect. Net zoals wanneer wij in gevaar zijn dan verzin je ook snel iets waardoor je kunt "ontsnappen". Ik denk dat het iets in die richting kan zijn. Dat het allemaal opp zo onderhand dezelfdxee manier van de karpers aan komt, heeft te maken dat je niet zo veel kunt in het water dan alleen maar draaien en proberen die haak los te krijgen.

mzzzls Bart
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-12-2004 19:23

Het draaien van de vis is op zich heel logisch, reactie op de kracht die hem omhoog trekt voor de kant, dan moet hij dus naar beneden. Dus draaien dan maar! Een kleine vis is veel wilder in zijn handelingen, waardoor deze al moegesteden is voor de kant, een grotere begint dan pas over het algemeen. Zij hebben nog wel voldoende kracht over om nog een paar keer goed aan te zetten, maar dan meer op het gewicht. Bij elke vis is het een kwestie van een keer lucht laten happen, dan is het vaak afgelopen omdat ze dan nog meer kracht moeten zetten om de diepte in te gaan.
mvg

Bart van den Hurk
**Arwin Bos**

22-12-2004 21:54

Camiel,
Ik geloof niet dat een karper egt inteligent is. Maar ik geloof zeker wel in dressuur. Een heel simpel voorbeeld. Een karper word gehaakt nadat hij een boilie heeft gegeten. Nu denk ik dat de karper de volgende keer voorzichtiger zal zijn bij het eten van een boilie. Gewoon puur een instinctieve handeling.
Misschien heb ik het helemaal fout, maar ik denk niet dat een karper op dezelfde manier kan denken als mensen

MVG arwin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-12-2004 08:56

He he Bart.

Simpeler kan niet he.

Nu hebben we dus waarom en ook hoe.

MVG

Klaas
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

23-12-2004 10:20

arein,

als die karper wel kan bedenken dat ie op moet passen met boilli's zou ie dan ook niet kunnen bedenken hoe die weer los moet komen?

ik denk dat die beesten een stuk inteligenter zijn dan wij denken.

wel vreemd dat de vissen die zichzelf lossen het allemaal ongeveer op de zelfde manier doen

dierlijk instinct?????????
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-12-2004 20:11

Camiel Driehuis schreef:arein,

als die karper wel kan bedenken dat ie op moet passen met boilli's zou ie dan ook niet kunnen bedenken hoe die weer los moet komen?

ik denk dat die beesten een stuk inteligenter zijn dan wij denken.

wel vreemd dat de vissen die zichzelf lossen het allemaal ongeveer op de zelfde manier doen

dierlijk instinct?????????


Lees je eigen zin even boven dierlijk instinct en zet de grijze massa aan het werk.






De vis lost zichzelf niet, de visser laat de vis lossen door zijn manier van drillen.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-12-2004 21:24

Oh, wat is die manier van drillen dan Michel?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-12-2004 18:27

Gevoel, inzicht,

dat heb je of

dat ontwikkel je in de loop der jaren.

En enkelen onder ons gewoon nooit niet.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-12-2004 18:31

Michel Hollaar schreef:Gevoel, inzicht,

dat heb je of

dat ontwikkel je in de loop der jaren.

En enkelen onder ons gewoon nooit niet.


Nee nee , nu zeg je wat drillen inhoud ik vroeg om de manier van drillen waarop hij zijn vissen lost.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-12-2004 18:45

Ik heb geen idee,

dit jaar slechts 9 lossers en 156 vissen in het net gehad.

In de loop der jaren dus redelijk ontwikkeld dat gevoel en inzicht van het drillen, in combinatie met de juiste rigkeuze, het tijdstip van het veranderen van de slipinstelling tijdens de dril. Daarnaast niet geheel onbelangrijk: Wat kan/doe je met de keuze van de hengel, de molen/reel, de hoofdlijn, de eventuele voorslag ???

De juiste manier van drillen kan ik dus niet be/omschrijven.

De juiste manier voel ik. Zoveel karpers evenzovele afwijkende drils.

Met goed gevoel groetend,
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-12-2004 20:01

Precies,

de ene dril is anders dan de andere,... lijkt me evident.

De juiste hengelkeuze in RELATIE tot de dril zou wel eens van de meest onderschatte factoren kunnen zijn.

Om een beetje modus<off topic>modus te gaan : Juist dit ook in relatie met de wijze van voeren en je rig en de afstand tussen de hengel en de plek van (aas)voer en het moment van aantikken bepalen imo het vangen van de karper.
Ik dwaal een beetje af maar ik ga hierover niet te ver uitwijden omdat er te veel over gezegd kan worden en daar reageren we dan wel weerb op.

gr Harnold
Arjen Kempen
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: assen
Contacteer:

24-12-2004 21:23

Ik heb het 1 en ander gelezen maar nog niet de natuurkundige benadering. Het is volgens mij gewoon een kwestie van krachten verdeling. Dichter onder de top worden de krachten groter. Een natuurkundig verschijnsel heeft als basis dat het gebaseerd is op een algemeen geldend principe. Dus iedereen ervaart hetzelfde.

Een zwaardere vis zal meer kracht op de haak punt kunnen uitoefenen puur omdat de vis zwaarder is. Verschillen kunnen zeker optreden doordat andere lijnen (gevlochten, geen rek, nog mer directe kracht op de haak) stuggere hengels. Hoe groter de hoek van de lijn, verder de afstand naar de vis, des de beter de krachten verdeling.

Ik denk daarom dat het een puur natuurlijk verschijnsel is veroorzaakt door de gewicht van de vis. Meestal heb ik wel het gevoel dat grotere vissen juist onder de kant niet veel te vertellen hebben, de twee grootste van het seizoen lagen binnen 30 seconden na de aanbeet in het net.
Vaak op grotere afstand >30 m, lees minder uitoefenen van directe kracht, kunnen de vissen veel meer.
Minder grote vaak sterkere begin twintigers geven mij veel meer inspanning onder de kant. Maar losschieten is er bijna niet bij.

Wellicht komt dit ook omdat ik zeer stevig dril, de laatste meters zijn niet de botelnek. Ik deel dan ook de mening van Bart van den Hurk dat rustig drillen veel meer problemen op kan leveren.

Losschieters (1 op 50-60) die ik krijg zijn eigenlijk alleen maar de nerveuze < 8 kilo vissen. Puur door de onrust. Bij grotere vissen heb ik dit niet ervaren.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-12-2004 22:09

Natuurkundige benadering.

" Een natuurkundig verschijnsel heeft als basis dat het gebaseerd is op een algemeen geldend principe. Dus iedereen ervaart hetzelfde. "

Gelukkig zijn alle vissen en alle vissers anders. Dus is elke dril anders.
Zelfs als je op dezelfde stek dezelfde vis " dubbelt " zal de dril anders zijn.

Nog even wachten en dan zit ik met mijn laptop langs de kant te bepalen wanneer, hoelaat ik met welke rig en (soort )loodgewicht type hengel,molen/reel, hoofdlijn en natuurlijk op de door de GPS teruggevonden altijd biggenvangende stek mijn tot op de gram afgemeten en zorgvuldig geprepareerde aasbol in het water drapeer.

Nee, geef mij maar GEVOEL EN INZICHT.

Arjen,

stevig drillen geen probleem mee, maar wat voor de een stevig is is voor de ander te ........, ( te stevig of toch nog te slap) :o

Dat verdomde individuele gevoel ook, lastig hoor. :-?
Arjen Kempen
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: assen
Contacteer:

24-12-2004 22:28

Michiel. Een beter moment over gevoel te gaan praten had je zo vlak voor kerst niet kunnen kiezen. Natuurlijk drilt iedereen anders maar het moment dat het mis gaat is helaas voor iedereen hetzelfde. Ook de oorzaak die er achter schuil gaat, helaas heb ik er geen tijd voor maar ik zou graag onderzoek doen naar dit soort oorzaken om voor mezelf het ultime antwoord te vinden.
Ik weet dat ik het plastisch of met andere woorden direct benader maar zo is het helaas. Allen de feiten tellen.
Net zoals het feit dat jij 156 karpers vangt en niet 155. Wat is de waarde van het getal. Door het niet wetenscahppelijk te benaderen blijft er ruimte.
Ruimte voor gevoel, romatiek. Geloof me ik doe veel, zo niet alles op gevoel, maar onderbouwd met feiten, praktisch of wetenschappelijk onderbouwd.

De eerste ingeving is altijd de juiste. Gevoel of wetenschappelijk? Kijk het feit dat ik stevig dril baseer ik op vergelijk met anderen en de tijdsduur van mijn dril. Deze is eigenlijk altijd < 5 minuten.

Je reactie deed me goed, puur gevoel!
Arjen Kempen
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: assen
Contacteer:

24-12-2004 22:32

Sorry voor de taalfouten. Het gevoel iets te veel laten spreken.
jan van kranenburg

25-12-2004 02:37

Maakte dit rollen van de karper al ruim 30 jaar geleden mee.
Toen free-linend. Niks geen invloed van zwaar lood dus.

Alleen zwaardere, dus sterkere karper vertoonde dit kunstje.


Lijn na inhaking strak houden, was de oplossing.


mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

25-12-2004 02:44

Ondanks Kempisch zijn heftige drilstijl springen zelfs nog het schepnet uit ;)
with regards,
Petrovski

Zonder ongein, druk zetten is zeker mogelijk ben alleen van mening dat menigeen te ver doorgaat in die optie. Ik heb mensen zo zien sleuren daar werd ik niet goed, voorspelde van te voren een losser en krek dit gebeurde.

Diegene vroeg zichzelf nog af hoe dit kon, dan zakt mij de moed in de schoenen. :(
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

25-12-2004 10:17

:roll: heren, heren.weten jullie nu niet war het echte ultieme gevoel brengt.
nee?
nou dat is dat je aan de water kant zit en zo simpel mogelijk vist.
zonder de wetenschappelijke bullschit.
en dat je een volle fluiter hebt om dat je je stek instinctief heb uitgekozen,
en op die plek in het water ingegooit.en dat leverd je een pracht van een karper op.
dan heb je toch een gevoel van yes weer een karper gevangen.
hou het simpel,die ene vis die je wilt vangen die komt uiteindelijk toch wel op je onthaak mat te liggen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-12-2004 10:47

Zalig zijn de onwetenden... :roll:


Maar William,

Als ik een "lekker gevoel" heb gehad, wil ik dat meestal nog wel eens. Om dat gevoel nu nog vaker te krijgen, wil ik soms wel eens weten "waarom". Ik stel me in elk geval niet tevreden met :"Die komt wel eens..."

Maar... ieder zijn meug, daar gaat het hier om.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-12-2004 11:14

Klaas,

De dril, die doe je op gevoel, of weet jij precies te beredeneren waarom je op een zeker moment in de dril een stapje naar links/rechts doet , hengeltop hoger/lager brengt, meer/minder druk zet?. Achteraf kan men alles terugberedeneren, maar op het moment zelf is het automatisme.

Het gevoel van de vis scheppen, in je handen houden en het weer terugzetten.

Om tot dat lekkere gevoel te komen, heeft men te maken met het waarom van de stekkeuze, de rig, het aas de hele rimram bij elkaar. Het haken van de vis dankzij / ondanks ( Ik leen weleens een stukje tekst. )Met een andere rig, een ander aas een andere vis gevangen op dat moment?

Het gevoel blijft hetzelfde. " Hebbes "
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

25-12-2004 11:15

oke klaas dat gevoel wat je krijgt bij het vangen van een karper dat wil ik ook en als het kan nog zwaardere vangen als de vorige.maar om er zo diep er op in te gaan met wetenschappelijke feiten ja inderdaad,ieder zijn meug.en een visje vangen willen we allemaal.
voorbeeld.
ik ga vissen met een paar vrienden.en drie er van liggen op de hotspod.
ik ga netjes ergens anders vissen.ik gooi tegen de meerpalen aan.ik vang een 32 ponden een 22.5 pond en een 22 pond.dit was half november
een van mijn maten vangt een 28 pond spiegel op de hotspod.
leg mijn maar eens uit hoe je dit wilt onderbouwen.daarom heb ik zo iets hou het simpel het kan toch anders lopen als je denkt.hotspod of niet.
en wetenschappelijk of niet.maar als wij allerlij truukjes bedenken om een karper te vangen dan bedenkt de karper ook weer truukjes om er niet in te trappen.want het is gewoon een kat en muis spelwat ik graag speel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-12-2004 12:38

William,

De volgende wil weten waarom dat is, da's het verschil. En... lukt dat de volgende keer weer.

OK Soms tot het absurde, nou en? Zopals michel zegt is mijn vraag meestal : Dankzij of ondanks.

Maar: wees nooit of te eigenwijs om te leren. Zelf zou ik anders nog steeds met patatten in de weer zijn. hoewel heb ik ook niet zelf verzonnen... :lol:


MVG

Klaas
Arjen Kempen
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: assen
Contacteer:

25-12-2004 13:01

William, weet je zeker dat je vrienden op de hotspt lagen. Of heb jij juist de hotspot ontdekt of het middel om door te dringen tot de groten van het water.

Ik deel de mening van Klaas dat ik het graag wil weten. Feiten, de vorige keer ving ik daar en de anderen niet, helpen hier heel goed bij. Maar de ware reden wil ik weten want ik wil ook graag de volgende de vanger zijn. Waarom, leeft met me de hele dag.

Kijk maar naar kinderen. Die vragen in hun jonge jaren de hele dag, waarom zouden we er op latere leeftijd mee stoppen.
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

25-12-2004 18:45

beste arjen/klaas
op die bepaalde plek ,he de hodspoddaar word veel gevist en er worden toch zware jongens er uit gehaald.en dan praat je over 30+ en 40+maar ook de kleinere tellen mee.de jongens stonden er op om daar te vissen,en daar was geen plek meer voor mij.ik had een plek waar nooit werd gevist HALLOhoor je dat nooit werd gevist.en dan gaat er bij mij een belletje rinkelen van daar maak ik meer kans dan op die hodspod,want daar is de hengeldruk.en niet bij mij.ja en dan het aas,ik heb met een biomix pellet gevist die opgeboost is met betaine flavour.heel sterk
spul hoor.en ik heb dan gewoon single baithook gevist en boven mijn verwachting toch goed gevangen.en wat klaas zegt daar moet ik hem wel gelijk in geven,van je moet niet eigenwijs zijn en goed leren.en met patatten vang ik ook een karper hoor.maar ik deel jullie mening