Kan een karper lood waarnemen(niet visueel) ?


Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

04-12-2004 10:18

Ik geloof zelfs dat de haakpunt sneller bot wordt door corrosie veroorzaakt door elektrolytische processen...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
gerrit koop

04-12-2004 10:43

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-12-2004 10:59

Je zou er zelfs wat sommen over kunnen maken. Maar de afgifte van looddeeltjes is wel heel gering en wordt dan nog sterk afgeremd door een coating. En dat in een ruime welhaast oneindige hoeveelheid water. Niettemin, als er één deeltje de karpers zintuigen bereikt, wat zou hij er mee moeten tussen die duizenden andere signalen. Er zijn veel sterkere signalen die instinctief wantrouwen oproepen bij karpers. Welhaast onvermijdbaar en altijd aanwezig. En toch trapt er wel ergens een karper weer in. Op de Korda video is het wel heel duidelijk gemaakt dat vissen meer in de gaten hebben dan wij denken en dat elke aanwezige vis bij lange na niet een gevangen karper betekent.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-12-2004 15:31

Als dit werkelijk zo zou zijn he ? draai t eens even om .

Zou n karper lood kunnen ruiken of weet ik op welke manier kunnen waarnemen . Dan kan hij ook de link leggen tussen lood lucht en bollen.

Dus waar lood is is vreten !

En anders tijdens t smelten gewoon ff wat flavour in je pan en je hebt n knaller van n lood :P

Als ik over deze zaken zo diep moest ingaan dan zou ik gaan golven of iets anders.

Maar denk ook eens aan sigatetten lucht of weet ik veel wat n mens allemaal in zn handen heeft op n dag.

:o

Gr M
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-12-2004 15:53

Menno,

zij nu net die mensen, die verder nadenken, die soms net dat beetje extra hebben.

nog niet zo langeleden was het belachelijk om met een blote haak te vissen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-12-2004 16:34

20 jaar is best lang Klaas :o
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-12-2004 17:09

Misschien lang op het leven van een visser,
niet lang op de "evolutie" van het vissen.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

04-12-2004 17:20

Of het wat uitmaakt...? Er zijn wateren waar de karpers een voerplaats geheel leeg vreten zonder dat men ook maar één tik op de toppen ziet. Denk hier maar eens over na.
In mijn opinie zal een karper een elektrolytisch proces wel waarnemen, maar of de vissen dit met gevaar (kunnen) associëren is nog maar de vraag. Op zware dressuurwateren waar wel of niet vangen van heel kleine dingen kan afhangen weet ik het nog niet... Daar zou het toch wel eens hét verschil kunnen maken.

Anderzijds, op een water als een grote rivier spelen andere zaken zoals juiste stekkeuze een veel belangrijkere rol. Ik denk dat Menno hier op doelt. En dan geef ik hem groot gelijk.

Raymond

ps 20 jaar al... :o time flyes when you are having fun :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

04-12-2004 17:25

Over 2 jaar mag je waarschijnlijk niet eens meer met lood vissen.....
Probleem opgelost :D

:wink: Mvg. Daniel
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

04-12-2004 17:32

Daniel Takken schreef:Over 2 jaar mag je waarschijnlijk niet eens meer met lood vissen.....
Probleem opgelost :D

:wink: Mvg. Daniel



Als het zo door gaat mag je over 2 jaar mischien wel helmaal niet meer vissen CN :x
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-12-2004 18:01

Dan heb ik opeens plek zat in alle rust :D
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

04-12-2004 19:09

Hans Brinkel schreef:
Koen de Been schreef:Dennis,


Het lood ruiken of proeven zal niet zomaar gaan.
:roll:


beste Koen,
en waarom dan niet ?..kun je dit onderbouwen ?
gr
Hans Brinkel


Hans,


Omdat je aas aan je hair de eventuele geur van je lood bedekt.....
Je aas stinkt vele malen harder als het lood(als lood al ruikt) dus mij lijkt het onmogelijk voor vriend karper dat ie tijdens het azen je lood kan ruiken of proeven......Heb je met je handjes aan iets afschrs gezeten zoals benzine of iets dergelijks dan is het een ander verhaal.
Het maar een karper hoor, geen geprogrammeerde robot die na kan denken... :-? Een karper is dom!! Ga eens na, ieder karper op een gesloten water wordt meerdere keren gevangen in z'n leven, soms wel meerdere keren per jaar......

Hoe zit het dan met roestende haken of wartels? Roest lost op in water....
Geroeste haken schrikt de karper toch ook niet af? :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-12-2004 19:54

Koen de Been schreef:
Hans Brinkel schreef:
Koen de Been schreef:Dennis,


Het lood ruiken of proeven zal niet zomaar gaan.
:roll:


beste Koen,
en waarom dan niet ?..kun je dit onderbouwen ?
gr
Hans Brinkel


Hans,


Omdat je aas aan je hair de eventuele geur van je lood bedekt.....
Je aas stinkt vele malen harder als het lood(als lood al ruikt) dus mij lijkt het onmogelijk voor vriend karper dat ie tijdens het azen je lood kan ruiken of proeven......Heb je met je handjes aan iets afschrs gezeten zoals benzine of iets dergelijks dan is het een ander verhaal.
Het maar een karper hoor, geen geprogrammeerde robot die na kan denken... :-? Een karper is dom!! Ga eens na, ieder karper op een gesloten water wordt meerdere keren gevangen in z'n leven, soms wel meerdere keren per jaar......

Hoe zit het dan met roestende haken of wartels? Roest lost op in water....
Geroeste haken schrikt de karper toch ook niet af? :roll:


Beste Koen,

Ik vraag enkel of jij jou stelling dat een karper geen lood kan ruiken of proeven kunt onderbouwen :roll:
Gezien je reactie moet ik concluderen dat je dit helaas niet kunt.
Dergelijke zaken kunnen enkel via een wetenschappelijk onderzoek onderbouwd worden. Blijft over dat wij slechts kunnen gissen of het wel of niet zo is (zoals Aart ook beschrijft in zijn antwoord). Of het onderzocht moet worden...is natuurlijk weer een andere vraag. De gemiddelde cultuurwateren in of in de nabijheid van de randstad is gewoonweg vaak al vergeven van vislood / fietsen/ winkelwagens...ga zo maar door , dat het mijn inziens geen enkel extra effect zal hebben op de visvangst...maar onderbouwen kan ik het dus niet. Wellicht op een schoon en maagdelijk water kan het wel mischien uitmaken..wie zal het weten?.
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

04-12-2004 22:29

Ok Hans,

Onderbouwen op wetenschappelijke onderzoeken kan ik niet nee.....
Ik verdiep me niet teveel in zulk soort dingen, dat is mij te moeilijk. :wink:

Je hebt inderdaad gelijk, op maagdelijk water kan het inderdaad uitmaken(negatief voor de visser gezien), zo'n situatie is totaal nieuw voor ze....
Is de karper op de drukbeviste wateren dan gewent aan dat soort fratsen? Hier bedoel ik mee dat de karper niet schrikt ook al is hij er eens een keer mee gevangen(dezelfde situatie, conditionering)?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-12-2004 23:24

Nou, dan kunnen we nog wel even wachten. Lekker belangrijk voor de wetenschap.

Nu komt het mooie. Lood komt gewoon al voor in het water. Lijkt toch heel lastig voor de karper om onderscheid te maken tussen lood dat er al was en de te verwaarloze bijdrage van ons karperlood.

Tja... :wink:

Kaprervissers. :D

Groet, Kees
gerrit koop

04-12-2004 23:55

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jan van kranenburg

05-12-2004 01:36

Zeer extreme dressuur (gewenning) van /door Karper?
Voorbeeld:

Zeker 30 jaar geleden artikel in H.C. (Haagse Courant).
Ging over nieuwbouw van een woning in een polder ergens in de buurt van Hoogmade.

De te bebouwen kavel werd doorsneden door een flinke poldersloot.
Mocht niet gedempt worden. Geen nood, dan maar het huis over de sloot gebouwd; sloot kwam dus a.h.w. door 1 van de flinke kamers te lopen., inclusief bruggetje om er overheen te geraken.

Er zat vis in die sloot! Na enige tijd kwam de karper de kamer in, vanuit het vrije polderwater, na geluidssignalen die het dagelijks gratis portie voer inluidden. Aten uit de hand.

Bewoonster had zelfs namen gegeven aan diverse karpers en beweerde dat de bewuste vis reageerde op zijn naam.

Artikel was opgeleukt met foto's.

Nam zoiets zelf waar op de vijver van het Kroeller_Moeller Museum op de Veluwe.
Ook daar aten de karpers uit je hand. Waren overigens wel zielige, veelal
misgroeide exemplaren, als gevolg van overbevolking en voedselschaarste.

Karper is m.i. wel degelijk instaat gevaarlijk en ongevaarlijk te onderkennen.

Gevaar kan van alles zijn. Onnatuurlijke beweging op of aan het water.
Bonk lood; vreemd aas etc etc.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

05-12-2004 09:31

of ze lood kunnen waarnemen of herkennnen?
ik zou het niet weten.
ik wel wat stekken waar in de loop der jaren aardig wat lood verspeeld is
maar de karpers mijden die plekken niet.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-12-2004 11:07

Jan, positieve conditionering dus. Piet vogel beschreef iets dergelijks in een jachthaven waar de bewoners van een woonboot ook de karpers voerde...ze lagen te wachten tot de bewoners wakker werden en de vrouw de karpers de restjes voerde. Heb 10 jaar bij Alcatel Rijswijk gewerkt, hier hadden ze in de tuin een aantal grote vijvers met o.a. ook karpers (geweldige kweekbakken zijn dit trouwens!) die zijn uitgezet door de onderhoudsman van het gebouw.....kreeg het voor elkaar dat na verloop van een tijdje de karpers gewoon uit mijn handen aten. Voordat ik ze voerde maakte ik eerst wat herrie in het water als signaal dat ik er was......totdat er een paar kwajongens over het hek zijn geklommen in een weekend en hier gingen vissen.....koste een jaar om ze weer te leren uit mijn handen te eten. MAAR of de karpers in staat zijn lood waar te nemen door dit te ruiken en hieraan een relatie te koppelen van gevaar (negatieve conditionering)...de kant wat Dennis met zijn topic op wil gaan...ik weet het zo net nog niet. Kan alleen wetenschappelijk aangetoond worden...en dan nog :wink:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-09-2007 00:48

Kees Ouwehand schreef:Nou, dan kunnen we nog wel even wachten. Lekker belangrijk voor de wetenschap.

Nu komt het mooie. Lood komt gewoon al voor in het water. Lijkt toch heel lastig voor de karper om onderscheid te maken tussen lood dat er al was en de te verwaarloze bijdrage van ons karperlood.

Tja... :wink:

Kaprervissers. :D

Groet, Kees


Erg oude topic, maar ben benieuwd of er nu mensen zijn die er wat meer van weten, of andere ideeen over hebben.

Kees,

Om nog even op jouw laatste bijdrage terug te komen.
Wellicht is een grote concentratie lood(een bonk van 2 ons of zo), wel wat duidelijker "waarneembaar" door onze vriendjes, dan het lood wat reeds in het water aanwezig is.

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
K. van den Herik

26-09-2007 07:48

Loodbonk ansich geloof ik niet zo in. Als het beest al iets ziet, dan moet ik ook na denken en ergens een conclusie aan verbinden.

Spannender wordt het met het potentiaal verschil tussen de haak en het lood.

MVG

Klaas
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

26-09-2007 08:01

Als dat lood duidelijk waarneembaar is denk ik dat we ons meer druk moeten maken hoe we die metalen haak kunnen camoufleren,lijkt mij zo. in mijn denkwijze zal dan de metaal(smaak) eerder voor moeilijk en in sommige gevallen onvangbare karpers zorgen .Ik denk dat dit soort vissen zich niet laten haken omdat er steeds iets (oneetbaars ) aan die boilie/particle zit.Lood zou hier ook wel eens aan kunnen bijdragen.
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

26-09-2007 10:37

Wat op de Korda dvd's inderdaad te zien is, is dat wanneer de karpers de montage ZIEN liggen, ze wegschieten, het gaat dan om het lood, want danny vist wel met onzichtbaar 10lb fluorcarbon, het gaat hier om extreem veel gevangen karpers, je ziet duidelijk dat ze schrikken als je het lood in het voer tegen komen,
danny legt ook uit dat hij het lood aan de rand van de voerplek legt zodat als karpers van achter komen ze alsnog het rigje kunnen pakken zonder het lood tegen te komen, zo erg is het daar,

denk dat midden in de nacht de karpers er meer moeite mee hebben, het lood ruiken lijkt me opzich ook sterk, dat ze het lood zien mag duidelijk wezen maar ruiken, daar zou ik me niet druk over maken....
als je maar met een glider en een toplodd vist en je lijnzwemmers dus onmogelijk maakt dan ben je al een heel eind
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-09-2007 12:07

K. van den Herik schreef:Loodbonk ansich geloof ik niet zo in. Als het beest al iets ziet, dan moet ik ook na denken en ergens een conclusie aan verbinden.

Spannender wordt het met het potentiaal verschil tussen de haak en het lood.

MVG

Klaas


Klaas,

NIET visueel....

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2007 12:11

Maak je niet druk lood wordt toch verboden.
Vissen is een hobby, geen religie!