dwergmeervalletjes irt aas


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-12-2004 12:53

Mannen,

het water, waar ik in het voorjaar ga vissen, heeft een karper bestand om je vingers bij af te likken. Er is echter een probleem. het barst er van de dwerggmeervalletjes.

Wat is nu de beste manier om van die krengen af te komen?

Mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-12-2004 13:05

Mitsz,

Tijgernoten meenemen is het voor de hand liggende antwoord. Zou ik zeker doen.

In mijn geval hielp het 100% toen ik de haak boilie verpakte in van dat fijnmazig doek dat er speciaal voor verkocht wordt.

Nieuw is een stuk krimpkous van grote doorsnee om de boilie krimpen. Lijkt mij wel goed te werken, maar heb het nog niet gebruikt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-12-2004 13:11

Jameson...
Jhon de wandelaar... :wink:

Tenminste zo schreef sven of alijn in een vbk Rotary, een fles en je hebt geen last meer van die dingen :wink: . Schijnbaar hebben ze geen zin in een whiskey flavour die katvissen.

Zelf moet ik zeggen dat op de wateren waar ik heb gevist en die dingen zaten, je met een zoete flavour minder last had dan een vissmaak.

Verder voldoende ei-albumine om het aas extra taai te maken, hierdoor pakken ze het wel, maar kunnen ze het niet baas. Laat de vismeelpellets thuis. Een grotere maat boilie zorgt er ook voor dat ze het niet baas kunnen. Ook zullen langere hairs het al beter doen, ze zuigen namelijk het aas niet op, maar pakken het op van de bodem, door de langere hair is de kans dat je ze haakt weer een stuk kleiner. Wel leuk dat er bij ons op kantoor een aquarium staat met tien van die dingen erin, door ze te bekijken kan je hier weer wat dingen van leren.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-12-2004 13:17

Aaah, dwergmeervalletjes, the horror... :evil:

Zoals Kees al aan gaf, zijn hiervoor speciale gaasjes voor te koop. Een goed(koop) alternatief hiervoor zijn panty's.

Je knipt een stuk uit de panty, spant deze over de boilie, ff vastknopen met dunnen garen en klaar is Kees. Werkt perfect!
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

03-12-2004 13:27

Mitsz,


idd particles voeren ...zullen de locals ook wel doen om de catvisjes te omzeilen.

v.w.b. boilies regelmatiger voeren en verversen, want je duiken erop als een plaag..ze schaven je boilie af, zou ze in ieder geval zo hard mogelijk maken en luchtdrogen. Formaat weet ik niet of dat effect heeft...ze hebben aardig grote bekken

Qua haakaas zou ik idd..die krimpkous opteren van carp-r-us blijft in ieder geval je haakaas in orde..

Ze zijn in koudere omstandigheden niet/minder actief en heb de indruk dat ze zich op dieper water minder talrijk ophouden dan op ondiep water.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-12-2004 13:46

Waar Kees het over had is dit:

'RapIt' van Carp 'r' Us. :wink:


Ook zo´n last gehad op een Frankrijk trip van kreeften die continue het
aas eraf vreten? Of de grote scholen witvis die het haakaas maar blijven afbreken?
CARP R US heeft hier een eenvoudige oplossing voor bedacht, de “RAP-IT”.
De “RAP-IT” is een grote uitvoering van een transparante krimpkous, die om de boilie of pellet gedaan kan worden om deze te beschermen tegen kreeften en witvis.

Hoe werkt de “RAP-IT”?
Knip een stuk van de strook “RAP-IT” af zodat de boilie erin past, maar de zijkanten open blijven.
Houd vervolgens de boilie met een tang in de stoom van een fluitketel of dompel de boilie 1 seconde in kokend water. De krimpkous trekt strak ronde de boilie.
Omdat de zijkanten gewoon open zijn kunnen alle geur- en smaakstoffen gewoon uit de boilie of pellet lekken.
Alle eigenschappen van de boilie of pellet worden dus behouden ondanks dat het haakaas goed beschermd is en minder snel wordt afgebroken.
De “RAP-IT” wordt geleverd in 2 maten, de medium voor aas van 12mm-
16mm en de large voor aas van 18mm-30mm.


Ik heb nog maar 1 hengelsportzaak gezien dit het verkoopt....Wellicht is Breda te ver reizen he Mitsz? :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-12-2004 13:49

Mitsz,

Heb zelf altijd een been van een panty in de tas. Werkt prima.

Bol erin draaien, netzoveel lagen als je denkt nodig te hebben. Bol ronddraaien. Druppeltje lijm erop en afknippen. Eventueel laten soaken en extra drogen. 2 Uur moet makkelijk kunnen. Echter je voer is ook weg he.

Op het moment, dat de vis los is, ben ik meestal ook van die dingen af.

MVG

Klaas
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

03-12-2004 14:06

Mitsz,

ff bij Mike van de Carpcollector langsgaan op de vbk meeting die is namelijk verdeler van het spul.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-12-2004 14:08

Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-12-2004 14:13

Ik kan nog wel een testbak aanbieden :wink: , stuur maar wat monsters op dan zie ik wel hoe snel en of het weg is, het zijn wel afrikaanse dwergmeervalletjes, dus rijstebloem maar alvast weglaten uit de boilie :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-12-2004 14:14

Geweldig. Een bolie is toch al een aasje, die niet bekend staat om zijn grote aantrekkingskracht. Nu dit nog verhullen door er plastik om te doen?

Maareh gewoon doen. :lol:

MVG

klaas
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

03-12-2004 14:23

tsja,

die meervallen is het ergste wat je kan overkomen zeker als ze in grote getallen voorkomen, daar zijn kreeften heilig bij...

had de indruk tijdens 2 vissessies vorig jaar waar ik deze pestbeestje heb meegemaakt dat er toch altijd nog wel iets blijft zitten aan de haak..(heb toch behoorlijk wat karper gevangen nog.).. een gedecimeerde boilie met vlakke kantjes...

ps heb gezien dat zelfs aasvissen (groter dan de gemiddelde katvis) binnen een uur of 2 van de haak werden gevreten. 3 haken leeg en aan de 4e een katvis
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-12-2004 14:23

Dat is inderdaad een nadeel Klaas.

Het uitlekken van de geurstoffen wordt zo sterk gereduceerd, of het iets zal uitmaken als de karper eenmaal op je (afgeknaagde voer :-? ) zit weet ik niet.
Karper zal het toch wel in z'n bek nemen, als het goed is heb je je hengel al krom staan. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-12-2004 14:26

Maar die voerboilies (die na een half uur weggegeten zijn?!) lokken dan toch gewoon de karper :lol: . Nee, de enigste oplossing is zeer taai, groot aas dmv bijv. ei-albumine, je levert dan in op de aantrekkingskracht, maar dit is beter dan elk half uur je boilie moeten vervangen. Ze kunnen dit misschien wel oppakken, maar laten het na een tijdje weer vallen. Dus gewoon een emmer op de stek omkiepen en na een uur zit je op verspreid voer te vissen :lol: :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

03-12-2004 14:34

Hoi,

Dwergmeervalletjes komen net zo diep als karpers dus daar kun je ze niet de baas mee zijn.

Door het aas steeds kort te water te hebben, op het juiste moment van de dag kun je ze voor zijn.

Grote, harde, zoete boilies zijn als haakaas het meest geschikt. Om toch de visplek aantrekkelijk te houden voor karper zou ik niet bijvoeren met dezelfde uitgedroogde boilies, maar regelmatig bijvoeren met veel kleine boilies. Dat houd ze even bezig. Ook de grote boilies krijgen de breedbekjes uiteindelijk weg.

En pas je onderlijn aan, een lange soepler hair lijkt mij niet het meest geschikt. Ik haak ze liever gewoon. Want een karper zal een boilie niet snel pakken als er een dwergmeervalletje aan zit vastgezogen. Stiff is de boodschap.

Jeroen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-12-2004 14:47

Heren,

hartelijk dank voor de inbreng. Qua aas weet ik dan wel wat ik mee wil nemen.

Panties heb zat :o

Vader gaat een paar onderzeeers vangen :D

MVG Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-12-2004 15:39

Bart,

Ik las dat je lange hairs tegen aanvallen van dwergmeervalletjes aanbe-
veelde, normaal ben ik ook voor lange hairs bij bodemaas; maar is het
niet zo dat een soepele hair makkelijker in de war te brengen is...!? Ik zelf
zou eerder voor stiff-rig variant gaan, in combinatie met een D-rig en een
keiharde/taaie zoete pop-up (hinge-link rig). Een sijve onderlijn lijkt me
dat die beter tegen aanvallen van meervalletjes/kreeften kan, dan een
soepele onderlijn en hair.

Koen,

Dat RAP-IT lijkt me goed spul, om dergelijke aanvallen op het aas tegen
te gaan. Om je aas toch wat aantrekelijker te maken, zou je misschien je
boilie met omhulsel (boilie eerst goed gedroogd!) in een 1 of andere soak
kunnen leggen, want de zij-kanten van de boilie zijn namelijk open.

Tot slot: In de electro-zaak zou je ook eventueel van die brede doorzich-
tige stukken krimpkous kunnen gebruiken....scheelt weer inprijs...! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

03-12-2004 15:47

Je zou ook nog kunnen kijken naar dat plastic spul van Enterprise tackle dit wordt trouwens ook verdeeld door Carp Collector
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-12-2004 15:51

Het kan natuurlijk geen kwaad,wanneer de "aaskrimpkous" flink geperforeerd wordt vooraf.
Dit om de uitstoot van alle attractors te verbeteren.
Uiteraard moeten de gaatjes wel zo klein mogelijk zijn,ivm "hebberige" kreeftenschaartjes en meervallensnoetjes..... :wink:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-12-2004 15:54

Zoals Jan al aangaf is het probleem eigenlijk dat ze de boilie langzaam afschrapen. Vangen doe je ze bijna niet. Het zijn namelijk DWERGmeervalletjes, met de nadruk op dwerg. Als je ze wel wilt vangen :-?, nou dan zou ik voor een rig van 5 cm met haakmaatje 12 beaasd met een 6 mm boilie gaan. Ze zijn ook gek op zoete Tropical Pinapple. Of je voerboilies lang genoeg blijven liggen zal van de aantallen dwergmeervalletjes afhangen. Maar daarvoor waren de tijgernoten al bedoeld. Ik zou gewoon voor die kous gaan, desnoods een panty, en niet de boilie verpakken in plastic zakjes of iets dergelijks. Ik had trouwens niet kous van Carp’R’us. Solar heeft nog een plastic kooitje waar de boilie in past. Ook die sluit niet luchtdicht af, natuurlijk. 8) Dat krimpkous lijkt me ook wel wat. Die sluit namelijk amper af, maar is goed open aan de zijkanten.

Nou aju en succes.

Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 03-12-2004 16:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-12-2004 15:59

Klopt inderdaad Marvin!

Pellets in plastic/rubber met een doordringende flavour.....
Taai is het zowieso, alleen de catfish kan het nog steeds in z'n bek nemen dus de kans dat je em haakt is er nog steeds :-? Wel helpt het tegen kreeft 8)
Vorig jaar had ik er een ochtend mee gevist, wat me opviel was dat ik enkel een paar tikken op de top kreeg. Dit was geen witvis!
Nadat ik er een pop-up op deed kreeg ik runs, mijn ideee was dat karper weldegelijk in de gaten had dat het niet eetbaar is/was.
Dr zit geen smaak aan, volgens mij is het puur geurstof wat er is toegevoegd......T zal waarschijnlijk natuurlijker overkomen op vrind karper als er ook nog een smaak aan zou zitten, tikjes behoren dan waarschijnlijk tot de verleden tijd!

Als je i.c.m een boilie of pop-up zou vissen zal het ook beter werken, enkel een nepplasticje dr op werkt niet heb ik gemerkt :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

03-12-2004 16:04

Altijd handig niet alleen bij katvis..probs


met een combi vissen...een boilie en een tijgernoot ...zit er in ieder geval nog iets aan als de kreeft/katvis op je bol losgaan.
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

03-12-2004 16:24

HMMMM Koen dat laaste betwijfel ik :D

Ik heb dit jaar al genoeg vis gevangen op dat spul, vooral de Maize viel erg goed in de smaak bij onze vrien.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-12-2004 16:38

Men neme een tijgernoot die vooraf geweekt en gekookt is en kneed hieromheen wat boiliedeeg. Dan kook je dit ook nog even en klaar is kees.

Vervolgens hoef je het bolletje/nootje alleen nog op de hair te zetten (dus de naald ook door de tijgernoot zelf halen). Als de katjes dan beginnen te schrapen komen ze op een moment vanzelf op de tijgernoot die dan hopelijk wel blijft zitten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-12-2004 16:45

Mitsz,
Ken je dat stukkie van Hubert Muller?

Hij viste met 1 tijgertje + 1 boilie op de hair..
Karpervoer 2000 / Gastschrijvers / Picachou...
was best een leuk stukkie om te vertalen :wink: 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.