Preserver - invloed of niet op je aas ?


Preserver invloed of niet op je aas?

inderdaad, heeft invloed
24
75%
heeft geen invloed
4
13%
nog nooit over nagedacht
4
13%
 
Totaal aantal stemmen: 32
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2004 10:56

Kees,

Hele jaar zo vissen telt ook. Misschien 1 dag voeren of 2 mag ook.

Schade en schande wijs geworden. Al was het maar 3 maanden.

MVG

Klaas
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

24-11-2004 11:38

vraag kan een karper wel iets lekker vinden? bij de mens is dat vooral gekoppeld aan de ervaring in hoeverre het aan onze verwachtingen van smaak voldoet. Denk dat het bij de karper meer een zaak is van reageert mijn lichaam er slecht/goed op.. of herken ik dit aas als zijnde een positieve of negatieve ervaring.

Of een boilie dus lekker smaakt kan wel eens inrelevant zijn.

Boilies met veel conserveringsmiddelen hebben veelal op de langere termijn een slechter resultaat omdat lichaam van de karper er slecht op reageert volgens mij. Darmflora wordt verstoord door de vele conserveringsmiddelen die erin zitten. Hier gaat een tijdje overheen voordat de vis dit merkt. Indien een boilie met veel conserveringsmiddelen altijd zelfde smaak zou hebben dan kan de karper die link misschien leggen dat dit aas slecht voor hem is. Maar er zit vaak te veel verschil in smaak om deze relatie te kunnen leggen.

Een karper heeft een positieve, negatieve of neutrale ervaring bij een bepaalde smaak. Dit is waar we rekening mee moeten houden.. of die boilie in ons ogen lekker smaakt is niet relevant!

Tussen een pas gedraaide boilie en een boilie die al enkele dagen buiten de koelkast bewaard wordt kan ook wel degelijk verschil zitten. Maar omdat ze er visueel hetzelfde uitzien wordt er vaak gedacht dat de boilie ook nog hetzelfde is! Zo ook met freezerbaits.. en de door Mitz aangehaalde oxidatie van vet in de vriezer, is ook niet zichtbaar dus wordt voor het gemak ook maar gedacht dat de boilie hetzelfde is als een pas gedraaide boilie.

Dit was mijn idee over de boilies

M.v.g. ulco,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-11-2004 17:27

Ulco,

Voor ons een vraag en alleen de karper weet het antwoord.

Mijn vermoeden is dat een karper primair eet om te overleven. Verder is elke karper een ander individu. Dat uit zich al in verschillen in de gretigheid waarmee gegeten wordt. De ene karper is er als de kippen bij als er iets te eten valt en de andere blijft wantrouwig op de achtergrond. Pikt het niet eens op. Ook zijn er wel degelijk voorkeuren te bemerken. Bij verandering van aas moet je niet gek opkijken als je ineens andere vissen treft. Ik prefereer vers aas dat de dag ervoor nog gedraaid is. In de praktijk merk ik echter weinig verschil met aas dat langere tijd gedroogd is of uit de vriezer komt. Meer iets waar ik mijzelf comfortabeler bij voel.

Mijn indruk is dat je in relatie tot aas over de gemiddelde doorsnee van je vangsten kunt praten in grote, type etc. Dit is te beïnvloeden door de samenstelling van je aas te veranderen in samenhang met de toegepaste tactiek. Maar voor mijn gevoel veel minder met subtiele details zoals drogen en invriezen.

Groet, Kees
Andre Breukel
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00

26-11-2004 00:57

Heren karpervissers, laten we wel met beide benen op de grond blijven staan, al deze middelen waar we ons zo druk om maken, consumeren wij tijdens het vissen massaal. Denk eens aan de zakken chips, struikmaaltijden, biertjes enzv enzv..... Wees zuinig op onze karpers. maar overdrijven we hier niet een beetje, de ready mades hebben zichzelf jarenlang bewezen. Grote vissterftes door readymades is mij onbekend, wat voor toevoegingen zitten er in casseine, vismeel, flavours enzv.
Gewoon lekker vissen mannen...!!!!!!!!

André
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2004 08:29

Andre,


0,00x % per 100 gram of 100 gram per kilo...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2004 08:39

Tot op zekere hoogte mee eens.

Maar wel eens 3 jaar gewacht met het opeten van chips?

Je verwijzing naar ander toevoegingen maakt mij niet blijer.

Er sterven genoeg karpers waarbij een directe oorzaak niet aantoonbaar is.

Het zou beter zijn als de aasfabrikanten zich houden aan de wettelijke voorschriften voor tenminste diervoeders en duidelijk op de zak vermelden wat erin zit. Net als bij andere voeding. Dan is er geen reden voor twijfel!

Maar ga gewoon lekker slapen...!!!!!!!!

En gezond weer op.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-11-2004 11:18

Andre, als de voedingsindustrie de hoeveelheden preserver in hun producten zouden doen die in de boilies zitten werden ze allemaal veroordeeld voor moord.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2004 13:17

http://www.voedsel.net/vragen/vraag72.htm

"Vrijwel al deze conserveermiddelen zijn natuurlijk"


Dus er is niemand die liegt als ie op zijn zakje vermeld zonder chemische conservering....


Beetje doorbladeren en zoeken naar ADI.

MVG

Klaas