Noemen van Namen van Karperwateren


Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-11-2004 17:25

er valt me in deze discussie op dat er totaal niet wordt gepraat over marktwerking. er is vraag naar artikelen, dus komen ze er ook. gevolg is mogelijk praktijken met wantoestanden enz enz enz. als wij niet meer vragen om lezenswaardige artikelen, het liefst geillustreerd met mooie vissen, dan zal het probleem vrij snel de wereld uit zijn en kunnen we weer met goede boeken aan de waterkant gaan zitten.

ben het overigens eens met het feit dat het smijten met namen niet nodig is. een visser die geinteresseerd is, uit de regio komt en het echt wil weten, komt er toch wel achter waar het water ligt! en hij zal er dan ook vast wel successen boeken. verschil is dat dit dan vaak wat serieuzer ingestelde vissers zijn en in mindere mate de pondjesjagers die denken het wel even te flikken.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

23-11-2004 18:06

Kees,

volgens mij zijn er toch genoeg lezenswaardige artikelen te schrijven zonder namen en stekken te noemen? Foto's met mooie vissen zijn zo te fotograferen dat ze zelfs voor locale vissers onherkenbaar zijn.

Het kan toch niet zo zijn dat er geen lezenswaardige artikelen meer zijn zonder zich te goed te doen aan de pondenrace? Ik heb toch in het verleden genoeg stukken de revue zien passeren die zeer interessant waren zonder dat er ook maar een foto van een kolos bij stond. We kunnen dus best vraag hebben naar artikelen en het is aan de schrijver(s) om deze dan dus interessant genoeg te maken.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

23-11-2004 18:17

Laten we voorop stellen dat ik ook tegen het noemen van wateren ben.
Al heb ik mij hier in het verleden ook schuldig aan gemaakt.
In mijn geval was het puur onwetendheid, zal het nu niet meer in mijn hoofd halen.
Maar als je beter weet en je doet het toch, dat betuigd gewoon van weinig respect voor andere vissers.

Om nou te zeggen dat mensen hun ego willen strelen wanneer ze foto's laten zien, ga ik niet helemaal in mee.
Je kan toch ook gewoon trots zijn op je vangsten, ja en dan wil je dat graag delen, niks mis mee naar mijn idee.

De mannen die hier op de site vertoeven zijn over het algemeen de kenners, puur omdat alles hier word besproken.
Niks mis mee, schitterend medium om elkaar op te voeden en wijzer te maken.
Maar denk er om dat wat voor ons ondertussen als gewoon word beschoud een ander nooit van gehoord heeft.

Over mijn onwetendheid bijvoorbeeld, toen ik hier pas op het board kwam.
De beginselen van het karpervissen kreeg ik van m'n vader mee, hoewel hij in die tijd meer een witvisser was.
Toen hij weer in Engeland ging wonen pakte ik het zelf allemaal op.
Jaren heb ik lekker mijn ding gedaan, als ik er nu op terug kijk denk ik, waar was je toch mee bezig.
Maargoed ik had schik en ving af en toe een visje.
Karperbladen waren aan mij niet besteed, had een hekel aan lezen (kon het niet zo goed).
Ik had ook weinig contakt met andere vissers omdat ik altijd alleen ging vissen (nu nog trouwens).
Ik pak mezelf als voorbeeld maar zo zijn er nog veel meer karpervissers die gewoon niet beter weten, kun je ze dat kwalijk nemen?

Datzelfde geld voor sommigen die vissen overzetten.
Sommigen denken echt dat ze het beste voor hebben met de vissen.
Anderen zien er gewoon geen kwaad in, weten niet beter.
Mensen die het wel weten en toch doen, die krijgen dit jaar van Sint de roe :evil:

Ik draaf weer een beetje door, wilde alleen mijn punt duidelijk maken.
Elkaar opvoeden hierin is wat we moeten doen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

23-11-2004 18:45

Robert,

Ik snap precies je aangehaalde punten, maar aan de andere kant heb ik het hier over een punt van schrijvers die schrijven voor een karperblad en naar mijn idee dan dus ook drommels goed weten waar de klepel hangt. Kijk voor deze gasten gaat het verhaaltje van onwetendheid dus niet op. En dit is dus ook de reden waarom ik deze discussie aangezwengeld heb. De onwetende daar gelaten.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-11-2004 18:54

Mannen,

Het volgende speelde zich af in België, had voor hetzelfde geld hier kunnen gebeuren.

Op een water daar werd een vis van 30 kg gevangen, de bekende jongens uit de bladen waren gealarmeerd en al snel was het water doorhun permanent bezet (sponsors de mannen bevoorraden met vele kilo’s boilies.) Alleen de vis werkte niet mee om hun imago en de naam van de sponsor op te vijzelen. Na een aantal weken gaven een aantal het op en een Hollander wel of niet ingeseind mocht de vis vangen. De bladen stonden er weer vol van. Hiep, Hiep, Hoera voor de man in kwestie. Het volgende water is nu weer aan de beurt voor de respectabele karper scène. Dat deze personen nog lol hebben in het Karpervissen ontgaat mij volkomen een dolgedraaide boel meer is het in mijn ogen niet. Kan ook niet anders gezien de vele miljoenen euro’s die er in jaarlijks in omgaan. Je verleiden tot dergelijke praktijken pleit niet voor de mensen in kwestie. Maar ja, we leven nu eenmaal in een moderne tijd wat dat ook wezen mag.
Wilde eigenlijk niet reageren je krijgt al gauw de reactie van oude zeikerd daar heb je hem weer. Maar je mag natuurlijk ten alle tijden dit soort visserij bedrijven, wel ieder zijn meug.

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-11-2004 19:30

eddy,
je hebt gelijk dat er zeker goed artikelen te schrijven zijn zonder de naam van het water te noemen, en indien er een neutrale achtergrond gebruikt wordt voor foto's maak je de puzzel over het water nog wat complexer.
de reden waarom ik het zo zwart wit stel is, dat een local het gezicht van de schrijver en in veel gevallen zelfs de getoonde vis wel zal herkennen. zodoende zal er op een gegeven moment informatie uitlekken, men heeft je vast wel zien vissen. op deze wijze overigens nix mis mee vind ik, de vissers moet zijn best doen voor informatie en de 'peppen' haken waarschijnlijk eerder af.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Peter Venema
Berichten: 32
Lid geworden op: 27-07-2004 20:08
Locatie: Groningen

23-11-2004 19:33

Hallo,

Ik vind inderdaad dat je geen wateren bij naam moet noemen vanwege commercie. Dus even snel de grote jongens vangen en dan een leuk artikel schrijven, met als gevolg een invasie van kapervissers.
Maar als beginnende karpervisser is het moeilijk om goede stek te vinden. Ik ben dit jaar overgestapt van de witvisserij naar het karpervissen. Ik ben in elk geval blij dat ik door een aantal ervaren karpervisser ben gewezen op een aantal watertjes. Ook denk ik dat het een kleine groep is die het verpest voor een ander. Ik denk dat het merendeel lekker op zijn eigen stekie zit, en dat er een kleine groep is die de verhalen achter nagaat om dan even die legende te vangen. Ik ben ik elk geval blij dat een aantal vissers mij een goede stek hebben aangewezen, en hoop dat ik op nog meer wordt gewezen. Ik vindt dat we ook niet te angstig moeten zijn.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2004 19:39

Nee , de redaktie mag zeker in deze niet ingrijpen want voor je het weet worden er ook andere passages gecensureerd en dan komt de "journalastieke vrijheid" in het geding en dat kan nooit de bedoeling zijn.
De schrijvers moeten zelf zo verstandig zijn , maar nadat ze een keer op hun bek zijn gegaan zullen ze dat in de toekomst wel laten om zo hun eigen "alter"ego's te strelen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 19:44

Nou ik ken er anders ook nog een leuke,

ben ik al een lange tijd voorbereidingen aan het treffen, om naar een topwater te gaan. Het ligt ergens in Europa zullen we maar zeggen. Tot op heden heeft het vissen opgeleverd tot 36 kg :o . Er vissen locals en wat goed zwijgende Europeanen.

Dit jaar gaat er dus een nederlandse jongen vissen. Die tuinkabouter vangt oa een vis van 31 kg en moet natuurlijk een foto hebben om zijn vangst te vereeuwigen. Vraagt ie uitgerekend aan de fotograaf van een bekend hengelsport magazine. De foto's liggen al in Engeland en zeer waarschijnlijk kunnen jullie- als de Engelse top er over is geweest- het eerste artikel over dit water lezen in de bladen. Duurt hooguit anderhalf jaar, zo niet een paar maanden.

R., koop er een met zelfontspanner!! Eikel......
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2004 19:52

Zet zijn naam volledig hier neer, doe dr een foto bij en bij de eerst volgende karperbeurs sabelen wij hem neder.

Alvast bedankt.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 20:07

Beste Mitz
Allereerst moet ik je nog bedanken voor de paar zakken Waterland boilies die ik van de zomer mocht testen. heb er zeker goed mee gevangen op mijn thuis water (noem geen naam). Nu even over die zogenaamde tuinkabouter waar je het over hebt. Ik kan je verzekeren dat die jongen dat niet zo bedoeld heeft en persoonlijk kan ik er inkomen dat je iemand vraagt om een foto te maken en niet aan de gang gaat met een zelfontspanner. het gaat hier wel om een hele grote vis die ten eerste zeer moeilijk goed op de foto is te krijgen (dus helemaal als je alles zelf moet doen) ten tweede ben na het vangen van zo'n een vis zo in de wolken dat je volgens mij niet echt rationeel kan nadenken.
Wat het geheime water betreft geloof mij dat water is lang niet zo geheim als jij denkt, ik weet dat er al heel wat bekende Nederlandse en Belgen naar toe geweest zijn. dan praat ik nog niet eens over de Duitsers die er al jaren aan de gang zijn.
Nee ik moet nog maar zien of het grote legioen daarop neerstrijkt want ik weet wat je er allemaal voor moet doen en zelfs ik zou dat niet meer kunnen opbrengen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 20:38

Piet,

geen dank. Ik ben blij dat de boilies het goed hebben gedaan. Als je er nog eens wat wil

Er is indit verhaal iets meer aan de hand. Om te beginnen, weet ik natuurlijk, dat het betreffende water niet geheim is. Ik kende het tenslotte. Het was echter nog niet ontdekt door de media. Zelfs de Belgische "top" is er dit jaar pas geweest.

De betreffende visser had het "gekregen" van een Nederlandse vriend, die er zelf nog aan de slag moet. Indien je zulke info zomaar krijgt, zorg je ook dat je er zeeer zorgvuldig mee omgaat. Het gaat hier tenslotte niet om een eenmalig hoog scorende put. Het water is een absoluut topwater, met een biotoop gelijkwaardig die van Cassien.

Ik ben nu al een tijdje gewoon zeer teleurgesteld, daar ik mijn eerste trip ( die dus nog moest komen) al een jaar aan het voorbereiden ben. Ik dacht dat water een paar jaar te kunnen bevissen, zonder te hoeven lullen met Simon, Alijn, Phil, Ronny en consorten.

gewoon lullig
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 20:47

Mitz als je echt je zinnen op zo iets hebt gezet moet je gewoon gaan en maling hebben aan wie er wel of niet zit. Je hoeft niet met mensen aan de waterkant te praten helemaal niet op zo'n een water want met een bootje kom je op stekken die niet te belopen zijn. Al heel vaak hoorde ik verhalen over iedereen die wel even naar een groot water ging in het noorden van Frankrijk een paar kilometer van een ander groot meer( wat moeilijk als ik geen namen mag noemen!) en als ik dan toch ging bleek er niemand te vissen. En op het moment dat het wel vol is op de nachtzone's kun je juist laggen in je vuistje want dan zijn er voor de slimme dagvisser heel veel successen te halen.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

23-11-2004 21:37

Piet,

Je dwaalt wel een eind af zeg...maar oke, krijg ook wat van Mitsz zijn bollen. Die knoop ik er volgend jaar aan Piet, jouw uitnodiging lijkt me wel wat, zal ik je eens leren wat vissen is...uche,uche :wink:

Las in jouw intervieuw dat er bevriende mensen waren die het liever niet hadden dat je geen namen meer noemde ivm de toeloop op deze wateren. Dat is precies het signaal dat in deze topic besproken wordt. Dit onderwerp leeft wel degelijk en jij geeft gehoor aan hun oproep. Dat lijkt me toch ook niet zo moeilijk?

MVG

Herwin
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 21:58

Herwin
Ik heb door de jaren heen al heel wat kritiek gehad op mijn artikelen waar ik namen noemde van overigens bekende wateren. Mijn reactie hierop is altijdl dat ik alleen over wateren schrijf die bij het grote legioen al bekent zijn en over wateren die ik zelf heb gevonden. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als ik niet een artikel of een lezing zou kunnen doen en dat ik dan niet de naam van mijn thuiswater ("de Sloterplas"oeps dat glipte er uit) zou mogen noemen. Daar vis ik al een jaar of twintig wie kent dat water niet! Moet ik dan in een artikel schrijven dat het om een water gaat waar ik heel dicht bij woon, volgens Frans Frentrop vis ik zelfs uit mijn slaapkamen raam. Nee dank je wel als het mogelijk is blijf ik toch namen noemen waarvan ik weet dat het geen kwaad kan. Op verzoek van vrienden heb ik in het interview bewust de wateren weggelaten waar zij op dit moment op vissen en waar het beter voor die bewusten wateren zou zijn om die vergeten te laten.

De afspraak om in het voorjaar een sessie bij mij te komen vissen staat zeker.
Groeten van iemand die dicht aan een water woont!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-11-2004 22:10

piet,

ben het volmondig met je eens. wateren als de sloterplas zijn al bekend, hebben hun drukte en het beleid is er al op diverse punten aangepast.

nu vraag ik me echter nog 1 ding af. als je een naam zou noemen van een water waar snachts niet gevist mag worden met een redelijk scherpe controle, zou 'het legioen' ook hierop afkomen, of zou de rompslomp met dagsessies de pondenjagers op afstand houden? met andere woorden, aan welke voorwaarden moet een water voldoen om interessant te zijn voor de 'loslippige pondenjagers' wellicht dat we op deze wijze tot een soort richtlijn kunnen komen voor dergelijke artikelen. helaas zal de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de schrijver en/of redactie blijven liggen
groetjes Da Fox
Jordy Waalderbos
Berichten: 33
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: aalten

23-11-2004 22:31

Het is nou eenmaal een feit dat vandaag de dag alle namen en of dat nou over personen of wateren gaat erg gevoelig liggen.
Wat de een interesseerd kan de ander vervelen of iriteren enz enz enz.
Ik vind het persoonlijk nog wel een leuk een artikel van iemand te lezen die misschien wel iets meer durft te zeggen of in ieder geval zijn informatie scherp aanbied.
het hou (ons) karpervissers volgens mij wel actief ;-)...
Ik kan me wel vinden in jou kritiek Piet.. of anders gezegd je manier van schrijven.
Hoop je snel weer te spreken op de volgende beurs..

TIGHT LINES Jordy waalderbos. :D
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-11-2004 22:42

Kees
In sommige van mijn artikelen stond wel eens een mooi plaatje van een azur blauw water er stond echter geen naam bij. Je moest eens weten hoeveel mij hebben gemaild hebben of ik hun de naam van dat water wilde zeggen. Op de site van ons stond duidelijk dat wij geen informatie over Frankrijk via email wilde verstrekken. Helaas waren 90% van de vragen die ik kreeg informatie vragen over Franse wateren. wij hebben daarom de email functie van de site verwijderd. Vandaar dat ik een beetje ironisch reageer op deze topic want ik weet dat iedereen graag een beetje informatie krijgt over het een of ander. Ook heel bekende namen in het karperwereldje belde vaak voor informatie terwijl die zelfde mensen achter mijn rug mij veroordeelde over mijn informatieve artikelen.
Piet Vogel
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-11-2004 23:28

Maar uhm Piet, hoe heette dat water ook alweer ? 8)

Zonder dollen, als we denken dat we wateren stil kunnen houden is dat een utopie. Karpervissers vissen graag, vangen graag grote vis, en laten we eerlijk zijn, we zijn allemaal ooit wel eens te snel geweest met die ene foto te laten zien aan iemand. Er hoeft zich maar iemand te verlullen en het is kassa.

Het probleem is in mijn ogen dan niet zozeer dat het bekend word, maar meer en meer de excessen die het met zich meebrengt in veel gevallen. Zolang wij karpervissers niet leren om al onze rotzooi netjes mee naar huis te nemen, en zolang wij gewoon associaal alle regels aan onze laars lappen zullen deze dingen blijven voorkomen. Pas op, ook ik ben geen heilig boontje, maar ik ga wel met respect om met mijn medevissers, de omgeving waarin ik vis, en met de vissen die ik (hopelijk) vang. Als er nou eens niet zoveel penisnijd was, en iedereen respecteerde elkaar, was er nog niet eens zoveel aan de hand. Bang voor een beetje concurrentie heren ?

Ook ik heb van die wateren die ik graag zo stil mogelijk wil houden, en we zullen uiteindelijk toch onszelf moeten aankijken hierop. Zodra er zich 1 iemand verluld gaat het binnen een uur door het hele land, wat dat betreft zijn wij karpervissers net ouwe wijven.

Mannen, vangze!

Groeten,
Stefan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-11-2004 00:06

Mitsz,

Heb zaterdag het werkelijke verhaal gehoord.Je kan het dom noemen, minder handig of vertrouwen hebben in "mede vissers".

Ik zou ook niet weten hoe de 1e de beste engelse journaille er uit ziet.

voor mij makkelijk vang nix maar toch : je zou er staan met je hebben en houwe en je droomvis.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

24-11-2004 02:23

Ben ik weer een Utopist of Idealist?

Eddy, Iedereen mag voor mij enthouisiast verhalen over zijn vangsten. Daarbij moet "iedereen" echter rekening houden met dat bij openbaarmaking van het desbetreffende water, een meute van "cherry-picking" volk kan gaan volgen.
Dat kan leiden tot een soort invasie!

Algemeen en vaag houden dus. En geen te herkennen informatie over de stek zelf.

Karperbladen moeten verkocht worden; hebben dus een redelijk groot belang in het benoemen van wateren. Kan je ze zelfs nauwelijks kwalijk nemen.

Vind wel dat je via PB pf zo, een vertrouwde collega karpervisser kan laten delen in jouw ervaringen en ook stekinfo kan geven. Let wel "vertrouwde collega"!!!

Aan hem of haar moet je die informatie en stek kunnen gunnen.

Ergens in deze discussie viel een bekende naam. Ben ruim 20 jaar met hem bevriend geweest, maar hij heeft me zelden of nooit een watertje gegund naast de wateren die we al samen kenden.

En dat is ook zeer overdreven.

Vreugde delen is soms dubbele vreugde! Ga ik weer... :cry:

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-11-2004 07:10

Jan,

"Vertrouwde karpervisser" blijkt hier ook het probleem niet te zijn. HEt gaat er meer om niet openbaar te maken waar / wat / wanneer, niemand ziet een stormloop op zijn / haar water zitten.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat sinds ik vaker aan de waterkant gesignaleerd wordt er steeds meer mensen met me komen praten over het karpervissen (misschien omdat ze denken dat ik serieus ben omdat ik met dit weer er nog ben? terwijl ik alleen maar doorga omdat ik nog maar weinig gevangen heb :D ).

Er loopt / zit hier een King of Blanks ...... well meet the emperor :o
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 07:14

Jan,

je slaat de spijker op zijn kop:

Vreugde DELEN, dat is nu precies, waar het om gaat.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

24-11-2004 08:43

Vreugde delen..daar ben ik het wel mee eens.
Echter deel ik mijn vreugde met slechts een zeer kleine groep bevriende karpervissers.
Zodra ik mijn vangsten uitgebreid op een website ga vermelden, wordt het op mijn watertje ook erg druk. Het gaat nu al zo, dat als mensen zien dat je er goed vangt het er plotseling drukker is en met name op de stekken die jij normaal bevist.

Het uitvoerig beschrijven van wateren in karperbladen door, zullen we ze target hunters noemen??, is inderdaad vervelend voor de andere karpervissers die zwoegen om aan info te komen en zo de nodige vissen proberen te vangen.

Daarnaast denk ik, dat het ook een stukje vreugde is, een stuk voldoening van Yes! ik heb die vis gevangen. Vol trots daar over vertellen in een toonaangevend blad over de mega vangst is natuurlijk mooi maar misschien gebeurt dit wel onbewust. Ze hebben denk ik niet eens door dat ze andere karpervissers met het publiceren van dergelijke info benadelen.

Het zou daarom niet verkeerd zijn dat dergelijke schrijvers deze toppic eens lezen.

Pascal
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 08:59

Ik bedoelde met je vismaat dus.....