Spiegelkarperprojecten


Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

16-11-2004 13:28

Het is natuurlijk maar de vraag of het karperbroed de eerste 2 winters doorkomt. Dat zijn de meest kritieke jaren voor de kleine karpertjes.
Daarna is het risico op sterven aanmerkelijk kleiner.

Nog voor het opstarten van het project (1999) ving ik ook wel eens een kleine spiegelkarper op het boezemwater. Vooral met de pen (toen kon ik nog vissen) en met zoete mais. Het kleinste beestje was rond de 3 pond en met absolute zekerheid een product van natuurlijke voortplanting. Dit soort visjes was ogenschijnlijk echter nog zeldzamer dan een dertigponder.

De redenen om spiegelkarpers uit te zetten waren o.a. (een greep uit de argumenten):

- Diversiteit aanbrengen in het verschijningstype (schub/spiegel). Vanwege de 'zeldzaamheid' van de spiegelkarpers was de vraag naar deze verschijningsvorm onder karpervissers groot;

- Als gevolg van incidentele natuurlijke voortplanting realiseren dat de kans op aanwas van spiegelkarpers groter zal zijn dan voorheen.
Hierdoor is de populatie voor langere tijd gewaarborgd van spiegelkarpers. Na meerdere generaties karper zal de spiegelkarper echter toch verdwijnen als gevolg van 'terugvallen' naar de oervorm (schub). Derhalve is een reguliere onderhoudsdosis spiegelkarper noodzakelijk;

- De kans op het doorgroeien van deze (edel)spiegelkarpers naar hogere gewichten is groter dan bij het van nature aanwezige (verwilderde) karperbestand. Beter gezegd, het percentage vissen dat uitgroeit naar hogere gewichten is bij dit ras groter. Te top van de pyramide is breder.
Ook bij succesvolle voortplanting kan dit leiden tot nakomelingen die een grotere groeipotentie hebben (ook al zijn de nakomelingen schubkarpers). Karpervissers vangen nu eenmaal ook graag grote karpers;

- Spiegelkarpers zijn individueel te monitoren vanwege hun uniek beschubbingspatroon;

- Etc.


Het gegeven dat natuurlijke aanwas van spiegelkarpers op termijn een 'probleem' (of beter gezegd: uitdaging) wordt voor de projecten met volledige monitoring is evident.

Aan de andere kant kun je aan de hand van de terugvangsten - mits je deze ook gaat archiveren - wel een inschatting maken over bijv.:

- De snelheid waarmee de natuurlijke aanwas van spiegelkarpers plaatsvindt.

- Wat voor invloed heeft natuurlijke voortplanting op het genotype (beschubbing, model)?

- Wat is de groeisnelheid van natuurlijke aanwas?

- Etc, etc.


Zit ik hier verdorie - tegen mijn gevoel in - te pleiten voor volledige monitoring. Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig? :)


Roelof
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-11-2004 14:35

Roelof,

Gewoon terugvangen en alsnog allemaal fotograferen, wegen en meten :o

Groeten,

Mark
Harald Bremmer

16-11-2004 14:39

Mark,

Weet je wel hoeveel van die dingen hier rondzwemmen? En hoevaak je er een vangt. Maar idd. Ik zet ze ook wel op de foto maar weeg ze niet allemaal.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-11-2004 15:16

Harald,

Met de 1-3-5 mix is dat echt geen probleem voor Roelof... :P
Harald Bremmer

16-11-2004 15:22

Waardeloze bende die 1-2-3- 6-24 boiliemix handel. Hahaha

weet je wel wat voor een effect het geeft als ik mijn chemical X Bollen made by harald Bremmer in het water pleur? In combinatie met mijn mijn nieuwe gepatenteerde rigs krijg ik (helaas) nooit runs meer. Ze blijven zo rustig door vreten op mijn superaas. Hahaa
Binnenkort verkrijgbaar bij uw betere hengsport leveranciers!!!

Gegroet Harald
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 15:50

Pas op Bertil,

de muren hebben oren :P
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

16-11-2004 19:00

De 1-3-5 mix werkt trouwens wel als een magneet op kleine(re) karpers. Wellicht is dit het doorslaggevende argument voor Sensas/Starbaits om de 1-3-5 nu eindelijk op de markt te brengen.

Onder het mom van: "De 1-3-5 mix. Tevens voor een verbeterde monitoring van de spiegelkarperprojecten."

:D :D
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-11-2004 21:22

Bremmer,
Misschien wordt het tijd om de Durben Poisons erop te gooien...
Misschien ga je dan de grotere spiegls vangen.... :wink:

Enne roelof die 1-3-5 mix staat denk ik gewoon voor de gewichten van de spiegels die je er mee vangt :wink:

Groeten Bart