Gewicht Op de Kant .vs. Gewicht In het Water


Plaats reactie
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-07-2002 00:33

de topic zelf zal jullie mischien weinig zeggen.
maar wat nu mijn vraag is:

Blijft alles wel heel binnen in de karper als hij op 'het droge' komt ?
Bij een karpertje van 4pond gebeurd er binnenin op het land weinig.
Maar stel nu voor, een 40'er.
Als je het beest optilt , voor foto of wegen etc, zakt het volle gewicht van de karper naar de 'onderkant' oftewel de ingewanden.
Word hier niets beschadigt/kapot gedrukt ?

De karper is gebouwd voor in het water.
oftewel de ingewanden etc zijn niet gebouwd, om zoveel 'tegenslag' te krijgen,
van z'n eigen gewichten, en bewegingen, op de kant.



Christiaan van Klaveren.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

18-07-2002 08:59

Christiaan,
ik denk dat een 40'er er zeker last van heeft.Je ziet ook nooit dat zo'n grote vis zeer actief is op de kant,die kleine zijn vaak wild en springen in het rond.
Wel weet ik zeker dat wanneer je zo'n grote op zijn buik neerlegd, dat het over is met zijn leven.Kheb gelezen dat ze dat met een karper van 72 pond hebben gedaan in Roemenie of daarin de buurt.
Sommige mensen zeggen wel van dat ze rustiger worden op hun buik, maar dat zou ik ook worden als mijn nieren geplet worden. Ik laat ze altijd op hun zij liggen en ga niet uitgebreid foto's schieten.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

18-07-2002 12:11

Hallo Christiaan en anderen.

Een goede en gewetensvolle vraag.

Vissen wegen niets in het water.
Door middel van hun zwemblaas kunnen ze een neutraal drijfvermogen krijgen.
Dit betekent dat ze niet zinken, maar ook niet gaan drijven.
Denk hierbij maar aan een duikboot en z'n ballasttanks.
Ook duikers maken gebruik van deze mogelijkheid.
Ik weeg 85 kilo op het land, maar kan tijdens het duiken toch op elke gewenste diepte blijven zweven door lucht in of uit het z.g.n. "trimvest" te laten.
Ik weeg dan helemaal niks.

Het zal duidelijk zijn, dat een vis op het land (onthaakmat) dus het volle gewicht van zijn lichaam ervaart.
Vissen en zeker grote zware karpers zijn hier niet op gebouwd en aan gewend, daarom is voorzichtigheid geboden.
Lange zware vissen kunnen dus bij onzorgvuldige behandeling rugletsel oplopen.
Toch kunnen onze karpers best wel tegen een stootje en zullen ingewanden enz. heus niet zo snel en gemakkelijk schade oplopen, maar we moeten er wel rekening mee houden en kwetsbare delen altijd ontzien en ontlasten.
Laat een grote karper niet onnodig lang op zijn buik liggen of een lange zware karper onnodig lang optillen zodat de ruggegraat te veel en te lang doorbuigt.
Probeer een karper altijd goed te ondersteunen.
Dit geldt ook voor het bewaren van (grote) karpers in bewaarzakken.
Staarten en vinnen zijn lichaamsdelen die bij karpers sneller kunnen beschadigen (breken) dan we denken.
Deze uitstekende delen zijn er namelijk helemaal niet op gebouwd om zulke krachten op het land te ondergaan.

Daarom is het ook zo belangrijk om niet te gaan staan met een karper als je die wilt fotograferen of verplaatst.
Als je een karper namelijk laat vallen van zo'n hoogte (en zelfs minder) kan de druk van het lichaam (gewicht) er al voor zorgen dat er vitale slagaders en bloedvaten knappen door de druk.
Ik heb dit 1 keer zien gebeuren en deze karper had direct een slagaderlijke bloeding.
Ten dode opgeschreven dus.
En dit kwam alleen door de enorme druk die door de val op het lichaam werd uitgeoefend.

Voorzichtigheid is daarom altijd geboden, want voorkomen is beter dan (het nooit meer kunnen) genezen.

Met hanteerbare groet,


Mike

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-07-18 12:17 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-07-2002 12:49

mike,
bedankt voor je info tot nu toe

maar dan nog 1 vraagje,

als je naar 'gewichtige' schubkarpers kijkt, op de kant, dan hebben ze vaak nog al een 'uitgerekte' buik.
net alsof door al het gewicht, de schubben uitelkaar worden getrokken.

En ik zie soms ook wel foto's dat mensen de vis op de foto nemen, dat ze hem 'omhelsen'.
oftewel nu komt dus wel het volle gewicht op de buik van de karper te liggen.

dat van de ruggengraad kan ik goed begrijpen.
maar dat zie je bij veel foto's ook, dat die vis 'in het midden' helemaal 'doorgebogen' is.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

18-07-2002 16:11

Hallo Christiaan.

Ik weet niet of ik beide vragen goed heb begrepen, maar dat schubben wat uit elkaar glijden dat klopt ook wel.
Van nature kunnen schubben dat ook doen.
Zo lang het niet te lang duurt allemaal is er niets aan de hand.

Van dat "omhelzen" heb ik niet helemaal begrepen, maar zolang je een karper niet doodknuffelt of er bovenop gaat liggen is er weinig aan de hand.

Een karper kan best wel tegen een stootje, maar voorzichtigheid blijft geboden.

Maak je maar niet te veel zorgen, want als alle gefotografeerde vissen het niet zouden overleven, dan vingen we dus ook al lang niets meer.
Als je een karper goed hanteert en weer laat zwemmen, zie je dat er niets aan de hand is.

Fotografeerze,


Mike
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

18-07-2002 19:30

Het is inderdaad jammer dat veel vissers niet weten/ er niet bij nadenken dat ze een karper niet op hun buik moeten zetten. Het verbaasde mij dan ook toen ik al weer wat jaartjes geleden een foto van Leon Hoogendijk zag met een vis van in de 60 of 70 pond (geloof dat dat toen het frandse record was) en die vis lag op z'n buik!! Ik heb ook een keer meegemaakt dat iemand een karper op zn buik neerlegde en toen ff rustig z'n fototoestel uit z'n tent ging halen. De reactie toen ik er wat van zei was: "dat zal toch wel meevallen".

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kelly Adegeest op 2002-07-18 23:39 ]</font>
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

18-07-2002 21:44

Goed zo Kelly, je kan het niet vaak (2x) genoeg zeggen :grin:

Groet,

Mike
Plaats reactie