Slaan op piepjes?


Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

28-10-2004 00:08

Ik sla wel vaak aan op piepjes.

uiteraard ligt het eraan op welke afstand je zit te vissen, maar meestal is dit toch kort onder de kant.

Bij een piepje reageer ik door het kijken naar de top, het voelen aan de lijn (eventuele korte rukjes) of gewoon een vermoeden dat het vis is.

Laatst nog kreeg ik 1 piep op een moeilijk water, de swinger bleek enkel heel minuscule tikjes te geven en toen heb ik de hengel opgepakt. De aanslag werd beloond in de vorm van een schitterende spiegel...

bedenk goed wat je met jou piepjes doet ;)
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

28-10-2004 00:20

Als m'n vismaat piept, sla ik meestal ook direct.
fishing rocks
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-10-2004 07:41

Das wel raar mijn vismaatje piept altijd als ik hem sla :P
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

28-10-2004 09:48

het maakt natuurlijk ook uit of jij met je punt van de hengel recht naar je stek wijst of dat je lijn in een hoek van ongeveer 90 graden naar je stek loopt. Want ik heb al vaker gehad dat ik met haakse lijnen viste en dat ik 1 tuutje kreeg en me hengeltop zag buigen...dus slaan.. maar ik denk als ik rechtsstreeks naar de stek had gevist dan had ik zeer waarschijnlijk meer piepjes gehad... ook maakt het nogal een behoorlijk verschil of jij je lijnen knetters strak hebt staan of juist heel slap... maarja ik denk dat het ook verschilt per water hoe snel je moet aanslaan, denk aan witvis bestand van een water, of schuwheid van karper.
Prutser
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-10-2004 17:27

Hm,

Vandaag een paar uurtjes gezeten ..... geen piep geen tuut ...... helemaal NIETS!

Wel lekker voor de discussie ..... ik heb geeneens de kans gehad of ik wel of niet zou moeten aanslaan :o :o :o :o

Zaterdag->Zondag maar weer proberen .......

Greets Marc
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

28-10-2004 18:46

Bij een losse zwabber tik op de top zie ik geen reden om aan te slaan..
Daar ik altijd met redelijk dichte baitrunner vis sla ik vaak aan op beten die ik al door heb doordat de top de beet verraadt..
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-10-2004 19:11

Voor een geoefend oog, is veel van de hengel top af te lezen! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

28-10-2004 20:55

Steven,

Als je praat over tikjes op de top moet je wel duidelijk onderscheid maken tussen de diverse situaties.
Volgens mij betreft de vissituatie van Bas een situatie met veel dressuur (verbeter mij als het niet klopt :wink: ). Dan kan het heel succesvol zijn om op kleine tikjes te slaan. Misschien zelfs de beste manier van vissen...
Op een dressuurwater worden heel veel tikjes veroorzaakt door karper terwijl de brasem er de schuld van krijgt. Denk hier maar eens aan.

Stefan zegt, op de Maas wordt je gek als je constant op de toppen moet letten. Natuurlijk bewegen de toppen vaak al constant van de stroming en natuurlijk zit er altijd wel witvis te rommelen aan je aas. Maar ik doe dit wel altijd, tien uur achter elkaar als het moet (behalve als ik 's nachts slaap :D ). Maar slaan doe ik alleen op een echte beet. Pas op, dit hoeft niet expliciet een run te zijn!
Ik verzeker je dat er situaties zijn dat ik aan de hengeltop zie dat er een run gaat komen. Want ook karpers kunnen heel lang aarzelen voordat ze het aas definitief pakken. Ook raken karper wel eens met de staart, een vin of met hun buik de lijn. Dit zie je aan de top!!! Echter sla je hier op, jammer dan, geen vis maar visplaats verstoord!

Van tikjes op de top kan je veel leren, hou dit altijd in gedachten. Iemand die niet bezig is met de bewegingen van de hengeltoppen, is in mijn ogen een visser die veel informatie laat liggen.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-10-2004 22:24

ik vis momenteel met ca 10 cm schuivend lood en dan een stuitje, dit is genoeg om een registratie te krijgen en genoeg om een vis te laten haken! bevalt me eigenlijk best goed omdat je zo altijd piepen vooraf krijgt.
beetje bij beetje
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

28-10-2004 23:34

Michel,

Jazeker, ik voel me nu (na een jaar pas hoor!) een eilander. Alhoewel ik mijn meeste vissen nog bij jou in de buurt heb gevangen, gaat dat volgend jaar veranderen. Ik heb nl geen polyester, maar een stalen kajuitboot gekocht. Deze winter even opknappen en dan volgend jaar er tegenaan op het Haringvliet! We spreken elkaar hoop ik de 12e in Middelburg op de eerste regiomeeting dit winterseizoen van Regio Zeeland. Ik geef dan ook een presentatie over mijn bevindingen van dit jaar....

Gr,

Frank
jan van kranenburg

29-10-2004 02:34

Als ik piep, krijg ik meestal een kusje.

Maar even serieus. Ben van oudsher gewend om de beweging van de hengeltop in de gaten te houden.

Zie nu steeds meer 3 lbs. of zwaardere hengels voorbijkomen.
Dan gaat dat m.i. niet meer op.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

30-10-2004 13:55

Het zal er ook bij mij aan leggen over wat voor tikjes op de top het gaat....
Vaak is er wel uit te vinden of het om brasem of karper gaat, dat is een kwestie van oefening, alhoewel het op moeilijk dressuurwater anders is.
Probeer iig zoveel mogelijk ervaring op te doen en dan kom je er vanzelf achter hoe het er op jouw water aan toe gaat.

gegroet,
Ferdy
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-10-2004 20:54

Ik vind hierbij de afstand heel belangrijk. Als ik vlak voor de kant vis hou ik bij één piep de top goed in de gaten, soms sla ik er op, soms niet. Als ik op grotere afstand vis twijvel ik geen moment en hangt die ene piep ook altijd. Ik heb ook al heel wat vissen gevangen waarbij het eerste piepje kwam door het oppakken van de hengel. Met gevlochten lijn verandert de situatie weer, daarmee is meestal wel aan de top te zien of de vis wel of niet hangt. Trouwens, wel eens getest hoe ver een vis nou werkelijk kan wegzwemmen voor die eerste piep? Ik dus wel, en hoewel ik het een en ander verwacht had, moet ik toegeven dat ik me kapot schrok. Op een afstandje van een meter of 40 kon ik met mijn delkims op de meest gevoelige stand ruim 15 meter scheren of 5 meter vooruit zwemmen voordat mijn optonic ook maar één piepje gaf.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

31-10-2004 21:15

Als ik mijn vismaat wil slaan is hij hem meestal al gePIEPT
jan van kranenburg

31-10-2004 21:47

Daaf, wat je hier stelt, vind ik heel opmerkelijk

Zou hierover wel eens wat meer willen horen.
Meer meningen?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2004 22:24

Jan, eerder wat tegenvragen aan Daaf.

Wat was de afstand?
Wat was het loodgewicht?
Hoe strak was de lijn op het lood gedraaid?
Hoeveel tegengewicht werd er gegeven door waker/swinger/springer?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-10-2004 22:56

Kees,
Afstand was zoals gezegd een meter of 40/50.
Lood 90 gram, lijn "normaal" opgespannen.
Delkim op de meest gevoelige stand, maatje bleef op de kant om op te letten wat er te zien was, ik ging zwemmen, dook het lood op ( metertje diepte) Zoals gezegd kwam ik met "scheren" een meter of 15, recht wegzwemmen was een meter of 5. Ik gebruikte gewoon 35/00 nylon hoofdlijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2004 23:11

Tja, weet ik nog niet wat de tegendruk was. Maar op 50 meter afstand is dit absoluut opmerkelijk.

Kees
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

31-10-2004 23:34

[quote="mitsz van der kamp"]Ik heb er zelf al velen verzilverd.

Probeer eens te vissen met schuivend lood. Kan een behoorlijk verschil maken

groet Mitsz[/quote]

slaan op biepjes doe ik nooit.
Op dressuur waters en niet echt dressuur maar toch druk beviste waters vis ik altijd met los lood.

Ik krijg dat een paar biepjes of even een zakker en dan altijd een kei harde run => dat heb je dus niet met vast lood op die waters.

probeer eens :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
jan van kranenburg

31-10-2004 23:46

Daaf,

Het is TE opmerkelijk om waar te zijn; het kan niet anders of er moet een andere, externe, nu nog onbekende factor in het spel zijn.

Zo niet, dan gaan een hoop theorieen op de schop, vrees ik.

Hoewel ik er eigenlijk van overtuigd ben dat de door jou uitgevoerde proef al zeer veel malen door anderen is uitgevoerd met een heel andere uitkomst.

Dus raadsel in het kwadraat.

Blijf hopen op een logische verklaring, Kees.

Jan
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-10-2004 23:51

[quote="Daaf Wolters"]Kees,
Afstand was zoals gezegd een meter of 40/50.
Lood 90 gram, lijn "normaal" opgespannen.
Delkim op de meest gevoelige stand, maatje bleef op de kant om op te letten wat er te zien was, ik ging zwemmen, dook het lood op ( metertje diepte) Zoals gezegd kwam ik met "scheren" een meter of 15, recht wegzwemmen was een meter of 5. Ik gebruikte gewoon 35/00 nylon hoofdlijn.[/quote]

Gebruikte je toevallig een stuk of 40 toploodjes of zo :o
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-11-2004 07:49

Daaf,

Zit jij met vastlood te vissen? Zo ja dan bevestig jij idd de stelling zoals in een van de Korda films te zien is. Daar pakt idd een duiker ook het aas op en zwemt er vrolijk mee weg. Zolang hij de straal van de lijn aan weet te houden volgt er GEEN piep.

Ook pakt de duiker daar een boilie op en tilt het lood van de bodem -> geen piep!

Met een schuiflood systeem volgde altijd meteen een piep.

Opvallend hierin is dat men adviseerde bij de (semi)safetylood systemen het warteltje vast in je lood te trekken, volgens mij slaan ze hiermee de plank volledig mis en moet je een shockbeatje er tussen plaatsen zodat je wartel juist niet in je safetyclipje trekt.

Ook met de inline versie van Korda doe ik dit ........

Ben benieuwd of je idd met vastlood of met een schuifsysteem vist?

Greets Marc
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 11:43

Hoe komt het dat nu pas echt gesproken word over compleet los schuivende systemen ?

Ik vis hiermee sinds ik op karper begon, zo lang je op geen kanalen vist kan dat toch perfect ?

Het straffe is dan nog dat ik al die jaren (12 nu) nooit wat moest weten van vast lood en het nu meer en meer ga gebruiken :)
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed